MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Ikke akkurat MC'en direkte, men absolutt MCrelatert:
I dag monterte jeg Midland intercomen påp den nye Premierhjelmen, satte meg deretter på MC'en og tok en tur for å sjekke om enheten virket mot GPS'en.
Og det gjorde den med krystallklar lyd, mye bedre enn Cardo Scala G9, som jeg flyttet over fra Held hjelmen til den andre Premierhjelmen jeg har.

Enheten montert over åpningen på hjelmen der det sitter et avtakbart lokk slik at ledningene kan føres inn i hjelmen fra denne åpningen. Genial løsning :prf .
Midlandmontering.JPG
Midlandmontering2.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av dypen »

Ser fin ut den hjelmen din AJ og med komunikasjon mellom sykkel, GPS, Telefon, radio og sikkert kamera også hvis du ønsker blir dette veldig bra. Har selv tilsvarende opplegg hvor jeg kan betjene telefonen med skjermknappene på venstre styrehendel, tekstmeldinger og andre varsler dukker opp på GPS'n og i tillegg kan jeg kommunisere med andre på mc, sikkert mere også :) Eneste minuset jeg kan se er at det må lades innimellom... Den fungsjonen jeg bruker mest er varsler, meldinger og telefon anrop som vises på GPS'n, telefonen og GPS'n kobler automatisk opp så der slipper jeg å gjøre noe. Det andre må jeg skru på og aktivere når jeg reiser ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
TallMan
Innlegg: 34
Registrert: 02 jun 2020, 18:32
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure 2015

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av TallMan »

Skifte av kjedeguide (?) i kveld. Alldeles nedslitt! Skulle vært skiftet for lenge siden. Note to self: sett deg mer inn i ting før du handler! OK jobb egentlig. 2 Wheeled Rider på youtube har veldig mange gode videoer på verkstedarbeid, anbefales!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

TallMan skrev: 29 okt 2020, 17:04 Skifte av kjedeguide (?) i kveld. Alldeles nedslitt! Skulle vært skiftet for lenge siden.
Ikke slitt helt gjennom, vel :O !?
Pleier å være konservative mål på disse. Dvs. at det fortsatt er en del å slite på i kjedesporet selv etter at kjedeleddet knapt er synlig i
måleindikatorsporet ("halfpipe" utsparingen i kjedekassa) .

Fikk byttet kjedeglideren på min 1290 da kjede og drev ble byttet på vel 43K i sommer. Var fortsatt mye å gå på.
På min forrige 1290 satt originalglideren på da jeg jeg byttet den inn. Sykkelen hadde da gått 55K hvorav omtrent halvparten var blitt kjørt med 16 tanns framdrev, som jo gjør at øvre kjedegang hviler mer i kjedeglidersporet enn hva er tilfelle med originalt 17 tanns drev og som dermed øker slitasjen.

Kan dette være årsaken til at kjedeglideren på sykkelen din var helt nedslitt, tro?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TallMan
Innlegg: 34
Registrert: 02 jun 2020, 18:32
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure 2015

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av TallMan »

Det var rom for feiltolkelse i innlegget mitt ser jeg! Med helt nedslitt, så mener jeg at det var kommet til nedre «slitegrense», ikke gjennomslitt :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

TallMan skrev: 29 okt 2020, 18:06 Det var rom for feiltolkelse i innlegget mitt ser jeg! Med helt nedslitt, så mener jeg at det var kommet til nedre «slitegrense», ikke gjennomslitt :)
Bra det ikke var slitt helt gjennom. Men det hadde du ganske sikkert merket hvis kjedet hadde begynt å slite på selve svingarmen. Slipelyder metall mot metall er ikke akkurat nydelig musikk for ørene...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TallMan
Innlegg: 34
Registrert: 02 jun 2020, 18:32
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure 2015

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av TallMan »

AJ skrev: 29 okt 2020, 18:28
TallMan skrev: 29 okt 2020, 18:06 Det var rom for feiltolkelse i innlegget mitt ser jeg! Med helt nedslitt, så mener jeg at det var kommet til nedre «slitegrense», ikke gjennomslitt :)
Bra det ikke var slitt helt gjennom. Men det hadde du ganske sikkert merket hvis kjedet hadde begynt å slite på selve svingarmen. Slipelyder metall mot metall er ikke akkurat nydelig musikk for ørene...
Hadde nok det. Jeg ble litt lurt også, for kjedet ligger lavere i guiden enn jeg trodde det ville gjøre?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av cannon »

Hvis kjedet ligger og "rir" på denne plastdelen så er det trolig noe galt. Den skal normalt bare ta imot kjedet når det slår mot svingarmen ved motorbrems. Derfor bør omdreving for lavere giring gjøres med større drev bak.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 29 okt 2020, 20:00 Hvis kjedet ligger og "rir" på denne plastdelen så er det trolig noe galt. Den skal normalt bare ta imot kjedet når det slår mot svingarmen ved motorbrems. Derfor bør omdreving for lavere giring gjøres med større drev bak.
Når sykkelen står på midtstøtta og man snurrer bakhjulet så "rir" kjedet på kjedeglideren. Nær sagt selvfølgelig.
Men når man kjører så er situasjonen naturligvis en annen i og med at kjedet er strammere som følge av bl.a. vekten av fører, evt. også passasjer og bagasje.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TallMan
Innlegg: 34
Registrert: 02 jun 2020, 18:32
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure 2015

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av TallMan »

AJ skrev: 29 okt 2020, 20:05
cannon skrev: 29 okt 2020, 20:00 Hvis kjedet ligger og "rir" på denne plastdelen så er det trolig noe galt. Den skal normalt bare ta imot kjedet når det slår mot svingarmen ved motorbrems. Derfor bør omdreving for lavere giring gjøres med større drev bak.
Når sykkelen står på midtstøtta og man snurrer bakhjulet så "rir" kjedet på kjedeglideren. Nær sagt selvfølgelig.
Men når man kjører så er situasjonen naturligvis en annen i og med at kjedet er strammere som følge av bl.a. vekten av fører, evt. også passasjer og bagasje.
:thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

La over et nyinnbruktkjøpt sort laken over KTM'en i dag.
Og det betyr at årets sesong ugjenkallelig er over... :blue
Selv om det fristet nesten mer enn jeg greide å motstå i dag å ta meg en tur i det flotte været vi hadde i dag her jeg bor.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TallMan
Innlegg: 34
Registrert: 02 jun 2020, 18:32
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure 2015

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av TallMan »

AJ skrev: 29 okt 2020, 20:29 La over et nyinnbruktkjøpt sort laken over KTM'en i dag.
Og det betyr at årets sesong ugjenkallelig er over... :blue
Selv om det fristet nesten mer enn jeg greide å motstå i dag å ta meg en tur i det flotte været vi hadde i dag her jeg bor.
Vemodige tider.. Tenkte jeg skulle ta en liten luftetur idag, men det er så utrolig varierende forhold her jeg bor. Plutselig er det glatt i en sving, selv om det er flere varmegrader, så jeg tør ikke ta sjangsen! Blir vask av MC i morgen, også inn på kjellerstua med den! Får sette den med ræva mot ett vindu så man får gasse litt av og tid for å ta brodden av den verste abstinensen.
Du som er sånn KTM-kar, har du prøv det der nettet fra powerparts som man skal ha over setet for å få litt lufting i baken?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

TallMan skrev: 29 okt 2020, 20:44 Du som er sånn KTM-kar, har du prøv det der nettet fra powerparts som man skal ha over setet for å få litt lufting i baken?
Ikke prøvd, nei.
På den forrige 1290'en kjørte jeg faktisk med originalsalen hele tiden og vurderte samtidig hele tiden om jeg skulle bytte til en antatt mer komfortabel sal.
Men det gjorde jeg altså ikke. Selv om originalsalen tidvis føltes som en 2x4 planke, så funket den faktisk veldig bra likevel. Var egentlig bare å ståkjøre litt og flytte litt på seg under kjøringen.
På den 1290'en jeg har nå så er jeg veldig godt fornøyd med Powerparts salen og kjenner ingen behov for det nettet du nevner.
Sier dermed ikke at det ikke har noen hensikt. Kan sikkert funke for mange.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TallMan
Innlegg: 34
Registrert: 02 jun 2020, 18:32
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure 2015

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av TallMan »

Jeg kjører med originalsete nå, det er så som så må jeg si. Blir glovarm i ratata hvertfall! God tid til å bla gjennom katalogen nå fremover!

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 770
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 07 BMW K1200 GT -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Sted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Tore L »

Kjørte GS'en hjem fra årlig service hos Leeres i dag, ikke bra at mann har den 3. årlige servicen ved 7452 km :-k - men nok om det. Den skal lades i natt og får en vask i morgen, før den går i vinterdvale. Så kan en jo alltids håpe at 2021 kan bli et bedre Km år, en det 2020 ble. Og muligheten er jo store med den planlagte Mcsiden turen som det ser ut til å bli neste år. :mc1
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348

Svar