Problemer med bakbrems etter klosseskift.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

Opplegget bak på TDM'n er slange, rør langs svingarm og så slange. Antagelig rør for å få plass mellom hjul og svingarm. Nytt originalt er dyrt. Er det noe i veien for å droppe rør og legge en slange hele veien? Og legge den oppå svingarmen? Ikke like pent kanskje men mye billigere og lett å bytte. Kan til og med koste på stålomspunnen.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av mekkern »

stålomspunnet er også tynnere og ikke så plasskrevende-flere farger også..sølv synes vel ikke så mye?stripse eller bruke clips.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

mekkern skrev: 16 okt 2021, 17:15 stålomspunnet er også tynnere og ikke så plasskrevende-flere farger også..sølv synes vel ikke så mye?stripse eller bruke clips.
:thumleft

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

Nytt spørsmål. Hvis det viser jeg at feilen ligger i ABSen, for eksempel ved at en ventil er tett/har låst seg, kan jeg da bypasse hele dritten og gå rett fra mastersylinder til kaliper? I så fall plugger jeg inn og ut fra abs til bakbrems med egnede bolter så det blir skikkelig tett. Om et sånt opplegg kan funke så sparer jeg en antagelig dyr reparasjon, får en bakbrems som er enklere å lufte - og jeg trenger jo ikke ABS på bakbremsen? Frambremsen funker for øvrig utmerket.
Men, vil en sånn operasjon få elektronikken til å gå bananas? Bør jeg heller bite i det sure eplet og bestille verkstedtime først som sist?

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av cannon »

Det du spør om må jo bare prøves. Ganske enkelt det.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av FredrikE24 »

Er det noe å tenke på nå da? Få bytta alle slangene og få det luftet ut.
Det ville være veldig merkelig at ABS-pumpa skulle gå tett samtidig som du skifta klosser.

Ta en ting av gangen.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av cannon »

Det er jo også merkelig om slanger blir plutselig potte tette ved skifte av klosser. Hvis dette er en relativt ny sykkel (2006 TDM?) så er det svært lite sannsynlig.
Ikke nødvendig å kjøpe nye slanger eller rør for å finne ut om en slange er tett. Trykket fra en bremsepumpe er relativt høyt, og en eventuelt oppsvulmet slange kan trolig ikke bli så tett at alt står dønn fast.

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

cannon skrev: 29 okt 2021, 14:11 Det er jo også merkelig om slanger blir plutselig potte tette ved skifte av klosser. Hvis dette er en relativt ny sykkel (2006 TDM?) så er det svært lite sannsynlig.
Ikke nødvendig å kjøpe nye slanger eller rør for å finne ut om en slange er tett. Trykket fra en bremsepumpe er relativt høyt, og en eventuelt oppsvulmet slange kan trolig ikke bli så tett at alt står dønn fast.
Det er det jeg har kommet fram til også, og tenker at en billig og lite arbeidskrevende test i første omgang kan være en slange direkte fra master sylinder til kaliper. Kostnad ca 250 kroner og veldig enkelt å skru sammen. Forhåpentligvis blir jeg litt klokere i hvert fall, om ikke annet.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5106
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av dypen »

cannon skrev: 29 okt 2021, 14:11 Det er jo også merkelig om slanger blir plutselig potte tette ved skifte av klosser. Hvis dette er en relativt ny sykkel (2006 TDM?) så er det svært lite sannsynlig.
Ikke nødvendig å kjøpe nye slanger eller rør for å finne ut om en slange er tett. Trykket fra en bremsepumpe er relativt høyt, og en eventuelt oppsvulmet slange kan trolig ikke bli så tett at alt står dønn fast.
Her er jeg helt uenig med deg, og i verste fall så får du væske gjennom men den vil ikke sige tilbake når trykket opphører. Har først en slange "kødda" det til for deg er det ingen vei tilbaker uavhengig av alder.

niko hvorfor tar du ikke bare å kjøper slangene og får de byttet? Uansett utfall så har du nye slanger.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

dypen skrev: 29 okt 2021, 15:49
cannon skrev: 29 okt 2021, 14:11 Det er jo også merkelig om slanger blir plutselig potte tette ved skifte av klosser. Hvis dette er en relativt ny sykkel (2006 TDM?) så er det svært lite sannsynlig.
Ikke nødvendig å kjøpe nye slanger eller rør for å finne ut om en slange er tett. Trykket fra en bremsepumpe er relativt høyt, og en eventuelt oppsvulmet slange kan trolig ikke bli så tett at alt står dønn fast.
Her er jeg helt uenig med deg, og i verste fall så får du væske gjennom men den vil ikke sige tilbake når trykket opphører. Har først en slange "kødda" det til for deg er det ingen vei tilbaker uavhengig av alder.

niko hvorfor tar du ikke bare å kjøper slangene og får de byttet? Uansett utfall så har du nye slanger.
Jeg er pinlig klar over at jeg er den store amatøren her. Og innrømmer at jeg har lest meg "opp" på Google.
Men, for det første så er det å skifte slangene en ganske stor jobb og ikke veldig stas å drive med i en fellesgarasje siden jeg må skru fra hverandre halve sykkelen for å komme skikkelig til alle koblingene.
For det andre så løsna jeg innbanjoen på ABS'en og trykka ned bremsen. Der var det åpning. Så løsna jeg utbanjoen, og der var det stopp. Jeg veit ikke om det skal være sånn eller om det betyr tett ventil, men google sier at tett ventil er kjent for flere, og at mange da velger å bypasse.
Jeg tenker å kjøpe en ny slange når jeg bypasser, og teste det FØR jeg evt kjøper nytt slangesett og tar den jobben. Og hva hvis det fortsatt viser seg å være ventilen? Jeg vil jo komme nærmere en løsning uten å blakke meg/jobbe meg i hjel forgjeves? Kan et verksted forresten feilsøke en ECU?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av FredrikE24 »

cannon skrev: 29 okt 2021, 14:11 Det er jo også merkelig om slanger blir plutselig potte tette ved skifte av klosser. Hvis dette er en relativt ny sykkel (2006 TDM?) så er det svært lite sannsynlig.
Ikke nødvendig å kjøpe nye slanger eller rør for å finne ut om en slange er tett. Trykket fra en bremsepumpe er relativt høyt, og en eventuelt oppsvulmet slange kan trolig ikke bli så tett at alt står dønn fast.
Når en slange kollapser på en BMW feks. Så vil den være så tett at selv servobremsene på fullt trykk ikke klarer å klemme væske gjennom. Så det kan skje. Man kan imidlertid se at slangen blåses opp noe rett forran blokkeringen i slangen.
Dette skjer som regel på typ 15 år gamle sykler uten stålomspunnede slanger originalt(dette kom i 2006).
Oppdages som regel etter klossebytte at det tetter seg helt da væska får røre seg mer enn normalt. Om man bare lufter kan man ofte se biter av gummi passere luftenippel før de større gummibitene tetter luftenippelen. Da er det ekstra morsomt å få dritten inn i ABS modulen. For å få ut gummien fra ABSen på en BMW må alle slanger luftes i rett rekkefølge og alle luftenipler på ABS-modul åpnes og frigjøres for gummi. En skikkelig møkkajobb. Heldigvis er som regel bremserør, og slange den siste biten der det er bevegelse.
Får håpe Yamaha har vært smartere.

Niko har løsnet banjoen på master. Da gikk pedalen fint ned, men får ikke ned pedalen med åpen banjo bak på kalipper eller lufteskrue.
Vet ikke om han har prøvd å løsne inn/ut av ABS.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av AJ »

Et skudd i mørket, niko...
Har du sjekket om noen på Carpe TDM har hatt samme problem?

http://www.carpe-tdm.net/ipb/index.php?showtopic=11488
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

AJ skrev: 29 okt 2021, 17:09 Et skudd i mørket, niko...
Har du sjekket om noen på Carpe TDM har hatt samme problem?

http://www.carpe-tdm.net/ipb/index.php?showtopic=11488
Har spurt, men ikke fått svar :D

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av niko »

FredrikE24 skrev: 29 okt 2021, 16:32
cannon skrev: 29 okt 2021, 14:11 Det er jo også merkelig om slanger blir plutselig potte tette ved skifte av klosser. Hvis dette er en relativt ny sykkel (2006 TDM?) så er det svært lite sannsynlig.
Ikke nødvendig å kjøpe nye slanger eller rør for å finne ut om en slange er tett. Trykket fra en bremsepumpe er relativt høyt, og en eventuelt oppsvulmet slange kan trolig ikke bli så tett at alt står dønn fast.
Når en slange kollapser på en BMW feks. Så vil den være så tett at selv servobremsene på fullt trykk ikke klarer å klemme væske gjennom. Så det kan skje. Man kan imidlertid se at slangen blåses opp noe rett forran blokkeringen i slangen.
Dette skjer som regel på typ 15 år gamle sykler uten stålomspunnede slanger originalt(dette kom i 2006).
Oppdages som regel etter klossebytte at det tetter seg helt da væska får røre seg mer enn normalt. Om man bare lufter kan man ofte se biter av gummi passere luftenippel før de større gummibitene tetter luftenippelen. Da er det ekstra morsomt å få dritten inn i ABS modulen. For å få ut gummien fra ABSen på en BMW må alle slanger luftes i rett rekkefølge og alle luftenipler på ABS-modul åpnes og frigjøres for gummi. En skikkelig møkkajobb. Heldigvis er som regel bremserør, og slange den siste biten der det er bevegelse.
Får håpe Yamaha har vært smartere.

Niko har løsnet banjoen på master. Da gikk pedalen fint ned, men får ikke ned pedalen med åpen banjo bak på kalipper eller lufteskrue.
Vet ikke om han har prøvd å løsne inn/ut av ABS.
Jo, nevnte det litt lengre opp her. Løsna banjo inn på ABS, pedalen gå fint og væske kommer ut. Løsna ut ABS: potte tett.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Problemer med bakbrems etter klosseskift.

Legg inn av cannon »

Det tyder jo på et ABS-problem. Fungerer frambremsen normalt?

Svar