MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1722
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
På BMW'n min er det Drysump med trykksmøring. Der er det faktisk to tappeplugger som må ut da det ikke er en dyp bunnpanne, men et reservoar.
Vet Lamborghini har det, men ikke om det er andre mc-motorer som bruker den teknikken.
Skal smøre bedre i situasjoner med høye
G-krefter i sving sies det.
Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
Vet Lamborghini har det, men ikke om det er andre mc-motorer som bruker den teknikken.
Skal smøre bedre i situasjoner med høye
G-krefter i sving sies det.
Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 40007
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
Samme på KTM'en, to tappeplugger. Så regner med at denne motoren også er av tørrsumpslaget.Gammelsmurfen skrev: 26 jul 2023, 03:46 På BMW'n min er det Drysump med trykksmøring. Der er det faktisk to tappeplugger som må ut da det ikke er en dyp bunnpanne, men et reservoar.
Vet Lamborghini har det, men ikke om det er andre mc-motorer som bruker den teknikken.
Skal smøre bedre i situasjoner med høye
G-krefter i sving sies det.
Begge syklene, KTM'en og Guzzi'en, har for øvrig åpne filtre, ikke utvendige patronfiltre.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
Alle eldre engelske sykkler med separat gearkasse har tørrsump, HD har tørrsump på alle modeller med unntak av den nyeste motoren.
Sentrifugalkraften påvirker ikke smøring, oljen vil uansett balansere som resten av sykkelen.
Men noen sykler hadde problemer med smøring under hård akselerasjon pga at oljepumpa var plassert langt fremme og bunnpanna gikk tørr.
Sentrifugalkraften påvirker ikke smøring, oljen vil uansett balansere som resten av sykkelen.
Men noen sykler hadde problemer med smøring under hård akselerasjon pga at oljepumpa var plassert langt fremme og bunnpanna gikk tørr.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1722
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
G-krefter og hard akselerasjon er vel sånn ca. samme grunn til at oljen flytter seg bakover. Sentrifugalkraft nevnte aldri jegJompa skrev:Alle eldre engelske sykkler med separat gearkasse har tørrsump, HD har tørrsump på alle modeller med unntak av den nyeste motoren.
Sentrifugalkraften påvirker ikke smøring, oljen vil uansett balansere som resten av sykkelen.
Men noen sykler hadde problemer med smøring under hård akselerasjon pga at oljepumpa var plassert langt fremme og bunnpanna gikk tørr.

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
- SveinHa
- Innlegg: 744
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
G-krefter i sving er jo det samme som sentrifugalkraft...

-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1722
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
Det er ikke i sving (bokstavelig talt), da heter det sentrifugalkraft. Dårlig formulert av meg, så jeg ser at det kan misforstås.SveinHa skrev:G-krefter i sving er jo det samme som sentrifugalkraft...Men sykler har jo en enklere problemstilling enn biler på akkurat det området. Bil i skarp sving sender oljen langt oppetter siden i bunnpannen mens sykkel i samme situasjon "presser" oljen tilnærmet rett ned i forhold til sykkelens vertikalakse.
"I sving" er altså frasen man også bruker som synonym for "pågår". Men det slo tydeligvis feil ut her og jeg ser selvsagt grunnen til det

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 40007
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
Byttet olje og filter, Castrol 10W 50 og Hiflo filter.
En møkkajobb, egentlig...
Mitt bidrag til hovedservice om en snau uke og som jeg er ganske sikker på at verkstedet som skal gjøre den jobben svært gjerne slipper...
En møkkajobb, egentlig...
Mitt bidrag til hovedservice om en snau uke og som jeg er ganske sikker på at verkstedet som skal gjøre den jobben svært gjerne slipper...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
Begynte på skift av klosser , fremme men må på bygda å kjøpe/låne verktøy i morra.
Da blir det ikke, møte tur med dem som er på tur til Sølvgården i morra...
Må være sikker på å ha sykkelen klar til lørdag.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Da blir det ikke, møte tur med dem som er på tur til Sølvgården i morra...
Må være sikker på å ha sykkelen klar til lørdag.
Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
Gjort et forsøk på få litt glans i hu tracy til service først og mc treff senere i morgen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....
- MortenL
- Innlegg: 143
- Registrert: 17 apr 2020, 07:34
- Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
- Bosted: Jæren!
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
Plugga dekk for første gang. For et par uker siden satt det ei skrue i ene dekket på bilen, og nå fant jeg plutselig ei i framdekket på sykkelen og. Ikke merka noe ved kjøring, la bare merke til det da jeg skulle gi den en kattevask.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 40007
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
Dert går definitivt mot sesongslutt for i år...
Så i dag bytta jeg olje på Moto Guzzi'en, 1,7 liter sånn omtrentlig. Lot være å bytte filter siden dette allerede er byttet to ganger på 9615 kjørte km- siden ny i april, første gang ved 1.gangsservicen og andre gang da jeg byttet olje og filter da sykkelen hadde gått 6042 km.
Bytter filter og motorolje samtidig igjen ved sånn ca. 15K, tenker jeg. Skiftintervallene for begge er iflg. boka 10K, men jeg kjører altså på med et ekstra oljebytte mellom disse foreskrevne skiftintervallene.
Har også gjort dette på KTM'en fra den var ny. Men der har jeg også byttet filter ved disse mellomskiftene.
Kunne vært interessant å høre om andre her på forumet også følger denne rutinen? Altså et skift mellom de faste intervallene iht. serviceheftet og om dere samtidig bytter filter eller lar dette være slik jeg har gjort med Guzzi'en denne gangen.
Så i dag bytta jeg olje på Moto Guzzi'en, 1,7 liter sånn omtrentlig. Lot være å bytte filter siden dette allerede er byttet to ganger på 9615 kjørte km- siden ny i april, første gang ved 1.gangsservicen og andre gang da jeg byttet olje og filter da sykkelen hadde gått 6042 km.
Bytter filter og motorolje samtidig igjen ved sånn ca. 15K, tenker jeg. Skiftintervallene for begge er iflg. boka 10K, men jeg kjører altså på med et ekstra oljebytte mellom disse foreskrevne skiftintervallene.
Har også gjort dette på KTM'en fra den var ny. Men der har jeg også byttet filter ved disse mellomskiftene.
Kunne vært interessant å høre om andre her på forumet også følger denne rutinen? Altså et skift mellom de faste intervallene iht. serviceheftet og om dere samtidig bytter filter eller lar dette være slik jeg har gjort med Guzzi'en denne gangen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- SveinHa
- Innlegg: 744
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
Det er alltid lurt å bytte litt oftere enn foreskrevet men jeg bytter ALLTID oljefilter sammen med oljen. Skiftintervall settes for "tilstrekkelig" levetid og er neppe optimal. Samme med viskositet, litt tykkere olje enn spec. gjør bare godt men bør ikke overdrives...AJ skrev: 07 okt 2023, 16:43 Kunne vært interessant å høre om andre her på forumet også følger denne rutinen? Altså et skift mellom de faste intervallene iht. serviceheftet og om dere samtidig bytter filter eller lar dette være slik jeg har gjort med Guzzi'en denne gangen.
Hørte om en kar i USA som ALDRI skiftet olje på bilen, kun filter og etterfylte ved behov. Mener å huske at han hadde kjørt noe sånt som 300.000 km med den metoden uten å ha opplevd noen problemer. Tror ikke jeg ville prøvd meg på slikt...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 40007
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
Vel...SveinHa skrev: 07 okt 2023, 17:26 Det er alltid lurt å bytte litt oftere enn foreskrevet men jeg bytter ALLTID oljefilter sammen med oljen.
Jeg gjør det slik denne gangen og tenker at dette vil fungere helt fint. Så får vi se hvordan oljefilteret ser ut ved neste oljebytte.
Var for øvrig ingen tegn til metallspon på tappepluggmagneten da jeg byttet olja i dag.
Godt eller dårlig tegn?
For øvrig intet målbart oljeforbruk på disse 4500 kilometerne siden forrige oljeskift.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- SveinHa
- Innlegg: 744
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
Slik du gjør er i alle fall langt bedre enn spec. så du bør være fornøyd med detAJ skrev: 07 okt 2023, 17:36
Jeg gjør det slik denne gangen og tenker at dette vil fungere helt fint.

-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- FredrikE24
- Innlegg: 5095
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
Hvorfor ikke bare bytte filteret også? Er det vanskelig?
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 40007
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
Ikke vanskelig, nei.
Kun fordi jeg mener at filteret fint gjør jobben det skal gjøre i noen tusen km. til.
At jeg sparer noen kroner skader heller ikke.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 99
- Registrert: 31 jan 2020, 16:31
- Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
- Bosted: Sira. Flekkefjord
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
Dette må være innafor og vell så det. Og det er ingen tvil om at olje å filter skift er viktig, og jo oftere jo bedre.
Men man skal og ha i bakhodet at alt som skal skiftes av alle typer filter, er nåkk og kanskje litt skremsel fra leverandør og forhandlere/selgere såm og gjerne tjener penger på dette. Dette er vertfall mine erfaringer når jeg ser alt mulig av maskiner såm går i årevis med omtrent null vedlikehold. Så med litt fornuft kan man nåkk spare litt penger.
Men man skal og ha i bakhodet at alt som skal skiftes av alle typer filter, er nåkk og kanskje litt skremsel fra leverandør og forhandlere/selgere såm og gjerne tjener penger på dette. Dette er vertfall mine erfaringer når jeg ser alt mulig av maskiner såm går i årevis med omtrent null vedlikehold. Så med litt fornuft kan man nåkk spare litt penger.
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.
- FredrikE24
- Innlegg: 5095
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
Det går i årevis til det plutselig ikke gjør det lenger. Da er oljefilter og oljeskift ganske billig i lengden.
- SveinHa
- Innlegg: 744
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
Det er akkurat det. Du tar levetid fra motoren "i andre enden" og det merker du ikke før det er for seint...FredrikE24 skrev: 08 okt 2023, 00:51 Det går i årevis til det plutselig ikke gjør det lenger. Da er oljefilter og oljeskift ganske billig i lengden.
Skiftintervall fra produsent er satt for å være sikker på levetid ut garantitiden med god margin og viskositet lavest mulig for å hindre friksjon slik at forbrukstallene blir lavest mulig. Ingen av disse er satt for motorens beste... Samme med "evighetssmurte" girkasser, de holder til de ryker men med et oljeskift i ny og ne kan de vare både 2 og 3 ganger lengre...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 40007
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
Blir uansett nytt olje- og filterbytte ikke så lang tid etter sesongstart neste år.
Så synes jeg det er greit å ha ny olje på motoren nå når sykkelen snart skal vinterlagres og samtig fortsatt ha fersk olje på motoren når neste sesong er i gang.
Gjorde et kupp nå nettopp da jeg bestilte en ny 4 liters kane Castrol 10w 60 Titanium Supercar fra Skruvat til fullt akseptable 830-. Inkl. porto
.
Så synes jeg det er greit å ha ny olje på motoren nå når sykkelen snart skal vinterlagres og samtig fortsatt ha fersk olje på motoren når neste sesong er i gang.
Gjorde et kupp nå nettopp da jeg bestilte en ny 4 liters kane Castrol 10w 60 Titanium Supercar fra Skruvat til fullt akseptable 830-. Inkl. porto

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 40007
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
Ikke mye annet for meg å gjøre med motorsyklene før sesongen er over nå annet enn å påse at tanken toppes opp med 98 slik at de til enhver tid er vinterlagrtingsklare.
Så da ble det en Guzzi-tur i dag med dette som mål for turen.
Var innom den lokale Shellstasjonen hvor dette ble gkoprt og da jeg dro derfra så jeg at det kommet en el-motorsykkel inn på stasjonsområdet.
Første gang jeg har sett en slik i 'levanes live'
.
Så slett ikke verst ut og var utrustet som en adventuresykkelen med topp- og sidevesker.
Ellers bytta jeg til nytt visir på min snart 5år gamle Premier Touran carbon hjelmen i dag. Dermed en den klar for 5 nye år, kanskje?
Å bytte til nytt visir på hjelmen er nesten å sammenligne med å få på nye dekk på motorsykkelen
.
Så da ble det en Guzzi-tur i dag med dette som mål for turen.
Var innom den lokale Shellstasjonen hvor dette ble gkoprt og da jeg dro derfra så jeg at det kommet en el-motorsykkel inn på stasjonsområdet.
Første gang jeg har sett en slik i 'levanes live'

Så slett ikke verst ut og var utrustet som en adventuresykkelen med topp- og sidevesker.
Ellers bytta jeg til nytt visir på min snart 5år gamle Premier Touran carbon hjelmen i dag. Dermed en den klar for 5 nye år, kanskje?
Å bytte til nytt visir på hjelmen er nesten å sammenligne med å få på nye dekk på motorsykkelen

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- FredrikE24
- Innlegg: 5095
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
Jeg kjører en BMW 525i E61, og der har det nok gått langt mellom skiftene inntil jeg overtok den. Er den "gode gamle" M54 motoren i den. En svært holdbar og velprøvd motor til veibruk. Jeg har kjørt på bilen 60 000km helt problemfritt(runder vel 280kkm i disse dager), men jeg liker ikke lyden i bunndelen på den. I tillegg blir det lavt oljetrykk i toppen på den når jeg kjører inspirert(er særlig en ventilløfter som begynner å tikke..). Tok av toppdekselet ved forebyggende vedlikehold da jeg overtok den(Vanos-overhaling etc.) og det var mye drit liggende rundt vippestellet. Andre motorer av denne typen har sett tydelig slitasje på rådelagre, og enkelte har fått rådebank uten å ha blitt herjet med. Garantert et resultat av lange skifteintervaller.SveinHa skrev: 08 okt 2023, 09:51Det er akkurat det. Du tar levetid fra motoren "i andre enden" og det merker du ikke før det er for seint...FredrikE24 skrev: 08 okt 2023, 00:51 Det går i årevis til det plutselig ikke gjør det lenger. Da er oljefilter og oljeskift ganske billig i lengden.
Skiftintervall fra produsent er satt for å være sikker på levetid ut garantitiden med god margin og viskositet lavest mulig for å hindre friksjon slik at forbrukstallene blir lavest mulig. Ingen av disse er satt for motorens beste... Samme med "evighetssmurte" girkasser, de holder til de ryker men med et oljeskift i ny og ne kan de vare både 2 og 3 ganger lengre...
Automaten fra ZF har såkalt liftetime olje. Har sannsynligvis aldri vært skiftet, nå har jeg "shuddering" ved del-last innimellom. BMW selger ikke olje og filter til den, men ZF, altså produsenten selger ferdig kit for service til dem.
Nå var det en billig bil for min del. Den går for lut og kaldt vann, erstattes med en ny bruktbil når den pådrar seg noe alvorlig kostbart.
på sykkelen bytter jeg hver 10 000km eller midtveis i sesongen(midten av Juni ca.). Avhengig av hva som kommer først. Så avslutter jeg alltid sesongen med å skifte olje og varmkjører motoren en gang med splitter ny olje og filter(litt som på båt). Så starter man også sesongen med helt ny olje.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 40007
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
Ja, da er denne sesongens siste "kjøretur" unnagjort.
Til og fra vaskeplassen her hjemme...:
Og en god dose FluidFilm konservering, kan man vel kunne si, på drivlinja:
Så burde det meste være klart for en ny sesong igjen om noen få måneder.
Dog litt spent på batteriet...
. Var litt nøling i startinga i dag etter at sykkelen hadde stått i ro siden siste tur tidligere nå i oktober.
Får se det an i løpet av vinteren, om det tar til seg lading eller ikke.
Til og fra vaskeplassen her hjemme...:
Og en god dose FluidFilm konservering, kan man vel kunne si, på drivlinja:
Så burde det meste være klart for en ny sesong igjen om noen få måneder.
Dog litt spent på batteriet...

Får se det an i løpet av vinteren, om det tar til seg lading eller ikke.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 40007
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd
Motorsyklene står på vinterstallen fortsatt...
Men litt annet MCrelatert kan man jo pusle med.
Som å feste en tilårskommen Sena kommunikasjonsenhet, som fortsatt virker upåklagelig, på den nye Agriushjelmen.
Først og fremst for tlf. og GPS. Og til det bruker fungerer Senaenheten helt utmerket.
Letteste montering på de hjelmene jeg har hatt så langt.
"Penest" også siden ledningene mye lettere lot seg skjule under kinnputene og hjelminnredningen for øvrig.
Og hjelmen har dype og romslige utsparinger/lommer til høytalerne. Best av hjelmene jeg har hatt så langt.
Men litt annet MCrelatert kan man jo pusle med.
Som å feste en tilårskommen Sena kommunikasjonsenhet, som fortsatt virker upåklagelig, på den nye Agriushjelmen.
Først og fremst for tlf. og GPS. Og til det bruker fungerer Senaenheten helt utmerket.
Letteste montering på de hjelmene jeg har hatt så langt.
"Penest" også siden ledningene mye lettere lot seg skjule under kinnputene og hjelminnredningen for øvrig.
Og hjelmen har dype og romslige utsparinger/lommer til høytalerne. Best av hjelmene jeg har hatt så langt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.