Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av kjellv »

Trenger ikke gjøre dette vanskeligere enn det er.
Tapp systemet, og fyll kaldt vann på gjennom ekspansjonstank og radiator og la det renne ut. Skru igjen tappepluggen og fyll systemet med vann. Start motoren og la kjølevæsken sirkulere noen minutter. Tapp systemet igjen, og fyll opp med 50/50 vann/frostvæske av riktig type. Verre er det ikke.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av mortenolb »

Det var vel det vi ikke gjorde da vi skifta på min. Fylle opp vann og la det sirkulere. Vi bare tappa, kjørte vann gjennom, og fylte på ny.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av TBI81 »

mortenolb skrev:Det var vel det vi ikke gjorde da vi skifta på min. Fylle opp vann og la det sirkulere. Vi bare tappa, kjørte vann gjennom, og fylte på ny.
Ville ikke satset mye på at alt var ute da ..

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av cannon »

kjellv skrev:
cannon skrev:Ta av ekspansjonstanken og skyll den ren. Kjør motor varm, åpne radiatorlokk, løsne dreneringsplugg (lavt ned et sted, trolig ved vannpumpe), fyll løpende på i radiator mens motor går, til det som kommer ut er blankt. Skru igjen drenering. Fyll helt opp med vann. Tapp deretter ut så mye vann at du får plass til ønsket menge konsentrert frostvæske. Monter etank og fyll halvfull med ferdig blandet frostvæske. Følg med på tempen og kjør varm igjen, til termostat åpner. Det kan være igjen luft i systemet. Etterfyll ved behov.
Forsiktig nå... =;
Mye av det du skriver er bra, men fyll ALDRI kaldt vann på varm motor, enten den går eller ikke. Skal du gjøre denne øvelsen som du beskriver MÅ DET BRUKES VARMT VANN! Ikke varmt vann fra varmvannskranen, det er bare ca 50 grader og i denne forbindelse kalles det fortsatt kaldt vann!
Deg om det. Jeg gjør dette 4-5 ganger i året på RR-sykkel, og det samme gjør de 50-60 andre jeg er på tur med til utlandet på vinteren (fordi det er forbudt med frosrvæske på racingbane, men syklene må lagres og transporteres med frostbeskyttelse på vinterstid). Dette er helt uproblematisk, og det gjøres på alt fra std 600 til 1000cc superbikes og classic-racere. Landets beste MC-racingmekainkere gjør det. Vi bruker alltid vann rett fra springen, hjemme bruker jeg hageslangen.
Et lite appropos: jeg kjører også motoren varm før jeg tapper av olje, og jeg fyller på kald (romtemperert) olje på vam motor. Burde jeg "koke" den først???

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av cannon »

kjellv skrev:Trenger ikke gjøre dette vanskeligere enn det er.
Tapp systemet, og fyll kaldt vann på gjennom ekspansjonstank og radiator og la det renne ut. Skru igjen tappepluggen og fyll systemet med vann. Start motoren og la kjølevæsken sirkulere noen minutter. Tapp systemet igjen, og fyll opp med 50/50 vann/frostvæske av riktig type. Verre er det ikke.
Unødvendig å tappe systemet før fylling av frostvæske. Du vet uansett ikke om du får ut alt. Bedre å toppe opp med vann, tappe av ønsket vannmengde og etterfylle med riktig mengde konsentrert. Og; det er bedre å skylle gjennom med rent vann i sirkulasjon, mens motoren går, enn å tappe ned. Tomt kjølesystem betyr masse luft og det kan være trøblete å bli kvitt. På noen sykler er det lufteskrue under tank som i verste fall må brukes, og det er mye ekstra arbeid. Ved å fylle på mens man tapper så "dras" det nye vannet inn når det gamle renner ut, også med hjelp fra vannpumpe. Mindre sjans for luft da;-) Vannpumpe bør ikke jobbe tørt.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av PCP »

Men tar dere ut termostaten, eller hvordan får dere kaldt vann til å sirkulere i motoren Cannon?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av SuperMorten »

Når flere, i mine øyne "proffe" mekanikere er uenige, har jeg min konklusjon klar. Dersom du ikke er 100% sikker på hva du gjør, ikke kluss med det selv, men lever på verksted.. Det kan fort bli mye billigere enn å fikse sjøl..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av TBI81 »

SuperMorten skrev:Når flere, i mine øyne "proffe" mekanikere er uenige, har jeg min konklusjon klar. Dersom du ikke er 100% sikker på hva du gjør, ikke kluss med det selv, men lever på verksted.. Det kan fort bli mye billigere enn å fikse sjøl..
Tåkeprat! Det betyr bare at det er mange veier til så å si samme resultat :knegg

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av SuperMorten »

TBI81 skrev:
SuperMorten skrev:Når flere, i mine øyne "proffe" mekanikere er uenige, har jeg min konklusjon klar. Dersom du ikke er 100% sikker på hva du gjør, ikke kluss med det selv, men lever på verksted.. Det kan fort bli mye billigere enn å fikse sjøl..
Tåkeprat! Det betyr bare at det er mange veier til så å si samme resultat :knegg
Når en sier "men fyll ALDRI kaldt vann på varm motor" og neste sier "Vi bruker alltid vann rett fra springen, hjemme bruker jeg hageslangen", da er mitt råd til de som ikke vet, inkludert meg selv, at jeg blåser i hva jeg leser, men leverer til fagfolk. Mange av oss sitter med sykler til mange-hundre-tusen. Hvorfor skal vi da begynne å surre med ting vi ikke har greie på..?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av TBI81 »

SuperMorten skrev:
TBI81 skrev:
SuperMorten skrev:Når flere, i mine øyne "proffe" mekanikere er uenige, har jeg min konklusjon klar. Dersom du ikke er 100% sikker på hva du gjør, ikke kluss med det selv, men lever på verksted.. Det kan fort bli mye billigere enn å fikse sjøl..
Tåkeprat! Det betyr bare at det er mange veier til så å si samme resultat :knegg
Når en sier "men fyll ALDRI kaldt vann på varm motor" og neste sier "Vi bruker alltid vann rett fra springen, hjemme bruker jeg hageslangen", da er mitt råd til de som ikke vet, inkludert meg selv, at jeg blåser i hva jeg leser, men leverer til fagfolk. Mange av oss sitter med sykler til mange-hundre-tusen. Hvorfor skal vi da begynne å surre med ting vi ikke har greie på..?
Fordi fagfolk surrer like mye? Faglige uenigheter finner man i de fleste fagfelt. Og når det er sagt: har aldri hørt om noen som koker vannet en tapper på radiator så i dette tilfellet så er det vel enn så lenge bare utsagnet til en?

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av SuperMorten »

TBI81 skrev:
SuperMorten skrev:
TBI81 skrev:
SuperMorten skrev:Når flere, i mine øyne "proffe" mekanikere er uenige, har jeg min konklusjon klar. Dersom du ikke er 100% sikker på hva du gjør, ikke kluss med det selv, men lever på verksted.. Det kan fort bli mye billigere enn å fikse sjøl..
Tåkeprat! Det betyr bare at det er mange veier til så å si samme resultat :knegg
Når en sier "men fyll ALDRI kaldt vann på varm motor" og neste sier "Vi bruker alltid vann rett fra springen, hjemme bruker jeg hageslangen", da er mitt råd til de som ikke vet, inkludert meg selv, at jeg blåser i hva jeg leser, men leverer til fagfolk. Mange av oss sitter med sykler til mange-hundre-tusen. Hvorfor skal vi da begynne å surre med ting vi ikke har greie på..?
Fordi fagfolk surrer like mye? Faglige uenigheter finner man i de fleste fagfelt. Og når det er sagt: har aldri hørt om noen som koker vannet en tapper på radiator så i dette tilfellet så er det vel enn så lenge bare utsagnet til en?
Vel, jeg har hørt om det motsatte, og dermed lar jeg verkstedet gjøre jobben. Jeg trenger ikke vite hva de har gjort, bare det funker..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av TBI81 »

SuperMorten skrev:
TBI81 skrev:
SuperMorten skrev:
TBI81 skrev:
SuperMorten skrev:Når flere, i mine øyne "proffe" mekanikere er uenige, har jeg min konklusjon klar. Dersom du ikke er 100% sikker på hva du gjør, ikke kluss med det selv, men lever på verksted.. Det kan fort bli mye billigere enn å fikse sjøl..
Tåkeprat! Det betyr bare at det er mange veier til så å si samme resultat :knegg
Når en sier "men fyll ALDRI kaldt vann på varm motor" og neste sier "Vi bruker alltid vann rett fra springen, hjemme bruker jeg hageslangen", da er mitt råd til de som ikke vet, inkludert meg selv, at jeg blåser i hva jeg leser, men leverer til fagfolk. Mange av oss sitter med sykler til mange-hundre-tusen. Hvorfor skal vi da begynne å surre med ting vi ikke har greie på..?
Fordi fagfolk surrer like mye? Faglige uenigheter finner man i de fleste fagfelt. Og når det er sagt: har aldri hørt om noen som koker vannet en tapper på radiator så i dette tilfellet så er det vel enn så lenge bare utsagnet til en?
Vel, jeg har hørt om det motsatte, og dermed lar jeg verkstedet gjøre jobben. Jeg trenger ikke vite hva de har gjort, bare det funker..
Uvitenhet er lykke? Jaja.. :-)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av PCP »

SuperMorten skrev: Mange av oss sitter med sykler til mange-hundre-tusen. Hvorfor skal vi da begynne å surre med ting vi ikke har greie på..?
Det er da en liten pris å betale for å få fasiten..? :P :p

Neida, jeg skjønner hva du sier. De biler og sykler jeg har sett manualer for sier at kjølesystem skal serves med kald motor. Men det har jo også med sikkerhet å gjøre, ingen produsenter vil vel ha ansvaret for at du skoldet trynet når du uvørent tok av radiatorlokk under fullt trykk.

Ellers er det mange som har fylt kaldt vann rett på sin kokende motor, mange har kjørt videre, noen har endt med skjeve topper og denslags. På den annen side er en motor som har kokt bort vannet ofte betydelig varmere enn en der vannet er på plass ved normal temperatur, så er nok ikke helt sammenliknbart med å etterfylle med kalt vann uten å tappe, som såvidt jeg forstår er hva som blir foreslått her.

Er vel ikke så mange tekniske tema det ikke finnes flere og delte meninger om, ikke minst grunnet det TBI81 sier. Hvis du skal ha konkrete ubestridelige klare svar, får du starte en tråd om beste sykkel, eller olje! :lol ;-)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av SuperMorten »

TBI81 skrev: Uvitenhet er lykke? Jaja.. :-)
Men se på akkurat dette tilfellet, om kjøleveske. Hvis jeg skulle gjøre samme jobben på min sykkel, skulle jeg brukt varmt eller kaldt vann? Hvem skal jeg stole på? Et nettforum er fullstendig ubrukelig når man får to så fullstendig forskjellige svar. Nå tror ikke jeg at noen av tingene nødvendigvis betyr totalhavari, men noe er allikevel mer riktig enn det andre. For en nybegynner som ikke vet hva han holder på med lærer han ikkeno av dette. Jeg er bitt så gammel at jeg bryr meg ikke. Jeg leverer på service. Ikke fordi det er vanskelig, men fordi jeg ikke har interesse av å gjøre det selv. Og da er jeg lykkelig uvitende, noe jeg mener er vel verdt prisen.. :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av SuperMorten »

PCP skrev:
SuperMorten skrev: Mange av oss sitter med sykler til mange-hundre-tusen. Hvorfor skal vi da begynne å surre med ting vi ikke har greie på..?
Det er da en liten pris å betale for å få fasiten..? :P :p

Neida, jeg skjønner hva du sier. De biler og sykler jeg har sett manualer for sier at kjølesystem skal serves med kald motor. Men det har jo også med sikkerhet å gjøre, ingen produsenter vil vel ha ansvaret for at du skoldet trynet når du uvørent tok av radiatorlokk under fullt trykk.

Ellers er det mange som har fylt kaldt vann rett på sin kokende motor, mange har kjørt videre, noen har endt med skjeve topper og denslags. På den annen side er en motor som har kokt bort vannet ofte betydelig varmere enn en der vannet er på plass ved normal temperatur, så er nok ikke helt sammenliknbart med å etterfylle med kalt vann uten å tappe, som såvidt jeg forstår er hva som blir foreslått her.

Er vel ikke så mange tekniske tema det ikke finnes flere og delte meninger om, ikke minst grunnet det TBI81 sier. Hvis du skal ha konkrete ubestridelige klare svar, får du starte en tråd om beste sykkel, eller olje! :lol ;-)
Jeg ville i utgangspunktet bare få frem min konklusjon på tråden. Hvis du ikke vet hva du gjør, lever på verksted, istedet for å stole på hva du leser på internett... :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar