Problemer med bakbrems etter klosseskift.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

cannon skrev: 29 okt 2021, 18:05 Det tyder jo på et ABS-problem. Fungerer frambremsen normalt?
Jepp, funker helt fint.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av dypen »

Hvis noen av dere kan tysk så tror jeg lufting er omtalt her … det er iallfall om TDM, bremser og ABS.

https://wiki.tdm-forum.net/index.php/Zusatz_mit_ABS
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Online
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av mekkern »

Ser ut som ventilene kan sette seg grunnet vann og irr...
sikkert lurt å ikke vente for lenge med skifte av veske ja... :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av dypen »

Her er en som kan hjelpe deg … hvis du ønsker har han også bil for å hente og levere sykkel’n hjemme hos deg.

https://www.motorhansen.no/
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

dypen skrev: 29 okt 2021, 21:05 Her er en som kan hjelpe deg … hvis du ønsker har han også bil for å hente og levere sykkel’n hjemme hos deg.

https://www.motorhansen.no/
Takk! Jeg har Hjelpis Motorstall rett nedi gata på Alnabru. Tar en tur ned på mandag og rådfører meg om muligheten for å løsne ventilen evt andre gode løsninger på problemet.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

dypen skrev: 29 okt 2021, 20:10 Hvis noen av dere kan tysk så tror jeg lufting er omtalt her … det er iallfall om TDM, bremser og ABS.

https://wiki.tdm-forum.net/index.php/Zusatz_mit_ABS
Måtte børste støv av skoletysken, forbausende mye som hang igjen :D . Men etter det jeg har lest meg til på engelsk, norsk og tysk så fungerer ABS'en slik at den reduserer mengde/trykk på bremsevæske ved hjulslipp og det gjøres gjennom solenoidene i ABS-enheten. Bremsevæska som ligger der blir (ref tysk link)) ikke bytta ved vanlig lufting, men trenger litt ekstra hjelp. Siden jeg til nå ikke kan komme på å ha aktivert ABS'en en eneste gang er det klart, som mekker'n sier, at den fort kan bli gammel og glemt. Og forårsake uhumskheter.
Om ikke annet, så lærer jeg litt av hvert om bremser. Aldri så galt osv. :roll

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av erik m »

Oversetter noe: Først; "Inn i bremseanlegget bør ingen bevege seg, med mindre man stoler på seg sjøl og har den nødvendige kunnskap." For å fjerne bremseveska i ABS: "Til denne prosedyren trenger man en diagnose-stikk for ABS-trykkregulatoren. Den koster nesten 30euro, om man overhodet kan finne en. Uansett kan den erstattes med en kabelbro som bildene viser" Regner med at bildene er sjølforklarende (sånn kabelbru har jeg også brukt mange ganger i forskjellige sammenhenger på bil og sykkel - men vit hva du gjør!) Trengs ytterliger oversetting så bare merk det og spør. (Dette ser ut til å være ei side spesifikt for TDM)

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

erik m skrev: 30 okt 2021, 20:10 Oversetter noe: Først; "Inn i bremseanlegget bør ingen bevege seg, med mindre man stoler på seg sjøl og har den nødvendige kunnskap." For å fjerne bremseveska i ABS: "Til denne prosedyren trenger man en diagnose-stikk for ABS-trykkregulatoren. Den koster nesten 30euro, om man overhodet kan finne en. Uansett kan den erstattes med en kabelbro som bildene viser" Regner med at bildene er sjølforklarende (sånn kabelbru har jeg også brukt mange ganger i forskjellige sammenhenger på bil og sykkel - men vit hva du gjør!) Trengs ytterliger oversetting så bare merk det og spør. (Dette ser ut til å være ei side spesifikt for TDM)
Takk! Skjønte det med skoletysken min jeg også, og skjønte også at det der overlater jeg til folk som kan det :thumleft
Tror du en slik tømmeprosess vil kunne løsne en låst ventil?

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av erik m »

niko skrev: 30 okt 2021, 20:27
erik m skrev: 30 okt 2021, 20:10 Oversetter noe: Først; "Inn i bremseanlegget bør ingen bevege seg, med mindre man stoler på seg sjøl og har den nødvendige kunnskap." For å fjerne bremseveska i ABS: "Til denne prosedyren trenger man en diagnose-stikk for ABS-trykkregulatoren. Den koster nesten 30euro, om man overhodet kan finne en. Uansett kan den erstattes med en kabelbro som bildene viser" Regner med at bildene er sjølforklarende (sånn kabelbru har jeg også brukt mange ganger i forskjellige sammenhenger på bil og sykkel - men vit hva du gjør!) Trengs ytterliger oversetting så bare merk det og spør. (Dette ser ut til å være ei side spesifikt for TDM)
Takk! Skjønte det med skoletysken min jeg også, og skjønte også at det der overlater jeg til folk som kan det :thumleft
Tror du en slik tømmeprosess vil kunne løsne en låst ventil?
Aner ikke! Men det bør jo gjøres uansett, så da vil du få svar på akkurat det.

Svar