MC kveles på tomgang etter vinteren

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
randi
Innlegg: 1
Registrert: 20 mar 2022, 19:37
Motorsykkelen din: Honda Hornet CB600F - 2004

MC kveles på tomgang etter vinteren

Legg inn av randi »

Sliter med å få sykkelen min ut på veien etter den har stått siden desember.

Klarer å få den på, og den høres bra ut når man gir litt gass, men når den går ned til tomgang kveles motoren. Den går generelt ujevnt på tomgang uten choke, selv når den er varm.

Har byttet ut bensinen og gitt litt gass mens den har gått i fri i håp om at litt gjennomskylling med ny bensin skulle hjelpe.

Har lite erfaring med MC, så jeg er litt usikker på hva mer jeg kan prøve uten proff hjelp. Er det noen flere ting jeg kan teste før jeg gir opp og sender den på verksted?

Tiderace
Innlegg: 14
Registrert: 12 nov 2017, 19:38
Motorsykkelen din: Triumph

Re: MC kveles på tomgang etter vinteren

Legg inn av Tiderace »

Sånn som du beskriver det, mistenker jeg at tomgangsdysene er helt eller delvis blokkert. Hullet er veldig trangt i utgangspunktet, og vinterlagring med 95-oktan på tanken betyr problemer etter at de begynte å tilsette etanol. Etanolen er et organisk materiale med dårlige lagringsegenskaper. Jeg lærte dette på den harde måten, men slapp unna med å kjøre gjennom en tank med etanolfri 98-oktan pluss en dash med Startron. Alternativet ville vært å stake opp tomgangsdysene.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MC kveles på tomgang etter vinteren

Legg inn av FredrikE24 »

Greit å vite hva slags sykkel det er, og hvor du eventuelt holder til

Svar