Tungstartet mc. Sliter med å starte skikkelig opp

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Ridelikethewind
Innlegg: 82
Registrert: 02 aug 2017, 23:58
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 (2000 modell)

Tungstartet mc. Sliter med å starte skikkelig opp

Legg inn av Ridelikethewind »

Hei godt folk!

Har en mc som har begynt å ruske. Jeg er ikke super dyktig til å skru, men lurer på om det kan være noe med filteret som gjør at den ikke får startet opp skikkelig. Men før jeg satte den inn ifjor, så slet jeg med at jeg kunne få start på den også kjøre (tungstartet), men etter å ha satt den ifra meg. Så ville den nesten ikke starte og batteriet bare døde ut pga forsøk på start.

Jeg aner ikke hva det er og hva jeg kan gjøre. Har noen tips til meg? Har prøvd å starte den etter vinterlagringen, og det gikk nesten! Også døde den..

Sorry om spørsmålet er uklart. Bor sentralt i Oslo, om noen vil ta en titt/hjelpe.

Det er en GSXR 600 2000 modell med chocke

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 204
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600

Re: Tungstartet mc. Sliter med å starte skikkelig opp

Legg inn av Atrox »

Vanskelig å si uten å ha sett sykkelen men for meg kan det høres ut som du sliter med bensintilførsel. Tett filter, rusk i gasser eller tilsvarende. Lenge siden sykkelen fikk service?

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Tungstartet mc. Sliter med å starte skikkelig opp

Legg inn av Domino »

95 oktan bensin er ikke spesielt lagringsbestandig. Jeg ville ha tømt tanken, byttet bensinfilteret og fylt opp med fersk bensin. Dersom du har multimeter kan du jo også måle spenningen på batteriet når du prøver å starte.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Tungstartet mc. Sliter med å starte skikkelig opp

Legg inn av Kjellrf »

Lenge siden den fikk en full service?
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ErikW
Innlegg: 684
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Sted: Skien

Re: Tungstartet mc. Sliter med å starte skikkelig opp

Legg inn av ErikW »

Beklager min mening, men hvorfor ikke ta er service hos de som kan dette, da feilsøking uten viten kan resultere i å kjøre seg bort i mye rar teori og værre feil. Du nevner også at den var ruskete i forrige år

Ridelikethewind
Innlegg: 82
Registrert: 02 aug 2017, 23:58
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 600 (2000 modell)

Re: Tungstartet mc. Sliter med å starte skikkelig opp

Legg inn av Ridelikethewind »

Hei! Takk for svar! Jeg merket at den var tungstartet før jeg satte den inn mot slutten av sesongen ifjor. Følte batteriet ble drenert bare jeg skulle prøve å starte den.

Men igår så "gav jeg meg ikke". Så jeg startet den gjentatte ganger til jeg merket at de ville starte igjen.. Så hørte jeg to sånne "skudd" ut av potta. Så noe tyder på at det har vært gammel bensin. har kjørt den endel siden sist, så vil si den starter mye kjappere enn før!

Kunne det være gammel bensin eller noe som har satt seg fast i filteret som har kommet ut ved smellene jeg hørte?

Nineball
Innlegg: 96
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Tungstartet mc. Sliter med å starte skikkelig opp

Legg inn av Nineball »

Som Domino nevner er ikke 95 oktan bensin noe å ha i tank og systemet ved vinterlagring. Dagen bensin legger fort igjen litt avleiringer i tanken, rør og hele veien videre inn i injection-systemet. Det er nok ikke dumt å få noen som har kunnskapen til å se over dette.
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Tungstartet mc. Sliter med å starte skikkelig opp

Legg inn av Nomade »

Nineball skrev: 17 apr 2022, 16:07 Som Domino nevner er ikke 95 oktan bensin noe å ha i tank og systemet ved vinterlagring. Dagen bensin legger fort igjen litt avleiringer i tanken, rør og hele veien videre inn i injection-systemet. Det er nok ikke dumt å få noen som har kunnskapen til å se over dette.
Har ikke injeksjon denne....

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Tungstartet mc. Sliter med å starte skikkelig opp

Legg inn av FredrikE24 »

Nomade skrev: 17 apr 2022, 19:00
Nineball skrev: 17 apr 2022, 16:07 Som Domino nevner er ikke 95 oktan bensin noe å ha i tank og systemet ved vinterlagring. Dagen bensin legger fort igjen litt avleiringer i tanken, rør og hele veien videre inn i injection-systemet. Det er nok ikke dumt å få noen som har kunnskapen til å se over dette.
Har ikke injeksjon denne....
Og det gjør det vel enda verre.

Min erfaring er at jeg fint uten problemer overhodet kan la sykkelen stå med en eller annen mengde 95oktan vinteren over og sykkelen starter på våren som om sykkelen ble parkert dagen før. Jeg har imidlertid elektronisk innsprøytning og ikke forgasser.

Til trådstarter:
Få kontrollert ladingen. Er denne OK sørg for at batteriet ditt er i god form..
Sikkert ikke så dumt å få inn noe ny bensin i tanken, men jeg har selv tilgode å ha problemer med overvintret bensin i alle motoriserte dingser jeg har til rådighet(gressklippere, snøfres, mopeder, motorsager osv) og tenker at dine problemer ligger et annet sted..

Så må du enten få noen som kan litt om motorsykler og motorer sørge for at den er shipshape, eller så må du lære deg det selv.
Jeg tror ikke dine problemer er løst, jeg tror de kommer til å vedvare.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Tungstartet mc. Sliter med å starte skikkelig opp

Legg inn av Kjellrf »

Ett tips er å bruke STP Injection cleaner i bensina, den løser opp de små avleiringene i forgasserne, hvis det er problemet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Lauri
Innlegg: 416
Registrert: 22 des 2011, 15:05
Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia

Re: Tungstartet mc. Sliter med å starte skikkelig opp

Legg inn av Lauri »

(Litt gammel tråd, men jeg våger meg utpå med erfaring og råd.)

Ettersom jeg har flere 80-tallssykler i stallen med forgassere, så har jeg over år vært plaget med høyere og høyere bensinforbruk samt vanskeligere og vanskeligere oppstart.

Jeg har, som nevnt av en forumbrukere, prøvd meg med forgasserrens, men uten hell.

Så, for noen år siden, ble jeg introdusert til ultralydvasking (og da testet på innsprøytningsdyse til bil). Før vasking så kom det tilnærmet en pissestråle ut av dysen. Etter ultralydvasking kom bensinen ut i sprayform 😁👊 slik ingeniørene har konstruert.

Deretter kjøpte jeg meg en liten ultralydvasker, skrudde ut dyser samt flottørnål med sete - og fikk de ultralydvasket. Resultat: Rask oppstart og redusert bensinforbruk.

Mitt råd: Glem forgasserrens; avleiringer må slås løs ved hjelp av den kavitasjonsprosessen en ultralydvasker leverer!
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Tungstartet mc. Sliter med å starte skikkelig opp

Legg inn av dypen »

Masse gode råd her men trådstarter kommer mest sannsynlig like langt! Søk hjelp hos de som jobber med dette til daglig og vær forberedt på å ta en runde med feilsøk og er det ikke for mye galt putter du på en service på toppen. Lykke til :thumleft
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar