Bolter sitter fast

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av Gammelsmurfen »

Domino skrev: 29 mai 2023, 13:21 Dersom man bruker muttertrekker, vil det være best å sette den på 1 og bruke litt mer tid? Eller skal man bare sette den på full pupp med en gang?
Tid er en god idé, er ofte at når den får "vibrert" med mange slag over tid, så gir den etter til slutt.
Gjerne "vri" litt på verktøyet også etter hvert får å øke kreftene litt om nødvendig.
Innstillingen vil nok variere etter hvor kraftig moment det er i trekkeren, der kan det være store sprik.

Arvidnesse
Innlegg: 85
Registrert: 20 sep 2020, 23:07
Motorsykkelen din: Suzuki DR750 BIG
Sted: Sotra, BERGEN

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av Arvidnesse »

Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big

Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av mekkern »

Muttertrekker ødelegger umbraco og torx.
Det er for små "anleggsflater" når det begynner å slå så de deformeres.
Slagtrekker og/eller skikkelige 3/8"-1/2" umbraco tapper.
Så en latmannsarm-men på slike små så er skralla nok.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av dypen »

@Nypåmc Apropos muttertrekker, har du lest innlegget mitt tidligere i tråden her …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 337
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av SveinHa »

Jeg ville aldri brukt muttertrekker på slikt, har dradd av langt flere bolter med muttertrekker enn med direkte håndkraft. Muttertrekker må være siste utvei om en bare må gi full pupp for å om nødvendig knekke bolten.
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av rolf-arne »

Som flere er inne på så , starter jeg med smøring og avstemt nøkkel.

Avstemt nøkkel = riktig lengde på arm så momentet blir ganske rett.

Latman på så små bolter, brukes skjelden og medfører bytte av bolt.

Om bolt sitter , så gir man den 3-6 slag med hammer...

Kommer den ikke da så tar man tida til hjelp, lar smøring/olje få virke over natta. Jeg bruker konsekvent Jamaica olje...

Neste økt starter som den forrige..

Om den fremdeles sitter så risikerer jeg bolten , med mer bruk av makt, mest med hammeren... (men også latmat)

På aluminium deler så er hammer slag særdeles effektivt, da oksidering fyller et hvert tomrom rund skruen... og mange nok slag med hammeren komprimerer oksidering, nok til å få rom mellom gjengene.

Oksidering, spesielt i sammenheng med aluminium, fungerer som en veldig effektiv gjengelås.

Et siste tips, når du får bolten til å gå, så bruk olje - skru 2 utover og 1 innover.

Da moer du gjengene og flytter skit,rust og oksidering ut.. og gjengene i godset bevares bedre enn om du tvinger bolten ut.

Å tvinge bolten ut kan medføre "riving" av gjenger og neste bolt blir vanskeligere å skru inn.

Ta den tid du trenger, bolter skrues inn for hånd...

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av dypen »

Nypåmc skrev: 28 mai 2023, 19:37 Jeg prøver å skifte bremse klosser. Disse 4 bolter/skruer sitter sikkelig fast. Jeg har prøvd rustløsner men det hjalp ikke. Har dere noen tips til å løsne disse? En bekjent av meg ba meg bruke varme/gassflamer men det tør jeg ikke..
Evt om dere vet om verksted i nærheten av oslo med ikke altfor lang ventetid?
@Nypåmc har du kommet i mål etter mange gode forslag her og spesielt fra @rolf-arne
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
utc
Innlegg: 341
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: Bolter sitter fast

Legg inn av utc »

Det mangler ikke på "gode" råd her men muttertrekker er noe du bør styre unna.
Prinsippet med oppvarming er godt men skal det gjøres korrekt så skal det varmes i hele godset rundt boltene. Erfaringsmessig kan det lønne seg å "søle" litt med 5-56 el. tilsvarende. Deretter trekker du de litt til ( det skal 0,1mm til for suksess) deretter bør du kunne trekke de av men regn med motstand. Pass på at du bruker skikkelig kvalitetsverktøy som passer 100%. Billigverktøy fra tvilsomme produsenter kan bli virkelig dyrt. Skulle du allikevel klare å ødelegge bolten så er en skrueutrekker en riktig god nødløsning om du får plass til en.
Bruker du en latmannsarm som er foreslått så anser jeg det som en dårlig idè i og med at du mangler presisjonsfølelsen i grepet.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Svar