MIG sveis til hobby bruk …

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av Snekker.edvin »

Og hvis man kjøper en ny maskin så servis og garanti er inkludert. Etter garanti er ferdig så koster skjorta å reparere en proffmaskin , men jeg kan kaste den billig uten å grue seg for det

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av simpson »

Snekker.edvin skrev: 30 jan 2022, 13:07 Spiller ingen rolle hva slags utstyr man bruker som nybegynner. Hvis man har ikke kunnskaper fra før, så en maskin til flere tusen kroner hjelpe veldig lite.

Ja, jeg har ikke fagbrev i sveising. Og kan ikke så dypt med tekniske greier. Men har sveiset med mange forskjellige apparater. Pinne, mig, gass og mest morsomt - "karbid" så jeg vet hva jeg snakker om proff og hobby
Den påstanden din er dessverre feil. Dårlige, billige maskiner er vanskeligere å stille inn og vanskeligere for nybegynnere å bruke enn dyrere maskiner. Og går du virkelig opp i pris stiller du bare inn platetykkelsen og resten tar maskinen seg av, altså helt perfekt for nybegynnere

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av simpson »

Snekker.edvin skrev: 30 jan 2022, 13:19 Og hvis man kjøper en ny maskin så servis og garanti er inkludert. Etter garanti er ferdig så koster skjorta å reparere en proffmaskin , men jeg kan kaste den billig uten å grue seg for det
Har aldri kjøpt noe på Jula, Biltema eller andre billigkjeder der service på produkter er inkludert.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av simpson »

Bjerknez skrev: 30 jan 2022, 12:13
simpson skrev: 30 jan 2022, 11:32
Bjerknez skrev: 30 jan 2022, 07:40 Når jeg gikk på skolen (industri rørlegger) for maaange år siden så sveiset vi med gass og sveisetråd. Jeg syntes faktisk det var overraskende enkelt jeg da. Man hadde liksom mer kontroll. Jeg har sveiset LITT med MIG i de senere år, men kan vel ikke si at resultatet ble veldig heldig. Man er liksom mer prisgitt apparatet, på en måte.

Det jeg har sveiset med mest i voksen alder er slike elektroder man bytter ut. (husker ikke navnet). Disse var også ganske enkle å få til pene sveiseskjøter med. Men MIG ble litt sprutbæsj for min del. Men jeg har heller ikek sveiset så mye med MIG at jeg ble god på det heller, bare så det er sagt.
Sprut kommer ofte av feil innstilling.
Fine sveiser med pinner er ikke vanskelig, spesielt hvis du sveiser horisontale kilsveiser med sure elektroder.
Men hvis du begynner med stillingsveis osv så øker også vanskelighetsgraden mange ganger.
Det tar 4 år og utdanne seg til sveiser og det jo en grunn til det.
Ja, er klar over det. Som nevnt så ga jeg ikke sveiseapparatet skylden for dette heller. Men poenget er at for min del så synes jeg gasssveising var det enkleste da man kunne styre resultatet litt mer selv med tanke på glødebad og matning etc. Men i dag er vel en slik sveisemåte ganske avlegs vil jeg tro?
Autogen sveising er ikke mye i bruk lenger nei, det er TIG som har tatt over. Men akkurat samme prinsippet men du bruker en wolframelektrode og strøm for oppvarming av smeltebad isteden for gass

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av Snekker.edvin »

Må jeg ha Fluke multimmeter til å sjekke volt på en 12V batteri eller går det greit med en classohlson/Biltema ? Trenger kun en gang = Biltema. Brukes +- hver dag = NO GO - Fluke eller noen lignende
!
5C82A2AC-EA52-4239-8E9E-F8259734E88A.png
Fikk lyst til å kjøpe og invitere alle dere Proffe til å teste denne :crazy:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22866
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av Bjerknez »

For å sjekke spenning på Bilbatteri kan du bruke hva som helst. Ingen grunn til å brenne av flerfoldige tusen på Fluke.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22866
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av Bjerknez »

Men jeg er enig med cannon med at det er dem som har minst erfaring som bør kjøpe de dyreste multimeterene. Dette på grunn av den interne sikkerheten og generelt sett noe enklere betjening da de som koster litt mer har "auto range" etc. men man trenger ikke Fluke nei. Men bruker man 3-400 kroner på et multimeter så får man noe som er bra nok til bruk på 220V og under.

Det samme gjelder nok trolig også sveiseapparat. Uten at jeg har testet dette selv. Men at man må ha det dyreste og flotte? Neppe.

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av mekkern »

Så lenge jeg ikke trenger satse livet mitt på en sveis utført av en selvlært kjaka med "jævlig bra og billig sveis og tråd" så kan folk bruke hva de vil for meg.
Men etter 16 år i faget som faglært sveiser så stoler jeg ikke på andre enn de proffesjonelle når det gjelder sikkerhet eller kvalitet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av Gammelsmurfen »

Nå er forresten det apparatet trådstarter nevnte innledningsvis på salg (-500 kr.)
https://www.jula.no/catalog/verktoy-og- ... at-000660/

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MIG sveis til hobby bruk …

Legg inn av mekkern »

DE har forresten sluttet med den "brukbare" no-gas tråden også...RIMAC 0.8mm-som faktisk er en brukbar tråd.
Biltema sin er skrot-Stanley på Jula virker å være i samme gate.
På Tools får du tak i Luna som kan kjøres ned i 25A skriver de og Esab fungerer sikkert brukbart også.

https://www.lunakatalogen.no/produkter/ ... -206190100

denne er vel den en kan håpe på det beste resultatet med.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar