Lakkere handguards o.l. av plast

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
knetrom
Innlegg: 45
Registrert: 05 sep 2009, 10:39
Motorsykkelen din: '94 DR 650

Lakkere handguards o.l. av plast

Legg inn av knetrom »

Har tenkt å bytte farge på rammen og setet i vinter, og da må nesten plasten følge etter. Har noen her en god oppskrift for varig lakkering av plastdetaljer? Har søkt her og der, men det er litt motstridende informasjon ute og går.

Først og fremst, for å være ærlig kan jeg ikke se om delene mine er lakkerte eller bare støpt av blå plast, særlig siden den er et annet sted en jeg er nå. Men jeg går vel ut i fra at de er lakkert. Skal jeg i så fall slipe av den gamle lakken, eller holder det å pusse den med sandpapir for at grunningen skal få tak?

Deretter ser det ut som jeg skal vaske med såpe og vann, og så la det tørke helt og så vaske med tynner? Er det før eller etter at sandpapiret har gjort jobben sin, eller begge deler kanskje?

Så skal jeg på med noe som heter plastgrunning, 1 strøk. Riktig?
Så vanlig grunning, 2 strøk, og 2 lag svart. Og så 2 lag klarlakk med mykner i pga de hopper jo rundt en del de handguardsene. Antall lag med lakk varierer veldig. Noen sier 2 med farge og pusse med 1200-papir når lag 2 er tørket.

Går ut i fra at jeg kan gå til Mekonomen eller noen og be om de tingene jeg ikke har hørt om (plastgrunning, mykner). Blir vel lakket med boks, eller vil det være bedre å bruke den billigste sprøyten enn en boks? Skal jo lakke rammen også, og tanken trenger et strøk hvis jeg føler meg flink etter at de skjulte og mindre viktige delene er tatt. Tror det fins en Biltemasprøyte i lokalet når jeg tenker meg om, kan jo gi den et forsøk hvis noen andre må lakke opp igjen tanken uansett..

Før og "etter" hvis noen er nysgjerrig, dere må trykke for fullversjonen av bildene er 1 piksel for brei til at forumet godtar de:
[img]http://i351.photobucket.com/albums/q461 ... MG1454.jpg[/img] [img]http://i351.photobucket.com/albums/q461 ... 4svart.jpg[/img]
'94 Suzuki DR650

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Lakkere handguards o.l. av plast

Legg inn av Tysnes »

Hei. Ville kontaktet en lakkerer og helst ta med delen. Er ikke sikkert du trenger mykner i lakken. Noen lakkere kan blande 2-komp. på sprayboks. Da med mindre herder enn normalt.

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lakkere handguards o.l. av plast

Legg inn av Globe »

Meget flott resultat da....gjorde seg...ble heftig tøff!! :thumleft

Brukeravatar
knetrom
Innlegg: 45
Registrert: 05 sep 2009, 10:39
Motorsykkelen din: '94 DR 650

Re: Lakkere handguards o.l. av plast

Legg inn av knetrom »

Så mykneren gjør bare om jobben til herderen altså, ligger kanskje litt i navnet.. Noen bergensere som vet hvor jeg kan få tak i 2K på boks?
'94 Suzuki DR650

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Lakkere handguards o.l. av plast

Legg inn av Tysnes »

Mykner i lakken har en for å slippe att lakken sprekker under bøying. Mindre herder i 2-komp spraybokser er vel for å øke hollbarheten. Vet ikkje hvilken lakkerere som gjør det i Bergen. Men her på Tysnes har vi Emils Lakk.

Brukeravatar
knetrom
Innlegg: 45
Registrert: 05 sep 2009, 10:39
Motorsykkelen din: '94 DR 650

Re: Lakkere handguards o.l. av plast

Legg inn av knetrom »

Hvor mye bøying må til før det blir nødvendig med mykner, da? Sykkelen min vibrerer jo ganske mye, så de dirrer en del de plastikkbitene.

Får høre med Slengesol om de gjør sånt, eneste lakkverkstedet jeg kommer på i farten.
'94 Suzuki DR650

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Lakkere handguards o.l. av plast

Legg inn av Tysnes »

Slengesol kan garantert svare på dette. Lykke til.

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Lakkere handguards o.l. av plast

Legg inn av Onsløv »

Lakkspesialisten / Mekonomen kanskje?
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Svar