MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av fikse »

Ferdig med kløtsjbytte idag. Gikk igrunnen veldig greit, bortsett fra at EBC har kommet med fjærer som ikke passet?! Platene passet, men fjørene hadde 1 runde for mye, så når de var skrudd fast så var det ikke fjøringsvei igjen, så det gikk ikke å trykke inn kløtsjen, for å si det sånn. Så nå håper jeg bare det var platene og ikke fjørene som var sleten... De originale fjørene var godt innenfor minstemål, men det sier egentlig ikke så altfor mye... Time will show, eller nokke sånn.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av MaxTron »

Jompa skrev:
MaxTron skrev:Veeel...
Da æ skulla sette den inn før æ reiste ut så klarte æ å velte den :grt :grt :grt :grt :grt
Behov for støttehjul ?
tiltmax.jpg
tiltmax4.jpg
Hmmm...
Tviler vel litt på om akkurat den der modifikasjonen hjelper, trur den kan legges ganske langt ned, og da kan den sikkert velte og, men hadde vel vært artig å prøvd en sånn da..


Men vakkert var det nå IKKE!!
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av ArcticTiger »

I kveld fikk jeg endelig somlet meg til å skifte ållje og filter på 1050 Tigern :thumleft
Har kjørt 5000 km på den (helsyntetisk Castrol 15/50), og den hadde nok holdt lenger.
Nå ble det Motul 5100 10w/40.

guzziman
Innlegg: 278
Registrert: 26 feb 2012, 04:59
Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.
Sted: sarpsborg

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av guzziman »

kjørt den på værste..... :scratch
Triumph Daytona 955i 2003

guzziman
Innlegg: 278
Registrert: 26 feb 2012, 04:59
Motorsykkelen din: triumph daytona 955i 2003 mod.
Sted: sarpsborg

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av guzziman »

guzziman skrev:kjørt den på værste..... :scratch
På henger
Triumph Daytona 955i 2003

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av SuperMorten »

10 mil før kl 0600... :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av RuneMC »

Vasket den, skiftet olje og oljefilter...
Kikket på noteringen for forrige hjulskift og ser at forhjulet faktisk har rullet 15000 km... så det er derfor det begynner å se slitt ut... syntes å huske det bare var få mnd siden forrige skifte... men kilometrene tikker ivei i raskt tempo :D
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av joo »

Vasket Røder og satt den pent i garasjen. Den fikk rulla 1100km fredag og lørdag, på spennende veger og mye til fjells. Nu er det beste tida med klar luft og lite turister. Kommer vel noen bilder i bloggen etter hvert... De nye dekka ble innkjørt og fungerte upåklagelig.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av pelsen »

har smurt kjede idag :redface ...men jeg har også skiftet sykkel. Bobberen ble kjørt til verkstedet og parkert, og byttet ut med RC8Ren som fikk en tur rundt Hurumlandet og så vestsideveien til Sylling, Skaret , Sollihøgda og hjem. Det er tøft å kjøre bobber, den fikk jo 34 mil igår, men jeg setter virkelig pris på kjøreegenskapene til RC8Ren :D Ingen av dem er veldig komfortable å kjøre, men KTMen styrer rett over dumpene uten å forsøke og slenge sykkel og fører til skogs slik som bobberen stadig prøver på :-)

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av olepeder »

RuneMC skrev:Vasket den, skiftet olje og oljefilter...
Kikket på noteringen for forrige hjulskift og ser at forhjulet faktisk har rullet 15000 km... så det er derfor det begynner å se slitt ut... syntes å huske det bare var få mnd siden forrige skifte... men kilometrene tikker ivei i raskt tempo :D
Jeg skiftet også olje på min Strom, men får ikke bunnpluggen tett. Kobberpakningen som var der hadde hatt det tøft og var oval. På mc-butikken her hadde de en smalere enn original og den tetter heller ikke helt, det blir noen dråper i løpet av natta. Skifter du pakning hver gang?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av RuneMC »

Har klart meg uten å skifte ring så langt (5 oljeskift) - men har tenkt tanken at jeg bør kjøpe etpar slike og ha liggende... heter "crush washer" på engelsk ser jeg. Ser utenlandske forum sier at i teorien skal den byttes hver gang, men i praksis så kan den holde 10+ oljeskift. Jeg har passet på å ikke stramme skruen for hardt da - kun 21Nm som er å dra til godt med en kort skiftenøkkel... sjekker moment sånn ca (billig Biltema sak, uviss nøyaktighet). Drar man til hardt med lengre skiftenøkkel er man over 21Nm på et blunk og gjengene kan gå også. Null oljedrypp så langt.

P.S: Fant delenummer: 09168-12002 (MC-Oslo har den, 14 kr/stk) - og ser også beskrevet at forhøyningen på den skal orienteres mot mutterhodet og ikke mot motoren.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

olepeder
Innlegg: 203
Registrert: 19 jul 2012, 04:26
Motorsykkelen din: BMW K1600GT
Sted: Levanger

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av olepeder »

RuneMC skrev:Har klart meg uten å skifte ring så langt (5 oljeskift) - men har tenkt tanken at jeg bør kjøpe etpar slike og ha liggende... heter "crush washer" på engelsk ser jeg. Ser utenlandske forum sier at i teorien skal den byttes hver gang, men i praksis så kan den holde 10+ oljeskift. Jeg har passet på å ikke stramme skruen for hardt da - kun 21Nm som er å dra til godt med en kort skiftenøkkel... sjekker moment sånn ca (billig Biltema sak, uviss nøyaktighet). Drar man til hardt med lengre skiftenøkkel er man over 21Nm på et blunk og gjengene kan gå også. Null oljedrypp så langt.

P.S: Fant delenummer: 09168-12002 (MC-Oslo har den, 14 kr/stk) - og ser også beskrevet at forhøyningen på den skal orienteres mot mutterhodet og ikke mot motoren.
Tusen takk for brilliant svar, mer enn jeg kunne håpe på :thumleft Skal bestille en slik

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av TheHaughom »

pelsen skrev:har smurt kjede idag :redface ...men jeg har også skiftet sykkel. Bobberen ble kjørt til verkstedet og parkert, og byttet ut med RC8Ren som fikk en tur rundt Hurumlandet og så vestsideveien til Sylling, Skaret , Sollihøgda og hjem. Det er tøft å kjøre bobber, den fikk jo 34 mil igår, men jeg setter virkelig pris på kjøreegenskapene til RC8Ren :D Ingen av dem er veldig komfortable å kjøre, men KTMen styrer rett over dumpene uten å forsøke og slenge sykkel og fører til skogs slik som bobberen stadig prøver på :-)
Æhææ, så smått misunnelig på RC8R-en, selv om Duken er langt ifra avleggs... Råååå motorsykkel etter min mening! :yeyeye
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

Brukeravatar
Baltazar
Innlegg: 208
Registrert: 13 aug 2011, 18:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800x Crossrunner 2013

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av Baltazar »

Dagstur til Sotra i 15 sekund meter side vind....
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: MCsidens store "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tr

Legg inn av fikse »

Hehe. Ja, det blåser friskt i dag! Kjørte som vanlig til jobben i dag tidlig (Skogsvåg-Loddefjord), og det var noen friske kast på veien :P :p Men ellers friskt og fint. Til og med noen tørre flekker, som du åpenbart fant (i Øygarden?) også, ut ifra bildet :thumleft
Mer utfordrende er det når moder jord finner ut at den skal leke skikkelig med alt som kan flytte på seg, når det er opptil 22-23m/s og varierer fra "ingenting" til full styrke sånn ca hvert annet sekund. Alltid like spennende da å se hvilken fil en havner i tilslutt :thumleft :knegg
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Svar