Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dansekris »

AJ skrev: 19 jun 2018, 21:42 @Dansekris:
Kan nok være at kjedet synger på siste verset.
Hører du forresten noen uvanlige lyder når du triller sykkelen bakover? Hvis du hører en slags kneppe-lyd så tyder dette på at kjedet er utslitt.
Kan ikke si jeg hører noen lyder når jeg triller bakover. Har ikke målt slitasje. Husket ikke helt hvordan jeg gjorde det i farta, men det finner jeg ut.

Kan ikke si jeg ser plass i budsjettet til et sånt bytte nå rett før Europaturen..

EDIT:
Skjermbilde 2018-06-19 kl. 22.06.18.png
Får sjekke dette i morgen.
Kjedet har faktisk ikke rullet mer enn litt over 17k. Ble byttet på 37,5k, så veldig rart om det allerede er utslitt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av simpson »

Du må bytte drev/kjede.
Byttet på min i går da den hadde akkurat de samme symptonene som din.
Rykkingen kommer av av kjede også blir slitt i boltene i leddene så kjede kan strekke seg i lengderetningg.
Etter bytte var det som en ny sykkel.
Jeg kjøpte dette hos MC Oslo, men de tok 500 mer enn Alf Grårud for samme pakka, så sjekk priser. Sjekk også om du ha 8 eller 10 mm bolter på bakdrevet, MC Oslo måtte ha reg.nummer for å være sikre på at de bestilte rett, men det ble selvfølgelig feil, bakdrevet passet ikke.
Ville ikke dratt på langtur med så dårlig drivlinje, i værste fall kan kjede ryke, og det vil du ikke oppleve på Autobahn i tyskland.
Det kan lett låse bakhjulet ditt og da er du i store problemer.
Men du kan sikkert få gjort dette billigere på ett verksted i Tyskland.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

I følge forhandler var kjede og drev på min gamle S1000R utslitt og måtte byttes når jeg byttet den inn. Da hadde den gått 25.000km.

Selv så kjente jeg ikke noe til dette.

Nå skal ikke jeg blande meg for mye opp i andres økonomi her, men hvis det ikke finnes rom for å bytte noe slikt før en såpass lang tur utenlands, så tror jeg faktisk jeg ville droppet hele turen. Nå vet ikke jeg hva kjede og drev koster, men tipper 2-4.000 kroner?

På en slik tur ville jeg uaansett satt en viss sum penger på "uhell" kontoen i budsjettet. Oddsen for at man punkterer, velter eller på andre måter trenger hjelp er relativt stor på en slik tur tror jeg. :)

Jeg tror forhandler sa det kostet rundt 3.000 kroner for kjede og to drev til Bimmern, inkludert jobb. Jeg synes ikek det var så ille egentlig...?

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dansekris »

simpson skrev: 20 jun 2018, 06:20 Du må bytte drev/kjede.
Byttet på min i går da den hadde akkurat de samme symptonene som din.
Rykkingen kommer av av kjede også blir slitt i boltene i leddene så kjede kan strekke seg i lengderetningg.
Etter bytte var det som en ny sykkel.
Jeg kjøpte dette hos MC Oslo, men de tok 500 mer enn Alf Grårud for samme pakka, så sjekk priser. Sjekk også om du ha 8 eller 10 mm bolter på bakdrevet, MC Oslo måtte ha reg.nummer for å være sikre på at de bestilte rett, men det ble selvfølgelig feil, bakdrevet passet ikke.
Ville ikke dratt på langtur med så dårlig drivlinje, i værste fall kan kjede ryke, og det vil du ikke oppleve på Autobahn i tyskland.
Det kan lett låse bakhjulet ditt og da er du i store problemer.
Men du kan sikkert få gjort dette billigere på ett verksted i Tyskland.
Takk for svar.

Hvor langt hadde kjede + drev rullet hos deg? Ble det DID og JT? Målte du slitasje ved metoden nevnt over?

Jeg målte nettopp, og avstanden mellom 9 leddbolter var rett i underkant av 130mm (i 1. gir med spenn). Det sammen med veldig lite slitasje på drevene gjør at jeg syns dette er litt merkelig.
Det var forresten tydelig at MC Oslo hadde lært av blemma med deg. Ble møtt med spørsmål om dimmensjon på bakdrevsboltene i første mail tilbake.
Bjerknez skrev: 20 jun 2018, 07:26 Nå skal ikke jeg blande meg for mye opp i andres økonomi her, men hvis det ikke finnes rom for å bytte noe slikt før en såpass lang tur utenlands, så tror jeg faktisk jeg ville droppet hele turen. Nå vet ikke jeg hva kjede og drev koster, men tipper 2-4.000 kroner?
Jeg var litt upresis i den formuleringen. Det var fortsatt (heldigvis) plenty med rom i budsjettet, men viljen til å punge ut nå på toppen av alt annet som må fikses før turen står det heller dårlig til med. Men, må man så må man!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev: 20 jun 2018, 17:31 >snip<
Jeg målte nettopp, og avstanden mellom 9 leddbolter var rett i underkant av 130mm (i 1. gir med spenn). Det sammen med veldig lite slitasje på drevene gjør at jeg syns dette er litt merkelig.
Om den målingen er riktig og du ikke har noen ulyder i kjedet når du triller sykkelen bakover og drevene ikke har begynt å bli skjevslitt, dvs. haitann formet, så vil jeg tro kjede og drev er innafor.
Hvis kjede og drev ble byttet for 17K siden så burde begge deler helt klart holde noen tusen til.

På en sykkel som den du har så ville i hvert fall jeg sørget for kjedeslakk nærmere 4,5 enn 3,5 cm. Da tror jeg kanskje du vil slippe å justere så ofte.
Sykkelen dim har lang fjæringsvei og god kjedeslakk gir dermed mindre belastninger på drivlinja.

TDM'en jeg hadde i sin tid skulle ha opp mot hele 6 cm kjedeslakk. Jeg husker jeg møtte han som kjøpte sykkelen etter at jeg byttet den inn, som fortalte at han syntes sykkelen vibrerte mye. Jeg fikk prøve sykkelen en tur og merket det samme, noe som ikke skjedde mens jeg var eier av den.
Så kikka jeg på kjedet og så straks at dette var altfor stramt. Mitt råd til ham var å klage på forhandleren som hadde solgt ham sykkelen og be de lese bedre hva som sto om kjedeslakken i brukermanualen...
Vibrasjonene i sykkelen kom utvilsomt fra det altfor stramme kjedet. Håper hjullageret tålte belastningen feilinnstillingen førte til.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av simpson »

Jeg målte ikke kjede men så på dreva at de var slitt.
Flere av lenkene på kjede var trege og sørget for chain slapping og vibrasjone.
Kjøpte DID og JT ja.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Kjøpte en boks med «Fuchs Silkolene Chain Lube», vasket kjede grundige med parafin, spylte av med vann og tørk før jeg påførte kjedespray i begrenset mengde på innside av kjede. Kjørte ikke med sykkel før dagen etter, det ser ut til å være veldig lite sprut fra kjede hvis det er noe …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

Var å kjørte mx på mandag, og da skjedde dette
Bilde

Rev bolter tvers av, og flere hull i navet er sprengt..
Bruk Lochtite folkens!!!
Jeg kommer til å sjekke boltene i den nye felgen etter hver trening!

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dansekris »

Hm.. :scratch

Både AGM og MC Oslo forteller meg at jeg har enten 8mm eller 10mm bolter i bakdrevet, men det eneste som passer er ei 13mm pipe.

Er det noe jeg har misforstått eller er dette mystisk?
35884792_10217105031804431_4905775352741101568_n.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av 45316 »

Tenker at det er diameteren på selve bolten og ikke bolthodet de mener.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dansekris »

Hehe, det gir mening!

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Geiroe »

Da er det vel 8mm bolter du har.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dansekris »

Hvordan skal jeg få delt kjedet om jeg ikke har vinkelsliper?

Man får vel ikke pressa ut spliten i leddet uten å file ned tuppen først?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 03 jul 2018, 18:47 Hvordan skal jeg få delt kjedet om jeg ikke har vinkelsliper?

Man får vel ikke pressa ut spliten i leddet uten å file ned tuppen først?
Drill?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Dansekris skrev: 22 jun 2018, 10:03 Bilde
Regner med at dette er bilde av kjedet du har på sykkelen nå?
I så fall er det liten tvil om at dette er klar til å byttes ut. Det er man med det blotte øye på avstanden (slitasjen) mellom leddene.
Avstanden mellom disse skal være rimelig tight. På dette kjedet er avstanden ganske så romslig...
Ingen god ide å dra på langtur med kjede som viser slike klare slitasjetegn...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar