Batteri flatt - igjen

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Batteri flatt - igjen

Legg inn av Isbilen »

Hei!

Jeg hentet ut sykkelen fra vinterlageret på lørdag, hvor de har vedlikeholdsladet gjennom vinteren. Startet på første forsøk, og jeg kjørte glad og fornøyd hjem.

Har stått i garasjen siden da, og det har vært noen dager med grader rett under 0 på natta. I dag skulle jeg starte for å komme meg på jobb, og det var ett sviv på første forsøk, to på andre, så ett på tredje, og til slutt var det dødt. Jeg går ut ifra at batteriet er flatt, må lades og så går det seg til igjen.

Men jeg synes det er rart at det går flatt etter noen få dager stillstand, selv om det har vært litt kaldt. Jeg har også opplevd på sommeren at det har vært noen ganger hvor den rett og slett ikke vil fyre, med samme oppførsel, hvor det er et halv sviv også bare stopper den. Skru av og prøv igjen, så har det stort sett gått bra, men jeg er jo redd for den dagen hvor jeg står langs landeveien og den IKKE gidder å fyre.

Batteriet er fra sykkelen var ny, som nå er seks år siden. Sykkelen er en 1200 GS, som jeg vet har litt elektronikk som kan trekke strøm selv om sykkelen ikke går. Men - er det noen formeninger om det rett og slett er gammelt batteri, om jeg skulle brukt den litt før jeg parkerte den på lørdag, eventuelt de påfølgende dagene, eller om det er på grunn av temperatur?
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av rolf-arne »

Tenker du må regne med nytt batteri - 6 år - kan i mange tilfeller være lang tid og i andre bare halv gått løp. Om du ikke kan få det belastningsmålt/testa så hadde jeg bare kjøpt nytt.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Nineball
Innlegg: 96
Registrert: 22 mai 2020, 15:47
Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2006 Honda VFR800
Sted: Vestfold

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av Nineball »

Ta en kontroll av batteriet og hvis det er nogenlunde så burde du også få sjekket at tilførselen fra batteri til starter samt jording er bra, har erfaring av at symptomene kan være ganske like, spesielt på motorer hvor starter drar tyngre rundt.
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av Isbilen »

rolf-arne skrev: 23 mar 2022, 13:17 Tenker du må regne med nytt batteri - 6 år - kan i mange tilfeller være lang tid og i andre bare halv gått løp. Om du ikke kan få det belastningsmålt/testa så hadde jeg bare kjøpt nytt.
Er vel kanskje der jeg har landet også... snakket med forhandler og de har originalt batteri (usikker på produsent) til 1700,- som jeg syntes var litt stivt, men er kanskje bare å svelge og få unnagjort. Tenkte å kjøpe med kabelsett for hurtigkobling til lader også, så jeg slipper å drive å nappe ut batteriet. Er litt kjipt plassert på GS.
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av Isbilen »

Nineball skrev: 23 mar 2022, 13:40 ... få sjekket at tilførselen fra batteri til starter samt jording er bra...
Litt usikker på hvordan jeg skal få sjekket det, uten å sette den inn og få noen til å se på det :eh Tenker kanskje at et greit førstesteg er å ta utgiften på å få byttet batteriet og passe litt godt på vedlikeholdslading, og være obs på om det er noe "lugg" senere i sesongen.
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av Bjerknez »

Isbilen skrev: 23 mar 2022, 14:02
Nineball skrev: 23 mar 2022, 13:40 ... få sjekket at tilførselen fra batteri til starter samt jording er bra...
Litt usikker på hvordan jeg skal få sjekket det...
Mål motstanden mellom minuspolen på batteriet og minuspolen på starteren. Denne motstanden skal være veldig lav og aller helst tilnærmet null. Det er alltid LITT motstand i kabler, men skal ikke være mye motstand mellom minuspol på starter og minus pol på batteri.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av FredrikE24 »

Ta det enkleste først og bytt batteri..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av Bjerknez »

Det enkle er ofte det beste ja... så sant ikke det er dårlig gjording som gjør at et relativt stort strømtrekk er årsaken til spenningsfallet?

Uansett så er det kanskje lite trolig at det er problemet?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av kjellv »

Hvis sykkelen lader som den skal, er det som regel batteriet som er dårlig. Sjelden dårlig jording, hvis ikke sykkelen er veldig gammel.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 23 mar 2022, 18:51 Det enkle er ofte det beste ja... så sant ikke det er dårlig gjording som gjør at et relativt stort strømtrekk er årsaken til spenningsfallet?

Uansett så er det kanskje lite trolig at det er problemet?
Det er jo en BMW. Skikkelig dynamo og redundans på jording..

Har man ikke et måleinstrument for hånden er kontroll av ladespenning og spenning på batteri under BELASTNING vanskelig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 23 mar 2022, 19:25
Bjerknez skrev: 23 mar 2022, 18:51 Det enkle er ofte det beste ja... så sant ikke det er dårlig gjording som gjør at et relativt stort strømtrekk er årsaken til spenningsfallet?

Uansett så er det kanskje lite trolig at det er problemet?
Det er jo en BMW. Skikkelig dynamo og redundans på jording..

Har man ikke et måleinstrument for hånden er kontroll av ladespenning og spenning på batteri under BELASTNING vanskelig.
Ja, enig med deg.

Men det KAN være dårlig jording. Selv om jeg er enig i at det er lite sannsynlig...

Brukeravatar
Isbilen
Innlegg: 204
Registrert: 05 aug 2013, 22:36
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2016

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av Isbilen »

Problemet er vel løst, tror jeg. Fikk god pris på batteri fra en forhandler i nærheten, så det ble et Unibat til halve prisen av «originalt BMW». Han gikk god for det så da har jeg ingen grunn til å mistro ham 😅
Investere samtidig i en vedlikeholdslader med opplegg for en plugg å legge under setet eller noe. Finner ut av det til helgen når jeg setter inn og tar en prøvetur.

Takk for innspill 😎
2007 Yamaha FZ6 S2
2004 Kawasaki Z750
2016 Yamaha Tracer 900
2017 Triumph Street Triple 675
2016 BMW R1200GS

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av Bjerknez »

Nå som du har investert i et nytt batteri vill jeg samtidig testet det under last om det klarer og holde spenningen på et akseptabelt nivå under start etc.

En slags gyllen regel er at et batteri ikke bør gå under 11V (ish) under start. Vertfall ikke et helt nytt batteri.

Et multimeter har jeg uansett funnet ut er uunnværlig sak og ha i skapet. Man trenger ikke å forstå alle aspektene med et multimeter for at det skal kunne hjelpe deg i hverdagen. Måling av spenning (volt), strøm (ampere/milliampere), motstand og kontinuitet er de mest grunnleggende funksjonene man trenger i hverdagen.

Alle kabler og ledninger har motstand. Jo lenger og eller tynnere kabelen er jo mer motstand er det i kabelen. Motstanden øker i takt med strømforbruket (ampere).

Hvis hvilespenningen på batteriet (hvor mange volt det viser uten last) er feks. 12.8V og spenningen under start synker til under 11V så er/begynner batteriet å bli dårlig, ELLER du KAN ha dårlig jording til feks. starteren.

Grunnen til en evt. dårlig motstand i en kabel til feks. starteren er vel som oftest dårlig kontakt. Evt. kan kabelenen ha fått en skade ett eller annet sted. Men som tidligere nevnt så er dette lite sannsynlig på nyere sykler. Men sjekk koblingen til batteripolene.

Merk at det kan være vanskelig og måle spenningen under start med et multimeter da mange oppdateres for sagte til at du faktisk får målt eller sett den laveste spenningen i displayet. Så i slike tilfeller kan det være best å bruke et analogt multimeter (med viser) eller evt. bruke "max/min" funksjonen på multimeteret hvis du har det.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 24 mar 2022, 05:29 Alle kabler og ledninger har motstand. Jo lenger og eller tynnere kabelen er jo mer motstand er det i kabelen. Motstanden øker i takt med strømforbruket (ampere).
Motstanden i kabel er tilnærmet konstant. Spenningsfallet over kabelen øker i takt med strømmen gjennom motstanden.

Gitt ved:
U=R x I.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Batteri flatt - igjen

Legg inn av SilverSmurfer »

Hva slags type batteri er det? Hvis du har investert i et lithium batteri så vil det fungere veldig mye dårligere enn tradisjonelle AGM batterier når det er kaldt.

Svar