Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 31 mai 2019, 17:43

Når jeg ser på kjedet etter 100 mil så ser det nesten bare rent og usmurt ut. Men når jeg tar hardt på det så merker jeg jo at jeg får en oljefilm på fingrene. Kjedet ser rett og slett bare rent og tørt ut. Men det skal sies at jeg stort sett har kjørt i oppholdsvær,. Men ett par dager med litt våte veier har det vert...
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28678
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 01 jun 2019, 16:35

Thunderace skrev:
31 mai 2019, 16:44
Jeg tester noe nytt for min del. Kjøpte meg et d.i.d x ring super heavy duty kjede og nye drev. Jeg skal se hvor lenge kjedet varer uten smøring. Jeg har kjøpt kjedebørste og holder kjedet rent. Etter vask av sykkelen eller kjøring i regn så vasker jeg kjedet med crc 556 da jeg innbiller meg at denne fortrenger fukt.

Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.

Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det. :crazy:
Aah! Spennende! Erfaringen med usmurt kjede må du svært gjerne dele her inne etter hvert som tiden går.

Jeg mener kjedesmøring har veldig mye for seg, men er samtidig altså veldig nysgjerrig på andre erfaringer.
Også må jeg bare få nevne at den minst viktige grunnen til å smøre kjede er å holde overflaterusten på kjedeleddene i sjakk.Disse kosmetiske rustflekkene fjerner man lett med WD-40, FliudFilm ol.

Etter min mening er den viktigste grunnen til å smøre kjede metall mot metall. Altså kjedets kontakt med drevene under svært krevende forhold. Selv om kjedeleddene består av roterende ruller utenpå leddpinnene, som altså roterer i kontakt med drevtennene som innebærer redusert metall mot metall slitasje.
Like viktig med smøring her som lignende kjede og drev i bil- og MC motorer, som jo blir smurt kontinuerlig.

I tillegg er kjedesmøring viktig for å holde O/X-ringene smidige slik at tetningsegenskapene beholdes lengst mulig. Uten tilføring av den smørende fuktigheten kjedesmøring gir vil disse ringene over tid bli såpass tørre og sprø at de begynner å sprekke og i verste fall løsner fra leddene.

Selv har jeg montert Tutoro Automatic Chainoiler på KTM'en, som sørger for kontinuerlig smøring av kjede med spesialtilpasset olje. Om olja evner å komme fram til innsiden av ringene i kjedeleddene vet jeg ikke, men tror at den muligens gjør det, noe jeg mener er vel så viktig som at yttersiden på O/X-ringene tilføres olje. Igjen for å holde ringene smidige med best mulig tetningsegenskaper lengst mulig.

Og så en siste ting; Smøring av kjedet mener jeg også har mye for seg med tanke på drivverkstøyen. Neppe plagsomt for de fleste av oss under kjøring. Men sett sykkelen på midt- eller depotstøtte etter å ha kjørt med tørt kjede en lengre periode.
Metallyden man da hører, spesielt når hjulet snurrer kjapt motsatt vei (revers... ;) ) er i hvert fall ikke musikk i mine ører.
Smør så kjedet godt og gjenta. En helt annen og langt mer behagelig lyd...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 5422
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern » 01 jun 2019, 18:11

For å gjenta meg selv fra tidligere-det er forskjell på intern og ekstern smøring av kjede.
Bilde
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 1143
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
MC: Honda cbr929rr 2000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon » 01 jun 2019, 20:54

Thunderace skrev:
31 mai 2019, 16:44
Jeg tester noe nytt for min del. Kjøpte meg et d.i.d x ring super heavy duty kjede og nye drev. Jeg skal se hvor lenge kjedet varer uten smøring. Jeg har kjøpt kjedebørste og holder kjedet rent. Etter vask av sykkelen eller kjøring i regn så vasker jeg kjedet med crc 556 da jeg innbiller meg at denne fortrenger fukt.

Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.

Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det. :crazy:
Da smører du jo kjedet med crc. Vd40 gjør samme nytta og begge fungerer svært bra som kjedeolje.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3354
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
MC: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Snikendeugle » 11 jun 2019, 12:33

Denne har kanskje vært postet før i tråden? Uansett veldig informativ test.



For min del blir det nok å teste ut girolje neste gang. Påføring av dette burde være relativt enkelt med sykkelen på depotstøtten og oljen i en fille som kjedet kan dras igjennom.
Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28678
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 12 jul 2019, 16:59

Alternativ dyseløsning på sykler hvor dette er mulig, som på min KTM 1290 SA S:

Bilde
Selve oljeslangen som dyse mot drevet med ståltråd dyttet på plass i slangen, ca. 20 cm inn og ca. 1 cm innenfor slangens dyseåpning

Bilde
Plasseringen av dyseåpningen der drevtann og kjede møtes er det som kjedesmørerprodusentene anbefaler. Dysen anbefales lagt i drevsporet - se bildet - slik at kjedeoljen distribueres best mulig, gir minst oljeforbruk og minst avkast av olje.

Med denne løsningen eliminerer man risikoen for å miste en påmontert dyse under kjøring siden dysa er en integrert del av oljeslangen.
Genialt - får man håpe... ;)

Se for øvrig dette innlegget, med hendelsen som var den direkte årsaken til at denne nye løsningen kom på plass for egen del :):
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=363292#p363292
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 383
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
MC: Yamaha TDM 1999, Honda CB 500
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av niko » 30 jul 2019, 20:30

På sommerturen påpekte AJ tre svakheter ved Scottoiler-opplegget mitt. Det ene rent estetisk, synlige strips på svingarmen er ikke pent (og klønete ved vask). Det andre mer alvorlig, siden oljeledningen var litt i korteste laget ved fullt utslag på svingarmen. Det tredje, oljen kunne med fordel styres mer presist mot drev og kjede.
Fingerferdig som han er, laget han en forlenger til slangen og et mye penere opplegg under svingarmen.
4.jpg
Vi klipte vekkk de store stripsene, og bytta til et mer skjult anlegg.
3.jpg
Kosejobb en regnværsdag 😊
2.jpg
Og slik blei det. Mye bedre!
1.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 638
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
MC: -

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Juicebox » 30 jul 2019, 22:59

Istedenfor strips så kan dere kanskje bruke ledningsslist? De med lim.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 28678
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 30 jul 2019, 23:03

Juicebox skrev:
30 jul 2019, 22:59
Istedenfor strips så kan dere kanskje bruke ledningsslist? De med lim.
Det kunne vi sikkert brukt, men valgt enkle pads med strips.
Ser ut til at det fungerer helt fint :) .
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4663
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling » 31 jul 2019, 07:18

Den ultimate løsning 😉

Bilde
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4663
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling » 31 jul 2019, 07:21

Når det gjelder mx, bruker jeg bare WD40. Kjedespray lager bare kliss som korter ned levetiden.
På gatebikes med kjede er det viktig å rense jevnlig med parafin også bruke en bra kjedespray etter endt kjøring.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 31 jul 2019, 07:38

ZZR-Erling skrev:
31 jul 2019, 07:21
Når det gjelder mx, bruker jeg bare WD40. Kjedespray lager bare kliss som korter ned levetiden.
På gatebikes med kjede er det viktig å rense jevnlig med parafin også bruke en bra kjedespray etter endt kjøring.
Jeg liker å gjøre dette selv (kanskje oftere enn andre) men drev og kjede på min gamle S1000R var i følge forhandler høyst modent for utskifting etter 23.000km.

EGENTLIG er jeg litt usikker på hvor mye slikt vedlikehold forlenger levetiden på kjede/drev. Jeg gjør det mest for at det skal se blankt og fint ut.
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
THagen80
Innlegg: 18
Registrert: 15 mai 2019, 21:56
MC: CRF1000L AS DCT 2019

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av THagen80 » 31 jul 2019, 09:27

Kjørte nesten 29000km på kjede og drev på V-Strom'en jeg hadde. Ingen av delene var nye når jeg kjøpte den da det var bruktkjøp.
Har faktisk aldri vasket kjedet, men brukt rikelig med kjedespray fra biltema.
kjedesmøring.JPG
Enten hver uke, eller etter en skikkelig langtur, var det opp på midtstøtta og bruke rikelig med spray. Kunne til tider være litt gris på sykkel etter kjøring, men det var bare en rask vask, så var det bra :)

Da sykkelen nå ble pensjonert, spurte jeg verkstedet om kjede/drev og tilstanden på de. Drevene var godt brukt og kunne med fordel byttes, og hadde det ikke vært for at kjede/drev burde byttes samtidig, hadde kjedet fint kunne brukes videre.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Every bike is OK, as long as it has an engine and 2 wheels :)

Rha
Innlegg: 133
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
MC: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rha » 31 jul 2019, 10:00

Kjedet mitt var utslitt etter 31500, mens drevene var litt ish. Dette passet meg litt bra siden jeg var lettere blakk og byttet da bare kjede. Har nå kjørt 38500. Har stort sett smørt etter hvær tur.
"Ford you're turning into a penguin. stop it!"

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 14641
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 31 jul 2019, 10:21

Jeg er vertfall ikke helt overbevist om at all den kjedesmøringen skal øke livslengden på kjede og drev. Kjører man mye i regn etc. så ser jeg fordelen da man slipper og få saltvann etc. inn i kjedet som jo gjør at det fort ruster når man lar sykkelen stå rolig.

Jeg vet neimen ikke... annet enn at jeg liker og holde kjedet rent og nysmurt.
Min blogg: www.bjerknez.no

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester