Hjelp... Smeltede kabler.... CBR 600 F4

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
DrBravo
Innlegg: 8
Registrert: 03 okt 2022, 14:26
Motorsykkelen din: 99' Honda CBR600F4

Hjelp... Smeltede kabler.... CBR 600 F4

Legg inn av DrBravo »

Hei!
Jeg tok MC-lappen i sommer, og naturligvis (selv om jeg ikke hadde planer om å kjøpe noe sykkel enda) gikk jeg til innkjøp av sykkel for snaue to uker siden! :)
Drømmen om en nyere MC ble lagt på vent, da budsjettet ikke akkurat var ''der'', men etter en runde som sleip lokalpolitiker i heimen (les: overtaling av konemor), ble det bevilget midler fra fellespotten til innkjøp av en gammel helt; En 99-modell Honda CBR 600 F4.
Sykkelen hadde da tilbakelagt 78000km, og gikk som en klokke uten noe problemer eller utfordringer, annet enn et tanklys som ikke fungerer. Kort og godt, god gammeldags Honda-kvalitet! Det fulgte bare med 1 nøkkel, så jeg bestemte meg fort for at jeg skulle koste på meg en ekstra nøkkel. (Ny ECU er selvfølgelig en kostnad jeg IKKE har lyst å møte på!)
Jeg søkte opp en forhandler som ga meg tilbud på denne rutineoperasjonen, og jeg slo til, avtalte tid og kjørte sykkelen til verkstedet. Skuffelsen og irritasjonen var derfor stor da jeg etter et par dager fikk melding om at ''noe var feil'' og under prosessen med koding av ny nøkkel, ''begynte noen kabler å gå varme og smelte....'' Jeg har vært og snakket med både verkstedsleder og mekanikere både hos forhandleren og utenforstående, og ingen har vært borti at dette har skjedd før og kan ikke si noe om hva som har skjedd :(

Så derfor, o' store internett:
Har noen her vært borti noe lignende før?
Kan forhandler ha koblet feil i en slik operasjon som de har gjort hundrevis av ganger før?
Må jeg bare forvente at en sykkel som er 23 år gammel, men gikk helt fint ved avlevering, smelter kabler når den står på verksted?

Alt av råd, tips, etc. etc. mottas med stor takk, jeg er jo faktisk ingen MC-mekaniker selv.
Det er trist nok å muligens miste resten av kjøresesongen, men det er enda surere å evt. ende opp med ekstra utgifter, og ikke minst risikere å måtte krangle både langt og lenge med noen som forhåpentligvis ikke har handlet med onde hensikter. Jeg er jo naturligvis ikke mega-interressert i å legge store summer i en gammel sykkel, og i hvert fall ikke når den (som tidligere nevnt) gikk som en klokke og kun skulle inn for å få en ekstra nøkkel...

USJ... Beklager langt og furtent innlegg, men jeg har bare lyst å kjøre sykkelen min før kulden setter skikkelig inn! Med to nøkler tilgjengelig! :) Hehe!

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp... Smeltede kabler.... CBR 600 F4

Legg inn av Bjerknez »

Dette høres veldig rart ut. For at kabler skal smelte og ta fyr, så må vi vel snakke om kortslutning og dette har vel fint lite med koding av nøkkel og gjøre.

Jeg tror dem på verkstedet nok har gjort noe feil og siden dette skjedde når den faktisk var på verkstedet så vil jeg si dette fritar deg for kostnader rundt dette.

Så sant det da ikke er feil som en mekaniker ikke kunne vite noe om ut fra rutinene dem har har når dem gjør slikt.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hjelp... Smeltede kabler.... CBR 600 F4

Legg inn av mekkern »

hvis de bytter om pluss og minus så går det nok gæli..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Hjelp... Smeltede kabler.... CBR 600 F4

Legg inn av Relax »

Velkommen om bord :)

Slik som historien kommer fram så har ikke du gjort noe feil!?
Hvis verkstedet ikke advarte mot at her var det risiko , så er du helt uskyldig i dette.

Men, de har vel ikke sagt du skal betale heller?

Lykke til!
"Do the right thing"

Brukeravatar
DrBravo
Innlegg: 8
Registrert: 03 okt 2022, 14:26
Motorsykkelen din: 99' Honda CBR600F4

Re: Hjelp... Smeltede kabler.... CBR 600 F4

Legg inn av DrBravo »

Takk for fine svar og gode innspill, synes de ramser godt opp hvordan jeg selv ser på saken og hvor jeg i utgangspunktet mener ansvaret ligger. Det er jo sånn sett ingen som skal legges på hoggestabben her.... .....enda!😜
Jeg er heller ikke avkrevd eller forespeilet noe mer utgifter enn for nøkkelen foreløpig, og jeg ser heller ingen grunn til å betale for noe som ikke beviselig kan lastes på meg/sykkelen. Da blir det jo i praksis "ord mot ord", og en større sak utav det. Jeg venter fortsatt på ytterligere svar fra verkstedet, de skal nok undersøke litt til. Kan også si at praten gikk lett og var hyggelig når jeg var innom for å spørre hva i alle dager som hadde skjedd, og mekanikeren var helt sikker på at jeg skulle få sykkelen igjen i tipp topp stand. Det er jo vel og bra, men jeg er jo også ingen naiv tenåring lenger, men en gretten trebarnsfar i tredveåra 🤣
Trasig er det uansett når sykkelen står og jeg ikke vet noe mer! 😑 Time will show!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hjelp... Smeltede kabler.... CBR 600 F4

Legg inn av dypen »

Her rydder verkstedet opp og leverer sykkel’n som avtalt med ekstra nøkkel til avtalt pris. Noe annet er ikke tema :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp... Smeltede kabler.... CBR 600 F4

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 03 okt 2022, 19:29 Her rydder verkstedet opp og leverer sykkel’n som avtalt med ekstra nøkkel til avtalt pris. Noe annet er ikke tema :thumleft
Ikke for å være gledesdreper, men jeg hadde ikke tatt dette forgitt. Når det brenner under beina på et lite verksted økonomisk så er det utrolig hvor vanskelig dem kan bli. Er det et stort seriøst verksted med godt rykte så ordner det seg nok.

Når dem klarer å smelte ledningsnettet ditt vedrørende omprogrammering av en nøkkel, så ville jeg vel ikke akkurat stolt på dem 100% tror jeg.

Noen smeltede kabler i seg selv koster jo lite og bytte i seg selv. Spørsmålet er om dem finner ut HVORFOR kablene smeltet. Burde være grei skuring det også hvis dem har koblingskjema og et multimeter. Det som evt. koster her er tiden dem bruker og evt. erstatte en grillet ECU.

Heldigvis er sesongen snart over og verkstedene rundt om har som oftest bedre kapasitet utover nå.

Brukeravatar
DrBravo
Innlegg: 8
Registrert: 03 okt 2022, 14:26
Motorsykkelen din: 99' Honda CBR600F4

Re: Hjelp... Smeltede kabler.... CBR 600 F4

Legg inn av DrBravo »

Bjerknez skrev: 04 okt 2022, 01:41
dypen skrev: 03 okt 2022, 19:29 Her rydder verkstedet opp og leverer sykkel’n som avtalt med ekstra nøkkel til avtalt pris. Noe annet er ikke tema :thumleft
Ikke for å være gledesdreper, men jeg hadde ikke tatt dette forgitt. Når det brenner under beina på et lite verksted økonomisk så er det utrolig hvor vanskelig dem kan bli. Er det et stort seriøst verksted med godt rykte så ordner det seg nok.

Når dem klarer å smelte ledningsnettet ditt vedrørende omprogrammering av en nøkkel, så ville jeg vel ikke akkurat stolt på dem 100% tror jeg.

Noen smeltede kabler i seg selv koster jo lite og bytte i seg selv. Spørsmålet er om dem finner ut HVORFOR kablene smeltet. Burde være grei skuring det også hvis dem har koblingskjema og et multimeter. Det som evt. koster her er tiden dem bruker og evt. erstatte en grillet ECU.

Heldigvis er sesongen snart over og verkstedene rundt om har som oftest bedre kapasitet utover nå.
Enig, jeg vil ikke ta det for gitt. Uansett grunn og ''skyld'', så er det trasig uansett.
Foreløpig er det uansett ikke noe annet å gjøre enn å vente og krysse fingra for at det blir en hyggelig slutt for begge parter :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hjelp... Smeltede kabler.... CBR 600 F4

Legg inn av dypen »

Er veldig spent på hvordan dette vil ende …er verkstedet merkeforhandler? Håper det går veien :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
DrBravo
Innlegg: 8
Registrert: 03 okt 2022, 14:26
Motorsykkelen din: 99' Honda CBR600F4

Re: Hjelp... Smeltede kabler.... CBR 600 F4

Legg inn av DrBravo »

dypen skrev: 04 okt 2022, 16:52 Er veldig spent på hvordan dette vil ende …er verkstedet merkeforhandler? Håper det går veien :thumleft
Hei! Takk for det, jeg er naturligvis veldig spent selv.
Slik det ligger an til nå vil i hvert fall sykkelen bli ordnet, med nytt ledningsnett. Mer vet jeg ikke og jeg ønsker naturligvis ikke å ''henge ut'' noen.
(I hvert fall ikke før jeg vet hvordan det går i ettertid og om jeg er fornøyd eller snurt, hehe!)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hjelp... Smeltede kabler.... CBR 600 F4

Legg inn av dypen »

Hvem ville gjort det under reparasjon på ditt ståsted! Husk å gi rosende omtale hvis det er fortjent :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp... Smeltede kabler.... CBR 600 F4

Legg inn av Bjerknez »

Rosende omtale mener jeg kun bør gis når dem yter noe utover deres anasvarsområde og ikke når dem retter opp i ting dem selv har forårsaket.

Det blir litt som at jeg skulle få ros fordi jeg kom på jobb hver dag.

Mulig jeg bare virker vanskelig nå altså, men at dem hadde fikset sykkelen min etter å ha smeltet flere ledninger hadde jeg sett på som et absolutt minstekrav. Hadde dem gitt meg gratis lånesykkel mens den var på verksted og eller kompensert på en eller flere måter grunnet flere dager uten sykkel så hadde det nok kvalifisert med ros :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hjelp... Smeltede kabler.... CBR 600 F4

Legg inn av dypen »

Joda du har ett poeng der :prf
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hjelp... Smeltede kabler.... CBR 600 F4

Legg inn av Bjerknez »

Av de verkstedene jeg har vært på, så har dem gjort det dem skal og ikke noe mer. Derfor mener jeg det blir feil å gi ros utover det å være hyggelig og si takk for hjelpen av ren høflighet.

Derimot fortjener Alf Graarud Motor ros, fordi der får jeg lånesykkel hver eneste gang jeg leverer sykkelen på service, helt gratis. DET, er det ikke alle som gjør og dette er noe jeg mener er en service som fortjener ros. :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Hjelp... Smeltede kabler.... CBR 600 F4

Legg inn av dypen »

Har totalt vært på Spinnin Wheel Mysen sju ganger for service / reparasjon med 1050’n og 1290’n, spør i forkant om å leie sykkel og hver gang fått sykkel. Har fått låne 790, 890, 1090 og 1290 som jeg selvfølgelig fyller opp med bensin før tilbakelevering, aldri blitt belastet for leie av sykkel.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar