Sattphalat skrev: ↑18 aug 2021, 22:57
Vaska sykkel og skiftet hjul….
Skiftet bremseklosser foran også i samme slengen. Begynte å bli slitt. Fint å få reingjort litt ordentlig i kalippern også.
Bak kan vente til vinteren.
Prøver å utvide repertoaret på hva jeg gjør selv. Å spare litt på servickosnadene. Skal snart ha sykkelen inn på 36000 service . Serviceintervall på 12000.
Selvgjort er velgjort vet du, da vet du at det er riktige momenter, brukt locktite der det skal osv. for det er ikke noe selvfølge at ting er gjort riktig på et verksted.
Har faktisk aldri brukt MC-verksted, men det skal sies at jeg heller ikke har eid en sykkel som har vært under garanti.
Er det garanti på sykkelen må selvsagt serviceprogrammet følges for å opprettholde garantien.
Etter det er det fritt frem, så lenge man vet hva man gjør
I dag har DR Big'en fått rettet bakfelgen. Ca alle eikene/spilene var løse. Har aldri gjort det før, men ble meget fornøyd med resultatet ca 97 % bein ble den også
Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big
I dag har DR Big'en fått rettet bakfelgen. Ca alle eikene/spilene var løse. Har aldri gjort det før, men ble meget fornøyd med resultatet ca 97 % bein ble den også
Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big
I går; kjørte en tur og hørte raslelyder fra vippeverk. Hørtes klart og tydelig ved gasspådrag på lavere turtall.
På tide med en ventiljustering?
Før jeg gir meg til å skru kjører jeg tom tanken (var nesten tom) og fyller på 98 oktan. Med
nær 12-1 i kompresjon kan det være verdt å prøve. Og ganske riktig, nå er motoren stille og det er en annen lyd
i potta, mer gromlyd. Altså var det tenningsbank jeg hørte, ikke ventilklapring.
Høyst nødvendig vask etter forum-touren.
Så begynte det å blåse noe forferdelig sånn at et ble kun grovvask i dag. Finvasken utsettes til i morra...
Justerte kjedet tidligere i dag. Det var ikke behov for mye justering, men behovet var der, noe jeg kjente på siste del av hjemturen med litt mer chain slapping enn vanlig, litt mer rykkete gange i lav fart enn vanlig og en quickshifter som ikke var like myk som den pleier.
Justerte slakken til fra 40 til 42mm på ulike steder på kjedet. Slakken skal være mellom 40 og 45mm. Så jeg lot det være 40/42, tok en testtur og merket tydelig bedring. Langt mindre rykking og en allerede veldig god quickshifter enda bedre.
Også var jeg ekstra påpasselig med å rette inn bakhjulet. Og da bruker jeg Profi C.A.T. laseren i stedet for de grovinndelte målemarkeringene på avstandsklossene. Disse stoler jeg jeg ikke helt på:
kjedejustering250821.JPG
Når det røde laserpunktet treffer kjedet på samme punkt nær bakdrevet og så langt fram på kjedet laseren greier å måle, er bakhjulet optimalt justert i forhold til drivlinja.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
I dag (vel, i går egentlig) kjørte jeg sykkelens første 100 km umiddelbart etter at jeg hentet den på Postnords terminal på Langhus. Hvorfor hentet jeg den der? Jo, det var meningen at de skulle levere den helt hjem, men da de ringte og sa at for å levere den inn den tranga gata mi måtte de ta sykkelen av pallen og stroppe den inne i lastbilen, bestemte jeg meg for å hente den selv. Jeg troppet opp og fikk etter en stund levert den utenfor en rampe. Sykkelen gjorde inntrykk, for etterhvert kom det titalls ansatte for å beskue vidunderet og hjelpe til med å få den av pallen. Og godt var det, fordi jeg hadde ikke klart å trille den av uten hjelp. Når sykkelen etterhvert var frigjort var det bare å dra på seg kjøreutstyr og teste småveier og grus i Follo og omegn.
IMG_46961.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Ikke stort. Men fikk skrudd på disse passasjerhåndtakene. Fire skruer, fort gjort .
Og det ble faktisk seeende veldig bra ut .
Dermed er 390'en min en av ikke altfor mange som har slike håndtak. I tilelgg har sykkelen Quickshifter, noe som heller ikke så mange 390'er har.
Og mens jeg puslet med dette kjente jeg på en stor lengsel mot vår og gode kjøredager!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering