Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
MC: BMW F650GS
Sted: Oslo

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av pappan » 30 nov 2014, 01:17

Jeg tenker at dette kan være butikken som har dratt til med feil moment ved montering av sykkel eller ved service. Hadde sykkelen min vært innenfor garanti, så hadde jeg kjørt hardt på.

Solo-rider
Innlegg: 480
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
MC: Yamaha "Moped"
Sted: Vestfold

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av Solo-rider » 08 nov 2019, 18:12

Hei :vs
Fant denne noe gamle posten om styrelager.
Fikk beskjed idag at styrelageret på sykkelen min var gåent... Vanlig slitasjefeil og dekkes ikke av garanti !! :crazy: 2015 modell og bare kjørt 31000 km. Jeg har hatt sykkelen i 2 sesonger og kjørt rundt 20000 km av dem . Ikke høytrykksvasket i mitt eie, kun en på sykkelen , kjørt bare på asfalt og "gubbekjørt"uten tung last.
Alle servicer fulgt etter boka på samme merkeveksted .
Ikke den største kostnaden , men irriterende at lageret skal være utslitt så tidlig. :evil
Ville dere ha brukt energi på å forsøke å få det som reklamasjon ? :scratch
http://nmcu.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tempo Corvette 300 1965(Comet motor) Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)
Tempo Panther1968(Tempo Fighter 125 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29123
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av AJ » 08 nov 2019, 18:47

Yamaha hadde vel 5-årsgarantien på plass i 2015, så jeg tror jeg ville gjort et forsøk på reklamasjon.
Styrelager bør holde lenger enn 31K.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2050
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av gsx750_80 » 08 nov 2019, 19:26

Solo-rider skrev:
08 nov 2019, 18:12
Hei :vs
Fant denne noe gamle posten om styrelager.
Fikk beskjed idag at styrelageret på sykkelen min var gåent... Vanlig slitasjefeil og dekkes ikke av garanti !! :crazy: 2015 modell og bare kjørt 31000 km. Jeg har hatt sykkelen i 2 sesonger og kjørt rundt 20000 km av dem . Ikke høytrykksvasket i mitt eie, kun en på sykkelen , kjørt bare på asfalt og "gubbekjørt"uten tung last.
Alle servicer fulgt etter boka på samme merkeveksted .
Ikke den største kostnaden , men irriterende at lageret skal være utslitt så tidlig. :evil
Ville dere ha brukt energi på å forsøke å få det som reklamasjon ? :scratch
Det er flere år siden jeg etter 18000 km fikk høre at styrelageret hadde slakk. Nå er kilometerstand ca 56000, på samme sykkel. Har ikke gjort noe med det, og heller ikke opplevd det som problematisk.
Den sykkelen har aldri vært vasket med høytrykkspyler, og har stort sett vært benyttet til pendling på E6. Pen gubbekjøring, hele vegen.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 2123
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
MC: BMW K1200RS og Jawa 350/640
Sted: Gjersjøen

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av FredrikE24 » 09 nov 2019, 02:45

Sålenge det ikke kniper, og den ikke virker ustabil når du kjører rett frem(er som regel der slakken oppstår), så kan det gå lenge enda. Om det er merkbar slakk kan du prøve å stramme lageret ørlite. Sjekk for kniping etterpå.
Kjørte forrige vinter og litt av høsten i år med slakt lager på Jawaen. Er jo ikke kult akkurat. Ble prima etter litt stramming. Var vel ikke en halv omdreining en gang som skulle til. Kniper det, så kan det fort gå veldig utover balansen.

Solo-rider
Innlegg: 480
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
MC: Yamaha "Moped"
Sted: Vestfold

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av Solo-rider » 09 nov 2019, 10:29

Takk for alle svar så langt. :thumleft
Sykkelen står hos merkeforhandleren for service og vinterlagring. Så det er lite jeg kan få sjekket på egenhånd nå.
Ønsker sykkelen i tipp topp stand når neste års sesong starter.
Søker nå i helgen etter andre som har hatt samme feil. Ikke funnet direkte linker ennå. Noen her som kan hjelpe meg med hva jeg skal søke på ?
En ting til... :scratch Ved en eventuell reklamasjon i garanti tiden. Er det mc forhandleren lokalt eller fabrikanten som tar seg av kostnader rundt dette ? Mener å ha lest at mc forhandleren må søke fabrikanten og får så dekket sine utgifter.
http://nmcu.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tempo Corvette 300 1965(Comet motor) Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)
Tempo Panther1968(Tempo Fighter 125 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer

mekkern
Innlegg: 5560
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
MC: 2 hjul med motor

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av mekkern » 09 nov 2019, 10:33

Så lenge det ikke går ujevnt eller har det berømte «hakket» rett frem og heller ikke noe ustabilitet så haster det ikke med å skifte.
Når en skifter så setter en inn koniske rullelagre- mer regulering og lengre levetid. Samt at de fleste sykler blir mer stabile.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29123
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av AJ » 09 nov 2019, 10:37

Solo-rider skrev:
09 nov 2019, 10:29
En ting til... :scratch Ved en eventuell reklamasjon i garanti tiden. Er det mc forhandleren lokalt eller fabrikanten som tar seg av kostnader rundt dette ? Mener å ha lest at mc forhandleren må søke fabrikanten og får så dekket sine utgifter.
Min erfaring med Moto Guzzi og KTM (jada, opplevd større og mindre feil feil på begge/alle tre...) er at forhandler tar opp reklamasjonssaken med importør, som tar beslutningen om reklamasjonen er innafor eller ikke - etter deres vurdering.
I større saker tar jeg det for gitt at importør tar kontakt med produsenten og får godkjenning derfra, samt garanti for at de får betalt for jobben som gjøres.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Solo-rider
Innlegg: 480
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
MC: Yamaha "Moped"
Sted: Vestfold

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av Solo-rider » 14 nov 2019, 12:44

Solo-rider skrev:
09 nov 2019, 10:29
Takk for alle svar så langt. :thumleft
Sykkelen står hos merkeforhandleren for service og vinterlagring. Så det er lite jeg kan få sjekket på egenhånd nå.
Ønsker sykkelen i tipp topp stand når neste års sesong starter.
Søker nå i helgen etter andre som har hatt samme feil. Ikke funnet direkte linker ennå. Noen her som kan hjelpe meg med hva jeg skal søke på ?
En ting til... :scratch Ved en eventuell reklamasjon i garanti tiden. Er det mc forhandleren lokalt eller fabrikanten som tar seg av kostnader rundt dette ? Mener å ha lest at mc forhandleren må søke fabrikanten og får så dekket sine utgifter.
Hei igjen :mk

Søkte på nettet og fant ingen direkte saker der det var defekte lager på samme type sykkel som meg.

Sendte mail til forhandleren tidligere i uka og har nå fått svar at dette blir dekket av garantien :thumleft

Så greit med garanti :D
http://nmcu.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tempo Corvette 300 1965(Comet motor) Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)
Tempo Panther1968(Tempo Fighter 125 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29123
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av AJ » 15 nov 2019, 22:35

Solo-rider skrev:
14 nov 2019, 12:44
Sendte mail til forhandleren tidligere i uka og har nå fått svar at dette blir dekket av garantien :thumleft

Så greit med garanti :D
Bra det løser seg på en så god måte :thumleft .
Opplevde noe lignende på Moto Guzzi Stelvio'en jeg hadde for noen år siden.
Tok ut sykkelen etter vinterlagring og kjente i første sving at noe ikke var helt som det skulle være.

Da jeg svingte på styret buttet det plutselig før jeg igjen fikk styreutslag. Skummelt i første rundkjøringen jeg kom til.
Svingingen var slett ikke på samme måte som før jeg vinterparkerte. Ingen jevn bevegelse, men en merkbar treghet mellom styreutslagene, som jeg naturlig nok merket ekstra godt i svinger.

Det viste seg at styrelagret var svært mangelfullt smurt fra fabrikken og at et hadde komme fuktighet i lagret, som gjorde sitt til at det var begynt å korrodere.
Ble heldigvis tidlig oppdaget av meg og verkstedet (og Moto Guzzi forhandler) tok tak i saken med en gang og fikk byttet lager på garantien.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester