Vinterlagring, batteri ladere og batteri .

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Pollti
Ja, er jo egentlig imponert over den fagkunskapen du for en gang skyld har vist. Så hvorfor du skulle jatte med Arthur syns jeg jo er litt rart :[-X:

Pollti

Legg inn av Pollti »

Dra det heller over i Avstemningen i Generellt så møkker vi ikke til denne avdelingen i forumet mere. Jeg vil foreslå at Mod flytter "ikke batteri ting" over i diverse avstemningstråden.

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Han kan jo la skrytet mitt stå? Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Fin og informativ tråd, dette. Vi lar den være her... :wink:
Mottar gjerne flere gode vedlikeholdstips som alle har mer eller mindre interesse av og behov for å vite mer om :thumbsup:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Legg inn av Intruder »

Pollti skrev:Glem nå Arthur. Det som er skrevet om batterier er ikke tull . Glem det andre.

Har Jalmar forsvunnet,som Åge i Hotel Cæsar ?
:D :noo
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Hvor Jalmar måtte befinne seg er et tema som kan diskuteres i Jalmars blogg.
I denne tråden diskuteres batterier, vinterlagring og lading.
OT-innlegg blir heretter slettet uten forvarsel.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Legg inn av Intruder »

Ragnhild. Skal prøve å holde Jalmar der han hører hjemme,men hopping fra et tema til
et annet forekommer meg mer vanlig enn uvanlig ,her som i andre fora....
Ta en kikk, så finner du nok eksempler!!
Ha en fortsatt god dag,da!! :Oh
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Legg inn av Intruder »

Ragnhild.
Der mangler du bare hammer og sigd :rop

Unnskyld,ikke alvorlig ment (?) :) :#-O
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pollti

Re: Vinterlagring, batteri ladere og batteri .

Legg inn av Pollti »

Nå som de fleste mopeder er i bruk så ikke glem å sjekke batteriet ! At batteriet står trangt og utilgjengelig er ingen unnskylding for å sløve med det. Mitt batteri står veldig trangt og det er nesten umulig å gjøre vedlikehold.
Og siden jeg er en utpreget sløv type så blir batteriet forsømt og igår så begynte batteriet å vise tegn på at det ikke er lykkelig lenger og det var under svære protester det gav strøm til starteren som den såvidt orket å dra rundt. Og Oljesøleren var det ikke antydning til liv i ! Her var det kraftkrise så det holdt og Olje & Energi Dept burde ha vært på banen for lengst. Den forre cellen kan sees gjennom et luftinntaket og der kunne mine uskyldige lyseblå se at cella bare var halvfull.
Donnaen ble kjørt inn i garasjen og ble boxet opp så den stod rett. Så ble det å kle på seg Dr. Kildare frakken og finne frem stjerne skrutrekkeren mens det mumlet trøstende ord til Donnaen. Batteridekselet ble løsnet i bakkant og vridd forover og det ble påvist fæle tilstander i alle 6 cellene. Batteriet er strappet fast med industristraps stjålet hos Frode og med utsikter til søndagstur så var det ikke ønskelig å kappe disse før et nytt tyveritokt er gjort. Hvilket igjen betød at Donnaens mishandlete batteri måtte få livreddende 1ste hjelp in situ. Det er ikke tilgang til batteripluggene med batteriet på plass.
Løsningen ble å fjerne salen og tungt med bevæpnet med nebbtang kunne pluggene fjernes. Helsevesenet bidro med en svær engangssprøyte fyllt med batterivann fra Biltema og en liten slangebit gjorde at det også kunne fylles vann på forreste cellen. Hver celle gulpet glatt i seg 50 ml vann ! Celle 3 vår det vanskelig å måle nivået på så den ble tømt med engangs sprøyta og et annet batteri måtte bidra med sitt innhold til denne cellen.
Syrevekten ble målt, og det var jaggu meg ikke rare greiene å skryte av ! Batteriet var totalt utladet og det er et mirakel at dette stykket edelt italiensk ingeniørkunst har klart å starte i det hele tatt. Dr. Kildare rotet litt i hjernecellene og for å booste batteriet og røske opp i cellene som sikkert er sulfalterte og dårlige alle sammen så ble batterikokeren koblet til. Batterikokeren er en uintelligent lader og svær ladestrøm er ikke bra for små MC batterier men det hjelper godt til å røske opp i sulfaltering. I teorien ihvertfall. Nå har batteriet blitt kokt i 12 timer og syrevekten har kommet opp i 1,23 så kokeren ble frakoblet og MC laderen ble koblet til. Hvor godt batteriet håndterer belastning gjenstår å se men jeg regner med at Dr. Kildare må foreta en batteritransplantasjon ganske snart.

Pollti

Re: Vinterlagring, batteri ladere og batteri .

Legg inn av Pollti »

Dr. Kildare er vel en ånkli flink batteridoktor. ;e Syrevekta er nettopp målt til 1,26 til 1,27 som er nesten 100% bra. Til og med celle no 3 viser 1,27. Batteriet holder nok i sommer.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37872
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Vinterlagring, batteri ladere og batteri .

Legg inn av AJ »

Pollti skrev:Dr. Kildare er vel en ånkli flink batteridoktor. ;e Syrevekta er nettopp målt til 1,26 til 1,27 som er nesten 100% bra. Til og med celle no 3 viser 1,27. Batteriet holder nok i sommer.
Så ingen transplantasjon med det første, altså...
Men vi ser gjerne dr. Kildare i aksjon med flotte detaljerte clos-ups så snart slike inngrep skal finne sted... :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Pollti

Re: Vinterlagring, batteri ladere og batteri .

Legg inn av Pollti »

Tror ikke det er så interessant med bilde av hvordan en fyller vann på batteriet ? :O Poenget med postingen er at en bør se litt etter batteriet sitt. Men sløve mennesker kan redde situvasjonen ved litt tenking når sløvheten slår ut i problemer. Å drive med batterikoking er ikke bra for batteriet men siden det allerede har fått seg en knekk etter å ha blitt mishandlet så har jeg ingen skrupler med det. Det gjør ingenting om hundrelappene er noen uker til i lommeboka. Og det gode ved lite væske på cellene er at det er tegn på at ladesystemet virker. Aldri så galt at det ikke er vondt for noe som min gamle nabo sa.
Nå skal jeg bruke resten av dagen til å raide containerene til Frode på jakt etter bensintank flottør og et passende instrument.

Svar