Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 31 mai 2019, 17:43

Når jeg ser på kjedet etter 100 mil så ser det nesten bare rent og usmurt ut. Men når jeg tar hardt på det så merker jeg jo at jeg får en oljefilm på fingrene. Kjedet ser rett og slett bare rent og tørt ut. Men det skal sies at jeg stort sett har kjørt i oppholdsvær,. Men ett par dager med litt våte veier har det vert...
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
AJ
Administrator
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Legg inn av AJ » 01 jun 2019, 16:35

Thunderace skrev:
31 mai 2019, 16:44
Jeg tester noe nytt for min del. Kjøpte meg et d.i.d x ring super heavy duty kjede og nye drev. Jeg skal se hvor lenge kjedet varer uten smøring. Jeg har kjøpt kjedebørste og holder kjedet rent. Etter vask av sykkelen eller kjøring i regn så vasker jeg kjedet med crc 556 da jeg innbiller meg at denne fortrenger fukt.

Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.

Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det. :crazy:
Aah! Spennende! Erfaringen med usmurt kjede må du svært gjerne dele her inne etter hvert som tiden går.

Jeg mener kjedesmøring har veldig mye for seg, men er samtidig altså veldig nysgjerrig på andre erfaringer.
Også må jeg bare få nevne at den minst viktige grunnen til å smøre kjede er å holde overflaterusten på kjedeleddene i sjakk.Disse kosmetiske rustflekkene fjerner man lett med WD-40, FliudFilm ol.

Etter min mening er den viktigste grunnen til å smøre kjede metall mot metall. Altså kjedets kontakt med drevene under svært krevende forhold. Selv om kjedeleddene består av roterende ruller utenpå leddpinnene, som altså roterer i kontakt med drevtennene som innebærer redusert metall mot metall slitasje.
Like viktig med smøring her som lignende kjede og drev i bil- og MC motorer, som jo blir smurt kontinuerlig.

I tillegg er kjedesmøring viktig for å holde O/X-ringene smidige slik at tetningsegenskapene beholdes lengst mulig. Uten tilføring av den smørende fuktigheten kjedesmøring gir vil disse ringene over tid bli såpass tørre og sprø at de begynner å sprekke og i verste fall løsner fra leddene.

Selv har jeg montert Tutoro Automatic Chainoiler på KTM'en, som sørger for kontinuerlig smøring av kjede med spesialtilpasset olje. Om olja evner å komme fram til innsiden av ringene i kjedeleddene vet jeg ikke, men tror at den muligens gjør det, noe jeg mener er vel så viktig som at yttersiden på O/X-ringene tilføres olje. Igjen for å holde ringene smidige med best mulig tetningsegenskaper lengst mulig.

Og så en siste ting; Smøring av kjedet mener jeg også har mye for seg med tanke på drivverkstøyen. Neppe plagsomt for de fleste av oss under kjøring. Men sett sykkelen på midt- eller depotstøtte etter å ha kjørt med tørt kjede en lengre periode.
Metallyden man da hører, spesielt når hjulet snurrer kjapt motsatt vei (revers... ;) ) er i hvert fall ikke musikk i mine ører.
Smør så kjedet godt og gjenta. En helt annen og langt mer behagelig lyd...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
MC: 2 hjul med motor

Legg inn av mekkern » 01 jun 2019, 18:11

For å gjenta meg selv fra tidligere-det er forskjell på intern og ekstern smøring av kjede.
Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
MC: Honda cbr929rr 2000

Legg inn av cannon » 01 jun 2019, 20:54

Thunderace skrev:
31 mai 2019, 16:44
Jeg tester noe nytt for min del. Kjøpte meg et d.i.d x ring super heavy duty kjede og nye drev. Jeg skal se hvor lenge kjedet varer uten smøring. Jeg har kjøpt kjedebørste og holder kjedet rent. Etter vask av sykkelen eller kjøring i regn så vasker jeg kjedet med crc 556 da jeg innbiller meg at denne fortrenger fukt.

Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.

Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det. :crazy:
Da smører du jo kjedet med crc. Vd40 gjør samme nytta og begge fungerer svært bra som kjedeolje.

Brukeravatar
Snikendeugle
MC: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Legg inn av Snikendeugle » 11 jun 2019, 12:33

Denne har kanskje vært postet før i tråden? Uansett veldig informativ test.

For min del blir det nok å teste ut girolje neste gang. Påføring av dette burde være relativt enkelt med sykkelen på depotstøtten og oljen i en fille som kjedet kan dras igjennom.
Loud pipes don't save lives. Loud pipes just sound cool to egotistical riders like me
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar