Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Verktstedpriser

Legg inn av Haavar »

ole m. skrev:
Haavar skrev:
ole m. skrev:
simpson skrev:At kjedelås er ett dårlig alternativ er det ikke tvil om.
Har du klinkeverktøy av en viss kvalitet og ikke Biltema, tror jeg ikke det leddet er dårligere er resten av kjede og heller ikke årsaken kjede/drevbytte når den tiden kommer.
Det kommer mer av vedlikehold, kjøremønster, kjøremiljø osv.
Hva er det som er galt med verktøyet fra Biltema da, mener du?
Haavar skrev: Enig med deg.
Man skal vite hva man driver med når man klinker et kjede.
Klinker man for "tight" og cruser på autobahn i over 200 kan dette leddet bli for varmt og større fare for havari.
Kjedebrudd kan i beste fall innebære bare veiberging. I verste fall være livsfarlig. I mellom har du feks. fare for knust motorblokk.
Er du i det minste tvil om hvordan klinking best utføres så få noen proffe til å gjøre det.
Klinkeverktøyet fra biltema er ikke godt nok. Veldig lett å klinke kjedet for stramt med dette. Spesielt billig er det heller ikke.
Mange sykler har smøreintervall på svingarm, greit å kombinere med kjedebytte.
Er ikke klinkeverktøyet fra Biltema godt nok, nei? Hvorfor er det ikke godt nok?

Til simpsons og Haavars orientering, så har jeg klinket mange kjeder med verktøyet fra Biltema. Det har aldri vært noen problemer med dette for meg.
Jeg beskriver jo i teksten hvorfor det ikke er godt nok, men jeg kan godt gjenta det for deg: Veldig lett å klinke kjedet for stramt med dette.
Klart det går an å klinke kjede med det, det kan du med hammer også. Noen bruker t.o.m. sveiseapparat. Jeg synes det ikke er godt nok for MEG i forhold til pris.
Hvis du synes det er godt nok så er det helt i orden. Uansett mye bedre enn kulehammer og sveiseapparat. :D :D
Da mistenker jeg at du ikke bruker det riktig, jeg har aldri opplevd at platene kommer for stramt. Så det ikke bare går an å "klinke" kjedet med det verktøyet fra Biltema, det fungerer helt utmerket. Noe sveising helt klart ikke gjør.
Første gang jeg brukte det tenkte jeg "dette funka dårlig! dette returnerer jeg". Angrer på at jeg ikke gjorde akkurat det. Siden ditt eksemplar tydeligvis fungerer så er det produksjonsfeil på mitt.
Utfresingene i motholdet er for dype. Desverre er det litt slik med bt verktøy at kvaliteten kan være ujevn. Feks. avbitere som ikke biter av pga. slipingen ikke er nøyaktig nok osv osv.

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Verktstedpriser

Legg inn av AndreasB »

Olav K skrev:
DrGreve skrev:Svingarmen trenger man ikke ta av, men man trenger en "riveter" for å drive ut låsesplinten. Så kobler man bare den nye på den gamle kjeden og drar den rundt og linker endene sammen.. Til slutt må man klinke låsingen/låsepinnen. Jeg bruker denne, og selv om det er biltema, så funker faktisk verktøyet :)
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkst ... -MC-82358/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg bruker den samme, senest her om dagen på Jr sin lett MC. Funker helt greit etter man lærer å bruke det :) :prf
Tjena karer.

Jeg må bytte Fordekk, kjede, bakdrev, fordrev, bytte bremsevæske, og jeg lurer da på:

Er det vanskelig å bytte kjede og drev selv? (Kun byttet kjeder der man brukte sånn master link :-/ med sånn dings man presser på..

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Sv: Verktstedpriser

Legg inn av AndreasB »

SuperMorten skrev:
JohnnyTh skrev:
SuperMorten skrev:Skal vi bytte navn til "klinke-tråd" eller diskutere verkstedpriser..?
Hvorfor det?
Fordi klinke/ikke-klinke diskusjonen egentlig er ganske interessant (til tross for at jeg har kardang), men overskriften er ganske misvisende.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Beklager, men det er litt av problemet jeg har erfart.. En tråd utvikler seg, en naturlig samtale vil alltid utvikle seg.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Sv: Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av SuperMorten »

AndreasB skrev:
SuperMorten skrev:
JohnnyTh skrev:
SuperMorten skrev:Skal vi bytte navn til "klinke-tråd" eller diskutere verkstedpriser..?
Hvorfor det?
Fordi klinke/ikke-klinke diskusjonen egentlig er ganske interessant (til tross for at jeg har kardang), men overskriften er ganske misvisende.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Beklager, men det er litt av problemet jeg har erfart.. En tråd utvikler seg, en naturlig samtale vil alltid utvikle seg.
Problemet løste vi lett ved å endre litt på overskriften :prf

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Sv: Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av AndreasB »

SuperMorten skrev: Problemet løste vi lett ved å endre litt på overskriften :prf

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
:prf

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Verktstedpriser

Legg inn av kjellv »

AndreasB skrev:
Olav K skrev:
DrGreve skrev:Svingarmen trenger man ikke ta av, men man trenger en "riveter" for å drive ut låsesplinten. Så kobler man bare den nye på den gamle kjeden og drar den rundt og linker endene sammen.. Til slutt må man klinke låsingen/låsepinnen. Jeg bruker denne, og selv om det er biltema, så funker faktisk verktøyet :)
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkst ... -MC-82358/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg bruker den samme, senest her om dagen på Jr sin lett MC. Funker helt greit etter man lærer å bruke det :) :prf
Tjena karer.

Jeg må bytte Fordekk, kjede, bakdrev, fordrev, bytte bremsevæske, og jeg lurer da på:

Er det vanskelig å bytte kjede og drev selv? (Kun byttet kjeder der man brukte sånn master link :-/ med sånn dings man presser på..
Ikke ta sjangsen på billig og enkel løsning på en så potent sykkel som du har, det kan gå til h...... med en smell. Klipslås funker på trøsykkel og moped, men omtrent der går grensen.

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av Epylypzon »

Vanskelig er det vel ikke. Hadde aldri gjort det før jeg prøvde første gang jeg heller.

Sendt fra min HTC One
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Verktstedpriser

Legg inn av AndreasB »

kjellv skrev:
AndreasB skrev: Tjena karer.

Jeg må bytte Fordekk, kjede, bakdrev, fordrev, bytte bremsevæske, og jeg lurer da på:

Er det vanskelig å bytte kjede og drev selv? (Kun byttet kjeder der man brukte sånn master link :-/ med sånn dings man presser på..
Ikke ta sjangsen på billig og enkel løsning på en så potent sykkel som du har, det kan gå til h...... med en smell. Klipslås funker på trøsykkel og moped, men omtrent der går grensen.
Husabergen min brukte klipslås.. o.O

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av Voodoodoo »

Brukte klipslås på dobbelX t/r alpene i 06. Kom meg hjem men klipslåsen falt av i 2 deler når jeg vaska hjemme etter turen.. Aldri mer klipslås.
Handla klinkeverktøy på Biltema, funker finfint.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Sv: Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av SuperMorten »

Voodoodoo skrev:Brukte klipslås på dobbelX t/r alpene i 06. Kom meg hjem men klipslåsen falt av i 2 deler når jeg vaska hjemme etter turen.. Aldri mer klipslås.
Handla klinkeverktøy på Biltema, funker finfint.
Kardang...!!! :knegg

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Sv: Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av simpson »

SuperMorten skrev:
Voodoodoo skrev:Brukte klipslås på dobbelX t/r alpene i 06. Kom meg hjem men klipslåsen falt av i 2 deler når jeg vaska hjemme etter turen.. Aldri mer klipslås.
Handla klinkeverktøy på Biltema, funker finfint.
Kardang...!!! :knegg

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Kjører ikke lastebil heller da, men sykkel.............

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Verktstedpriser

Legg inn av ole m. »

simpson skrev:
ole m. skrev:
simpson skrev:At kjedelås er ett dårlig alternativ er det ikke tvil om.
Har du klinkeverktøy av en viss kvalitet og ikke Biltema, tror jeg ikke det leddet er dårligere er resten av kjede og heller ikke årsaken kjede/drevbytte når den tiden kommer.
Det kommer mer av vedlikehold, kjøremønster, kjøremiljø osv.
Hva er det som er galt med verktøyet fra Biltema da, mener du?
Haavar skrev: Enig med deg.
Man skal vite hva man driver med når man klinker et kjede.
Klinker man for "tight" og cruser på autobahn i over 200 kan dette leddet bli for varmt og større fare for havari.
Kjedebrudd kan i beste fall innebære bare veiberging. I verste fall være livsfarlig. I mellom har du feks. fare for knust motorblokk.
Er du i det minste tvil om hvordan klinking best utføres så få noen proffe til å gjøre det.
Klinkeverktøyet fra biltema er ikke godt nok. Veldig lett å klinke kjedet for stramt med dette. Spesielt billig er det heller ikke.
Mange sykler har smøreintervall på svingarm, greit å kombinere med kjedebytte.
Er ikke klinkeverktøyet fra Biltema godt nok, nei? Hvorfor er det ikke godt nok?

Til simpsons og Haavars orientering, så har jeg klinket mange kjeder med verktøyet fra Biltema. Det har aldri vært noen problemer med dette for meg.
Tror ikke vi skal begynne med den diskujonen her, men generelt er alt fra Biltema dritt, enkelt og greit.
De som påstår at det er godt nok, gjør jobben, like bra som alt annet, bare billigere osv viser at de ikke har filla peiling på verktøy og ikke er mekanikere av yrke.
Om du har klinket 1000 kjeder med Biltemaverktøy er ikke grunn nok til at JEG VIL ANBEFALE DET TIL ANDRE.
Du kan få kvalitetverktøy til samme jobben for noen kroner mer enn Biltema sitt.
Har du brukt kjedeverktøyet fra Biltema selv, Simpson? Det virker som motstanden din mot Biltema-produkter er såpass stor, at jeg tror vel du aldri har tatt i et. :-k

Du må gjerne svi av mer penger enn man trenger ved å velge merkeprodukter, tydelig at du er opphengt i at det skal stå det rette på tingene du velger. Selv har jeg et mer pragmatisk forhold til ting, og finner mye som fungerer veldig bra nettopp på Biltema. Kjedeverktøyet er en av disse tingene, og jeg vet at de fleste som har prøvd dette sier det fungerer meget bra. På bike.no har det fått karakter 4,5 av 5 mulige.

Litt på siden, men jeg vet om en som har en GSX-R 1000 med turbo, boret opp til 1195 ccm, og benkekjørt til 314 hk på bakhjulet. Han bruker kjede fra Biltema. Og motorolje derfra også. Og jeg vet også om en med ny BMW F800GS som opplevde kjedebrudd etter kort tid, på det originalmonterte kjedet på denne tyske kvalitetsmaskinen.

Det er en del tral på Biltema, det er de fleste klar over. Men om man bruker hodet og øyne litt, så klarer man å sortere ut dette ganske greit. Selv har jeg en god del verktøy fra Stahlwille, en del Wurth, og en del fra Biltema og noe andre merker. Det er unødvendig dyrt å kjøpe alt fra øverste hylle, spesielt ting man ikke bruker så ofte, eller low-tech ting som ikke er krevende å produsere. Å være så kategorisk som du er blir rett og slett for dumt, det vitner om et fastlåst tankesett. Fortsett gjerne å svi av pengene dine på ting som er unødvendig dyrt, men å påstå at man ikke har peiling på verktøy om man kjøper og bruker dette fra Biltema sier vel egentlig mest om deg.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Verktstedpriser

Legg inn av ole m. »

Haavar skrev:
ole m. skrev:
Haavar skrev:
ole m. skrev:
simpson skrev:At kjedelås er ett dårlig alternativ er det ikke tvil om.
Har du klinkeverktøy av en viss kvalitet og ikke Biltema, tror jeg ikke det leddet er dårligere er resten av kjede og heller ikke årsaken kjede/drevbytte når den tiden kommer.
Det kommer mer av vedlikehold, kjøremønster, kjøremiljø osv.
Hva er det som er galt med verktøyet fra Biltema da, mener du?
Haavar skrev: Enig med deg.
Man skal vite hva man driver med når man klinker et kjede.
Klinker man for "tight" og cruser på autobahn i over 200 kan dette leddet bli for varmt og større fare for havari.
Kjedebrudd kan i beste fall innebære bare veiberging. I verste fall være livsfarlig. I mellom har du feks. fare for knust motorblokk.
Er du i det minste tvil om hvordan klinking best utføres så få noen proffe til å gjøre det.
Klinkeverktøyet fra biltema er ikke godt nok. Veldig lett å klinke kjedet for stramt med dette. Spesielt billig er det heller ikke.
Mange sykler har smøreintervall på svingarm, greit å kombinere med kjedebytte.
Er ikke klinkeverktøyet fra Biltema godt nok, nei? Hvorfor er det ikke godt nok?

Til simpsons og Haavars orientering, så har jeg klinket mange kjeder med verktøyet fra Biltema. Det har aldri vært noen problemer med dette for meg.
Jeg beskriver jo i teksten hvorfor det ikke er godt nok, men jeg kan godt gjenta det for deg: Veldig lett å klinke kjedet for stramt med dette.
Klart det går an å klinke kjede med det, det kan du med hammer også. Noen bruker t.o.m. sveiseapparat. Jeg synes det ikke er godt nok for MEG i forhold til pris.
Hvis du synes det er godt nok så er det helt i orden. Uansett mye bedre enn kulehammer og sveiseapparat. :D :D
Da mistenker jeg at du ikke bruker det riktig, jeg har aldri opplevd at platene kommer for stramt. Så det ikke bare går an å "klinke" kjedet med det verktøyet fra Biltema, det fungerer helt utmerket. Noe sveising helt klart ikke gjør.
Første gang jeg brukte det tenkte jeg "dette funka dårlig! dette returnerer jeg". Angrer på at jeg ikke gjorde akkurat det. Siden ditt eksemplar tydeligvis fungerer så er det produksjonsfeil på mitt.
Utfresingene i motholdet er for dype. Desverre er det litt slik med bt verktøy at kvaliteten kan være ujevn. Feks. avbitere som ikke biter av pga. slipingen ikke er nøyaktig nok osv osv.
Om du mener det er produsert feil, så får du jo byttet det. Ta det med i butikken, det pleier å gå svært greit hos Biltema. Men jeg synes fortsatt det høres merkelig ut, de fleste andre som har kjøpt dette settet er fornøyd med kvaliteten. Det enkelte klager på er en bruksanvisning som er i tynneste laget.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av ole m. »

Epylypzon skrev:Biltema sitt er 2-300 dyrere enn det jeg kjøpte gjennom mc huset nydal (d.i.d)

Sendt fra min HTC One
Men det er vel neppe like omfattende det du kjøpte da?
"Biltema kjedeverktøy - Verktøysett for både kutting og klinking av kjeder. Klarer MC-kjeder 420, 428, 520, 525, 530, 535."

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Verktstedpriser

Legg inn av Haavar »

ole m. skrev:
Haavar skrev:
ole m. skrev:
Haavar skrev:
ole m. skrev:
simpson skrev:At kjedelås er ett dårlig alternativ er det ikke tvil om.
Har du klinkeverktøy av en viss kvalitet og ikke Biltema, tror jeg ikke det leddet er dårligere er resten av kjede og heller ikke årsaken kjede/drevbytte når den tiden kommer.
Det kommer mer av vedlikehold, kjøremønster, kjøremiljø osv.
Hva er det som er galt med verktøyet fra Biltema da, mener du?
Haavar skrev: Enig med deg.
Man skal vite hva man driver med når man klinker et kjede.
Klinker man for "tight" og cruser på autobahn i over 200 kan dette leddet bli for varmt og større fare for havari.
Kjedebrudd kan i beste fall innebære bare veiberging. I verste fall være livsfarlig. I mellom har du feks. fare for knust motorblokk.
Er du i det minste tvil om hvordan klinking best utføres så få noen proffe til å gjøre det.
Klinkeverktøyet fra biltema er ikke godt nok. Veldig lett å klinke kjedet for stramt med dette. Spesielt billig er det heller ikke.
Mange sykler har smøreintervall på svingarm, greit å kombinere med kjedebytte.
Er ikke klinkeverktøyet fra Biltema godt nok, nei? Hvorfor er det ikke godt nok?

Til simpsons og Haavars orientering, så har jeg klinket mange kjeder med verktøyet fra Biltema. Det har aldri vært noen problemer med dette for meg.
Jeg beskriver jo i teksten hvorfor det ikke er godt nok, men jeg kan godt gjenta det for deg: Veldig lett å klinke kjedet for stramt med dette.
Klart det går an å klinke kjede med det, det kan du med hammer også. Noen bruker t.o.m. sveiseapparat. Jeg synes det ikke er godt nok for MEG i forhold til pris.
Hvis du synes det er godt nok så er det helt i orden. Uansett mye bedre enn kulehammer og sveiseapparat. :D :D
Da mistenker jeg at du ikke bruker det riktig, jeg har aldri opplevd at platene kommer for stramt. Så det ikke bare går an å "klinke" kjedet med det verktøyet fra Biltema, det fungerer helt utmerket. Noe sveising helt klart ikke gjør.
Første gang jeg brukte det tenkte jeg "dette funka dårlig! dette returnerer jeg". Angrer på at jeg ikke gjorde akkurat det. Siden ditt eksemplar tydeligvis fungerer så er det produksjonsfeil på mitt.
Utfresingene i motholdet er for dype. Desverre er det litt slik med bt verktøy at kvaliteten kan være ujevn. Feks. avbitere som ikke biter av pga. slipingen ikke er nøyaktig nok osv osv.
Om du mener det er produsert feil, så får du jo byttet det. Ta det med i butikken, det pleier å gå svært greit hos Biltema. Men jeg synes fortsatt det høres merkelig ut, de fleste andre som har kjøpt dette settet er fornøyd med kvaliteten. Det enkelte klager på er en bruksanvisning som er i tynneste laget.
Som jeg tydelig skriver så burde jeg ha returnert. Det er to år siden jeg kjøpte det så litt seint å returnere nå. Diskusjon om returnering på biltema lar jeg ligge. At kvaliteten på biltema kan være varierende er vel ikke merkelig for de fleste ville jeg tro. De fleste andre som har kjøpt det er fornøyd? Jobber du på biltema eller, siden du påstår det :-) :) ? Det er knallbra at du er fornøyd med dette produktet. Jeg forteller bare om min erfaring så får folk vurdere selv.

Svar