Montering av varmeholker - slik gjorde jeg det

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Montering av varmeholker - slik gjorde jeg det

Legg inn av Misha »

Da jeg kjøpte sykkelen min i oktober, var det montert varmeholker på den. Litt rufsete, og litt løs på gassen, men pytt pytt, tenkte jeg, de virker jo... Helt til nå nylig, da bryteren begynte å leke blinklys - virker, virker ikke, virker, virker ikke... Plukket bryteren, og fant svidde kontakter. Javel, her har H2O vært på besøk, skjønner jeg...Bilde
Jeg kunne kansje fått fatt i en ny bryter, men bestemte meg fort for å bytte hele rukkelet. Og med noenlunde vanntett bryter denne gangen. Fant diverse utgaver på nettet, men jeg hadde det travelt (bruker mc'n daglig) så det ble et besøk hos en lokal forhandler. Og ei smellvakker butikkekspeditrise er heller ikke å forakte vs. nettet...:love4:


Bilde
Dette er et "før" bilde, med dårlig tilpasning mellom holke og lysbryter, bryter for holker, og et indikator-lys under.

Demontering ja, bar end weights, disse dingsebomsene ytterst på styret, er festet på forskjellige måter alt etter hviken sykkel man har, korrekt? Mine er gummibasert med en gjennomgående bolt, som presser gummien sammen og låser BEW'en fast i styret. Viseversa må man løsne bolten noe for å få trukket BEW'en ut av styret. De gamle holkene mine datt av av seg selv, sitter de fast kan man lirke inn et tynt skrujern mellom holken og styret, og spraye inn litt rustløser e.l. og vri den løs. Eller bli voldelig og hugge dritten av...Bilde


Bilde
Her er prøvemontering av holken på venstre side. De skal limes på med superlim, så det er viktig å prøve de først, både med hensyn til hvor trange de er, og posisjonen til ledningen - se pil - at denne ikke kommer i konflikt med clutch-hendelen. Mine var såpass trange at jeg valgte å droppe limet på denne siden. Disse holkene har også åpning i enden til BEW'en , mens andre modeller er tette.


Bilde
Prøvemontering høyre. Her måtte jeg pusse endel på forhøyninger langs plastforingen til gassvaieren, og skjære vekk plast for å få holken nærmere lysbryteren. Her er posisjonen til ledningen enda viktigere, så den er fri i hele bevegelsen til gassen.


Bilde
Den nye bryteren. Jeg var - og er - skeptisk til festet til bryteren, kun en strips og litt dobbelsidig tape...Det eneste jeg kunne gjøre, var å bytte den medfølgende stripsen, som var gammel og sprø, med en ny og sterkere, og ikke trekke den altfor hardt til når jeg monterte den.


Bilde
Jeg valgte å sette bryteren midt på styret, under tenninga, den står vannrett, og kan betjenes med begge hender. Kablene fra bryteren er noget korte etter min smak, de blir liggende som en klyse rett under styret, viktigt å sikre fri bevegelse ved full sving. Og her skal det sprayes med crc! Så er det bare å ledningene til batteriet, komplett med sikring, rødt til pluss & sort til minus, og strekke de pent og pynteligt frem under tanken frem til klysa. Nå er det viktigt å koble alt sammen og prøve om alt fungerer FØR man limer holkene fast. Hvis det er feil på utstyret, er det litt problematisk å returnere hvis du har limt dom fast... :shock:


Bilde
Hvis alt er ok, pøs på med lim og tre holkene på i en bevegelse. Superlim biter raskt, så ting må skje fort.


Bilde
Så er det bare å feste alle ledninger forsvarligt, skru BEW'ene på plass, og vente 24 timer. Limet må få herde... Voila!

Om de funker? Over all forventning. Kjørte rundt i 4 - 5 graders temp, og måtte skru ned varmen på halvt etter 10 min. :D

Forbedringer:
Siden disse er koblet direkte til batteriet, er det viktigt å passe på at de er slått av når du forlater sykkelen, så ikke batteriet blir flatt. Jeg har planer om å koble mine via et rele' slik at de slår seg av når man slår av tenningen. Må først få fatt i utstyret jeg trenger, så skal jeg komme tilbake til den saken.
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
NoName
Innlegg: 430
Registrert: 16 jun 2004, 10:05
Motorsykkelen din: Din MC her
Kontakt:

Legg inn av NoName »

Bra skrevet Misha.
Du kan vel også koble de direkte til tenningen (nøkkelen), eller drar de for mye strøm til det?
Bilde

Brukeravatar
bm
Innlegg: 694
Registrert: 08 mai 2005, 22:54
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Legg inn av bm »

Har vurdert slike selv.

Kvanta kosta...

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Legg inn av Misha »

NoName skrev:Bra skrevet Misha.
Du kan vel også koble de direkte til tenningen (nøkkelen), eller drar de for mye strøm til det?
Tør ikke svare på hva tenninga tåler, det er vel litt forskjelligt fra sykkel til sykkel, holkene drar rundt 60 watt, så derfor ville jeg kjøre safe og bruke rele'
bm skrev:Har vurdert slike selv.

Kvanta kosta...
Klart de koster litt, men hva gjør man ikke for å kjøre hele året...:mrgreen:
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Legg inn av Intruder »

Kan vel ha hendene i lomma litt...( Etter lang tids tenkning!!! ) :knegg :redface Dette bør fjernees ?

Pollti

Legg inn av Pollti »

Intruder skrev:Kan vel ha hendene i lomma litt...( Etter lang tids tenkning!!! ) :knegg :redface Dette bør fjernees ?
Det spørs jo litt i hvilkens lommer du varmer hendene ?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Pollti skrev:
Intruder skrev:Kan vel ha hendene i lomma litt...( Etter lang tids tenkning!!! ) :knegg :redface Dette bør fjernees ?
Det spørs jo litt i hvilkens lommer du varmer hendene ?
:-k
Lommemannen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Jeg lagde en ny tråd da jeg monterte Symtec varmehåndtak.
Sjekket tydeligvis ikke godt nok siden denne tråden allerede var på plass... :redface

Vel, får ikke gjort noe med dette nå. Uansett så er det greit å linke Symtec tråden til denne...:
Symtec monteringen
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Montering av varmeholker - slik gjorde jeg det

Legg inn av AJ »

Har lagt merke til at varmeholker diskuteres på to andre MC-forum for tiden...
I det ene forumet nevnes de nye holkevarmerne fra Biltema, som utvilsomt er rasende billige.
Men hvordand er kvaliteten, tro... :scratch
Biltemaholkene ser også rimelige klumpete og lite elegante ut, synes jeg... :-

Med fare for å gjenta meg selv litt for ofte;
jeg anbefaler fortsatt Symtec, som jeg monterte på min TDM før 2008 sesongen... :prf
Selv om de koster noe mer enn da jeg kjøpte dem...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re:

Legg inn av tagesk »

Misha skrev: Tør ikke svare på hva tenninga tåler, det er vel litt forskjelligt fra sykkel til sykkel, holkene drar rundt 60 watt, så derfor ville jeg kjøre safe og bruke rele'
60W er omlag 5 Ampére. Det er en bra mengde med strøm og trekke ut av et sted som ikke er forberedt på det. Relé er tingen!

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Montering av varmeholker - slik gjorde jeg det

Legg inn av pelsen »

AJ skrev:Har lagt merke til at varmeholker diskuteres på to andre MC-forum for tiden...
I det ene forumet nevnes de nye holkevarmerne fra Biltema, som utvilsomt er rasende billige.
Men hvordand er kvaliteten, tro... :scratch
Biltemaholkene ser også rimelige klumpete og lite elegante ut, synes jeg... :-

Med fare for å gjenta meg selv litt for ofte;
jeg anbefaler fortsatt Symtec, som jeg monterte på min TDM før 2008 sesongen... :prf
Selv om de koster noe mer enn da jeg kjøpte dem...
Når man skal legge ned såpass mye jobb i å montere noe foretrekker jeg at det som monteres er av god kvalitet.
Så jeg ville nok ikke testet den billige versjonen av varmeholker.

Brukeravatar
Rotekoppen
Innlegg: 30
Registrert: 22 aug 2009, 22:40
Motorsykkelen din: Suzuki GSX 1100EF 87

Re: Montering av varmeholker - slik gjorde jeg det

Legg inn av Rotekoppen »

2 av mine venner kjører med Biltema varianten og de har overbevist meg, om at dette er god kvalitet til rimelig pris.
Og ikke minst, det funker over all forventning :thumleft
Ene er 2005 TDM og den andre er 2007 FJR-1300.
I løpet av høsten blir det Biltema varmeholker på min gamle traver \:D/
MC jeg har lyst til å prøve: Boss Hoss - HD Elektra Glide Ultra Classic (CVO), Road King & Screaming Eagle Ultra Classic - Honda GoldWing GL1800 - Indian - Kawasaki VN1700 Voyager - Millyard Viper 10 - Norton - Suzuki GSX1300 B-KING, GSX1300R Hayabusa & VLR1800 Intruder - Triumph - Victory Vision Tour - Y2K - Yamaha FJR1300, V-Max & XV1900 Midnight Star.
Har hatt: 89 Honda CBR1000F, 94 Honda CBR1000F, 00 Honda CBR1000F, 02 Honda ST1100 Pan European, 01 Honda XL1000V Varadero, 87 Suzuki GSX1100EF, 76 Suzuki GT550 og 87 Yamaha XT350.
Anbefalte linker: http://www.bilsport-mc.no - http://www.classicsuzuki.no - http://nmcu.org

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37867
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Montering av varmeholker - slik gjorde jeg det

Legg inn av AJ »

Varmeholker er et 'must'! Gode og ha da vi returnerte fra Sverigeturen vår nå i kveld. Merker at det begynner å bli kjølig utpå kvelden, gitt... :sk?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar