Lithium batteri

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
TommyS
Innlegg: 12
Registrert: 02 sep 2021, 18:51
Motorsykkelen din: ?

Lithium batteri

Legg inn av TommyS »

Noen som har noen anbefaling på lithium oppgradering til min -22 KTM 1290 SAS?

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av Bjerknez »

Den egenentlige fordelene er vel i grunn kun vekten?

Altså høyere energi intensitet.

Sikkert positivt innen racing hvor hvert eneste gram teller, men jeg er usikker på om det finnes så mange andre fordeler?

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1597
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Lithium batteri

Legg inn av Kjellrf »

Ladesystemene fungerer som regel best med den typen batteri de er lagd for.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av Bjerknez »

Litt avhengig av hvilken Lithium teknologi som finnes i disse MC batteriene så har vel disse batteriene innebygget ladekrets optimalisert for kjøretøyet dem er plassert i vil jeg tro?

Jeg regner med dem ikke bruker Lithium Ion celler i bil/MC batterier? Jeg vil tro LiFePo batterier er best egnet grunnet den nominelle spenningen pr. celle på 3.2V (som går opp i 12.8V ved bruk av 4 celler i serie.

Da slipper man nemlig og regulere spenningen ut av batteriet.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1603
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Lithium batteri

Legg inn av pingvin »

TommyS skrev: 26 mar 2024, 10:27 Noen som har noen anbefaling på lithium oppgradering til min -22 KTM 1290 SAS?
Biltema sine faktisk helt greie, bytte til Biltema lithium på flere sykler, bare passe på riktig dimensjon men fort litt lavere om samme Ah (mener følger med foring) eller øke Ah og beholde størrelse.

Selv gjort dette når uansett skulle bytte batteri, da no-brainer, sparer noen kg og bare rører startknappen fyrer sykkelen opp. Bortsett fra når kaldt (minusgrader), da høres det først ut som helt dødt før plutselig våkner. Har lader som også lader lithium men sluttet å bruke den for vedlikeholdslading, toppet opp på 3min så er i praksis nesten fulladet selv etter måneder (om ikke noe drar strøm selvfølgelig).

PS! Antigravity har forresten batteri med innebygget jump starter, kanskje ikke så dumt?
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lithium batteri

Legg inn av mekkern »

Så lenge ladesystemet ikke lader mer enn max15volt fungerer det.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 26 mar 2024, 20:59 Så lenge ladesystemet ikke lader mer enn max15volt fungerer det.
Regner med det sitter en sikkerhetskrets inne i disse batteriene for å forhindre at ladespenningen overstiger 15V? Hadde vært artig og åpnet et slikt batteri å sett litt inni :)

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 27 mar 2024, 01:00
mekkern skrev: 26 mar 2024, 20:59 Så lenge ladesystemet ikke lader mer enn max15volt fungerer det.
Regner med det sitter en sikkerhetskrets inne i disse batteriene for å forhindre at ladespenningen overstiger 15V? Hadde vært artig og åpnet et slikt batteri å sett litt inni :)
Blybatterier har innebygget balansering av alle cellene, det er kjemien i seg selv som ordner det men lithium MÅ ha en eller annen form for ekstern balansering. Uten balansering vil en celle som ikke er 100.0% lik alle andre sakte men sikkert drive fra de andre og en vil kunne ende opp med f.eks 3 celler som er fulladet og en tom, da blir summen ikke noe særlig...

Hvorvidt et lithium MC-batteri har noen innebygget begrensing på ladespenning vet jeg ikkeno om men jeg ser der står i spec for en del slike batterier at de må ha ladespenning mellom 14 og 15V og da skal de ikke trenge ekstra beskyttelse... Hvorvidt en MC (eller annen motor for den del) virkelig holder seg innenfor 14-15V en en annen sak. Dynamoen på Bimbo er merket 14V og det er en helt vanlig Bosch dynamo, litt mindre men ellers ganske lik en bildynamo, så jeg vil tro den holder seg svært nær 14V. De dynamoene jeg har sjekket som er merket 14V har vært AKKURAT det...

Jeg har noen store LiFePO4 batteri i solcelleanlegget mitt og med en skikkelig BMS har jeg en typisk spenningsvariasjon mellom cellene på 0.005V men kan slumpe til og komme opp i 0.020V i ny og ne... BMSen min balanserer cellene med opptil 2A.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av Bjerknez »

Da regner jeg med du kjører såkalte aktive BMS'er som balanserer hele tiden og ikke passive som kun balanserer når man topplader?

Hvilken type BMS sitter det i disse forresten?

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 27 mar 2024, 09:15 Da regner jeg med du kjører såkalte aktive BMS'er som balanserer hele tiden og ikke passive som kun balanserer når man topplader?

Hvilken type BMS sitter det i disse forresten?
Der er en 200A JK-BMS på hvert batteri og de er aktive, ja.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av Bjerknez »

I see.

Jeg regner også med at det brukes LifePo4 celler i 12V batterier til MC? Jeg har nemlig sett noen det står "Lithium Ion" på. Det synes jeg er litt rart... da det kompliserer enn del vedrøørende spenningen å styringen av disse batteriene siden nominell spenning pr. celle er høyere (3.7V).

Dessuten er Ion cellene vesentlig skumlere å ha med å gjøre. Vet ikke om jeg ville hatt et slikt under skinkene faktisk...

Online
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 374
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 27 mar 2024, 09:26 Jeg regner også med at det brukes LifePo4 celler i 12V batterier til MC?
Måtte lete en del i dokumentasjonen til Biltema sine batterier men i sikkerhetsdatabladet står der "Lithium iron phosphate" og det virker i alle fall betryggende. "Li-Ion" er en mer generell betegnelse som også passer på LiFePO4 men brukes jo vanligvis om de som ikke er "Lithium iron phosphate".
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av Bjerknez »

SveinHa skrev: 27 mar 2024, 10:37
Bjerknez skrev: 27 mar 2024, 09:26 Jeg regner også med at det brukes LifePo4 celler i 12V batterier til MC?
Måtte lete en del i dokumentasjonen til Biltema sine batterier men i sikkerhetsdatabladet står der "Lithium iron phosphate" og det virker i alle fall betryggende. "Li-Ion" er en mer generell betegnelse som også passer på LiFePO4 men brukes jo vanligvis om de som ikke er "Lithium iron phosphate".
Det står da ganske tydelig "Lithium Ion" på siden av batteriene og ikke "iron"?

Uansett, så er det vel lite trolig at det brukes noe annet enn LifePo4 celler i 12V batterier til MC og evt. bil.... får jeg håpe...

mekkern
Innlegg: 7590
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Lithium batteri

Legg inn av mekkern »

Det er iron phosfate. De er antagligvis produsert av https://skyrichbatteries.co.uk/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22924
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lithium batteri

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 27 mar 2024, 11:15 Det er iron phosfate. De er antagligvis produsert av https://skyrichbatteries.co.uk/
Ja, disse så jo vertfall mistenkelig like ut :)

Svar