MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ZZR-Erling

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av ZZR-Erling »

Idag har jeg sjekka spenninga. Batteriene står i MT'n og K1300S'n med utlagt ladekabel, de var over 15V.
Så har jeg et gammelt AGM batteri stående etter, ja, husker ikke hvilken bike, men det var også fin fint, så da får laderen hvilt seg.
Har stor tro på Techmate Optimate 4 laderen, den er sikkert 10 år, men har en avansert ladesyklys og statusvisning. Har ikke laderen hengende konstant på, memn over natta dersom jeg lader. Lader hvis det er 12,7V eller lavere.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1037
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Domino »

I dag har jeg vedlikeholdsladet batteriet.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av FredrikE24 »

ZZR-Erling skrev: 17 jan 2021, 12:22 Idag har jeg sjekka spenninga. Batteriene står i MT'n og K1300S'n med utlagt ladekabel, de var over 15V.
Så har jeg et gammelt AGM batteri stående etter, ja, husker ikke hvilken bike, men det var også fin fint, så da får laderen hvilt seg.
Har stor tro på Techmate Optimate 4 laderen, den er sikkert 10 år, men har en avansert ladesyklys og statusvisning. Har ikke laderen hengende konstant på, memn over natta dersom jeg lader. Lader hvis det er 12,7V eller lavere.
15V hvilespenning? Hva i all verden måler du med? :-k

ZZR-Erling

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av ZZR-Erling »

FredrikE24 skrev: 19 jan 2021, 07:42
ZZR-Erling skrev: 17 jan 2021, 12:22 Idag har jeg sjekka spenninga. Batteriene står i MT'n og K1300S'n med utlagt ladekabel, de var over 15V.
Så har jeg et gammelt AGM batteri stående etter, ja, husker ikke hvilken bike, men det var også fin fint, så da får laderen hvilt seg.
Har stor tro på Techmate Optimate 4 laderen, den er sikkert 10 år, men har en avansert ladesyklys og statusvisning. Har ikke laderen hengende konstant på, memn over natta dersom jeg lader. Lader hvis det er 12,7V eller lavere.
15V hvilespenning? Hva i all verden måler du med? :-k
Var så ja, litt høyt, stussa sjøl. Biltema multimeter, målt i +4C til og med..Tror kanskje jeg må finne et annet multimeter. Målt på 2 biler også, en V70 og en GLK, begge over 16V etter 4t hvile :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av FredrikE24 »

Kjøp et Fluke-instrument og mål en gang til :roll

De spenningene du har målt må være fullstendig på viddene.

ErikW
Innlegg: 695
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av ErikW »

Min Far sitt Biltema multimedierom målte i hans Båt 15,5V og 16 på bilen hans. Mitt Fluke målte 12,67 i Båten, så da er det Biltema multimeter nr 2 i Fars eie som nå går i....søpla som så mye annet a Biltema.

ZZR-Erling

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av ZZR-Erling »

ErikW skrev: 19 jan 2021, 22:52 Min Far sitt Biltema multimedierom målte i hans Båt 15,5V og 16 på bilen hans. Mitt Fluke målte 12,67 i Båten, så da er det Biltema multimeter nr 2 i Fars eie som nå går i....søpla som så mye annet a Biltema.
Det gjør mitt også.

ZZR-Erling

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av ZZR-Erling »

..vel, ser at det er et lite batterisymbol med ei vannrett pil i displayet, tipper batteriet i volvoltmeteret er utenfor driftsområdet og regnestykket/målingen blir svada. Skal finne et nytt batteri også ser vi.

ZZR-Erling

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av ZZR-Erling »

...sånn, bytta batteri og varselikon forsvant og spenningen ble nå 12,6 og 12,5, litt lave, så henger de på lading ei natt hver.

Sattphalat
Innlegg: 293
Registrert: 20 mai 2018, 10:19
Motorsykkelen din: -

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Sattphalat »

-

Ser at flere er igang med vedlikeholdslading , hvis noen har en god link til en bra lader, og et bra sted å kjøpe. Så blir jeg glad. For lader har jeg ikke, å må investere.


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Sist redigert av Sattphalat den 05 feb 2022, 07:00, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av oivindg »

Jeg har Defa SmartCharge 4A til motorsykkelen og 8A til bilen. Smart, men enkel i bruk. Har vinterinnstilling og kan brukes som strømforsyning. Liten, så den går i sekken eller sideveska. Har fungert knirkefritt i mange år. Er laget så du får kveilet alle ledningene sammen utenpå laderen.

På tilbud til 599,- på BilXtra.
def-701515-2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av oivindg den 20 jan 2021, 20:39, redigert 1 gang totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Sattphalat skrev: 20 jan 2021, 20:30
Ser at flere er igang med vedlikeholdslading , hvis noen har en god link til en bra lader, og et bra sted å kjøpe. Så blir jeg glad. For lader har jeg ikke, å må investere.
Kjøpte denne for et år siden.
Har funket bra så langt i vinter på bil- og MC-batteri:
Batterilader299.jpg
Kjøpes på Jula:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-gara ... er-608201/

Billig og bra, er min erfaring så langt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Duke944
Innlegg: 95
Registrert: 05 nov 2014, 23:15
Motorsykkelen din: Desert Sled, Sherco 5.1, DRZ 400

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Duke944 »

Kjørte en tur.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av rolf-arne »

Ja no lurer jeg på om dere ser hva som er gjort?
st1100- dobble panniers.jpg
Hva synes- kan jeg ha det slik???
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av rolf-arne »

AJ skrev: 12 jan 2021, 23:30 Mulig jeg er motstrøms i forhold tl flertallet her inne, som (hånd)vasker kjøreklærne med beskyttelsesputene på plass i plaggene...
Såpass bør de tåle.
Jeg vasker også slikt for hånd :-k - men siste gangen lønte det seg ikke, et panel gikk i toalettskåla sammens med skitvannet :lol , så en bit av gamle jakken ligger midtfjords- snakk om fjorden cowboys - ny jakke - blei jo bare +8k --- vet ikke om jeg vasker noe mer--- :scratch
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar