Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
MC: BMW F650GS
Sted: Oslo

Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av pappan » 14 nov 2014, 12:53

Hei!

Hadde sykkelen min på service i høst, og han som leverte ut sykkelen mente at jeg hadde slitt styrelager. Litt forfjamset ble jeg, for jeg kjører ikke akkurat sykkelen hardt, forrige eier var også av det forsiktige slaget. Jeg mente at dette må jo være en svakhet når det oppstår så tidlig? Han mente derimot at dette ikke var unormalt, og at det kunne fort skyldes en fortauskant eller lignende. Ikke det at jeg har for vane å kjøre over sånt i fart akkurat...
Jeg hadde ikke merket til det slitte styrelageret før han nevnte det, og det er ikke spesielt plagsomt, men jeg merker det såvidt innimellom. Når den står stille og jeg løfter sykkelen og svinger på styret, så er det ikke merkbart (altså uten belastning).

Jeg trudde jo dette ville være en reklamasjonssak, men det var verksted uenig. Hva sier menigheten? Kjør debatt :-).

Sykkelen er en BMW F650GS. Har googlet litt på det, og det kan se ut til at jeg ikke er den eneste, men det ser ut til at jeg er forholdsvis tidlig ute.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
MC: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av RuneMC » 14 nov 2014, 13:10

Slitt høres feil ut...

Sikker på at det ikke er rust ? - det kan gå fort hvis vann kommer inn der det ikke skal (høytrykksspyling og slikt)
En ikke ukjent forumadmin fikk jo rust i styrelageret på sin nye italiener...

Min - men det er jo en superpålitelig (bank i bordet) V-Strom - har nå gått 86K km uten behov for bytte av noe styrelager - og den har gått på mye dårlig vei...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 5813
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
MC: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av Jompa » 14 nov 2014, 15:20

Styrelagrene tåler godt en fortauskant, felgen ryker lenge før...
Om du kjører på hullete vei og treffer et hull i god fart, det gjør jo de fleste av og til, får du ei mye større belastning på både hjul, gaffel, lager og hele ruklet enn om du skulle overse en kant i sakte fart.

Høytrykksvasking, særlig steamvasking av mc er bannlyst.
Selv om man ikke spruter direkte på lager og andre "følsomme" komponenter, vil det uansett sprute vann i andre retninger enn man hadde tenkt.
Bittersmå vanndråper som treffer ei flate, forandrer retning og trenger inn i f.eks lagere.

Dårlig styrelager merker du lettest ved at sykkelen blir ustabil rett frem.
Det er først når slakken blir stor, eller at lagerene kniper du kan merke det med å svinge styret fra side til side, eller bruke "kjøreskolemetoden", inn med bremsa og beveg sykkelen frem og tilbake.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

gbruaset
Innlegg: 470
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
MC: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av gbruaset » 14 nov 2014, 16:34

Hei! Jeg har selv en bmw f 800 gs, 2011 modell. når jeg hadde den på 40 k servic i sommer, fikk jeg beskjed om det samme som deg, på tide å bytte styrelager, da de lugget litt, ved kontroll. merker selv lite til dette, men har bedt verkstedet jeg har den på vinterlagring hos, sjekke det igjen. Når det gjelder reklamasjoon, er det vel BMW Motorrad norge som tar den endelige stillingen til dette. har vel innrykk at det forholder seg mye til det verkstedet selv anbefaler, men har faktisk opplevd at verktedet stiller seg kritisk til reklamasjon, men selv fått tilslag for det , når saken har blitt sendt til BMW Motorrad.
Sist redigert av gbruaset den 14 nov 2014, 18:46, redigert 1 gang totalt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29123
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av AJ » 14 nov 2014, 17:10

RuneMC skrev:Slitt høres feil ut...

Sikker på at det ikke er rust ? - det kan gå fort hvis vann kommer inn der det ikke skal (høytrykksspyling og slikt)
En ikke ukjent forumadmin fikk jo rust i styrelageret på sin nye italiener...
Sjekk her..:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=209440#p209440" onclick="window.open(this.href);return false;
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
MC: BMW F650GS
Sted: Oslo

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av pappan » 15 nov 2014, 20:46

Tviler på at det er rust. Har ikke vaska maskinen med høytrykk heller, men er jo ikke garantert for hva tidligere eier har gjort.
Det er ikke noe slark i styringen, det er mer det at det er ett "søkke" i lagerringen, slik at styringen låser/foretrekker seg i rett frem stilling. Dette er knapt merkbart i dag, men mer merkbart nå etter han nevnte det. Ofte kan dette ha sammenheng med at det er dratt til for stramt ved montering, da vil den slite seg sånn ihht andre forumer jer har lest. Det er kanskje vanskelig å reklamere på det nå etter 4 år...
Det er forøvrig MCoslo som er forhandler, solgt sykkelen og har tatt alle servicer. Jeg ble avfeid ganske kontant når jeg prøvde å hentyde en reklamasjon, men har angret litt i ettertid på at jeg ikke tok det mer formellt der og da.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 5000
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
MC: Yamaha FJR1300
Sted: Romsdal
Kontakt:

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av kjellv » 15 nov 2014, 21:26

Slitt og slitt...det kan være en talemåte :-k

Ikke uvanlig at styrelagerkontroll og smøring inngår i service ved 20000 km, men kjenner ikke til om det gjør det på denne.
Dette betyr at det kan være behov for etterstramming av styrelager ved 20k.

Når etterstramming er nødvendig betyr det jo egentlig at det har vært en viss slitasje, uten at det bør oppfattes som noe dramatisk.
En enkel kontroll utføres ved å bruke en liten fjærvekt som krøkes ved enden av styret på ene siden. Framhjulet må være oppløftet og avlastet. Enklest gjort ved å bruke hovedstøtten hvis det er det på sykkelen. Få evt. noen til å sitte på baksetet slik at framhjulet er helt avlastet. Det bør være en motstand på ca en halv kilo hele veien og begge veier. Lugging skal ikke forekomme noe sted, det kan tyde på begynnende lagerhavari.

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4715
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: BMW K1300S HP - 12 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av ZZR-Erling » 15 nov 2014, 22:10

Jeg ville nu strammet det korekt først, om det er av den typen. Btw..på crosserne våre, holder et styrelager ca 100 timers bruk :-)
Ja, høytrykk skal man ikke bruke på en mc, ei heller særlig mye avfetting da det gjør at vannfilmen brytes og trenger lett inn her og der.
Kjører K1300S HP
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

oldmekker
Innlegg: 38
Registrert: 11 mai 2011, 08:23
MC: 2015 Suzuki V Strom 1000
Sted: Sør Rogaland

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av oldmekker » 17 nov 2014, 20:54

Jeg prøvde en brukt 2008 BMW F650GS kjørt 23000 km hos merkeforhandler på ettersommeren med tanke på kjøp. Den hadde styrelager som lugget, fant jeg fort ut, og det ble påpekt da jeg takket for lånet. Det ble ikke handel...
Derimot kjøpte jeg en 2009 F800GS kjørt 21000 km hos en annen forhandler, og jaggu var det dårlig stryrelager på den også. Så min konklusjon er at det er nok ikke uvanlig, dessverre.

Jeg må nå nevne at forhandler som solgte meg sykkelen tok reparasjonen på seg, meget ryddig og greit, selv om det måtte gjøres hos forhandler på annen kant av landet.
Tidligere motorsykler:
'95 Honda CB500 (2006-2007)
'99 BMW R850RT (2007-2008)
'91 Yamaha XT 600E (2009-2011)
'02 Suzuki V Strom 1000 (2008-2010)
'07 Yamaha TDM900A (2010-2014)
'09 BMW F800GS (2014-2015)
'11 Yamaha Super Tenere 1200

Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
MC: BMW F650GS
Sted: Oslo

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av pappan » 17 nov 2014, 22:04

Se der ja!
Men burde ikke dette være reklamasjonsgrunn?
Det er jo ikke garanti på sykkelen lenger, men jeg har jo anledning til å reklamere...

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
MC: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av RuneMC » 18 nov 2014, 00:25

Det er vel bare å forsøke.

Hadde jo vært greit med info fra BMW om hva forventet livslengde på styrelager er. Så kan man - hvis det skal være mye lenger - reklamere.
Ellers er bevisbyrden din når det er reklamasjon og dermed er det ikke fullt så enkelt som ved garanti om f.eks. BMW hevder at feilen er pga vanlig slitasje, dårlige norske veier osv...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

oldmekker
Innlegg: 38
Registrert: 11 mai 2011, 08:23
MC: 2015 Suzuki V Strom 1000
Sted: Sør Rogaland

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av oldmekker » 18 nov 2014, 19:44

Jeg kan også legge til at min Yamaha TDM kjørte jeg over 70.000 km med uten å skifte styrelager. Ikke noe annet lager heller, for den del. Den trengte kun servicedeler og bremseklosser. Kvalitet?
Tidligere motorsykler:
'95 Honda CB500 (2006-2007)
'99 BMW R850RT (2007-2008)
'91 Yamaha XT 600E (2009-2011)
'02 Suzuki V Strom 1000 (2008-2010)
'07 Yamaha TDM900A (2010-2014)
'09 BMW F800GS (2014-2015)
'11 Yamaha Super Tenere 1200

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 29123
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av AJ » 18 nov 2014, 20:03

oldmekker skrev:Jeg kan også legge til at min Yamaha TDM kjørte jeg over 70.000 km med uten å skifte styrelager. Ikke noe annet lager heller, for den del. Den trengte kun servicedeler og bremseklosser. Kvalitet?
Samme erfaring her; ca. 60K med TDM'en uten lagerbytte av noe slag.
Derimot røk et par fester til kåpedekslene på hver side, som ble byttet på garantien.
Men det er en annen sak...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pappan
Innlegg: 47
Registrert: 08 aug 2013, 00:34
MC: BMW F650GS
Sted: Oslo

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av pappan » 19 nov 2014, 11:11

Snakket med BMW Norge.

De ville ikke gi noen form for reklamasjon på ett styrelager med disse forutsetningene.

Jeg ble ikke imponert over kundebehandlingen. Det finnes sikkert bedre kundebehandling og produkter....

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2050
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
MC: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Slitt styrelager på 2010 modell, gått 20k?

Legg inn av gsx750_80 » 29 nov 2014, 22:01

gbruaset skrev:Hei! Jeg har selv en bmw f 800 gs, 2011 modell. når jeg hadde den på 40 k servic i sommer, fikk jeg beskjed om det samme som deg, på tide å bytte styrelager, da de lugget litt, ved kontroll. merker selv lite til dette, men har bedt verkstedet jeg har den på vinterlagring hos, sjekke det igjen. Når det gjelder reklamasjoon, er det vel BMW Motorrad norge som tar den endelige stillingen til dette. har vel innrykk at det forholder seg mye til det verkstedet selv anbefaler, men har faktisk opplevd at verktedet stiller seg kritisk til reklamasjon, men selv fått tilslag for det , når saken har blitt sendt til BMW Motorrad.
Slitasje i styrelager ble nevnt i forbindelse med 18 000 km service på min Ninja 250 R, som ble kjøpt ny våren 2012. Et annet verksted nevnte dette også, ved 24000 km service. Det var tidlig, synes jeg. Sykkelen har ikke vært utsatt for høytrykksspyler, og har stort sett gått på motorveg. Kjede og drev ble byttet på 18 k service også. Med ryggsekk og kjøre utstyr veier jeg antakelig bortimot 120 kg, så det blir naturligvis mer slitasje enn om en 70 kilos "flis" skulle benytte sykkelen..

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester