Power Commander for a Tuono R Factory (1000cc 08mod) aprilia

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
JanO
Innlegg: 13
Registrert: 03 nov 2008, 07:42
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Flekkefjord
Kontakt:

Power Commander for a Tuono R Factory (1000cc 08mod) aprilia

Legg inn av JanO »

Hei alle.
Jeg heter JanO.
Diver med mc, karate og masse fint:)
Min bike er levert med Power Com. det ser ikke ut til at
vi kan få den til å virke som den skal.
Først gav den alt for rik blanding, sotete plugger.
Tok den så vekk, går ok uten.
Prøvde igjen, men nei ikke noe nytt i henhold til DynoSenter.
Alt er gjort for å få max effekt, som potter, luftfilter osv.
Sykkelen gir 139 hp ved cranken og i dag 116 på hjulet.
Som jeg forstår er dette ett for stort tap??
Leser alt jeg kommer over om dette. På nett, youtube, etc.
Tar mot alle tips om dette og annet også.
Kjøre tisps, banekjøring, ol.
Ønsker alle en vakker dag.
Smil og vær gla.
Vennling hilsen

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Levert med Powercommander fra forhandler? Synes det er litt rart siden sykker'n er en '08 mod. ...

Har du montert den selv, eller...?

Uansett; for å få en PC til å funke ordentlig så er det optimale at den er programmert med et såkalt "map", dvs. innstillinger basert på Dynobenk kjøring av sykker'n PC'en er montert på. dvs. nøye tilpasset nettopp denne sykker'n.

Jeg vet at det også kan lastes ned generelle maps tilpasset med og uten spesifikke slipon anlegg fra www.powercommander.com og at disse fungerer greit på mange sykler, inkl. min egen, en Yamaha TDM900, selv om jeg ikke har denne mappingen i TDM 900 PC'en nå lenger.
Det jeg nå har lastet inn i PC'en er mer tilpasset og sist jeg sjekket var pluggene til TDM'en lysebrune og fine.

Sykker'n min responderer bedre på gassen og har fått mindre rykkete gange etter at PC'en ble montert. Og effekten har økt med et par HK, så vidt jeg husker, mens dreiemomentet er blitt jevnere og høyere i mellomregisteret.

Jeg var ikke så opptatt av effekt da jeg monterte PC, men mer opptatt av å få nettopp en jvnere kurve og jevnere gange på lavturtall, noe mange tosylindrede MC'er med insprøytning sliter litt med...

Mitt råd til deg er å få sjekket PC'en din nøye! Helt feil innstillinger på slike ting kan i verste fall gi skader på motoren.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

JanO
Innlegg: 13
Registrert: 03 nov 2008, 07:42
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Flekkefjord
Kontakt:

Takk for gode råd.

Legg inn av JanO »

Takk takk.
Ja sykkelen ble levert fra en forhandler som og er Dynojet forhandler og har benk.. Maps har vært prøvd, ingen funket etter ønske. Vært i benk to ganger, funker ikke med PC.
Om jeg ikke kan få tak i en som har samme sykkel med PC går jeg ut fra at en må lage Custom Map, siden det er dealen går jeg ut fra at selger kan gjøre det? Vet du hva det tar og tid og penger og gjøre det??

Ønsker deg og dine en fin fin kveld

Vennlig hilsen
JanOlaf

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Velkommen JanO :)
Hyggelig at du presenterte deg i første posten :) :)

JanO
Innlegg: 13
Registrert: 03 nov 2008, 07:42
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Flekkefjord
Kontakt:

Takk skal du ha, bare kos det..

Legg inn av JanO »

Ja du er god å kjøre..

I 06 kjørte jeg 40 000 km
I 07 27 000
så lange i år 27 000
så kjører jeg shooter og.

Smiler og er gla..

Beste ønsker

Jan Olaf

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

nå kjenner ikke jeg PC, men datasprut til bil har jeg litt erfaring med og prinsippet er jo det samme.

Motoren kan godt være mappet for å gå bra på fullt øs uten at det er gjort noe innsats på lavfartsegenskapene.
Et map er jo bare en matrise som forteller verdien for tenning og innsprut i forhold til turtall og gasspådrag.

Full gass og fullt turtall er i det ene hjørnet av matrisen, tomgang er i motsatt hjørne.
Ved pen kjøring på vei bruker man området av mappet som ligger borte ved tomgangshjørnet. Når sykkelen soter plugger ved vanlig kjøring er det gjerne her problemet ligger, og da hjelper det ikke å endre parameterne for fullgasskjøring.

så svaret er nok ja til Custom map, at forhandleren bare prøver forskjellige maps i benken høres litt for enkelt ut for meg.

JanO
Innlegg: 13
Registrert: 03 nov 2008, 07:42
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Flekkefjord
Kontakt:

Takk

Legg inn av JanO »

Jeg fikk nå noen custom made maps fra min venn i Texas

AF1 Racing Aprilia / Vespa / Piaggio
699 W San Antonio St.
New Braunfels, TX 78130

som jeg handler litt med..

det kom som Djm filer noe jeg ikke kjenner
leter etter noe å åpne med.

Takk for dine god råd..
Ha en fin fin kveld..
Vennlig hilsen
JanOlaf

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Takk

Legg inn av AJ »

JanO skrev:Jeg fikk nå noen custom made maps fra min venn i Texas

AF1 Racing Aprilia / Vespa / Piaggio
699 W San Antonio St.
New Braunfels, TX 78130

som jeg handler litt med..

det kom som Djm filer noe jeg ikke kjenner
leter etter noe å åpne med.

Takk for dine god råd..
Ha en fin fin kveld..
Vennlig hilsen
JanOlaf
Det du trenger nå er selve programvaren, som du installerer på en bærbar PC.
Dette programmet bruker du for å laste inn den aktuelle mappingen inn i Powercommander'n på sykker'n. Detter gjøres via en USB kabel.

Programvaren, som er oversiktlig og lett og bruke finner du på Powercommandersidene.

Nederst på denne siden finner du også brukermanualer og her har du nedlastningslinken direkte... :wink:

Last ned programvaren, installér, les i brukermanualen hvordan du legger inn nye maps og hvordan disse enkelt overføres til PC'en på sykker'n.

Lykke til!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

JanO
Innlegg: 13
Registrert: 03 nov 2008, 07:42
Motorsykkelen din: Din MC her
Sted: Flekkefjord
Kontakt:

Tusen takk.

Legg inn av JanO »

Jeg sender Mappene over til Dynosenteret
så går ut fra at de har den nødvendige ekspertise..
Biken min er levert med PC og det er i dealen..
Senere vil jeg når dette virker bra se og legge inn
tinga hos meg og..
Jeg takker for dine gode råd..
Lærer mer og mer..
Smiler og er gla..
Vennlig hilsen
Jan Olaf

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Legg inn av ejs »

Hei :bananas :bananas

MAP filene er fra Power Commander 3 eller 3r som er seriell kablet(eldre version)
DJM filene er fra PowerCommander 3 USB :mk :mk
If it ain't broke, I'll break it.

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Legg inn av mekkern »

synes du skal bare stikke til forhandleren og be ham om å fikse dette problemet da han har solgt deg sykkelen slik og da skal det fungere tilfredstillende-hvordan han får det til er ikke ditt problem,,,,du HAR betalt for tjenesten allerede..men du må nok ha et map som er laget i benk på DIN sykkel av noen som har nødvendige kunnskaper.

velkommen og lykke til forresten. :thumleft

Svar