Lyd fra motor CBR600F

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av Kjellrf »

Jeg tror det å bytte kamkjedestrammer er rett spor :)
Det er vel den største svakheten på CBR600-motorene, heldigvis enkelt å bytte. Da CBR kom i 87, var det ofte kast i kamdrevene, noe som førte til raskt utslitte strammere, og utslitte kamkjeder.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av DrGreve »

Kjellrf var nicket, ja. Da husker jeg det til en annen gang :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Honda600
Innlegg: 17
Registrert: 16 mar 2013, 19:43
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av Honda600 »

Setter veldig pris på svarene deres. Tusen takk!

Da gjenstår det å se om jeg klarer å motstå fristelsen til å kjøre for mye frem til den 16 :)

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av tor2502 »

DrGreve skrev:Skal jeg ta en ukvalifisert gjetting, så tipper jeg at strammeren til registerkjeden sliter med å henge med når omdreiningen øker... men som nevnt i en annen tråd, jeg har tatt feil før og vil gjøre det igjen. :)
For meg høres det ut som ett kamdrevsproblem og ved rett omdreining/ressonans så slår kjeden i skinnen..

Hei
Jeg vil også gjette på kamkje strammeren, har faktisk hatt en slik sykkel og den lyden hørtes kjent ut.
Den koster ikke mange kronene og er lett å skifte.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Honda600
Innlegg: 17
Registrert: 16 mar 2013, 19:43
Motorsykkelen din: Ducati Scrambler

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av Honda600 »

Hei igjen

Til orientering, så var det kamkjedestrammer som var problemet. Nå går sykkelen (skummelt) godt uten ulyder. Greit å vite for andre som måtte søke på dette, og eventuelt kjenner igjen lyden. Takk for alle innspill

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av gbruaset »

Honda600 skrev:God kveld!

Som nevnt i mitt åpningsinnlegg her på forumet, så hadde jeg litt problemer med å få motoren til å gå stabilt på tomgang. Etter å ha fått motoren opp til driftstemperatur i dag, så virker dette problemet å være løst, og det er gledelig.
Merket meg imidlertid en litt ubehagelig lyd fra motoren rundt 3500-4000 rpm. Litt vanskelig å beskrive denne lyden, men nærmest en mekanisk lyd som var temmelig fremtredende i dette intervallet, men det virket som den forsvant når man kom litt høyere opp i turtallsregisteret. Noen som har vært borte i noe lignende og har ideer om hva dette kan være?
Til informasjon så har sykkelen vært svært lite i bruk de siste årene, og har ikke blitt kjørt mer enn noen få min de siste 2 årene.

innser at dette er lite å gå etter :) Kan eventuelt forsøke å laste opp en liten filmsnutt senere om dette kan hjelpe
Hvordan gikk det med ulydene, kom det i orden?

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av tor2502 »

gbruaset skrev:
Honda600 skrev:God kveld!

Som nevnt i mitt åpningsinnlegg her på forumet, så hadde jeg litt problemer med å få motoren til å gå stabilt på tomgang. Etter å ha fått motoren opp til driftstemperatur i dag, så virker dette problemet å være løst, og det er gledelig.
Merket meg imidlertid en litt ubehagelig lyd fra motoren rundt 3500-4000 rpm. Litt vanskelig å beskrive denne lyden, men nærmest en mekanisk lyd som var temmelig fremtredende i dette intervallet, men det virket som den forsvant når man kom litt høyere opp i turtallsregisteret. Noen som har vært borte i noe lignende og har ideer om hva dette kan være?
Til informasjon så har sykkelen vært svært lite i bruk de siste årene, og har ikke blitt kjørt mer enn noen få min de siste 2 årene.

innser at dette er lite å gå etter :) Kan eventuelt forsøke å laste opp en liten filmsnutt senere om dette kan hjelpe
Hvordan gikk det med ulydene, kom det i orden?
Ja hvordan gikk det ??
Disse motorene er knallgode som nesten er uslitelige, jeg hadde et bekymringsfritt sykkelhold med min.
Håper at du finner ut av det , venter på at du laster opp en lydfil.....
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av tor2502 »

Honda600 skrev:Takk for tips, her er linken
http://www.youtube.com/watch?v=k1Jt07wj ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Nettopp hørt litt på lyden på youtube , det hørtes ut som en metall-skramlelyd , vanskelig å si......
det høres ikke ut som en motorlyd , da burde den vært der hele tiden.

som sagt vanskelig å si...... beklager at jeg ikke kunne være mer til hjelp....


on second thought...... begynn å demontere alt av plastdeler , rensk hele sykkelen for alt som kan lage ulyden......
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av DrGreve »

Honda600 skrev:Hei igjen

Til orientering, så var det kamkjedestrammer som var problemet. Nå går sykkelen (skummelt) godt uten ulyder. Greit å vite for andre som måtte søke på dette, og eventuelt kjenner igjen lyden. Takk for alle innspill
tor2502 skrev:Nettopp hørt litt på lyden på youtube , det hørtes ut som en metall-skramlelyd , vanskelig å si......
det høres ikke ut som en motorlyd , da burde den vært der hele tiden.

som sagt vanskelig å si...... beklager at jeg ikke kunne være mer til hjelp....


on second thought...... begynn å demontere alt av plastdeler , rensk hele sykkelen for alt som kan lage ulyden......
Jeg tror problemet er løst..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

jode89
Innlegg: 1
Registrert: 12 mar 2019, 19:22
Motorsykkelen din: Honda CBR600F4 600 2000

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av jode89 »

Hei! Har en 2000 cbr600f4 selv med samme problem. Byttet du kamkjede strammeren selv eller tok du sykkelen til verksted?
Er det mye arbeid å gjøre det selv?
Og hvis jeg tar sykkelen til verksted, hvor mye vil det ca. koste?

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk


Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Lyd fra motor CBR600F

Legg inn av Kjellrf »

På 99-modellen (91 og nyere) er det å ta av h. kåpesida, strammeren er festet med 2 skruer på sida.
Trenger ny strammer og pakning. Lett å gjøre.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar