Clutch henger seg opp - Yamaha XT660X

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ZITHMANZ
Innlegg: 2
Registrert: 04 jul 2022, 20:22
Motorsykkelen din: Yamaha XT660X 2013

Clutch henger seg opp - Yamaha XT660X

Legg inn av ZITHMANZ »

Hei

Har nylig kjøpt meg min første sykkel, en Yamaha XT660x 2013 mod som jeg er strålende fornøyd med, men det er noe feil med clutch (som selvfølgelig selger ikke opplyste om).

Plages når jeg girer ned fort at clutch ikke spretter opp igjen når jeg girer ned, den henger liksom nede, må slippe clutch-hendel for at den skal sprette opp igjen, noe som kan være svært ubehagelig når man kommer til veikryss, rundkjøringer etc.
Plages og med å gire ned og finne N hvis sykkelen står i ro og clutch-hendel er trykket inn, regner med samme problemet som forårsaker begge tingene.

Noen som har løsning hva problemet kan være? :-k
Sist redigert av ZITHMANZ den 04 jul 2022, 23:27, redigert 2 ganger totalt.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Clutch henger seg opp - Yamaha XT660X

Legg inn av mekkern »

Clutch pedal?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZITHMANZ
Innlegg: 2
Registrert: 04 jul 2022, 20:22
Motorsykkelen din: Yamaha XT660X 2013

Re: Clutch henger seg opp - Yamaha XT660X

Legg inn av ZITHMANZ »

mekkern skrev: 04 jul 2022, 23:25Clutch pedal?
Bedre nå ? :)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Clutch henger seg opp - Yamaha XT660X

Legg inn av mekkern »

Dårlig clutchwire?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Clutch henger seg opp - Yamaha XT660X

Legg inn av Kjellrf »

Som nevnt, sjekk om clutsjwiren går lett og ledig. Løsne i begge ender og sjekk. Smøres med silikonolje, ikke mineraloljebasert smøremidler. Sistnevnte kan føre til at wiren går tregt etter endel år, da den kan løse opp plastikklineren i ytterstrømpa etterhvert.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Tom Færøvig
Innlegg: 41
Registrert: 19 jun 2021, 12:27
Motorsykkelen din: Honda cb500X -21 NAF medl.
Sted: Kristiansand

Re: Clutch henger seg opp - Yamaha XT660X

Legg inn av Tom Færøvig »

Mener du at girsjalteren blir liggende nede, sånn at du må slippe ut kløtsjen for å "få tak" i neste gir når du skal gire ned flere gir(sånn som når du skal stoppe på rødt)? Jeg har forøvrig forsvinnende lite å komme med når det gjelder det mekaniske, men det er masse gode her inne!

kaLARSnikov
Innlegg: 172
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '04 DL650 V-Strom
Sted: Østfold

Re: Clutch henger seg opp - Yamaha XT660X

Legg inn av kaLARSnikov »

Tom Færøvig skrev: 05 jul 2022, 12:44 Mener du at girsjalteren blir liggende nede, sånn at du må slippe ut kløtsjen for å "få tak" i neste gir når du skal gire ned flere gir(sånn som når du skal stoppe på rødt)? Jeg har forøvrig forsvinnende lite å komme med når det gjelder det mekaniske, men det er masse gode her inne!
Ser trådstarter ikke har svart, men ut i fra beskrivelsen så mistenker jeg det samme, at problemet ligger i girsjalter/girpedal.

Jeg er heller ingen mekaniker, men det er vel normalt en fjær eller lignende hvis oppgave er å returnere girpedalen til standardposisjonen. Det at problemet beskrives som sporadisk tyder på at denne ikke har røket helt, men det er kanskje tegn på slitasje, eller bare betydelige mengder skitt og møkk som har sneket seg inn over tid. Eventuelt manglende smøring - er ikke kjent nok med denne mekanismen til å kunne si om det kan ha noe å si.

Svar