Lyd fra motor CBR600F

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Honda600
Innlegg: 17
Registrert: 16 mar 2013, 19:43
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler

Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av Honda600 »

God kveld!

Som nevnt i mitt åpningsinnlegg her på forumet, så hadde jeg litt problemer med å få motoren til å gå stabilt på tomgang. Etter å ha fått motoren opp til driftstemperatur i dag, så virker dette problemet å være løst, og det er gledelig.
Merket meg imidlertid en litt ubehagelig lyd fra motoren rundt 3500-4000 rpm. Litt vanskelig å beskrive denne lyden, men nærmest en mekanisk lyd som var temmelig fremtredende i dette intervallet, men det virket som den forsvant når man kom litt høyere opp i turtallsregisteret. Noen som har vært borte i noe lignende og har ideer om hva dette kan være?
Til informasjon så har sykkelen vært svært lite i bruk de siste årene, og har ikke blitt kjørt mer enn noen få min de siste 2 årene.

innser at dette er lite å gå etter :) Kan eventuelt forsøke å laste opp en liten filmsnutt senere om dette kan hjelpe

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av DrGreve »

Hvis du får tak i ett stetoskop eller bruker ett skrujern som stetoskop, så kan du lokalisere lydkilden rimelig nøyaktig. Om lyden kommer fra toppen eller lengre ned i motorblokken har mye å si når man skal diagnostisere :D
Da kan du også bestemme hvilken sylinder som lager lyden.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Honda600
Innlegg: 17
Registrert: 16 mar 2013, 19:43
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av Honda600 »

Takk for tips! Jeg skal undersøke litt nærmere :)

Honda600
Innlegg: 17
Registrert: 16 mar 2013, 19:43
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av Honda600 »

Hei igjen!

Fikk tatt opp en liten video av den tidligere nevnte lyden nå i dag, men ser at .mov ikke er tillatt å laste opp. Noen som vet om jeg kan endre filtypen, og således få lastet opp videoen? Nysgjerrig på hva dette kan være

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av DrGreve »

Fikk du lokalisert hvor lyden kom fra?
Det med videokonvertering tror jeg flere andre her har mer kunnskap om enn meg, men du kan jo laste den opp på youtube?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av gorbys »

Last den opp på youtube, mener de takler .mov format :)

Honda600
Innlegg: 17
Registrert: 16 mar 2013, 19:43
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av Honda600 »

Takk for tips, her er linken
http://www.youtube.com/watch?v=k1Jt07wj ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av DrGreve »

Skal jeg ta en ukvalifisert gjetting, så tipper jeg at strammeren til registerkjeden sliter med å henge med når omdreiningen øker... men som nevnt i en annen tråd, jeg har tatt feil før og vil gjøre det igjen. :)
For meg høres det ut som ett kamdrevsproblem og ved rett omdreining/ressonans så slår kjeden i skinnen..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av simpson »

DrGreve skrev:Skal jeg ta en ukvalifisert gjetting, så tipper jeg at strammeren til registerkjeden sliter med å henge med når omdreiningen øker... men som nevnt i en annen tråd, jeg har tatt feil før og vil gjøre det igjen. :)
For meg høres det ut som ett kamdrevsproblem og ved rett omdreining/ressonans så slår kjeden i skinnen..
Ikke sikkert du tar feil
Jobbet som hjelpemekanikker på Honda når CBR kom og det var ikke få, spesielt 1000 cc vi bytta kjedestrammere på 87-88-89 så det er ikke usannsynlig.

Honda600
Innlegg: 17
Registrert: 16 mar 2013, 19:43
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av Honda600 »

Mange takk for svar!

Har bestilt time for skifte av kamkjedestrammer, så da satser vi på det gjør susen, eventuelt at de finner ut hva som er galt. Sykkelen drar jo meget bra og er upåvirket rent ytelsesmessig. De første 3-4 min fra kaldstart, så høres ikke lyden faktisk.
Har riktignok ikke time før 16.04. Kan det være skadelig for motoren å kjøre den inntil da?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av DrGreve »

Honda600 skrev:Mange takk for svar!

Har bestilt time for skifte av kamkjedestrammer, så da satser vi på det gjør susen, eventuelt at de finner ut hva som er galt. Sykkelen drar jo meget bra og er upåvirket rent ytelsesmessig. De første 3-4 min fra kaldstart, så høres ikke lyden faktisk.
Har riktignok ikke time før 16.04. Kan det være skadelig for motoren å kjøre den inntil da?
Hvis forutsetningen som ligger bak er at kjedestrammeren fungerer dårlig, så er det ikke noen umiddelbar fare å kjøre normalt annet at jeg ville bedd de sett på styreskinnen også. For hvis kjeden slår i skinnen, som vanligvis er i noe bakelittlignende materiale, så vil den ta skade.
Jeg kjørte 3 sesonger med kjederakling på min VF-motor før jeg gjorde noe med det i vinter :)
Men som sagt, jeg forutsetter da at det virkelig er slik jeg tror og gir ingen garantier for at jeg har rett..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av DrGreve »

Hvilken årsmodell er denne CBR-en? Skal sjekke litt i mine arkiver..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Honda600
Innlegg: 17
Registrert: 16 mar 2013, 19:43
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av Honda600 »

Flott, det skal jeg få de til å sjekke.

Sykkelen er 99-mod

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av DrGreve »

Jeg ville spurt en her på forumet som jeg tror kaller seg kjelvfr. Han vet det meste om disse motorene.
Uansett, her er strammerene som står i din motor. Ser ut som oljetrykkstyrt?
Bilde

Og skinnen:
Bilde
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av LordShaft »

Veldig off topic, men utrolig kunnskapsrik denne intimvasken på forumet :lol (les=Dr.Greve)

Takk for innspill, lærer noe hver dag!

Sendt med Note2

Svar