Test av Biltemas gummilakk

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22745
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Test av Biltemas gummilakk

Legg inn av Bjerknez »

I går kjøpte jeg meg både sort og transparent gummilakk på Biltema for å teste ut. Planen er å påføre transparent lakk på deler av motorsykkelen for å beskytte mot riper etc. Men jeg testet så klart ut på noe annet først for å være sikker. Målet ble derfor en linjal jeg hadde som er av alluminium. Jeg sparyet på tre lag med lakk og ventet ca. 20 minutter mellom hver påføring. Lot den ligge over natten og nå nettopp gikk jeg ut for å hente linjalen for å sjekke resultatet.

100% transparent var den ikke, men det var jaggu ikke langt unna. Uansett mer enn bra nok for midlertidig beskyttelse av deler på mc'en. Så kom det store spørsmålet. Lot lakken seg lett fjerne?
Jeg pirket et lite hull med neglene før jeg dro av all lakk, helt uten problemer. Ingen rester satt igjen over hodet.

Førsteinntrykket var overraskende bra!! Nå kan jeg nermest bare gå ned til sykkelen å spraye på steder jeg vil beskytte :thumleft
Det eneste man bør huske på er at hvis den skal være lett å dra av igjen så må lakken være sammenhengende hele veien. Man bør derfor maskere litt først så man slipper lakksprut på andre paneler. Lett og fjerne er det uansett, men litt mer jobb når det blir en masse "dråper" rundt omkring. Dette betegner jeg som lim, så mulig det lett kan fjernes med en limfjerner eller noe.

Men lakken tåler i følge rykter kun 100 grader. Jeg er usikker på hvor varm eksospotter og motordeksler blir, men jeg skal jaggu meg prøve den sorte gummilakken på en liten del av motoren (som er sort). Er jo uansett ingen skade skjedd da man bare kan dra den av etterpå.

Et genialt produkt mener jeg!
Ikke akkurat noe man bør bruke som permanent lakk, men utmerket til å bruke som beskyttelse eller midlertidig og enkel "styling".

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Test av Biltemas gummilakk

Legg inn av vim »

Jeg har, etter et par uker med denne på yttersiden av vindskjermen på min sykkel, fortsatt godt inntrykk av denne. Litt ruglete kanskje (sort matt), men OK resultat og den holder seg fint.
Pass bare på at den er virker følsom for løsemidler - som f. eks. med Turtle sin Pre-wash. Gummilakken viste antydninger til å ville løse seg opp, men jeg fikk vasket forsiktig over og tørket med trykkluft så det herdet, uten synlig skade.
Det advares på Pre-wash flasken mot å bruke den på gummi, så det er jo en klassisk brukerfeil :)

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Test av Biltemas gummilakk

Legg inn av thewiz »

Jeg har brukt Plastidip, og er kjempefornøyd med produktet.

Seneste i dag tok jeg et ekstra lag med Plastidip på passasjerfothvilere, sort matt. Blir overraskende bra resultat.

Men som jeg har erfart, hvis du lakkerer noe som ofte kommer i kontakt med kroppen, løsner det relativt raskt. Har plastidippet noen kåpedeksler, og det har begynt å flasse av litt der jeg ofte treffer med kneet.

Men alt i alt et flott produkt hvis man er fornøyd med matt look.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Test av Biltemas gummilakk

Legg inn av Crinos »

Fult mulig med flere farger enn mattsvart.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=SGdjWLan6hc[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=fuLGkXq66Bo[/video]
:thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar