Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3437
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Sv: Verktstedpriser

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:
JohnnyTh skrev:
SuperMorten skrev:Skal vi bytte navn til "klinke-tråd" eller diskutere verkstedpriser..?
Hvorfor det?
Fordi klinke/ikke-klinke diskusjonen egentlig er ganske interessant (til tross for at jeg har kardang), men overskriften er ganske misvisende.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Ja du har vel rett i det. Jeg har opplevd kjedebrudd. 40km/t på grusvei. Så ikke så veldig dramatisk.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Sv: Verktstedpriser

Legg inn av simpson »

SuperMorten skrev:
JohnnyTh skrev:
SuperMorten skrev:Skal vi bytte navn til "klinke-tråd" eller diskutere verkstedpriser..?
Hvorfor det?
Fordi klinke/ikke-klinke diskusjonen egentlig er ganske interessant (til tross for at jeg har kardang), men overskriften er ganske misvisende.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Hvis dette skal begynne å være ett kriterie i dikusjoner her inne, blir det mange, korte tråder.
Nei ikke begynn å bli moderator-Nazi så lenge trådstarter ikke forlanger det. :[-X

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Sv: Verktstedpriser

Legg inn av SuperMorten »

simpson skrev:
SuperMorten skrev:
JohnnyTh skrev:
SuperMorten skrev:Skal vi bytte navn til "klinke-tråd" eller diskutere verkstedpriser..?
Hvorfor det?
Fordi klinke/ikke-klinke diskusjonen egentlig er ganske interessant (til tross for at jeg har kardang), men overskriften er ganske misvisende.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Hvis dette skal begynne å være ett kriterie i dikusjoner her inne, blir det mange, korte tråder.
Nei ikke begynn å bli moderator-Nazi så lenge trådstarter ikke forlanger det. :[-X
Slapp av nå da. Foreslo bare å endre overskriften..

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Verktstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av AJ »

Utgangspunktet til trådstarter var en forespørsel til et verksted om hva det ville koste å få verkstedet til å bytte kjede og drev - ikke verkstedpriser generelt.
Og siden diskusjonen i tråden naturlig nok kom inn på hvor omfattende slik jobb er, er det like naturlig å endre trådtittelen.
Tråden handler altså om hva det koster å få verksted til å bytte kjede og drev og hvor omfattende (tidkreve4nde) og på hvilken måte slik jobb bør og skal utføres.

Verkstedpriser generelt må gjerne diskuteres i annen, evt. ny tråd her - hvis det ikke allerede finnes en slik.
Husker ikke selv i farten om det gjør det eller ikke... :-k

OPPDATERT:
Generell diskusjon om prisnivå på deler, utstyr og verksted kan diskuteres videre i denne tråden som ble opprettet i januar 2014:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=197942#p197942" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Sv: Verktstedpriser

Legg inn av simpson »

SuperMorten skrev:
simpson skrev:
SuperMorten skrev:
JohnnyTh skrev:
SuperMorten skrev:Skal vi bytte navn til "klinke-tråd" eller diskutere verkstedpriser..?
Hvorfor det?
Fordi klinke/ikke-klinke diskusjonen egentlig er ganske interessant (til tross for at jeg har kardang), men overskriften er ganske misvisende.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Hvis dette skal begynne å være ett kriterie i dikusjoner her inne, blir det mange, korte tråder.
Nei ikke begynn å bli moderator-Nazi så lenge trådstarter ikke forlanger det. :[-X
Slapp av nå da. Foreslo bare å endre overskriften..

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Beklager, trodde du var ute med moderatorpisken pga off topic.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Sv: Verktstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av SuperMorten »

simpson skrev:
SuperMorten skrev:
simpson skrev:
SuperMorten skrev:
JohnnyTh skrev:
SuperMorten skrev:Skal vi bytte navn til "klinke-tråd" eller diskutere verkstedpriser..?
Hvorfor det?
Fordi klinke/ikke-klinke diskusjonen egentlig er ganske interessant (til tross for at jeg har kardang), men overskriften er ganske misvisende.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Hvis dette skal begynne å være ett kriterie i dikusjoner her inne, blir det mange, korte tråder.
Nei ikke begynn å bli moderator-Nazi så lenge trådstarter ikke forlanger det. :[-X
Slapp av nå da. Foreslo bare å endre overskriften..

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Beklager, trodde du var ute med moderatorpisken pga off topic.
Den pisken jeg har, bruker jeg ikke her... :lol

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Verktstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av Solo-rider »

Fortsatt fint vær da... :D
Dette temaet tok jo av litt :-k
Vel vel mange god tips som vanlig :thumleft
Har idag bestilt meg kjede og drev. Og jobben den gjør jeg selv :-)å
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Verktstedpriser

Legg inn av ole m. »

simpson skrev:At kjedelås er ett dårlig alternativ er det ikke tvil om.
Har du klinkeverktøy av en viss kvalitet og ikke Biltema, tror jeg ikke det leddet er dårligere er resten av kjede og heller ikke årsaken kjede/drevbytte når den tiden kommer.
Det kommer mer av vedlikehold, kjøremønster, kjøremiljø osv.
Hva er det som er galt med verktøyet fra Biltema da, mener du?
Haavar skrev: Enig med deg.
Man skal vite hva man driver med når man klinker et kjede.
Klinker man for "tight" og cruser på autobahn i over 200 kan dette leddet bli for varmt og større fare for havari.
Kjedebrudd kan i beste fall innebære bare veiberging. I verste fall være livsfarlig. I mellom har du feks. fare for knust motorblokk.
Er du i det minste tvil om hvordan klinking best utføres så få noen proffe til å gjøre det.
Klinkeverktøyet fra biltema er ikke godt nok. Veldig lett å klinke kjedet for stramt med dette. Spesielt billig er det heller ikke.
Mange sykler har smøreintervall på svingarm, greit å kombinere med kjedebytte.
Er ikke klinkeverktøyet fra Biltema godt nok, nei? Hvorfor er det ikke godt nok?

Til simpsons og Haavars orientering, så har jeg klinket mange kjeder med verktøyet fra Biltema. Det har aldri vært noen problemer med dette for meg.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Solo-rider
Innlegg: 782
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Verktstedpriser

Legg inn av Solo-rider »

ole m. skrev:
simpson skrev:At kjedelås er ett dårlig alternativ er det ikke tvil om.
Har du klinkeverktøy av en viss kvalitet og ikke Biltema, tror jeg ikke det leddet er dårligere er resten av kjede og heller ikke årsaken kjede/drevbytte når den tiden kommer.
Det kommer mer av vedlikehold, kjøremønster, kjøremiljø osv.
Hva er det som er galt med verktøyet fra Biltema da, mener du?
Haavar skrev: Enig med deg.
Man skal vite hva man driver med når man klinker et kjede.
Klinker man for "tight" og cruser på autobahn i over 200 kan dette leddet bli for varmt og større fare for havari.
Kjedebrudd kan i beste fall innebære bare veiberging. I verste fall være livsfarlig. I mellom har du feks. fare for knust motorblokk.
Er du i det minste tvil om hvordan klinking best utføres så få noen proffe til å gjøre det.
Klinkeverktøyet fra biltema er ikke godt nok. Veldig lett å klinke kjedet for stramt med dette. Spesielt billig er det heller ikke.
Mange sykler har smøreintervall på svingarm, greit å kombinere med kjedebytte.
Er ikke klinkeverktøyet fra Biltema godt nok, nei? Hvorfor er det ikke godt nok?

Til simpsons og Haavars orientering, så har jeg klinket mange kjeder med verktøyet fra Biltema. Det har aldri vært noen problemer med dette for meg.
Jeg bestilte meg en slik også idag jeg..
http://www.wemoto.com/bikes/honda/xl_65 ... n_riveter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Verktstedpriser

Legg inn av Haavar »

ole m. skrev:
simpson skrev:At kjedelås er ett dårlig alternativ er det ikke tvil om.
Har du klinkeverktøy av en viss kvalitet og ikke Biltema, tror jeg ikke det leddet er dårligere er resten av kjede og heller ikke årsaken kjede/drevbytte når den tiden kommer.
Det kommer mer av vedlikehold, kjøremønster, kjøremiljø osv.
Hva er det som er galt med verktøyet fra Biltema da, mener du?
Haavar skrev: Enig med deg.
Man skal vite hva man driver med når man klinker et kjede.
Klinker man for "tight" og cruser på autobahn i over 200 kan dette leddet bli for varmt og større fare for havari.
Kjedebrudd kan i beste fall innebære bare veiberging. I verste fall være livsfarlig. I mellom har du feks. fare for knust motorblokk.
Er du i det minste tvil om hvordan klinking best utføres så få noen proffe til å gjøre det.
Klinkeverktøyet fra biltema er ikke godt nok. Veldig lett å klinke kjedet for stramt med dette. Spesielt billig er det heller ikke.
Mange sykler har smøreintervall på svingarm, greit å kombinere med kjedebytte.
Er ikke klinkeverktøyet fra Biltema godt nok, nei? Hvorfor er det ikke godt nok?

Til simpsons og Haavars orientering, så har jeg klinket mange kjeder med verktøyet fra Biltema. Det har aldri vært noen problemer med dette for meg.
Jeg beskriver jo i teksten hvorfor det ikke er godt nok, men jeg kan godt gjenta det for deg: Veldig lett å klinke kjedet for stramt med dette.
Klart det går an å klinke kjede med det, det kan du med hammer også. Noen bruker t.o.m. sveiseapparat. Jeg synes det ikke er godt nok for MEG i forhold til pris.
Hvis du synes det er godt nok så er det helt i orden. Uansett mye bedre enn kulehammer og sveiseapparat. :D :D

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Verktstedpriser

Legg inn av ole m. »

Haavar skrev:
ole m. skrev:
simpson skrev:At kjedelås er ett dårlig alternativ er det ikke tvil om.
Har du klinkeverktøy av en viss kvalitet og ikke Biltema, tror jeg ikke det leddet er dårligere er resten av kjede og heller ikke årsaken kjede/drevbytte når den tiden kommer.
Det kommer mer av vedlikehold, kjøremønster, kjøremiljø osv.
Hva er det som er galt med verktøyet fra Biltema da, mener du?
Haavar skrev: Enig med deg.
Man skal vite hva man driver med når man klinker et kjede.
Klinker man for "tight" og cruser på autobahn i over 200 kan dette leddet bli for varmt og større fare for havari.
Kjedebrudd kan i beste fall innebære bare veiberging. I verste fall være livsfarlig. I mellom har du feks. fare for knust motorblokk.
Er du i det minste tvil om hvordan klinking best utføres så få noen proffe til å gjøre det.
Klinkeverktøyet fra biltema er ikke godt nok. Veldig lett å klinke kjedet for stramt med dette. Spesielt billig er det heller ikke.
Mange sykler har smøreintervall på svingarm, greit å kombinere med kjedebytte.
Er ikke klinkeverktøyet fra Biltema godt nok, nei? Hvorfor er det ikke godt nok?

Til simpsons og Haavars orientering, så har jeg klinket mange kjeder med verktøyet fra Biltema. Det har aldri vært noen problemer med dette for meg.
Jeg beskriver jo i teksten hvorfor det ikke er godt nok, men jeg kan godt gjenta det for deg: Veldig lett å klinke kjedet for stramt med dette.
Klart det går an å klinke kjede med det, det kan du med hammer også. Noen bruker t.o.m. sveiseapparat. Jeg synes det ikke er godt nok for MEG i forhold til pris.
Hvis du synes det er godt nok så er det helt i orden. Uansett mye bedre enn kulehammer og sveiseapparat. :D :D
Da mistenker jeg at du ikke bruker det riktig, jeg har aldri opplevd at platene kommer for stramt. Så det ikke bare går an å "klinke" kjedet med det verktøyet fra Biltema, det fungerer helt utmerket. Noe sveising helt klart ikke gjør.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3437
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Verktstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av JohnnyTh »

Hvordan går det ann å klinke kjedet for hardt? Må være noe jeg ikke tenker på her. Skal det bli for hardt må man jo presse sammen metallet i selve lenken. Høres merkelig ut.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Toven

Re: Verktstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av Toven »

Er vel pinnen som kan bli presset for hardt inn slik at leddet blir "låst", var noe i den duren på et youtube klipp :P :p

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Verktstedpriser

Legg inn av simpson »

ole m. skrev:
simpson skrev:At kjedelås er ett dårlig alternativ er det ikke tvil om.
Har du klinkeverktøy av en viss kvalitet og ikke Biltema, tror jeg ikke det leddet er dårligere er resten av kjede og heller ikke årsaken kjede/drevbytte når den tiden kommer.
Det kommer mer av vedlikehold, kjøremønster, kjøremiljø osv.
Hva er det som er galt med verktøyet fra Biltema da, mener du?
Haavar skrev: Enig med deg.
Man skal vite hva man driver med når man klinker et kjede.
Klinker man for "tight" og cruser på autobahn i over 200 kan dette leddet bli for varmt og større fare for havari.
Kjedebrudd kan i beste fall innebære bare veiberging. I verste fall være livsfarlig. I mellom har du feks. fare for knust motorblokk.
Er du i det minste tvil om hvordan klinking best utføres så få noen proffe til å gjøre det.
Klinkeverktøyet fra biltema er ikke godt nok. Veldig lett å klinke kjedet for stramt med dette. Spesielt billig er det heller ikke.
Mange sykler har smøreintervall på svingarm, greit å kombinere med kjedebytte.
Er ikke klinkeverktøyet fra Biltema godt nok, nei? Hvorfor er det ikke godt nok?

Til simpsons og Haavars orientering, så har jeg klinket mange kjeder med verktøyet fra Biltema. Det har aldri vært noen problemer med dette for meg.
Tror ikke vi skal begynne med den diskujonen her, men generelt er alt fra Biltema dritt, enkelt og greit.
De som påstår at det er godt nok, gjør jobben, like bra som alt annet, bare billigere osv viser at de ikke har filla peiling på verktøy og ikke er mekanikere av yrke.
Om du har klinket 1000 kjeder med Biltemaverktøy er ikke grunn nok til at JEG VIL ANBEFALE DET TIL ANDRE.
Du kan få kvalitetverktøy til samme jobben for noen kroner mer enn Biltema sitt.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av Epylypzon »

Biltema sitt er 2-300 dyrere enn det jeg kjøpte gjennom mc huset nydal (d.i.d)

Sendt fra min HTC One
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Svar