Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av pelsen »

RC8Ren er på service hver høst så den står med ny, ren olje om vinteren og er klar for ny sesong når været passer meg.
Det er sikkert ok å vinterlagre med gammel olje, men det er bedre med ny olje. Det koster ikke noe ekstra å ta service på høsten og det er mindre (ikke) kø på verkstedet.
Jeg kjører såpass lite med hver sykkel at det blir årlig service og ikke på kilometerintervall, olje skal skiftes årlig.
Olje- og dekkskift før en langtur er jo bare planlegging :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av LordShaft »

Sykkelen min blir jo lagret inne (mellom 22 og 15 grader hele vinteren) så å ta servicen på høsten, før den pakkes vekk gjør ingen ting :thumleft
pelsen skrev: Olje- og dekkskift før en langtur er jo bare planlegging :thumleft
:drg

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av TheHaughom »

Duken har serviceintervall på 10.000km. Da skal olje byttes.
Jeg ble anbefalt av mekanikere på 3 forskjellige verksted å bytte en gang mellom der. Altså hver 5000km.

Men nå kjører jeg rimelig hardt på bane med biken, noe som har fått meg til å fundere om jeg skal skifte enda oftere...
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av Bikes4life »

Ikke noe galt i å følge intervallene som er foreskrevet av produsent. For min egen del er det fin selvterapi å bytte olje og filter ofte, samt utføre mye annet forbyggende vedlikehold. Ikke for at det er nødvendig, men fordi det føles godt :-)
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av Geiroe »

Det kommer vel litt an på hvordan du har kjørt kilometrene :mk
Bykjøring vs landeveiskjøring, mye tomgangskjøring, køkjøring , opp og ned i turtall, korte turer :mc1 , gir jo mer sot i olja enn landeveiskjøring med jevnt turtall, og gjerne lengre strekninger :mc5 .
Med mye landeveiskjøring kan du vel tøye det lenger, da bør du vel greie 10000Km, med så gode oljer som vi har idag.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av LordShaft »

Det er nok mye mer langkjøring enn det er småkjøring :-)

Jeg har både lest meg fram og blitt anbefalt å ta servicen om høsten før jeg setter den på vinterlagring eller hver 10.000. Slik som motorene og oljen er i dag er det ikke nødvendig å bytte hver 5k

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av FJZZR »

Produsenten har best forutsetninger for å vite dette. Vi andre kan synse og mene en masse rart, men vi har ikke hatt mulighet til å test kjøre over lang tid. Husker når blyfri bensin dukket opp, så ble jeg fortalt av en mekaniker hos Yamaha at det burde jeg ikke kjøre på!!! Og det tiltross for at det står i service manualen for sykkelen at den skal fortrinnsvis kjøres på blyfri, men kan kjøres på blybensin, dog med kortere levtid på tennplugger og eksos anlegg som resultat.
Nå, etter 200000 km om bare BF95, så kan jeg vel bare fastslå at det var produsenten som hadde helt rett her.
FJ har fått oljeskift og filter hver 10000. Boka sier 6000. I ettertid har de mer slitesterke halv syntetiske oljer dukka opp, så 10000 går ihvertfall greit.

En liten artig greie: På min første sykkel (gsx750es) skiftet jeg sånn ca etter 6000 km.
Da var gubben på pletten og tok spill-olja og kjørte den 5000 til på bilen :lol
Dette var en Opel Kadett B1100 som trivdes aldeles utmerket med dette. Når den ble vraket, var det utelukkende p.g.a rust. Motoren gikk som den skulle den.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av tagesk »

FJZZR skrev: FJ har fått oljeskift og filter hver 10000. Boka sier 6000. I ettertid har de mer slitesterke halv syntetiske oljer dukka opp, så 10000 går ihvertfall greit.
Husk at intervallet er satt for å ikke skade motoren under verst mulige forhold, og med den dårligste oljen som er tillatt.
Kjører du med bedre olje og mindre belastning burde den holde lenger.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av Bikes4life »

tagesk skrev:
FJZZR skrev: FJ har fått oljeskift og filter hver 10000. Boka sier 6000. I ettertid har de mer slitesterke halv syntetiske oljer dukka opp, så 10000 går ihvertfall greit.
Husk at intervallet er satt for å ikke skade motoren under verst mulige forhold, og med den dårligste oljen som er tillatt.
Kjører du med bedre olje og mindre belastning burde den holde lenger.

[TaSK]
Nå er det vel i de fleste servicehefter et notat om at dersom motor blir utsatt for hardere bruk enn det som er normalt ( f.eks. Høye temperaturer, støvete forhold, mye kaldstarter etc) bør intervallene kortes inn. Så påstanden om at intervallene er satt for verst tenklige forhold er jeg ikke enig i. Men best tenklige forhold derimot kan jeg være enig i.
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av SuperMorten »

Bikes4life skrev:
tagesk skrev:
FJZZR skrev: FJ har fått oljeskift og filter hver 10000. Boka sier 6000. I ettertid har de mer slitesterke halv syntetiske oljer dukka opp, så 10000 går ihvertfall greit.
Husk at intervallet er satt for å ikke skade motoren under verst mulige forhold, og med den dårligste oljen som er tillatt.
Kjører du med bedre olje og mindre belastning burde den holde lenger.

[TaSK]
Nå det vel i de fleste servicehefter et notat om at dersom motor blir utsatt for hardere bruk enn det som er normalt ( f.eks. Høye temperaturer, støvete forhold, mye kaldstarter etc) bør intervallene kortes inn. Så påstanden om at intervallene er satt for verst tenklige forhold er jeg ikke enig i. Men best tenklige forhold derimot skal jeg være enig i.
Det notatet du nevner, er nok bare ansvarsfraskrivelse. Produsent vil ikke være ansvarlig for feil som kan oppstå. Men å tro at du ødelegger en motor om den ikke får oljeskiftet sitt til rett tid er feil. Den gamle gressklipperen som fatter kjøpte i 1980, tok kvelden her for litt siden. Motoren gikk, men rusten hadde fått motoren til å løsne fra resten. Da jeg spørte gammern når han sist skiftet olje så han bare dumt på meg..: "olje..???" Fattern er ikke akkurat mekaniker. Jeg tror ikke han engang vet hva en skiftenøkkel er. Olje hadde han aldri skiftet på klipperen, men den gikk i over 30 år allikevel. Nå er det sikkert stor forskjell på en Briggs & Stratton og en 2013-MCmotor, men prinsippet er mye det samme..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av tagesk »

Bikes4life skrev: Nå er det vel i de fleste servicehefter et notat om at dersom motor blir utsatt for hardere bruk enn det som er normalt ( f.eks. Høye temperaturer, støvete forhold, mye kaldstarter etc) bør intervallene kortes inn. Så påstanden om at intervallene er satt for verst tenklige forhold er jeg ikke enig i. Men best tenklige forhold derimot kan jeg være enig i.
Sier du at når min manual sier oljeskift hver 10.000 km, da er det underforstått at det er kun under helt optimale forhold?

Tror jeg er helt feil. Intet mindre.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av Bikes4life »

tagesk skrev:
Bikes4life skrev: Nå er det vel i de fleste servicehefter et notat om at dersom motor blir utsatt for hardere bruk enn det som er normalt ( f.eks. Høye temperaturer, støvete forhold, mye kaldstarter etc) bør intervallene kortes inn. Så påstanden om at intervallene er satt for verst tenklige forhold er jeg ikke enig i. Men best tenklige forhold derimot kan jeg være enig i.
Sier du at når min manual sier oljeskift hver 10.000 km, da er det underforstått at det er kun under helt optimale forhold?

Tror jeg er helt feil. Intet mindre.

[TaSK]
BMW sier ikke at du konsekvent skal ta oljeskift hver 10000 km, de også tar forbehold om "hardere" bruk. Så da kan du mene jeg tar feil så mye du vil http://www.bmwgsclub.nl/schematics/R115 ... hedule.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Alle fabrikanter har slike forbehold i sine vedlikeholdsprogram.

Jeg tenkte mest på hvordan produsenten legger opp serviceintervallene. Vi må jo ha en ting å forholde oss til for å ikke skape mer forvirring. Det blir jo uansett påstander fra oss "forståsegpåere". Vi står da igjen med en gruppe som er redde for at intervallene er for lange og er skeptiske til dette, og så har vi de som vil påstå at de kan kjøre lengre for at de bruker en bedre olje. Så kommer konspirasjonteoriene om at det er ansvarsfraskrivelse at produsentene tar forbehold om kortere intervaller, eller at produsentene har for lange på grunn av økonomisk gevinst på sikt med tanke på reperasjoner og delesalg. I dag brukes jo lange serviceintervaller på div kjøretøy som ett salgsargument, men det har jo vist seg gang på gang at det til slutt går utover forbukeren. Da tenker jeg mest på biler, ingen motorsykkler kjører spesielt lange intervaller uansett. Men det er vel heller ingen tvil om at olja i en mc motor har ett litt hardere liv enn i en bilmotor, eller?
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av FJZZR »

Det hender en sjelden gang at fabrikantene underestimerer skift intervall.

Eksempelvis Toyota HiAce diesel tidlig 90 tall.
Arbeidsgiver hadde slike, og flere skar seg. Fikk da beskjed om å skifte olje oftere.

Brosan hadde en sånn og kjørte mye. Skiftet olje hver måned.

Annet eksempel er div. båtmotorer basert på GM 4,3 liter v6. Veivlagerskader på disse er ikke helt ukjent. En av produsentene (mercruiser) sier nå at den SKAL ha syntetisk olje.
Marinemotorer går alltid i oppoverbakke og den har bare 4 veivlagre å fordele belastning på.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av tagesk »

Bikes4life skrev:Men det er vel heller ingen tvil om at olja i en mc motor har ett litt hardere liv enn i en bilmotor, eller?
Du mener sikkert "Oljen i motorer med våt-clutch....".
BMW R-serien, frem til 2013, har tørr clutch som i biler.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

mekkern
Innlegg: 7572
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Oljeskift, konsekvent hver 5k eller?

Legg inn av mekkern »

tagesk skrev:
Bikes4life skrev:Men det er vel heller ingen tvil om at olja i en mc motor har ett litt hardere liv enn i en bilmotor, eller?
Du mener sikkert "Oljen i motorer med våt-clutch....".
BMW R-serien, frem til 2013, har tørr clutch som i biler.

[TaSK]
er nok gearkassen som er "belastningskongen" i en "vanlig" mc-motor med felles olje... ;-)

slurring på clutchen kommer hvis olja har feil additiver.(feil spesifikasjoner)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar