BMW R1100RS Lithiumbatteri mod

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 383
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: BMW R1100RS Lithiumbatteri mod

Legg inn av SveinHa »

Bjerknez skrev: 26 apr 2024, 11:01 Parallelkobler du to slike batterier så dobler du vel kapasitet og CCA også?
Jepp.
Bjerknez skrev: 26 apr 2024, 11:01 Kan være smart og sjekke spenningen på begge batteriene så ikke forskjellen er for stor før du kobler dem i sammen. La dem gjerne stå sammenkoblet noen timer så dem får "balansert" seg før du putter dem i sykkelen og kobler dem til.
Det tror jeg er en betydelig overdrevet problemstilling. Har lest om en del folk som hjemmebygger store batterier, sånt i størrelsesorden 15-30kWh eller noe sånt, som parallellkobler alle cellene først og lader alle opp til 3.6 et eller volt annet før de seriekobler men det virker på meg som en heeeeelt unødvendig øvelse da du uansett må ha en BMS med balansering. På mine til sammen 42kWh LiFePO4 batterier har jeg JK BMS med 2A balansering og ser at der typisk er en deltaspenning på rundt 0.005V mellom cellene, en del mer når der er store strømmer ut eller inn. Den initielle manuelle balanseringen er av liten verdi når batteriene har vært i drift noen dager uansett... Har du en celle som er litt bedre eller dårligere enn de andre så vil den drive bort fra de andre i SOC over tid uansett og har du, i worst case scenario, en enkelt celle med SOC 0% og de andre 15 i 100% SOC så har du i realiteten et tomt batteri... Blybatterier er litt enklere sånt sett da balanseringen er innebygget i kjemien...

Hadde et lite uhell i bobilen i vinter. 3 stk LiFePO4 batterier hvert på 125Ah hadde blitt tømt betydelig raskere enn forventet og var nede i SOC 0%. Satte på lader og bare 2 av de kom seg opp til 100%, det tredje var fremdeles dødt. Koblet det fra/til og BMS våknet og viste fremdeles 0%. Satte på en liten (2.5A?) lader en liten time til det kom noe få % opp og koblet det så til de andre uten et snev av gnist og der gikk da bare 3-4A fra de andre og over i det "døde". Etter å ha hatt stor lader på i mange timer var alle 3 oppe i 100%.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22998
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BMW R1100RS Lithiumbatteri mod

Legg inn av Bjerknez »

Ja, jeg har lest det samme, men har også sett mange fraråde og bruke parallelkobling som balansering av to batterier.

Innenfor rimelighetens grenser er nok dette innafor ja. Men hvis det ene bateriet har en spenning på feks. 11V og det andre 12.8V så ville jeg nok vært forsiktig hvis det var to lithium celler. Med to blybatterier hadde det kanskje vært tryggere.

Men to nye batterier er vel nærme nok i spenning og helse generelt til at dette ikke er noe problem vil jeg tro.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4727
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: BMW R1100RS Lithiumbatteri mod

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg ser heller ingen utfordringer med det

Svar