Ultralydvasker

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ultralydvasker

Legg inn av simpson »

joo skrev:Ikke noe bra å høre og se om dette...

Behovet bygger seg opp. Nå som et prosjekt er nesten ferdig har en kommentar vært gjenganger rundt kaffebordet på mekkekveldene; "dette hadde blitt flott fort med en ultralydvasker!" Lurer på om man kan starte neste mekkesesong uten?

Lekkert resultat ser jeg i alle fall :thumleft
Jeg var litt i tvil på dette før jeg kjøpte. Sleit litt i begynnelsen med å finne ut hva som fungerte som vaskemiddel-
Men jo mer jeg bruker den, jo mer imponert blir jeg, så løp og kjøp.......
:knegg

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Ultralydvasker

Legg inn av Hjernen »

Spørs om ikke det blir en liten kjøretur (ca 10 min) på meg neste lønning da gitt,
har en del forskjellig (verktøy) som kan vaskes her....


Bare ikke sykkeldeler enda da... :redface
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Ultralydvasker

Legg inn av Bjønnavind »

Åssen i all verden fungerer det her rent teknisk?

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Ultralydvasker

Legg inn av joo »

Det dannes visstnok små bobler på det man vasker, så imploderer boblene og drar skjiten av...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Ultralydvasker

Legg inn av Twister »

Jeg ønsker meg også en sånn.... men har brukt alle pænga på sykkelen... :-J
Så jeg fant ut at den lokale expert butikken hadde noen små utgaver uten varme til ca kt 400.-. Men de var på 50 Watt og 42Khz. Så da har de lik effekt som den billigste til kr 1500.- hos Gasolin.
Jeg kjøpte en slik i går og prøvde på noen deler til forgasserene, og de ble veldig fine :D
Med den er for liten til å putte en forgasser nedi, så jeg plukket den i biter for å se om jeg kan bygge den om til et større kar. Siden selve transduseren er limt med noe kraftige greier fast i stålbollen, ser jeg for meg å sveise fast denne lille bollen fast i en større. ( DVS jeg kjøper en til og gjør på samme måte, så har jeg mer effekt i et større bad.)

virkemåten slik jeg har forstått den er:

1 stk transduser ( som er i prinsippet en høytaler ), 1 stk forsterker ( som en vanlig musikkforsterker) og et " lydkort" som setter transduseren til å spille en ren tone på ca 42.000 hz...
Dette lager trykkbølger i vannet som slår driten løs og som joo skriver, trekker boblene skiten ut.

Trur eg.... :D
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Ultralydvasker

Legg inn av Crinos »

Twister skrev:virkemåten slik jeg har forstått den er:

1 stk transduser ( som er i prinsippet en høytaler ), 1 stk forsterker ( som en vanlig musikkforsterker) og et " lydkort" som setter transduseren til å spille en ren tone på ca 42.000 hz...
Dette lager trykkbølger i vannet som slår driten løs og som joo skriver, trekker boblene skiten ut.

Trur eg.... :D
Jeg tror du tror rett jeg! :)
Er du virkelig avansert putter du på er varme element, så får du varmebad samtidig! :D
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Ultralydvasker

Legg inn av Bjønnavind »

Crinos skrev:
Twister skrev:virkemåten slik jeg har forstått den er:

1 stk transduser ( som er i prinsippet en høytaler ), 1 stk forsterker ( som en vanlig musikkforsterker) og et " lydkort" som setter transduseren til å spille en ren tone på ca 42.000 hz...
Dette lager trykkbølger i vannet som slår driten løs og som joo skriver, trekker boblene skiten ut.

Trur eg.... :D
Jeg tror du tror rett jeg! :)
Er du virkelig avansert putter du på er varme element, så får du varmebad samtidig! :D
Det er jo rett og slett helt genialt! Så all skiten samler seg i bånn av karet! Hva skjer om man putter svette føtter oppi der?

Denne teknologien burde jo blitt tatt med overalt! Oppvaskmaskin, vaskemaskin, bilvask osv :p

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Ultralydvasker

Legg inn av Crinos »

Ultralydvasking er jo en karismatisk lyd fra tattoo studioer.. Der de vasker/steriliserer tattoo utstyr med dem.
Men vet ikke helt om jeg ville puttet foten oppi... Noen som har lyst til å prøve med en blodfylt kjøttbit og se hva som skjer? :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Ultralydvasker

Legg inn av Bjønnavind »

Crinos skrev:Ultralydvasking er jo en karismatisk lyd fra tattoo studioer.. Der de vasker/steriliserer tattoo utstyr med dem.
Men vet ikke helt om jeg ville puttet foten oppi... Noen som har lyst til å prøve med en blodfylt kjøttbit og se hva som skjer? :)
:thumleft

Tattisser har jeg jo fler av, så den lyden burde jeg jo kjenne igjen. Men det er alltid så mye musikk på Tattoostudionene jeg har vært på, så kan ikke si at jeg har lagt merke til noe annen lyd enn pennen! :p

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Ultralydvasker

Legg inn av Crinos »

Bjoennavind skrev:
Crinos skrev:Ultralydvasking er jo en karismatisk lyd fra tattoo studioer.. Der de vasker/steriliserer tattoo utstyr med dem.
Men vet ikke helt om jeg ville puttet foten oppi... Noen som har lyst til å prøve med en blodfylt kjøttbit og se hva som skjer? :)
:thumleft

Tattisser har jeg jo fler av, så den lyden burde jeg jo kjenne igjen. Men det er alltid så mye musikk på Tattoostudionene jeg har vært på, så kan ikke si at jeg har lagt merke til noe annen lyd enn pennen! :p
Har noen jeg også, pluss jeg kjenner de som er på Tattoo Nation i Kristiansand.
Der har de gått over til rotary maskiner, er jo knapt at man hører dem! :thumleft
Men joa... Går grei musikk på anleggene der også.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ultralydvasker

Legg inn av simpson »

Bjoennavind skrev:
Crinos skrev:
Twister skrev:virkemåten slik jeg har forstått den er:

1 stk transduser ( som er i prinsippet en høytaler ), 1 stk forsterker ( som en vanlig musikkforsterker) og et " lydkort" som setter transduseren til å spille en ren tone på ca 42.000 hz...
Dette lager trykkbølger i vannet som slår driten løs og som joo skriver, trekker boblene skiten ut.

Trur eg.... :D
Jeg tror du tror rett jeg! :)
Er du virkelig avansert putter du på er varme element, så får du varmebad samtidig! :
Det er jo rett og slett helt genialt! Så all skiten samler seg i bånn av karet! Hva skjer om man putter svette føtter oppi der?

Denne teknologien burde jo blitt tatt med overalt! Oppvaskmaskin, vaskemaskin, bilvask osv :p
Dette har vært i bruk siden 60 tallet, men mest innen helsevesen etc.
Litt av problemet tidligere er at teknologien har vært relativt kostbar.
Det er nå først de siste årene at det har vær ok priser for oss hobbybrukere.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ultralydvasker

Legg inn av Erman »

Jeg har innsett at jeg må krype til korset nå... Snøen er nesten borte fra veiene i Oslo, og sykkelen er ikke satt sammen engang...
Dermed har man bestilt en slik liten sak, istedet for å prøve å lage selv...

Bilde

http://www.ebay.com/itm/Professional-Mi ... 19cc27aecd
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ultralydvasker

Legg inn av Erman »

Ultralydvaskeren over har ankommet. Brukertest følger:

Førsteinntrykk: "Det her var jo en kjekk liten.... HVA-I-SVARTE!!!!!" Amerikansk plugg. Dermed måtte man på Clas-O og kjøpe ny ledning som ble loddet på i løpet av 10 min. Easy-peasy.

Fikk i det minste åpnet og sett på innmaten. Klarte ikke helt å avgjøre hva som var hva, men transduceren inni er den samme som jeg bestilte til prosjektet mitt. Dermed kan jeg, i teorien, pimpe denne lille rakkeren med ikke bare én, men to transducere til! I drift virker det som driftsfrekvensen er under 44kHz, men dette har ingen muligheter til å måle, så det går på egen kappe om jeg skulle ta feil.

Bottom line: Den funker, og den er billig! Maskinen har 30w og 50w innstilling. Når man trykker på knappen blir innstillingen valgt og tallet 1 kommer opp. Denne angir antall minutter, og man kan trykke en gang til per minutt (maks 30 min). Har kun forsøkt rengjøring av metall med rødsprit hittil. Væsken blir varm (ca 45 grader) ved drift, men det er fullt mulig å plukke ting opp med fingrene. Etter 5-10 min kan man se at skitt har løsnet fra overflaten, og vannet blir grumsete.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ultralydvasker

Legg inn av simpson »

Erman skrev:Ultralydvaskeren over har ankommet. Brukertest følger:

Bottom line: Den funker, og den er billig! Maskinen har 30w og 50w innstilling. Når man trykker på knappen blir innstillingen valgt og tallet 1 kommer opp. Denne angir antall minutter, og man kan trykke en gang til per minutt (maks 30 min). Har kun forsøkt rengjøring av metall med rødsprit hittil. Væsken blir varm (ca 45 grader) ved drift, men det er fullt mulig å plukke ting opp med fingrene. Etter 5-10 min kan man se at skitt har løsnet fra overflaten, og vannet blir grumsete.
Vær litt forsiktig med å varme opp lett antennelig væsker.
Prøvde Aceton og det HAR IKKE samme kokepunkt som vann... :sorry

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ultralydvasker

Legg inn av Erman »

simpson skrev:
Erman skrev:Ultralydvaskeren over har ankommet. Brukertest følger:

Bottom line: Den funker, og den er billig! Maskinen har 30w og 50w innstilling. Når man trykker på knappen blir innstillingen valgt og tallet 1 kommer opp. Denne angir antall minutter, og man kan trykke en gang til per minutt (maks 30 min). Har kun forsøkt rengjøring av metall med rødsprit hittil. Væsken blir varm (ca 45 grader) ved drift, men det er fullt mulig å plukke ting opp med fingrene. Etter 5-10 min kan man se at skitt har løsnet fra overflaten, og vannet blir grumsete.
Vær litt forsiktig med å varme opp lett antennelig væsker.
Prøvde Aceton og det HAR IKKE samme kokepunkt som vann... :sorry
Takk for tipset. Det har gått bra med rødspriten etter flere gangers bruk. Tror ikke jeg begir meg utpå med Aceton sånn uten videre....
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Svar