Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?

Legg inn av SilverSmurfer »

biker7 skrev: 16 jun 2022, 17:45 Jeg kan uten problemer få ned gjennomsnittsforbruket mitt ved å "moderere" gassing , bremsing, +++. Det vet jeg jo. MEN da vil jo en del av gleden med mc-kjøring forsvinne, for litt heftig akselerasjon er jo alfa omega med MC-opplevelsen :yeyeye :twothumbs:
Heftig akselerasjon er ikke noe problem i seg selv, det skal slik jeg forstå det hjelpe med å få ned bensinforbruket. Raskt opp i fart for så å kjøre i høyest mulig gir.

Økt bensinforbruk får du først hvis akselerasjonen fører til at du må bremse mer ved neste sving, eller hvis du holder gassen lenge inn mot svingen for så å bruke bremsene for å redusere farten. Med andre ord når du kaster bort energi.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?

Legg inn av Jompa »

Hvis du dobler akselerasjonen må du bruke 4 ganger mer energi på å oppnå samme hastighet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?

Legg inn av Snekker.edvin »

biker7 skrev: 16 jun 2022, 17:45 Jeg kan uten problemer få ned gjennomsnittsforbruket mitt ved å "moderere" gassing , bremsing, +++. Det vet jeg jo. MEN da vil jo en del av gleden med mc-kjøring forsvinne, for litt heftig akselerasjon er jo alfa omega med MC-opplevelsen :yeyeye :twothumbs:
:twothumbs: min Yamaha TDM har snitt forbruk på 6,5 per 100. Jeg kjører ikke til å spare :crazy:

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?

Legg inn av biker7 »

SilverSmurfer skrev: 16 jun 2022, 18:56 Heftig akselerasjon er ikke noe problem i seg selv, det skal slik jeg forstå det hjelpe med å få ned bensinforbruket. Raskt opp i fart for så å kjøre i høyest mulig gir.
Må i så tilfelle være en slags teori (eller evt. på scooter da ;) ) , men det stemmer ihvertfall IKKE i praksis ! :[-( :)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?

Legg inn av SilverSmurfer »

biker7 skrev: 17 jun 2022, 00:42
SilverSmurfer skrev: 16 jun 2022, 18:56 Heftig akselerasjon er ikke noe problem i seg selv, det skal slik jeg forstå det hjelpe med å få ned bensinforbruket. Raskt opp i fart for så å kjøre i høyest mulig gir.
Må i så tilfelle være en slags teori (eller evt. på scooter da ;) ) , men det stemmer ihvertfall IKKE i praksis ! :[-( :)
Svaret var basert på en "hypermiling" teknikk kalt pulse and glide, som baserer seg på når motorer går mest effektivt (som er når de kjøres hardt). Det er da du har det beste forholdet mellom hvor mye bensin motoren får og hvor mye kraft den gir. Det er en teknikk enkelte bruker for å redusere bensinforbruket sitt i vesentlig grad.
Pulse and glide (PnG) is a driving strategy that controls vehicles in a more fuel-efficient way than driving at a constant speed does. It can be applied by the driver or, which is more likely, by an automated system with autonomy level one or higher. During the pulse phase, the vehicle is accelerated to operate the combustion engine and transmission at higher efficiency. During the following glide phase, the vehicle decelerates and the engine is decoupled from the drive train. The optimal pulse and glide strategy - as addressed in previous studies - implies high acceleration values and abrupt transitions between pulse and glide, which both degrade the ride comfort.
https://ieeexplore.ieee.org/document/9093209

Men jeg skal ikke påstå at svaret mitt er helt iktig, men slik jeg forstår det så er den mest effektve teknikken for å spare drivstoff å gi bånn gass for så å slippe gassen helt mens kjøretøyet går sakte ned igjen i fart, For så å i bånn gass igjen.

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?

Legg inn av iris »

...

Men jeg skal ikke påstå at svaret mitt er helt iktig, men slik jeg forstår det så er den mest effektve teknikken for å spare drivstoff å gi bånn gass for så å slippe gassen helt mens kjøretøyet går sakte ned igjen i fart, For så å i bånn gass igjen.
Man har mest økonomisk forbruk når man spesifisk
A. Kjører med gassen helt åpen og
B. Motoren har rundt 2500rpm (litt avhengig av motor, baseline for 2500rpm er litt større kubikk enn 50-150cc som jeg siterer nedenfor)

Siden man gjerne ikke kan gjøre dette helt effektivt, fordi man burde da også kjøre i maks gir (problemer med loven her), funker pulse and glide bedre i praksis. Man ser ofte disse her bildene på mange forskjellige studier (dette er veldig forenklet, da, men skal funke)
fuel-efficiency-constant-speed-graph.jpg
Generell, litt gamlere studie
Brake-Specific-Fuel-Consumption-comparison-between-PFI-and-GDI-system.png
Leste feil - denne sammenligner EFI metoder for 50-150cc.Lenke

Ett problem oppstår med carb (om man ikke har en elektronisk cut off valve), fordi det sendes jo bensin inn selv om du sitter på idle!

Det blir raskt mer effektivt å gå opp i litt høyere rpm og fart, dra inn clutch, skru av motoren, og coaste til en lav fart, for å deretter gjenta prosessen.

Med elektronisk innsprøyting er det så enkelt som du beskriver det, så lenge man følger BSFC chart for din egen MC (eller en med litt lik motor), og prøver å få en gjennomsnittlig rpm rundt den mest effektive.

Forresten, så kommer Ryan to the rescue. https://youtu.be/IFANWojM8LU
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av iris den 17 jun 2022, 09:39, redigert 2 ganger totalt.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?

Legg inn av SilverSmurfer »

iris skrev: 17 jun 2022, 09:22 Med elektronisk innsprøyting er det så enkelt som du beskriver det, så lenge man følger BSFC chart for din egen MC (eller en med litt lik motor), og prøver å få en gjennomsnittlig rpm rundt den mest effektive.
Ja, jeg snakker selvfølgelig om EFI her.

iris
Innlegg: 148
Registrert: 13 mai 2022, 20:54
Motorsykkelen din: Duke 125 2015

Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?

Legg inn av iris »

SilverSmurfer skrev: 17 jun 2022, 09:29
iris skrev: 17 jun 2022, 09:22 Med elektronisk innsprøyting er det så enkelt som du beskriver det, så lenge man følger BSFC chart for din egen MC (eller en med litt lik motor), og prøver å få en gjennomsnittlig rpm rundt den mest effektive.
Ja, jeg snakker selvfølgelig om EFI her.
Jada, men man må jo diskutere begge :twothumbs:

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?

Legg inn av SilverSmurfer »

iris skrev: 17 jun 2022, 09:36
SilverSmurfer skrev: 17 jun 2022, 09:29
iris skrev: 17 jun 2022, 09:22 Med elektronisk innsprøyting er det så enkelt som du beskriver det, så lenge man følger BSFC chart for din egen MC (eller en med litt lik motor), og prøver å få en gjennomsnittlig rpm rundt den mest effektive.
Ja, jeg snakker selvfølgelig om EFI her.
Jada, men man må jo diskutere begge :twothumbs:
Kanskje, kanskje ikke, jeg må innrømme at jeg faktisk aldri har kjørt et kjøretøy med forgasser i hele mitt liv. (Utenom en gressklipper for mange år siden) Og jeg tror faktisk ikke at jeg noen sinne kommer til å gjøre det heller.

Så slik som jeg ser det så er forgassere såpass utdatert teknologi at man per dags dato stort sett finner dem i veterankjøretøy. Da tenker jeg ikke så mye på dem. :)

mekkern
Innlegg: 7578
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?

Legg inn av mekkern »

Nå er vel egentlig alt av forbrenningsmotor utdatert. 🤣

Men noe mer smooth drift enn forgassere uten fuelcut er det ikke lett å få.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?

Legg inn av SilverSmurfer »

mekkern skrev: 17 jun 2022, 11:56 Nå er vel egentlig alt av forbrenningsmotor utdatert. 🤣

Men noe mer smooth drift enn forgassere uten fuelcut er det ikke lett å få.
Kan godt hende, men det eneste forgasserkjøretøyet jeg noen sinne kunne ha kjøpt ville vert om jeg fikk tak i en strøken CT90. :) Noe jeg tviler sterkt på at skjer...

Eventuelt så hadde en CT125 vert helt rått, men det virker ikke som om Honda har tenkt til å introdusere denne til Europa med det første.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5235
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?

Legg inn av dypen »

Tok en fysisk måling i går kveld til Gjøvik med fire oppstart og tanking i dag tidlig, forbruk 0,47 men leste til tider forbruk ned til 0,42 i displayet. Da stemmer det bedre med AJ sine målinger :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 24 jun 2022, 08:37 Tok en fysisk måling i går kveld til Gjøvik med fire oppstart og tanking i dag tidlig, forbruk 0,47 men leste til tider forbruk ned til 0,42 i displayet. Da stemmer det bedre med AJ sine målinger :thumleft
Ja, jeg tror nok det som vises i displayet bør tas med en klype salt rundt om. Men en grei indikasjon er det jo. :thumleft

Det får meg til å tenke på hva Rocket'en EGENTLIG bruker når den viser opp mot 0.8 på displayet.... :O

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 24 jun 2022, 08:54 Det får meg til å tenke på hva Rocket'en EGENTLIG bruker når den viser opp mot 0.8 på displayet.... :O
Det spørs jo litt på hvordan du kjører med Triumph sier at den skal klare 0.57, mens testere har kommet frem til at det går ca 0.64 på mila. Men du får den jo høyere hvis du feks bare ligger i 3 gir hele tiden eller er mye opp og ned i fart.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22867
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?

Legg inn av Bjerknez »

SilverSmurfer skrev: 24 jun 2022, 09:51
Bjerknez skrev: 24 jun 2022, 08:54 Det får meg til å tenke på hva Rocket'en EGENTLIG bruker når den viser opp mot 0.8 på displayet.... :O
Det spørs jo litt på hvordan du kjører med Triumph sier at den skal klare 0.57, mens testere har kommet frem til at det går ca 0.64 på mila. Men du får den jo høyere hvis du feks bare ligger i 3 gir hele tiden eller er mye opp og ned i fart.
Jada, jeg sparer jo ikke akkurat på drivstoffet. Blir spennende og se på sommerturen hva den bruker på langkjøring.

Svar