Ultralydvasker

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Ultralydvasker

Legg inn av pelsen »

simpson skrev:Har prøvd med det ene og det andre alene men de sammen gjør bst effekt.
Ser hvor du vil, men prøv selv.
Jeg har hatt vaskern en stund og har prøvd litt forskjellig, blandingen bilrema-grovrengjøring/Zalo/sitronsyre virker, men jeg kan ikke si at sitronsyre betyr noe fra eller til i denne blandingen. Ut i fra det jeg kan om kjemi blir det feil, H+ ionene i syra binder seg til OH- ionene i basen, og det man sitter igjen med er en løsning med ph nærmere nøytral enn om man hadde latt være å blande. For å få noe futt i vaskemiddelet bør ph være langt unna nøytral.
Er man tøff kan man jo bruke kaustisk soda, men aluminiumsdeler forsvinner litt for fort oppi dette stoffet :knegg
Zalo og sitronsyre funker også bra, antakelig ble denne blandingen sur, aluminiumstoppen fikk en veldig fin overflate av dette, ikke de skjoldene som sterkt basisk vaskemiddel gir.
Toppen jeg har vasket sitter på sykkern, men jeg er igang med å vaske en annen, Zalo/sitronsyre blir nok det jeg avslutter vasken med, støpegodset får en fin og blank overflate og ser ut som nytt. Det går timevis i vaskern, gammel fastbrent olje og skit sitter godt fast.
Skal se om jeg får tak i flyvaskemiddelet som Mekkern foreslo, produkter som brukes i fly pleier å være kvalitetsikret. :D

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Ultralydvasker

Legg inn av pelsen »

Har fått tak i Brulin Formula 815 GD, det er nok det beste jeg har vasket med hittil. Effektiv og snill mot aluminium.
Det er som privatperson vrient å få kjøpt slike vaskemidler her i landet, men heldigvis har vi jo Ebay :knegg
Jeg fikk et gallon av såpa sendt fra statene, $27 for såpa og $61 for frakt, men likevel billigere enn hva jeg (ikke) får kjøpt det for her i landet.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ultralydvasker

Legg inn av simpson »

Er ofte i statene på jobb så kanskje jeg skal prøve å finne det stoffet.
Er det beregnet for ultralyd eller er det bare ett generelt vaskemiddel?

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Ultralydvasker

Legg inn av pelsen »

simpson skrev:Er ofte i statene på jobb så kanskje jeg skal prøve å finne det stoffet.
Er det beregnet for ultralyd eller er det bare ett generelt vaskemiddel?
det er til ultralydvasker.
http://brulin.com/productdetails.aspx?pid=118&cid=48" onclick="window.open(this.href);return false;
vet ikke om jeg ville prøvd å ta det med på fly, det blir vel litt upop hvis det renner ut i bagasjen

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Sted: Tromsdalen

Re: Ultralydvasker

Legg inn av Svein »

Har kjøpt en 4l vasker fra Gasolin for å bruke i jobb.Holder på å prøve meg frem på vaskemiddel.
Brukte Sitronsyre og det funket bra for å fjerne fett fra delene.Skal ha litt Zalo i vannet neste gang.
Forstår jeg riktig når dere skriver at delene må smøres etter badet?
Delene jeg vasker skal smøres med fett igjen når dem er blitt rene.Holder dette?

PS: Synest 4l fra Gasolin er litt liten. Den virker stor på bildet,men beholderen er jo bare halve greia på bildet.
Sjekk målene før dere bestiller.Surt å kjøpe for liten. Lykke til.

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Ultralydvasker

Legg inn av Lamberghini »

Ser at de på Jernia har en "smykkevasker" som etter alt å dømme må være en ultralydvasker. Den er ikke stor, men kunne vært artig å kjøpe bare for å teste det ut (koster bare 2-3 hundrelapper).

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ultralydvasker

Legg inn av simpson »

Delene er helt tørre og rene etter vask. Bruker du Zalo eller annet avfetting må deler smøres opp igjen hvis de skal være smørt.

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Ultralydvasker

Legg inn av bjornen »

brukte en ultralydvasker i tidligere jobb (dykkerutstyr).
til messing, rustfritt etc fylte vi vaskeren med et rengjøringsmiddel som het "Toalette", Antagelig beregnet for rengjøring av toaletter. :scratch
Til stål etc gjerne Coca cola med en ekstra dash sitronsyre, event et rengjøringsmiddel beregnet på delevaskere.
Dette fungerte helt strålende.
Etter vask, skylling i rent vann.

kjellg
Innlegg: 3
Registrert: 23 des 2012, 20:23
Motorsykkelen din: RD 350 YPVS, BMW R60 1960

Re: Ultralydvasker

Legg inn av kjellg »

Svein skrev:4l vasker fra Gasolin
Lamberghini skrev:Jernia har en "smykkevasker"
Leste i siste nr av Pratical Sportsbike en artikkel om bruk av billig liten ultralydvasker. Et tips der var å sette en høyere plastikk beholder oppi en liten vasker for å kunne ta større deler.
Det tar naturligvis lengere tid, men funker.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Ultralydvasker

Legg inn av Duville »

pelsen skrev:
simpson skrev:Er ofte i statene på jobb så kanskje jeg skal prøve å finne det stoffet.
Er det beregnet for ultralyd eller er det bare ett generelt vaskemiddel?
det er til ultralydvasker.
http://brulin.com/productdetails.aspx?pid=118&cid=48" onclick="window.open(this.href);return false;
vet ikke om jeg ville prøvd å ta det med på fly, det blir vel litt upop hvis det renner ut i bagasjen
Norsk forhandler - sikkert dyrere men for de med firma blir det ikke såå gale
Industrial Products
Morten Authen AS
http://www.ultralydvasker.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Torperåsveien 20
Mysen 1850
Norway
tel: +47 (952) 68 366
email: post@ultralydvasker.no

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Ultralydvasker

Legg inn av mammut89 »

Noen som har forsøkt med Jotun kraftvask ?
Den er 11 pH. Jeg har brukt den på vask av utvendig kledning på huset. Kluten ble samme fargen som malinga sist jeg brukte den. Inbiller meg at hvis man blander den ut 50-50 med vann blir den meget kraftig.


Ikke så kjempedyr heller. 100 kr litern.

Bilde
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Ultralydvasker

Legg inn av pelsen »

Duville skrev:Norsk forhandler - sikkert dyrere men for de med firma blir det ikke såå gale
Industrial Products
Morten Authen AS
http://www.ultralydvasker.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Torperåsveien 20
Mysen 1850
Norway
tel: +47 (952) 68 366
email: post@ultralydvasker.no
Jeg har prøvd, han har ikke lov til å selge Brulin til privatpersoner.
Men når jeg får det tilsendt fra statene til en lavere pris er jeg likevel fornøyd.
mammut89 skrev:Noen som har forsøkt med Jotun kraftvask ?
Den er 11 pH. Jeg har brukt den på vask av utvendig kledning på huset. Kluten ble samme fargen som malinga sist jeg brukte den. Inbiller meg at hvis man blander den ut 50-50 med vann blir den meget kraftig.


Ikke så kjempedyr heller. 100 kr litern.
Har ikke prøvd den, antakelig er den bra på ståldeler, men vil ødelegge aluminium. Den lager skjolder på aluminium ved vanlig vask.
Antakelig er blandingsforhold 1:10 ok.

Brukeravatar
tomsnes
Innlegg: 331
Registrert: 03 okt 2010, 23:46
Motorsykkelen din: Yamaha MT-01 2006, MotoBi 750 Sei 1976
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Ultralydvasker

Legg inn av tomsnes »

Jobber på Jotun, og kan informere om at kraftvask er et produkt man skal bruke med forsiktighet.

Det er sterkt etsende rett fra flaska, og på hud etser den store sår.

Bør ikke brukes på husfasader, da den matter glasset i vinduer.

Imidlertid er jeg ikke fremmed for at det kan funke i ultralydvasker. Men igjen, vær forsiktig med utprøvingen av blandingsforhold. :-)
"The more I learn about women, the more I love my motorcycle"

Motorens nest viktigste oppgave er å omdanne bensin til lyd.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Ultralydvasker

Legg inn av Lauri »

Svaret er vel gitt, men jeg må (dum-)spørre: dersom en del er for stor i forholdet til karet, så rengjør man først den ene delen med det overskytende stikkende opp - og deretter gjentas prosessen, men nå med den rene halvdelen tittende opp? (Sa ... jeg er dum ...!) :lol
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ultralydvasker

Legg inn av simpson »

Helt korrekt. Du putter det du får plass til opp i vaskeren og når den er ren snur du delen og vasker det som stakk opp først.

Svar