Konfigurering/restarting av nye dekktrykksensorer (TPMS)

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Konfigurering/restarting av nye dekktrykksensorer (TPMS)

Legg inn av AJ »

Da synes de originale dekktrykksensorene til KTM'en å synge på siste verset.
Antakelig ikke så rart etter 6 sesonger og 77K. Har hatt TPMS som et av valgene i TFT instrumentpanelet, men koblet de ut forrige høst siden den til bakhjulet sluttet å vise dekktrykket. Ganske sikkert pga. utgått batteri siden "feilen" ikke oppsto i forbindelse. med dekkbytte, noe jeg har hørt forekommer pga. uforsiktighet/slurv fra den som gjør dekkbyttet...

Etter å ha fjernet dekktrykkvisningen i instrumentpanelet kan jeg ikke si jeg savner denne visningen. Minst mulig visning er egentlig sterkt å foretrekke for min del.

Likevel kommer jeg antakelig til å få montert to nye TPMS'er ved neste dekkbytte siden uoriginale koster lite og fungerer like godt som de originale, iflg. mange som har byttet til slike.
Så jeg har bestilt disse:
https://www.aliexpress.com/item/4001003 ... ry_from%3A

Så til problemstillingen:
Ved montering skal disse fanges opp av ECU'en/datasystemet på MC'en og identifiseres, gjenkjennes som sensor til fram- og bakhjul.
Og da må hver enkelt sensor aktiveres og gjenkjennes hver for seg.

Og da er spørsmålet:
Hvordan gjør man dette?
Legger man på det ene nye dekket med ny sensor og kjører noen km. til man ser dekktrykkverdien i instrumentpanelet for deretter å bytte det andre dekket med ny sensor og gjør det samme her til man også får avlesning fra denne sensoren?

Mulig alter alternativ:
Bytte begge sensorene samtidig og kun aktivere visningen av en om gangen til begge er identifisert, som beskrevet i spørsmålet ovenfor.

Noen her som har erfaring med bytte av slike TPMS'er og hva som funker og som har råd og tips om hva man bør og ikke ikke bør gjøre når det gjelder bytte av disse... ;)

Ellers må jeg bare få nevnt at jeg synes det burde vært mulig å bytte batteri på disse sensorene. Men det er det ikke... :-|
Klønete løsning :[-( .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Konfigurering/restarting av nye dekktrykksensorer (TPMS)

Legg inn av AJ »

Da dukker det opp en smått irriterende "TPMS Failure" melding i displayet, som lett fjernes, men varseltrekanten forsvinner ikke... :sk?

Så da kontaktet jeg nærmeste KTM-forhandler og spurte om TPMS systemet kunne deaktiveres, siden jeg likevel ikke bruker systemet og antakelig heller ikke kommer til å gjøre det igjen. Var litt artig i starten å se hvordan lufttrykket endret seg under kjøring da jeg hadde det lagt til som en av visningsfavorittene i TFT panelet. Alt som beveger seg der er jo artig å følge med på... :crazy: :roll

Men strengt tatt ser jeg ikke nytteverdien av TPMS'en og da blir det bare enda mer irriterende å få en vedvarende feilmelding på noe jeg hverken bruker eller ser nytten av.

Og jada! jeg fikk kjapt og positivt svar:
"Hei igjen.

Vi kan deaktivere tpms med diagnose utstyr.

Vi tar det på sparket når du kommer, før kl 1400 en dag.
Med vennlig hilsen
..."


Så da blir det orden på tingene :-) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1298
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Konfigurering/restarting av nye dekktrykksensorer (TPMS)

Legg inn av Gammelsmurfen »

Vet ikke hva som skal til på KTM, men på BMW kan man bruke Motoscan (app + adapter), noen har innebygget pairing funksjon i mc´n sin programvare. Jeg har forøvrig en slik "vekker" https://www.advthor.no/dekktrykksensorer/ om de har gått i dvale for å aktivere de.
Som regel holder det jo med å kjøre. Har nettopp opplevd dette på bilen, men der må det fikses før EU-kontroll, for etter at TPMS ble påbudt på bil i 2014 så må det virke, hvis ikke får man ikke godkjent. På mc er vi ikke der, i alle fall ikke foreløpig.
Det er vanligvis to forskjellige frekvenser på TPMS 433 mhz eller 315 mhz og er programmert med en grunnsoftware som er noe forskjellig etter hvilke bilmodeller de skal støtte. Det finnes (i hvert fall til bil) dual frequency sensorer som skal støtte begge frekvensbåndene, men da må de programmeres med produsentens apparat. På GS´n min er de bare brukt 2 sesonger, men på bilen er de flere år og gått kanskje ca. 40K da total km-stand er 80K fordelt på sommer og vinterhjulsett.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3439
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Konfigurering/restarting av nye dekktrykksensorer (TPMS)

Legg inn av JohnnyTh »

I sommer når jeg var i Australia så skulle jeg ha nytt dekk på sykkelen jeg lånte. vi bestillte inn dekk til Rob's Dirtbike Repairs i Broken Hill. På goggle så virket plassen som et bakgårdsverksted, med masse rot utenfor. Men han hadde veldig gode anmeldelser og han var det eneste alternativet. Jeg kom der på formiddagen og Rob satte en mekaniker igang med å bytte dekket, mens jeg snakket med Rob. Jeg spurte om han hadde byttet dekk på GS før og det hadde han gjort 1000 vis av ganger. Jeg hadde ikke mer enn spurt før det smalt noe sinnsykt. Da hadde mekanikeren klemt i filler sensoren når han skulle klemme dekket av felgen. Så helt klart fort gjort å skade en slik sensor. Rob beklaget og ordnet opp. Han satte inn en midlertidig ventil og tok regningen på ny sensor. Ikke tok han betalt for dekkbyttet heller.
Kan jo og nevne at mekanikeren muligens var landsbyidioten. Han manglet alle tennene og bodde i en campingvogn inne mellom alle vrakmotorsyklene.
På Kawasakien jeg hadde så kostet en ny dekktrykksensor 1500kr. Batteriet kostet 35kr og det tok 5-10 minutter å åpne sensoren og lodde inn nytt batteri.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5303
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Konfigurering/restarting av nye dekktrykksensorer (TPMS)

Legg inn av dypen »

Er litt nysgjerrig på om du faktisk får aliexpress sensorer og tilsvarende til å snakke med sykkelens system, i tilfelle ja hva med når sykkel er inne til service hvor den blir koblet opp mot fabrikken for software oppgradering, registrering av vedlikehold service etc Vil da den uoriginale delen bli en feil i systemet som må utbedres … eventuelt deaktiveres ..,
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37892
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Konfigurering/restarting av nye dekktrykksensorer (TPMS)

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 16 apr 2024, 08:46 Er litt nysgjerrig på om du faktisk får aliexpress sensorer og tilsvarende til å snakke med sykkelens system, i tilfelle ja hva med når sykkel er inne til service hvor den blir koblet opp mot fabrikken for software oppgradering, registrering av vedlikehold service etc Vil da den uoriginale delen bli en feil i systemet som må utbedres … eventuelt deaktiveres ..,
Tror neppe uoriginale sensorer vil gi feilmeldinger. Så lenge de er på samme frekvens som sykkelens ECU/datasystem slik at de gjenkjennes og knyttes korrekt til hvert hjul.
Er vel ganske enkle konstruksjoner, disse sensorene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar