Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Pyttis
Innlegg: 22
Registrert: 06 aug 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Yamaha R6 2006
Sted: Oslo

Re: Verktstedpriser

Legg inn av Pyttis »

AndreasB skrev:
Olav K skrev:
DrGreve skrev:Svingarmen trenger man ikke ta av, men man trenger en "riveter" for å drive ut låsesplinten. Så kobler man bare den nye på den gamle kjeden og drar den rundt og linker endene sammen.. Til slutt må man klinke låsingen/låsepinnen. Jeg bruker denne, og selv om det er biltema, så funker faktisk verktøyet :)
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkst ... -MC-82358/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg bruker den samme, senest her om dagen på Jr sin lett MC. Funker helt greit etter man lærer å bruke det :) :prf
Tjena karer.

Jeg må bytte Fordekk, kjede, bakdrev, fordrev, bytte bremsevæske, og jeg lurer da på:

Er det vanskelig å bytte kjede og drev selv? (Kun byttet kjeder der man brukte sånn master link :-/ med sånn dings man presser på..
Jeg er ikke en kar men jeg svarer likevel :P :p
Jeg byttet kjede og begge drev idag på min kawasaki ninja 250r, selv :-) :)
Det var egentlig ikke så vanskelig, hadde typen min som veileder og han måtte hjelpe meg litt med å få loss de hardeste boltene, men ellers klarte jeg det meste selv :-)å
Bare se til at du har riktig verktøy og se på videoer på youtube, så får du det nok til :prf
Two wheels and heels

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av cannon »

Det er ingen økt risiko med å klinke selv eller med bruk av bt-vertøy. Poenget er at man må forstå hva man driver med. Man klinker ikke et kjede "for tight", kjører avgårde og risikerer kjedebrudd. Etter klinking sjekker man: 1) visuelt at klinkene ser ok ut. 2) at det er normal bevegelse i leddene som er klinket. 3) at avstanden mellom linkplatene i det klinkede leddet er den samme som på andre ledd i kjedet.

Hvis man skrur mc selv uten å forstå betydningen av å sjekke resultatet av jobben så bør man overlate mekkingen til et verksted.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Verktstedpriser

Legg inn av simpson »

ole m. skrev:
simpson skrev:
ole m. skrev:
simpson skrev:At kjedelås er ett dårlig alternativ er det ikke tvil om.
Har du klinkeverktøy av en viss kvalitet og ikke Biltema, tror jeg ikke det leddet er dårligere er resten av kjede og heller ikke årsaken kjede/drevbytte når den tiden kommer.
Det kommer mer av vedlikehold, kjøremønster, kjøremiljø osv.
Hva er det som er galt med verktøyet fra Biltema da, mener du?
Haavar skrev: Enig med deg.
Man skal vite hva man driver med når man klinker et kjede.
Klinker man for "tight" og cruser på autobahn i over 200 kan dette leddet bli for varmt og større fare for havari.
Kjedebrudd kan i beste fall innebære bare veiberging. I verste fall være livsfarlig. I mellom har du feks. fare for knust motorblokk.
Er du i det minste tvil om hvordan klinking best utføres så få noen proffe til å gjøre det.
Klinkeverktøyet fra biltema er ikke godt nok. Veldig lett å klinke kjedet for stramt med dette. Spesielt billig er det heller ikke.
Mange sykler har smøreintervall på svingarm, greit å kombinere med kjedebytte.
Er ikke klinkeverktøyet fra Biltema godt nok, nei? Hvorfor er det ikke godt nok?

Til simpsons og Haavars orientering, så har jeg klinket mange kjeder med verktøyet fra Biltema. Det har aldri vært noen problemer med dette for meg.
Tror ikke vi skal begynne med den diskujonen her, men generelt er alt fra Biltema dritt, enkelt og greit.
De som påstår at det er godt nok, gjør jobben, like bra som alt annet, bare billigere osv viser at de ikke har filla peiling på verktøy og ikke er mekanikere av yrke.
Om du har klinket 1000 kjeder med Biltemaverktøy er ikke grunn nok til at JEG VIL ANBEFALE DET TIL ANDRE.
Du kan få kvalitetverktøy til samme jobben for noen kroner mer enn Biltema sitt.
Har du brukt kjedeverktøyet fra Biltema selv, Simpson? Det virker som motstanden din mot Biltema-produkter er såpass stor, at jeg tror vel du aldri har tatt i et. :-k

Du må gjerne svi av mer penger enn man trenger ved å velge merkeprodukter, tydelig at du er opphengt i at det skal stå det rette på tingene du velger. Selv har jeg et mer pragmatisk forhold til ting, og finner mye som fungerer veldig bra nettopp på Biltema. Kjedeverktøyet er en av disse tingene, og jeg vet at de fleste som har prøvd dette sier det fungerer meget bra. På bike.no har det fått karakter 4,5 av 5 mulige.

Litt på siden, men jeg vet om en som har en GSX-R 1000 med turbo, boret opp til 1195 ccm, og benkekjørt til 314 hk på bakhjulet. Han bruker kjede fra Biltema. Og motorolje derfra også. Og jeg vet også om en med ny BMW F800GS som opplevde kjedebrudd etter kort tid, på det originalmonterte kjedet på denne tyske kvalitetsmaskinen.

Det er en del tral på Biltema, det er de fleste klar over. Men om man bruker hodet og øyne litt, så klarer man å sortere ut dette ganske greit. Selv har jeg en god del verktøy fra Stahlwille, en del Wurth, og en del fra Biltema og noe andre merker. Det er unødvendig dyrt å kjøpe alt fra øverste hylle, spesielt ting man ikke bruker så ofte, eller low-tech ting som ikke er krevende å produsere. Å være så kategorisk som du er blir rett og slett for dumt, det vitner om et fastlåst tankesett. Fortsett gjerne å svi av pengene dine på ting som er unødvendig dyrt, men å påstå at man ikke har peiling på verktøy om man kjøper og bruker dette fra Biltema sier vel egentlig mest om deg.
Min generelle holdning mot Biltema er ikke noe jeg har fått uten grunn.
Ingen elektrikkere kjøper elutstyr på Biltema, ingen rørleggere kjøper rørdeler, blandebatteri e.l. på Biltema, ingen snekkere kjøper hammer, sag, kapp og gjæresag, batteridrill osv på Biltema.
Og jeg vet ikke om noen mc/bilverksteder som heller kjøper verktøy og utstyr på Biltema, og hadde jeg sett det hadde jeg byttet verksted omgående.
For min del må du bare kjøpe alt du vil på biltema, men kjapp deg, for bil og verktøyavdelingen blir mindre og mindre siden de trenger plassen til campingstoler og fiskeutsyr osv. :knegg

Jeg ser det ikke som å kaste vekk penger på kvalitetsverktøy.
Har snart 30 års erfaring som mekaniker og vet hva kvalitet betyr.
Og dessverre henger kvalitet og pris sammen :vs
Men velbekomme....... :-)å
At ting funker er ikke det samme som at det er godt eller at det er kvalitet.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Verktstedpriser

Legg inn av cannon »

simpson skrev:
ole m. skrev:
simpson skrev:
ole m. skrev:
simpson skrev:At kjedelås er ett dårlig alternativ er det ikke tvil om.
Har du klinkeverktøy av en viss kvalitet og ikke Biltema, tror jeg ikke det leddet er dårligere er resten av kjede og heller ikke årsaken kjede/drevbytte når den tiden kommer.
Det kommer mer av vedlikehold, kjøremønster, kjøremiljø osv.
Hva er det som er galt med verktøyet fra Biltema da, mener du?
Haavar skrev: Enig med deg.
Man skal vite hva man driver med når man klinker et kjede.
Klinker man for "tight" og cruser på autobahn i over 200 kan dette leddet bli for varmt og større fare for havari.
Kjedebrudd kan i beste fall innebære bare veiberging. I verste fall være livsfarlig. I mellom har du feks. fare for knust motorblokk.
Er du i det minste tvil om hvordan klinking best utføres så få noen proffe til å gjøre det.
Klinkeverktøyet fra biltema er ikke godt nok. Veldig lett å klinke kjedet for stramt med dette. Spesielt billig er det heller ikke.
Mange sykler har smøreintervall på svingarm, greit å kombinere med kjedebytte.
Er ikke klinkeverktøyet fra Biltema godt nok, nei? Hvorfor er det ikke godt nok?

Til simpsons og Haavars orientering, så har jeg klinket mange kjeder med verktøyet fra Biltema. Det har aldri vært noen problemer med dette for meg.
Tror ikke vi skal begynne med den diskujonen her, men generelt er alt fra Biltema dritt, enkelt og greit.
De som påstår at det er godt nok, gjør jobben, like bra som alt annet, bare billigere osv viser at de ikke har filla peiling på verktøy og ikke er mekanikere av yrke.
Om du har klinket 1000 kjeder med Biltemaverktøy er ikke grunn nok til at JEG VIL ANBEFALE DET TIL ANDRE.
Du kan få kvalitetverktøy til samme jobben for noen kroner mer enn Biltema sitt.
Har du brukt kjedeverktøyet fra Biltema selv, Simpson? Det virker som motstanden din mot Biltema-produkter er såpass stor, at jeg tror vel du aldri har tatt i et. :-k

Du må gjerne svi av mer penger enn man trenger ved å velge merkeprodukter, tydelig at du er opphengt i at det skal stå det rette på tingene du velger. Selv har jeg et mer pragmatisk forhold til ting, og finner mye som fungerer veldig bra nettopp på Biltema. Kjedeverktøyet er en av disse tingene, og jeg vet at de fleste som har prøvd dette sier det fungerer meget bra. På bike.no har det fått karakter 4,5 av 5 mulige.

Litt på siden, men jeg vet om en som har en GSX-R 1000 med turbo, boret opp til 1195 ccm, og benkekjørt til 314 hk på bakhjulet. Han bruker kjede fra Biltema. Og motorolje derfra også. Og jeg vet også om en med ny BMW F800GS som opplevde kjedebrudd etter kort tid, på det originalmonterte kjedet på denne tyske kvalitetsmaskinen.

Det er en del tral på Biltema, det er de fleste klar over. Men om man bruker hodet og øyne litt, så klarer man å sortere ut dette ganske greit. Selv har jeg en god del verktøy fra Stahlwille, en del Wurth, og en del fra Biltema og noe andre merker. Det er unødvendig dyrt å kjøpe alt fra øverste hylle, spesielt ting man ikke bruker så ofte, eller low-tech ting som ikke er krevende å produsere. Å være så kategorisk som du er blir rett og slett for dumt, det vitner om et fastlåst tankesett. Fortsett gjerne å svi av pengene dine på ting som er unødvendig dyrt, men å påstå at man ikke har peiling på verktøy om man kjøper og bruker dette fra Biltema sier vel egentlig mest om deg.
Min generelle holdning mot Biltema er ikke noe jeg har fått uten grunn.
Ingen elektrikkere kjøper elutstyr på Biltema, ingen rørleggere kjøper rørdeler, blandebatteri e.l. på Biltema, ingen snekkere kjøper hammer, sag, kapp og gjæresag, batteridrill osv på Biltema.
Og jeg vet ikke om noen mc/bilverksteder som heller kjøper verktøy og utstyr på Biltema, og hadde jeg sett det hadde jeg byttet verksted omgående.
For min del må du bare kjøpe alt du vil på biltema, men kjapp deg, for bil og verktøyavdelingen blir mindre og mindre siden de trenger plassen til campingstoler og fiskeutsyr osv. :knegg

Jeg ser det ikke som å kaste vekk penger på kvalitetsverktøy.
Har snart 30 års erfaring som mekaniker og vet hva kvalitet betyr.
Og dessverre henger kvalitet og pris sammen :vs
Men velbekomme....... :-)å
At ting funker er ikke det samme som at det er godt eller at det er kvalitet.
Gidder egentlig ikke å engasjere meg i en håpløs BT-diskusjon. Men påstanden om at "ingen" av ulike håndtverkergrupper handler ditt og datt på BT er bare sprøyt. Det er lett å forstå både de som handler der og de som ikke gjør det. Jeg vet at det er mange håndtverkere i mange yrkesfag som handler både verktøy og materiell på BT. Og hvis BT kan holde prisen på drillen nede ved å selge litt fiskestenger og campingbord så er jo det bare fint :yeyeye

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har da sett biltemaverktøy på verkstedet vårt. Selv kjøper jeg ikke blikksaks på biltema. Egentlig så kjøper jeg ikke blikksaks noe sted med mindre det er den typen jeg liker. Men hvis man skal ha ei blikksaks i garasjen og bruke den to ganger i året så er sikkert biltema godt nok. Er litt anderledes for en som bruker et verktøy 8 timer hver dag.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:Jeg har da sett biltemaverktøy på verkstedet vårt. Selv kjøper jeg ikke blikksaks på biltema. Egentlig så kjøper jeg ikke blikksaks noe sted med mindre det er den typen jeg liker. Men hvis man skal ha ei blikksaks i garasjen og bruke den to ganger i året så er sikkert biltema godt nok. Er litt anderledes for en som bruker et verktøy 8 timer hver dag.
Hvorfor er Biltema godt nok for to ganger men ikke dagelig?
Trenger du ikke samme pressisjon, kvalitet på arbeide eller resultat?
Betyr det at den ikke er like god som eks Wiss?
Og altså ikke har samme kvalitet?
Eller betyr ikke kvalitet, resultat, tidsforbruk, fare for feilbruk, fare for feil på vare, tilfredshet over kvalitetsverktøy ov bare for du bruker det skjelden?
Jeg mener at jo sjeldnere du bruker ett verktøy, jo dårligere er du vant til det og faren for å gjøre feil er større.
Og det har vist seg i alle forbrukertester at spesielt billig batteriverktøy alà Biltema ryker batteriene pga lite bruk..... :-k

Og jeg vil påstå at alt du finner på Biltema kan du finne i andre butikker men med mye bedre kvalitet.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av LordShaft »

Apropos biltema.... er det noen her som ville handlet brannslukningsapparat på biltema?

Note 3

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av simpson »

Bombe, men: Nope.
Men er de dritbra?
Hva er kastelengden på de?

Vet at SOM ALT ANNET henger pris og kvalitet sammen.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av LordShaft »

Jeg vil på det sterkeste anbefale dere å styre unna... bare for at noe står på etiketten og gått gjennom særdeles sløve kontroller er ikke ensbetydende med at det er bra. Jeg er veldig skeptisk til biltema selv. Alt jeg har kjøpt der er av lav kvalitet

Note 3

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av AndreasB »

LordShaft skrev:Alt jeg har kjøpt der er av lav kvalitet

Note 3
Hvor mye har du egentlig kjøpt der? Kan ikke ha vært mye

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av simpson »

AndreasB skrev:
LordShaft skrev:Alt jeg har kjøpt der er av lav kvalitet

Note 3
Hvor mye har du egentlig kjøpt der? Kan ikke ha vært mye
Du mener vel ikke seriøst at Biltema er kjent for å levere topp kvalitet?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av DrGreve »

simpson skrev:
AndreasB skrev:
LordShaft skrev:Alt jeg har kjøpt der er av lav kvalitet

Note 3
Hvor mye har du egentlig kjøpt der? Kan ikke ha vært mye
Du mener vel ikke seriøst at Biltema er kjent for å levere topp kvalitet?
Vi kan være enig i at BT selger mye ræl som enten ikke virker etter hensikten, eller går i stykker når man bruker det, men for å komme på sporet i denne tråden, BT sitt kjedeverktøy funker etter hensikten. Nå er det ingen avansert mekanikk eller elektronikk i dette verktøyet som går ad undas, det er kun gjenger, tre dorer av forskjellig tykkelse, ett par anleggsplater og ett par utvidere. Jeg har brukt det noen ganger, og det funker etter hensikten.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Jeg har da sett biltemaverktøy på verkstedet vårt. Selv kjøper jeg ikke blikksaks på biltema. Egentlig så kjøper jeg ikke blikksaks noe sted med mindre det er den typen jeg liker. Men hvis man skal ha ei blikksaks i garasjen og bruke den to ganger i året så er sikkert biltema godt nok. Er litt anderledes for en som bruker et verktøy 8 timer hver dag.
Hvorfor er Biltema godt nok for to ganger men ikke dagelig?
Trenger du ikke samme pressisjon, kvalitet på arbeide eller resultat?
Betyr det at den ikke er like god som eks Wiss?
Og altså ikke har samme kvalitet?
Eller betyr ikke kvalitet, resultat, tidsforbruk, fare for feilbruk, fare for feil på vare, tilfredshet over kvalitetsverktøy ov bare for du bruker det skjelden?
Jeg mener at jo sjeldnere du bruker ett verktøy, jo dårligere er du vant til det og faren for å gjøre feil er større.
Og det har vist seg i alle forbrukertester at spesielt billig batteriverktøy alà Biltema ryker batteriene pga lite bruk..... :-k

Og jeg vil påstå at alt du finner på Biltema kan du finne i andre butikker men med mye bedre kvalitet.
Nå skal jeg fortsette å bruke blikksaks som eksempel for dette er hovedverktøyet mitt og det jeg kjenner best. Biltema sin saks synes jeg er litt mer ergonomisk utfordrende å jobbe med. Den har utveksling og dermed lettere å klippe med, men det betyr og at den er litt mer langsom å klippe med. Hvis man bare skal bruke den et par ganger i året så har man sikkert tid til det. Biltema sin saks koster 79,90kr. Saksene mine koster ca 800kr +mva. Kvalitetsmessig ville jeg bli overrasket hvis biltema sin varer like lenge. Men det har jo ikke så mye å bety hvis den bare skal brukes et par ganger i året, man får jo 10 bt sakser for samme prisen av en Bahco saks. http://www.verkt" onclick="window.open(this.href);return false;øy.no/bahco-saks-blikk-583d-280-h

Desverre så er dagens Bahco sakser heller ikke så bra som de var. Lykken er stor når man av og til finner en av de orginale Bahco saksene.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

Legg inn av LordShaft »

AndreasB skrev:
LordShaft skrev:Alt jeg har kjøpt der er av lav kvalitet

Note 3
Hvor mye har du egentlig kjøpt der? Kan ikke ha vært mye
Jeg har kjøpt nok til at jeg kan basere mine erfaringer på å bruke biltema som en absolutt nødløsning eller hvis jeg trenger noe som ikke er så nøye. Hva resten av folket velger å gjøre er selvfølgelig opp til de. Om jeg er dum nok til å kaste vekk dobbelt så mye penger på noe jeg selv hevder er av bedre kvalitet, ja så gjør jeg det.
Jeg har 2 identiske påhengsmotorer som er av typen yamaha 9.9
Jeg har gjort åpningen til bladene større slik at de nå yter 15 hk. Den ene er bare brukt i mine øyner kvalitetsolje, den andre bare BT olje. Det er stor forskjell i nedsoting på de to motorene selv om oljen skal være helt lik. Jeg baserer mine valg på hva jeg selv erfarer og er overbevist om at billig ikke alltid er bra. Hvertfall ikke like bra.

Note 3

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Verktstedpriser

Legg inn av ole m. »

simpson skrev:
ole m. skrev:
simpson skrev:
ole m. skrev:
simpson skrev:At kjedelås er ett dårlig alternativ er det ikke tvil om.
Har du klinkeverktøy av en viss kvalitet og ikke Biltema, tror jeg ikke det leddet er dårligere er resten av kjede og heller ikke årsaken kjede/drevbytte når den tiden kommer.
Det kommer mer av vedlikehold, kjøremønster, kjøremiljø osv.
Hva er det som er galt med verktøyet fra Biltema da, mener du?
Haavar skrev: Enig med deg.
Man skal vite hva man driver med når man klinker et kjede.
Klinker man for "tight" og cruser på autobahn i over 200 kan dette leddet bli for varmt og større fare for havari.
Kjedebrudd kan i beste fall innebære bare veiberging. I verste fall være livsfarlig. I mellom har du feks. fare for knust motorblokk.
Er du i det minste tvil om hvordan klinking best utføres så få noen proffe til å gjøre det.
Klinkeverktøyet fra biltema er ikke godt nok. Veldig lett å klinke kjedet for stramt med dette. Spesielt billig er det heller ikke.
Mange sykler har smøreintervall på svingarm, greit å kombinere med kjedebytte.
Er ikke klinkeverktøyet fra Biltema godt nok, nei? Hvorfor er det ikke godt nok?

Til simpsons og Haavars orientering, så har jeg klinket mange kjeder med verktøyet fra Biltema. Det har aldri vært noen problemer med dette for meg.
Tror ikke vi skal begynne med den diskujonen her, men generelt er alt fra Biltema dritt, enkelt og greit.
De som påstår at det er godt nok, gjør jobben, like bra som alt annet, bare billigere osv viser at de ikke har filla peiling på verktøy og ikke er mekanikere av yrke.
Om du har klinket 1000 kjeder med Biltemaverktøy er ikke grunn nok til at JEG VIL ANBEFALE DET TIL ANDRE.
Du kan få kvalitetverktøy til samme jobben for noen kroner mer enn Biltema sitt.
Har du brukt kjedeverktøyet fra Biltema selv, Simpson? Det virker som motstanden din mot Biltema-produkter er såpass stor, at jeg tror vel du aldri har tatt i et. :-k

Du må gjerne svi av mer penger enn man trenger ved å velge merkeprodukter, tydelig at du er opphengt i at det skal stå det rette på tingene du velger. Selv har jeg et mer pragmatisk forhold til ting, og finner mye som fungerer veldig bra nettopp på Biltema. Kjedeverktøyet er en av disse tingene, og jeg vet at de fleste som har prøvd dette sier det fungerer meget bra. På bike.no har det fått karakter 4,5 av 5 mulige.

Litt på siden, men jeg vet om en som har en GSX-R 1000 med turbo, boret opp til 1195 ccm, og benkekjørt til 314 hk på bakhjulet. Han bruker kjede fra Biltema. Og motorolje derfra også. Og jeg vet også om en med ny BMW F800GS som opplevde kjedebrudd etter kort tid, på det originalmonterte kjedet på denne tyske kvalitetsmaskinen.

Det er en del tral på Biltema, det er de fleste klar over. Men om man bruker hodet og øyne litt, så klarer man å sortere ut dette ganske greit. Selv har jeg en god del verktøy fra Stahlwille, en del Wurth, og en del fra Biltema og noe andre merker. Det er unødvendig dyrt å kjøpe alt fra øverste hylle, spesielt ting man ikke bruker så ofte, eller low-tech ting som ikke er krevende å produsere. Å være så kategorisk som du er blir rett og slett for dumt, det vitner om et fastlåst tankesett. Fortsett gjerne å svi av pengene dine på ting som er unødvendig dyrt, men å påstå at man ikke har peiling på verktøy om man kjøper og bruker dette fra Biltema sier vel egentlig mest om deg.
Min generelle holdning mot Biltema er ikke noe jeg har fått uten grunn.
Ingen elektrikkere kjøper elutstyr på Biltema, ingen rørleggere kjøper rørdeler, blandebatteri e.l. på Biltema, ingen snekkere kjøper hammer, sag, kapp og gjæresag, batteridrill osv på Biltema.
Og jeg vet ikke om noen mc/bilverksteder som heller kjøper verktøy og utstyr på Biltema, og hadde jeg sett det hadde jeg byttet verksted omgående.
For min del må du bare kjøpe alt du vil på biltema, men kjapp deg, for bil og verktøyavdelingen blir mindre og mindre siden de trenger plassen til campingstoler og fiskeutsyr osv. :knegg

Jeg ser det ikke som å kaste vekk penger på kvalitetsverktøy.
Har snart 30 års erfaring som mekaniker og vet hva kvalitet betyr.
Og dessverre henger kvalitet og pris sammen :vs
Men velbekomme....... :-)å
At ting funker er ikke det samme som at det er godt eller at det er kvalitet.
Jeg spør deg igjen: Har du brukt kjedeverktøyet fra Biltema selv?

Det er jo stadig håndverkere innom Biltema, og jeg vet også om noen profesjonelle som handler verktøy der. Jeg sier ikke at alt der er bra, men at det er ting der som er gode kjøp. Om man skal følge filosofien din, så skal man alltid kjøpe det ypperste utstyret, gjerne slikt som proffe yrkesutøvere bruker. Så, har du fotoutstyr som en fotograf? Har du kjøkkenutstyr som en kokk?

Jeg tipser her bare om utstyr fra Biltema som faktisk fungerer. Jeg har selv brukt verktøyet jeg snakker om, noe jeg er usikker på om du har gjort?

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Svar