Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av Kawagutten »

TBI81 skrev:
SuperMorten skrev:
TBI81 skrev:
SuperMorten skrev:Når flere, i mine øyne "proffe" mekanikere er uenige, har jeg min konklusjon klar. Dersom du ikke er 100% sikker på hva du gjør, ikke kluss med det selv, men lever på verksted.. Det kan fort bli mye billigere enn å fikse sjøl..
Tåkeprat! Det betyr bare at det er mange veier til så å si samme resultat :knegg
Når en sier "men fyll ALDRI kaldt vann på varm motor" og neste sier "Vi bruker alltid vann rett fra springen, hjemme bruker jeg hageslangen", da er mitt råd til de som ikke vet, inkludert meg selv, at jeg blåser i hva jeg leser, men leverer til fagfolk. Mange av oss sitter med sykler til mange-hundre-tusen. Hvorfor skal vi da begynne å surre med ting vi ikke har greie på..?
Fordi fagfolk surrer like mye? Faglige uenigheter finner man i de fleste fagfelt. Og når det er sagt: har aldri hørt om noen som koker vannet en tapper på radiator så i dette tilfellet så er det vel enn så lenge bare utsagnet til en?
Vel det står kun destilert vann i service boka så da ble det fylt på det :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av TBI81 »

SuperMorten skrev:
TBI81 skrev: Uvitenhet er lykke? Jaja.. :-)
Men se på akkurat dette tilfellet, om kjøleveske. Hvis jeg skulle gjøre samme jobben på min sykkel, skulle jeg brukt varmt eller kaldt vann? Hvem skal jeg stole på? Et nettforum er fullstendig ubrukelig når man får to så fullstendig forskjellige svar. Nå tror ikke jeg at noen av tingene nødvendigvis betyr totalhavari, men noe er allikevel mer riktig enn det andre. For en nybegynner som ikke vet hva han holder på med lærer han ikkeno av dette. Jeg er bitt så gammel at jeg bryr meg ikke. Jeg leverer på service. Ikke fordi det er vanskelig, men fordi jeg ikke har interesse av å gjøre det selv. Og da er jeg lykkelig uvitende, noe jeg mener er vel verdt prisen.. :prf
Haynes vil jeg se på som en relativt ok 'fasit'. Dekker ikke alt, men dersom det er noe spesielt en bør tenke på så står det der. 'Lever på verksted' ser jeg ikke som gyldig argument i en diskusjon rundt framgangsmåte for å løse et problem :-)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av cannon »

Helt enig i skepsisen til slike fora. Spør på verksted hvis i tvil. Jeg er helt sikker på at koktvann-metoden ikke medfører totalhavari, så følg den hvis i tvil. Ikke brenn fingrene. Spørmålet om thermostaten: kjør opp tempen til åpningstemp et par ganger og åpne/fyll på nytt. Mine termostater har en by-pass så det siver gjennom litt uansett. Sånn kan det stå og sildre en stund mens man fikser noe annet:-)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av Jompa »

SuperMorten skrev:
TBI81 skrev: Uvitenhet er lykke? Jaja.. :-)
Men se på akkurat dette tilfellet, om kjøleveske. Hvis jeg skulle gjøre samme jobben på min sykkel, skulle jeg brukt varmt eller kaldt vann? Hvem skal jeg stole på? Et nettforum er fullstendig ubrukelig når man får to så fullstendig forskjellige svar. Nå tror ikke jeg at noen av tingene nødvendigvis betyr totalhavari, men noe er allikevel mer riktig enn det andre. For en nybegynner som ikke vet hva han holder på med lærer han ikkeno av dette. Jeg er bitt så gammel at jeg bryr meg ikke. Jeg leverer på service. Ikke fordi det er vanskelig, men fordi jeg ikke har interesse av å gjøre det selv. Og da er jeg lykkelig uvitende, noe jeg mener er vel verdt prisen.. :prf
Vel, fullstendig ubrukelig bare for at man får forskjellige svar ?
De som spør om råd er vel i stand til å sortere svarene de får ? Og at folk har forskjellige metoder betyr vel ikke nødvendigvis at bare ett svar er riktig ?
Man kan som oftest gjøre ting på litt forskjllige måter å oppnå det samme resultatet.
At en nybegynner ikke lærer noe av å få forskjellige svar tror jeg ikke noe på. En som vil prøve selv, og spør om råd er nok
passelig kritisk til det han leser.
Og ikke minst; har lyst til å lære og å prøve selv.

Flertallet av oss som av og til prøver å gi et råd må iflg din tankegang her være helt på jordet, om vi da ikke slumper til å komme med "facitsvaret"
alle sammen.
Jeg synes i det hele tatt at innlegget ditt er ganske respektløst overfor de av oss som bruker ganske mye tid på å svare på spørsmål ang.
oljeskift, plugger, el.feil og andre tekniske spørsmål.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av SuperMorten »

Jompa skrev:
SuperMorten skrev:
TBI81 skrev: Uvitenhet er lykke? Jaja.. :-)
Men se på akkurat dette tilfellet, om kjøleveske. Hvis jeg skulle gjøre samme jobben på min sykkel, skulle jeg brukt varmt eller kaldt vann? Hvem skal jeg stole på? Et nettforum er fullstendig ubrukelig når man får to så fullstendig forskjellige svar. Nå tror ikke jeg at noen av tingene nødvendigvis betyr totalhavari, men noe er allikevel mer riktig enn det andre. For en nybegynner som ikke vet hva han holder på med lærer han ikkeno av dette. Jeg er bitt så gammel at jeg bryr meg ikke. Jeg leverer på service. Ikke fordi det er vanskelig, men fordi jeg ikke har interesse av å gjøre det selv. Og da er jeg lykkelig uvitende, noe jeg mener er vel verdt prisen.. :prf
Vel, fullstendig ubrukelig bare for at man får forskjellige svar ?
De som spør om råd er vel i stand til å sortere svarene de får ? Og at folk har forskjellige metoder betyr vel ikke nødvendigvis at bare ett svar er riktig ?
Man kan som oftest gjøre ting på litt forskjllige måter å oppnå det samme resultatet.
At en nybegynner ikke lærer noe av å få forskjellige svar tror jeg ikke noe på. En som vil prøve selv, og spør om råd er nok
passelig kritisk til det han leser.
Og ikke minst; har lyst til å lære og å prøve selv.

Flertallet av oss som av og til prøver å gi et råd må iflg din tankegang her være helt på jordet, om vi da ikke slumper til å komme med "facitsvaret"
alle sammen.
Jeg synes i det hele tatt at innlegget ditt er ganske respektløst overfor de av oss som bruker ganske mye tid på å svare på spørsmål ang.
oljeskift, plugger, el.feil og andre tekniske spørsmål.
Som jeg sa over, når man får to ganske forskjellige svar:
SuperMorten skrev:Når en sier "men fyll ALDRI kaldt vann på varm motor" og neste sier "Vi bruker alltid vann rett fra springen, hjemme bruker jeg hageslangen"
fra to, i mine øyne oppegående personer, vet ikke jeg hva jeg skal mene, og da sier jeg til alle som tviler like mye som meg,at da velger jeg å levere på verksted hvis problemet skulle oppstå. Det er da ikke respektløst. Selvsagt, hvis jeg var veldig interessert, ville jeg satt meg ned og lest til øyet var stort og vått, sett youtube-videoer osv.

La meg også si det på en annen måte: Jeg kjenner en som leser en del her inne, og som er truandes til å prøve seg på litt av hvert, men som overhodet ikke har peiling. Han ville kunne gjort stor skade. Han leste et annet sted at å ha whitesprit på motoren for å få ut all olja var lurt.. Trenger jeg si noe mer.. Den bilen gikk aldri mer. Det var sarkasme som vedkommende ikke hadde forstått.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av PCP »

Jompa skrev: Vel, fullstendig ubrukelig bare for at man får forskjellige svar ?
De som spør om råd er vel i stand til å sortere svarene de får ? Og at folk har forskjellige metoder betyr vel ikke nødvendigvis at bare ett svar er riktig ?
Man kan som oftest gjøre ting på litt forskjllige måter å oppnå det samme resultatet.
At en nybegynner ikke lærer noe av å få forskjellige svar tror jeg ikke noe på.
Det er et godt poeng, og det minner meg om da jeg jobbet som bilmekaniker på et lite verksted som ung og relativt fersk. Vi hadde et BMW merkeverksted, og et Mazda merkeverksted som nærmeste naboer. Jeg var sulten på å lære og noe av det jeg likte å gjøre var å gå til flere forskjellig av de gamle gutta, og spørre om de samme problemstillingene. Jeg fikk stort sett alltid totalt forskjellige svar, noe som i og for seg var litt komisk fordi gamle mekanikere som kjent er skråsikre bedrevitere som alle var sikre i sin sak.

Jeg vil si det var svært lærerikt, selv om det der og da kunne være til mer forvirring enn oppklaring. Dessverre gikk det mye i forgassere, fordeler, stifter, og ting som er totalt irrelevant i dag.

Samtidig har jo SM rett i at det nok er tryggere for en helt uviten å bare levere på verksted, og ikke spørre hva de gjorde, enn å prøve å finne det korrekte svaret fra Internett, mekaniker-venn, en fyr på grava, eller for den saks skyld fra verkstedet. Ikke alle burde skru på eget kjøretøy, og det kan være vanskelig å sile de gode rådene fra de mindre gode, både her og ellers i livet.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av TBI81 »

SuperMorten skrev:
Jompa skrev:
SuperMorten skrev:
TBI81 skrev: Uvitenhet er lykke? Jaja.. :-)
Men se på akkurat dette tilfellet, om kjøleveske. Hvis jeg skulle gjøre samme jobben på min sykkel, skulle jeg brukt varmt eller kaldt vann? Hvem skal jeg stole på? Et nettforum er fullstendig ubrukelig når man får to så fullstendig forskjellige svar. Nå tror ikke jeg at noen av tingene nødvendigvis betyr totalhavari, men noe er allikevel mer riktig enn det andre. For en nybegynner som ikke vet hva han holder på med lærer han ikkeno av dette. Jeg er bitt så gammel at jeg bryr meg ikke. Jeg leverer på service. Ikke fordi det er vanskelig, men fordi jeg ikke har interesse av å gjøre det selv. Og da er jeg lykkelig uvitende, noe jeg mener er vel verdt prisen.. :prf
Vel, fullstendig ubrukelig bare for at man får forskjellige svar ?
De som spør om råd er vel i stand til å sortere svarene de får ? Og at folk har forskjellige metoder betyr vel ikke nødvendigvis at bare ett svar er riktig ?
Man kan som oftest gjøre ting på litt forskjllige måter å oppnå det samme resultatet.
At en nybegynner ikke lærer noe av å få forskjellige svar tror jeg ikke noe på. En som vil prøve selv, og spør om råd er nok
passelig kritisk til det han leser.
Og ikke minst; har lyst til å lære og å prøve selv.

Flertallet av oss som av og til prøver å gi et råd må iflg din tankegang her være helt på jordet, om vi da ikke slumper til å komme med "facitsvaret"
alle sammen.
Jeg synes i det hele tatt at innlegget ditt er ganske respektløst overfor de av oss som bruker ganske mye tid på å svare på spørsmål ang.
oljeskift, plugger, el.feil og andre tekniske spørsmål.
Som jeg sa over, når man får to ganske forskjellige svar:
SuperMorten skrev:Når en sier "men fyll ALDRI kaldt vann på varm motor" og neste sier "Vi bruker alltid vann rett fra springen, hjemme bruker jeg hageslangen"
fra to, i mine øyne oppegående personer, vet ikke jeg hva jeg skal mene, og da sier jeg til alle som tviler like mye som meg,at da velger jeg å levere på verksted hvis problemet skulle oppstå. Det er da ikke respektløst. Selvsagt, hvis jeg var veldig interessert, ville jeg satt meg ned og lest til øyet var stort og vått, sett youtube-videoer osv.

La meg også si det på en annen måte: Jeg kjenner en som leser en del her inne, og som er truandes til å prøve seg på litt av hvert, men som overhodet ikke har peiling. Han ville kunne gjort stor skade. Han leste et annet sted at å ha whitesprit på motoren for å få ut all olja var lurt.. Trenger jeg si noe mer.. Den bilen gikk aldri mer. Det var sarkasme som vedkommende ikke hadde forstått.
Kokende vann eller ikke kan ikke sammenlignes med whitesprite. Men jeg ser poenget ditt.

Jeg er også enig i skepsisen din til ting man leser (og ser..) på internett, men at 'konklusjonen' at diskusjon på internettforum har lite for seg og at man heller bør levere på verksted ser jeg ikke. At dette kommer fra en moderator på forumet her forundrer meg også, men la det være en sidebemerkning.. Begynner å bli off topic nå.

Tøm og flush. Med vann. Og fyll opp med kjølevæsken motoren din skal ha. Så blir det nok bra :)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av SuperMorten »

TBI81 skrev: Kokende vann eller ikke kan ikke sammenlignes med whitesprite. Men jeg ser poenget ditt.

Jeg er også enig i skepsisen din til ting man leser (og ser..) på internett, men at 'konklusjonen' at diskusjon på internettforum har lite for seg og at man heller bør levere på verksted ser jeg ikke. At dette kommer fra en moderator på forumet her forundrer meg også, men la det være en sidebemerkning.. Begynner å bli off topic nå.

Tøm og flush. Med vann. Og fyll opp med kjølevæsken motoren din skal ha. Så blir det nok bra :)
Han med whitespriten var et bilde på hvor galt det kan gå. Han hadde på whitesprit for å "skylle ut gammel olje" som han sa, og startet motoren.. Sånn kan enkelte finne på. Da mener jeg det er mitt ansvar som moderator å gi et "tredje" råd (lever på verksted) dersom det kommer to totalt motstridende råd, slik det kom oppi her. Det var ikke værre enn det. Jeg føler det er litt mitt ansvar å sørge for at "idioten med whitespriten" ikke gjør flere dumme ting han ikke kan..

Og Jompa, TBI81 og alle dere andre: jeg er den største beundreren av alle dere med kunnskap her inne. Bare spør AJ. Jeg har nevnt det før, at uten den kunnskapen ville forumet vært helt verdiløst :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av DrGreve »

Artig diskusjon :lol
Hvis en motor har kokt tørr og man umiddelbart etterpå fyller på springvann eller fra en kald bekk rett i nærheten, så kan toppen slå seg, spesielt alu-topper.
Å flusje og sågar kjøre med kun vann i kjølesystemet går greit, men da kun på sommeren. Ferskvann fryser fort.
Og man må være klar over at vann ikke har noen korrosjonshemmende egenskaper, noe dedikert kjølevæske har.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av PCP »

En annen funksjon frostvæsken har i tillegg til korrosjonsbeskyttelse, er at den hever kokepunktet til kjølevæsken. Jeg mener det dreier seg om noe rundt 10-12 grader ved 50/50 blanding. Når væsken i tillegg er under trykk kan 50/50 blanding ved 12-15psi heve kokepunktet til vannet helt opp mot 125-130 grader.

På den annen side har rent vann bedre varmeleder-egenskaper, så det har neppe negative konsekvenser ved vanlig kjøring, eller på bane som Cannon nevner, kanskje heller tvert i mot?. Men det kan tenkes at det blir aktuelt og nyttig med det høyere kokepunktet på en glovarm sommerdag i kø/gangfart bak en buss opp fra Geiranger, ol. Rent vann er vel uansett bare en midlertidig nødløsning for normal bruk (ikke bane). :-)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av cannon »

Uten frostvæske er det noen som tilsetter "waterwetter" som vistnok skal gi vannet litt smørende effekt (vannpumpe) og bedre kjøleeffekt. Kjøleeffekten med rent vann er helt ok på std 600, men på trimmede motorer er det ofte behov for mer kjøling, feks større/ekstra radiator. Min R6 går aldri over 80 grader på bane. På lengre tomgangskjøring går den til kokepunkt og over hvis man ikke passer på. Viftene er fjernet. I kaldt/vått vær må radiator delvis tettes med gaffateip for å opprettholde god temp.

axeljulnes@gmail.com
Innlegg: 2
Registrert: 13 mai 2017, 15:47
Motorsykkelen din: honda

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av axeljulnes@gmail.com »

Du kan kjøre gjennom vann fra hageslangen om motoren er kald og du starter operasjonen med det samme du starter sykkelen. Du lar sykkelen stå på tomgang når du spyler klart vann i radiatoren. operasjonen tar ikke mer en max 10 minutter. det er overhode ikke farlig for motoren.NOE HELT ANNET OM DU GJØR DET PÅ EN VELDIG OPPHETET MOTOR.
BIKER

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av Rune75 »

axeljulnes@gmail.com skrev: 13 mai 2017, 15:55 Du kan kjøre gjennom vann fra hageslangen om motoren er kald og du starter operasjonen med det samme du starter sykkelen. Du lar sykkelen stå på tomgang når du spyler klart vann i radiatoren. operasjonen tar ikke mer en max 10 minutter. det er overhode ikke farlig for motoren.NOE HELT ANNET OM DU GJØR DET PÅ EN VELDIG OPPHETET MOTOR.
Velkommen !

Sjekk gjerne dato på siste innlegg i tråden før du svarer.

axeljulnes@gmail.com
Innlegg: 2
Registrert: 13 mai 2017, 15:47
Motorsykkelen din: honda

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av axeljulnes@gmail.com »

hehe beklager litt forsinket svar men jeg måtte bare svare på måfå:)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BIKER

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av Bjerknez »

Tøff sykkel... men hva gjør bildet av sykkelen i denne tråden?

Svar