Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bensinforbruk

Legg inn av JohnnyTh »

Voksen skrev:
JohnnyTh skrev:Jeg har to biler. Familiebilen bruker 1,2 liter pr mil på kald kjøring til butikken, på blandet kjøring 1 liter og på langkjøring på fin vei 0,8 liter. Fordelen er at med tilhenger bruker den 0,95 og på Tyske motorveier klarer den seg under literen.

Har en arbeidsbil med en bitte liten motor (1,9d) og den går på 0,7 nesten uansett bortsett fra motorveihastighet.

Kawasakien rett over 0,55 liter pr mil her i Norge. Er ganske mye mindre enn bilene mine. Hvis man ser på miljøkostnaden på dekkforbruk så kjører jeg 16.000 km på to små dekk som har kanske 1/4 av gummien som er i bildekkene. Så det er ikke så gale. Veislitasje er nok ikke i nærheten av bilens. Og man tar mindre plass så det blir mindre rush trafikk...

Jeg tror mc er en miløvinner.
Mc med fører ca 400 kg og familiebil med familie det firedobbelte. Du bruker ikke piggdekk på Mc derfor er det nok lite sammenlignbart med dekkforurensing.
Vogntog forurenser desidert minst pr kg de frakter og mc er nok verst.
Ikke alltid jeg har med meg hele familien når jeg skal et sted. Og hvis jeg kjører til jobb og bruker 1 liter på mila med bilen så kan jeg ikke forstå annet enn et jeg forurenser mindre når jeg kjører mc som bruker 0,5 liter pr mil? Bilen veier 2 tonn, ca 5 ganger så mye som mc'en. Det blir mye vekt for å frakte meg rundt. Selvsagt så blir det mindre forurensing pr person hvis man fyller bilen med folk, men det blir da ikke så fryktelig forskjell.
Bil: 1 liter diesel delt på 5 personer blir 0,2 liter pr pers. pr mil. MC 0,5 liter bensin delt på 2 personer blir 0,25 liter pr pers pr mil. Så selv med full kapasitet utnyttet så kommer ikke bilen så veldig godt ut av det og jeg kjører nok mest alene. Kunne selvsagt kjørt en bil med mindre motor, men kunne og kjørt mc med mindre motor. Lettsykkelen bruker vel ca 0,35 tror jeg.
Hadde jeg kjørt lastebil frem og tilbake så hadde den nok brukt enda mer drivstoff for å få meg på jobb :)
Voksen skrev:Du bruker ikke piggdekk på Mc derfor er det nok lite sammenlignbart med dekkforurensing.
Har ikke piggdekk på bilen heller.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bensinforbruk

Legg inn av AJ »

Jeg var på MC-tur med toppboks og sidevesker tidligere denne uka. Ingen av boksene var overfylte på noen måte, men alle inneholdt noe og alle gjør sitt til at luftmotstanden øker noe. Vekta av innholdet bidrar også med sitt.
I dag var på handletur til Sverige en tur, med sidevesker, og fylte bensin i Nittedal. Dvs. at jeg hadde kjørt et par-tre mil med tomme sidevesker etter turen med bagasje i alle tre, toppboks og sidevesker.
Jeg regner meg ikke som noen sinke i trafikken og kjører altså ikke bevisst for å holde bensinforbruket nede.

Målt forbruk: Rett i underkant av 0,48.
Det må jeg si meg fornøyd med.
Ser på kjørekomnputeren at forbruket ligger an til å bli lavere enn dette etter Sverigeturen i dag. Selv om det ble rimelig aktiv svingkjøring på Skotterud mot Bjørkelangen fordi en Hyundai - av alle ting :O :lol - la seg på hjul og ville yppe seg, tett innpå KTM hekken :sk? .
Så skjedde det samme med en BMW (bil... ;) )...
Så da var det bare å gi litt ekstra rulle og legge de overambisiøse fartsjegerne bak seg...

Så får vi etter hvdert se om KTM komputeren regner rett eller om den har forregnet seg helt... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Bensinforbruk

Legg inn av MGR1 »

Bensinforbruket på Hondaen er ikke så verst - se under. Når det er sagt kjørte jeg en lengre tur med diesel-merc'an i dag. Full bil, familie og bagasje. Snittforbruk: 0,42/mil.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bensinforbruk

Legg inn av AJ »

Jeg er klar over at de fleste som kjører MC ikke bruker mye tid på å tenke over bensinforbruket.
Men jeg synes det er artig å sjekke dette innimellom, jeg da...

Og nå har jeg sjekket forbruket etter Sverigeturen, som gikk på rimelige svingete veier, med tomme sidevesker til og med noen kg. last på returen. Og det ble ikke akkurat kjørt i jevn 90 km/t hastighet. Det er jo gjerne forbruket ved jevn kjøring i denne hastigheten enkelte produsenter "skryter" på seg lave forbrukstall... ;) .
Målt forbruk: 0,45 på mila.
Det skal jeg helt klart ikke klage på!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Bensinforbruk

Legg inn av MGR1 »

Drivstofforbruket er en at de mest sentrale egenskapene jeg vurderer når jeg kikker på en ny sykkel. Dette av to årsaker: For det første sier det noe om hvor effektiv en motor er. En godt designet motor vil sløse mindre med drivstoffet og ha en mer effektiv forbrenning. Å få ut mange hester ut av en motor er ikke så veldig vanskelig, å gjøre det og samtidig ivareta forbruket, er vanskelig. Altså har fabrikanten lagt mer ressurser i å designe den mer effektive motoren, noe jeg setter pris på.

For det andre vil en sykkel med lavt forbruk ha lenger aksjonsradius, noe som også er viktig for meg. Rekkevidde under 300 km begynner å bli et problem, likeså ekstremt store tanker. Altså er lavt forbruk utslagsgivende.

Ellers har dette med fokus på drivstofforbuk svingt endel opp gjennom årene. På 20, 30 og 40-tallet var det veldig fokus på dette, pga. kostnaden. Bensin var rett og slett dyr for den vanlige arbeidskar. Gode toppventilerte MC-motorer kunne ofte ha et veldig lavt forbruk, f.eks. brukte en 1937 Triumph 250 OHV under 0,2 l/mil i snitt ved 'vanlig kjøring' på den tiden. Drivstofforbruket var et salgsargument i de årene, og MC-bladene gjorde alltid et nummer av det i testene som ble publisert. Min egen 1955 AJS 500 twin bruker 0,37 l/mil i snitt, og jeg kjører den hardt.

Vekt har selvfølgelig noe med dette å gjøre; motorsykler på den tiden var veldig lette, og hadde lite vindfang ift. dagens, de hadde også smale dekk og dermed mindre friksjon, men det skal ikke underslås at motorene på den tiden kunne være veldig effektive.

På 60-tallet snudde dette helt. Med Morris Mini ble bilen så billig at den ble allemannseie, motorsykkelen ble et rekreasjonskjøretøy, og fabrikantene sluttet å bry seg om forbruket. På 60-tallet økte forbruket på MC-motorer dramatisk. Først på 90-tallet ble det fokus på dette igjen, men da i hovedsak ift. utslipp. Og nå blir det mer og mer fokus på forbruket også på MC-motorer, fordi utslippet av CO er direkte relatert til forbruket, og avgjør hvilken utslippsklasse MC'en vil havne i. Fra neste år bør nye MC'er imøtekomme Euro 4 kravene, noe som innebærer nesten en halvering av utslippet fra 2.0 g/km for Euro 3 til 1.14 g/km for Euro 4. Euro 5, som skal tre i kraft fra 2020, tilsier et utslipp på 0,5 g/km for motorsykler. Dette vil neppe kunne skje uten en samtidig drastisk senkning av forbruket.

http://transportpolicy.net/index.php?ti ... _Emissions

Brukeravatar
Fossin
Innlegg: 23
Registrert: 05 jul 2014, 21:18
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 2014
Sted: Asker

Re: Bensinforbruk

Legg inn av Fossin »

Jeg ble litt overrasket da jeg begynte å bruke konas ER6F til jobben, istedet for min SV650S. Turen til jobb består av 3 mil rask motorvei og ca det samme landevei, og begge sykler blir kjørt relativt likt. Likevel bruker Kawa'en konsekvent rundt 0,47-0,48 l/mil men min trofaste SV alltid lå på 0,4 av og til litt under.
Jeg "følger" jo trafikkreglene, men kjører ikke spesifikt miljøvennlig når veien åpner seg uten trafikk.
Jeg synes det var rart at to såpass like sykler, med like stor motor og lik vekt hadde rundt 20% forskjell i drivstofforbruk.

Jeg har vel slått meg til ro med at den litt mer oppreiste kjørestillingen på Kawa'en utgjør betydelig mer vindmotstand, særlig på motorveien.

Jeg er også en av dem som bryr seg om forbruket på sykkelen, og sjekker registrert forbruk på Fuelly når jeg ser på nye sykler (selv om jeg alltid slår av en del fra gjennomsnittet der...). Det er absolutt ikke avgjørende for hvilke sykler jeg velger, men jeg liker å vite at de ikke er miljøverstinger, for jeg har mye annet å bruke penger på enn bensin når det kommer til ren pendling.
Bilde

ZZR-Erling

Re: Bensinforbruk

Legg inn av ZZR-Erling »

Fossin skrev:Jeg ble litt overrasket da jeg begynte å bruke konas ER6F til jobben, istedet for min SV650S. Turen til jobb består av 3 mil rask motorvei og ca det samme landevei, og begge sykler blir kjørt relativt likt. Likevel bruker Kawa'en konsekvent rundt 0,47-0,48 l/mil men min trofaste SV alltid lå på 0,4 av og til litt under.
Jeg "følger" jo trafikkreglene, men kjører ikke spesifikt miljøvennlig når veien åpner seg uten trafikk.
Jeg synes det var rart at to såpass like sykler, med like stor motor og lik vekt hadde rundt 20% forskjell i drivstofforbruk.

Jeg har vel slått meg til ro med at den litt mer oppreiste kjørestillingen på Kawa'en utgjør betydelig mer vindmotstand, særlig på motorveien.

Jeg er også en av dem som bryr seg om forbruket på sykkelen, og sjekker registrert forbruk på Fuelly når jeg ser på nye sykler (selv om jeg alltid slår av en del fra gjennomsnittet der...). Det er absolutt ikke avgjørende for hvilke sykler jeg velger, men jeg liker å vite at de ikke er miljøverstinger, for jeg har mye annet å bruke penger på enn bensin når det kommer til ren pendling.

Kanskje Kawaen trenger en service? Feks luftfilter..?

Kla3torsk1
Innlegg: 14
Registrert: 21 aug 2016, 21:57
Motorsykkelen din: Honda CB500F 2017
Sted: rett på bortsia brua der!

Re: Bensinforbruk

Legg inn av Kla3torsk1 »

Min Husqvarna TE 610 SM bruker ca 0.65\0.70 ved "normal" kjøring, hvis jeg kjører aktivt så velger jeg ignorere bensinforbruket, men blir mye fylling med bare 9 Liters tank :)
Braaaap Braaaap sa`n å borte var`n!

ZZR-Erling

Re: Bensinforbruk

Legg inn av ZZR-Erling »

Min K1300S har brukt 0,57 i snitt for denne sesongen, iflg datamaskinen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Bensinforbruk

Legg inn av FredrikE24 »

0,57 høres veldig riktig ut i forhold til hva jeg har beregnet på en K1300GT tidligere. Min K1200Rs ligger som regel på 0,43-0,45

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Bensinforbruk

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg har aldri giddet å tatt meg bryet til å "måle" hvor mye bensin jeg har brukt tidligere, men nå har jeg jo en sykkel som gjør det for meg, da er det litt enklere.

Om jeg kjører rolig på typ. kjedelig motorvei osv, så er forbruket på 3.5l /100km. I mer aktive kjørestiler så ligger jeg rundt 4.2-4.5l /100km
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bensinforbruk

Legg inn av AJ »

ZZR-Erling skrev:Min K1300S har brukt 0,57 i snitt for denne sesongen, iflg datamaskinen.
Datamaskinen på sykkelen?
Bør kanskje tas med en klype salt.
Disse kjørecomputerne har en tendens til å være overoptimistiske... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bensinforbruk

Legg inn av AJ »

Enkel forbrukskalkulator på nett...:

Bilde
Klikk på bildet og beregn forbruket på din MC.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Bensinforbruk

Legg inn av Canutus »

Min K1300R ligger på 0,52 (landevei).
Brukte 0,52 på ferie nå i sommer óg. Men kjører nok litt penere med passasjer :roll

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Bensinforbruk

Legg inn av WikingTnT »

AJ skrev:Enkel forbrukskalkulator på nett...:

Bilde
Klikk på bildet og beregn forbruket på din MC.
Eller rett og slett 14,68 delt på 32,56 ;-)

Svar