Wilbers - BMW: 0-1

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Wilbers - BMW: 0-1

Legg inn av tagesk »

Bilde

Hadde det ikke vært for at vi hadde spist en helt fantastisk lunch, så hadde dette kunne blitt en dårlig dag.

En venn hentet den gamle demperen på loftet hjemme hos meg, og kjørte ned i Chianti hvor vi ventet.
Jeg har tilstrekkelig med verktøy ombord til å skifte demper i veikanten.

Tror ikke min Wilbers kan repareres, så da blir det BMWs orginaldemper fremover.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Wilbers - BMW: 0-1

Legg inn av KydeX »

Nei, der tror jeg sykkelen din rykket nedover på den "ultimate tourer" listen ;) Men du rykker stadig oppover :)

KawaKjetil

Re: Wilbers - BMW: 0-1

Legg inn av KawaKjetil »

Tipper den Wilbers demperen din er kjørt litt over gjennomsnittet :prop:

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Wilbers - BMW: 0-1

Legg inn av tagesk »

KydeX skrev:Nei, der tror jeg sykkelen din rykket nedover på den "ultimate tourer" listen ;) Men du rykker stadig oppover :)
Lærdommen må være at det ikke nytter å forbedre en BMW :-)

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Wilbers - BMW: 0-1

Legg inn av tagesk »

Bergen skrev:Tipper den Wilbers demperen din er kjørt litt over gjennomsnittet :prop:
Jeg har sendt den til service hver 50.000 km; sist for 25.000 km siden.
At en demper lekker olje er "greit".
Å knekke, det er ikke greit.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

KawaKjetil

Re: Wilbers - BMW: 0-1

Legg inn av KawaKjetil »

tagesk skrev:
Bergen skrev:Tipper den Wilbers demperen din er kjørt litt over gjennomsnittet :prop:
Jeg har sendt den til service hver 50.000 km; sist for 25.000 km siden.
At en demper lekker olje er "greit".
Å knekke, det er ikke greit.

[TaSK]
Imponerende! Men at de knekker er ikke greit nei...

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Wilbers - BMW: 0-1

Legg inn av PCP »

Det der så jo ikke bra ut!

Hvordan skjedde det egentlig, og ble svingarm "stående" på fjæra eller klappet det helt sammen..? :-)å

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Wilbers - BMW: 0-1

Legg inn av tagesk »

PCP skrev:Det der så jo ikke bra ut!
Hvordan skjedde det egentlig, og ble svingarm "stående" på fjæra eller klappet det helt sammen..? :-)å
Det hele skjedde på en vanlig landevei i 50 km/t, med hustruen bakpå men uten last.

Da staget knakk var det ingenting til å holde fjæren på "stussen" og den gled av.
Heldigvis gled den fremover og kom i klem mellom stussen og svingarmen; hadde den glidd bakover hadde den låst bakhjulet.
Bakenden på sykkelen falt 10-15 cm, bakhjulet tok opp i "skjermen", og jeg fant ut at det var best å stoppe.

Men, som Shakespeare sier: All is well that ends well.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Wilbers - BMW: 0-1

Legg inn av RuneMC »

Skummelt... hva slags metall var det som brakk av?

Har opplevd at aluminium kan plutselig brekke hvis det er svakheter fra fabrikk - i motsetning til stål vil jeg tro som det er større sjanse for at bøyer seg istedenfor å brekke.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Wilbers - BMW: 0-1

Legg inn av tagesk »

RuneMC skrev:Skummelt... hva slags metall var det som brakk av?
Ser ut som stål.
Det som er rart er at den bare utsettes for aksiale krefter; hvordan kan den knekke?

Demperen har altså nesten 200.000 km bak seg, men har vært på service tre ganger.
Hver gang har den kommet tilbake som ny.

Jeg har satt på orginaldemperen. Den har 40.000 km, men stort sett kjørt uten passasjer og last. Den bør altså vare enda en stund. Det finnes så vidt jeg vet ingen som tilbyr service på dem.
Neste gang (les september) jeg skal ha med med Hustruen, hennes sko og bagasje, da trenger jeg kraftigere greier.

En ny WIlbers koster 700 euro + 21% MVA = 850 euro. Like mye som en ny BMW-demper.
En 2008-9 modell BMW R1200 GS Adventure koster 10.000 euro.
Skal jeg bruke nesten 10% av kostnaden til en ny sykkel på en demper på en ti år gammel sykkel?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Wilbers - BMW: 0-1

Legg inn av Intruder »

Med alt fjas og elektronikk trur jeg BMWene snart stopper så fort de er utafor mobilens dekningsområde.... :lol :lol

..kunne ikke dy meg...
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Wilbers - BMW: 0-1

Legg inn av tagesk »

Intruder skrev:Med alt fjas og elektronikk trur jeg BMWene snart stopper så fort de er utafor mobilens dekningsområde.... :lol :lol
Det du sier er jo ikke uten dekning i virkeligheten.

Min 1150 har elektronisk innsprøytning. Det kan man ikke reparere om det feiler, men jeg har aldri hørt om en feil der.
Resten er mekanisk, og mekaniske ting feiler. Så enkelt er det.

En 2008-9 12GS har mer elektronikk. De er mer pålitelig enn min (gamle) 1150, men når noe går i stykker er det vanskeligere å reparere fordi det ofte er elektronikk involvert. Det er en balansegang som for de aller fleste er enkel: Du ønsker ting som ikke går i stykker. Det er ikke uten grunn at folk bytter ut gamle sykler og biler med nye.

Jeg, derimot, som alt for ofte er steder uten dekning, med for mye last, på underlag som er vanskeligere enn hva jeg behersker, jeg må kunne reparere når ting går i stykker. Det er derfor jeg ikke kjøpe en 12GS da min forrige 1150 døde.

Men nå.....

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Wilbers - BMW: 0-1

Legg inn av KydeX »

Du må ta deg et kurs i elektronikk da, hehe. Ta med deg reserve ECU osv. Men seriøst, hvor mange kilometer er sykkelen din gått egentlig? demper som er gått 200 000!!

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Wilbers - BMW: 0-1

Legg inn av tagesk »

Bilde

Her er nærbilde. Stålstaget brakk av der det er festet til "stssen".
Da gled naturligvis fjæren av.
Bildet er tatt slik adet så ut da vi stoppet.

Jeg kjørte 170.000 med den første GS'en (2000 modell) og nå har jeg kjørt 50.000 med den andre (2001 modell).

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Wilbers - BMW: 0-1

Legg inn av SuperMorten »

Hvordan er det med delesykler? Jeg innbiller meg at det er flere som kjører like mye som deg, og at det kanskje begynner å bli en del av disse syklene som rett og slett er utslitte. Det må da kunne finnes brukte deler å få kjøpt hos den lokale slakter'n, i stedet for å betale bortimot en månedslønn for en ny..?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar