Forbruksmateriell i garasje, mekkebod, verksted ..,

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forbruksmateriell i garasje, mekkebod, verksted ..,

Legg inn av FredrikE24 »

RK funker fint. Fås i mange farger og tverrsnitt.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forbruksmateriell i garasje, mekkebod, verksted ..,

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 10 okt 2021, 23:34 Jeg kan anbefale sprøyter kjøpt på apoteket
Disse er fine å bruke når man blander kjemikalier som såpe, avfetting etc. for å få riktig blandingsforhold.
Har brukt de en del, men tåler ikke allverden av kjemikalier/avfetting for de er kast. Bremsevæske er hakket verre. Da er det få minutters bruk før de ikke tetter lenger.

Såpe etc går på slump uansett.

da vil jeg heller anbefale Biltema sin som også takler bremsevæske

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forbruksmateriell i garasje, mekkebod, verksted ..,

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 10 okt 2021, 23:37
Bjerknez skrev: 10 okt 2021, 23:34 Jeg kan anbefale sprøyter kjøpt på apoteket
Disse er fine å bruke når man blander kjemikalier som såpe, avfetting etc. for å få riktig blandingsforhold.
Har brukt de en del, men tåler ikke allverden av kjemikalier/avfetting for de er kast. Bremsevæske er hakket verre. Da er det få minutters bruk før de ikke tetter lenger.

Såpe etc går på slump uansett.

da vil jeg heller anbefale Biltema sin som også takler bremsevæske
Har brukt dem en del til å blande avfetting i foam cannon til høytrykkspyleren. Har ennå til gode å se at at den første jeg pakket opp lekker. Men bremsveske har jeg ikke prøvd.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forbruksmateriell i garasje, mekkebod, verksted ..,

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 10 okt 2021, 23:34 RK funker fint. Fås i mange farger og tverrsnitt.
Ja, men disse er ganske stive? Noen mener at Det er bedre å bruke audiokabler som har finere tråder og dermed er noe mer fleksible. Hva mener du om det?

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forbruksmateriell i garasje, mekkebod, verksted ..,

Legg inn av FredrikE24 »

RK er ikke stive, langt i fra. Er dette som benyttes som «løsledning» i alt fra krevende industrimiljø til bilindustri. Hvor stive de er kommer helt ann på prisen. Den beste RK-en jeg har brukt hittil kom fra en Sveitsisk produsent. Men det kostet det hvite ut av øyet. Glatt og myk ytterkappe og kobberet var flettet inni.
Alle ledninger på bilen og motorsykkelen er som regel RK. Noen produsenter kjøper billigere ledning enn andre. Dette går utover både kobberkvalitet og isolering. Amerikanske biler har som regel vilt dårlig ledning, kobberet er nesten som ståltråd og regne og isolasjonen tåler lite. Litt fukt og du har både grønt og svart kobber om hverandre.
Mercedes fant ut på 90-tallet at stål gjenvunnet stål skulle brukes, dette fikk store konsekvenser vedrørende rust. I tillegg skulle de spare miljøet og bygde biler med bio-basert ytterkappe på ledningene som etter noen år smuldret opp. Særlig i motorrom med høy varme. Også dette fikk store konsekvenser.

Utover det, så funker RK fint.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forbruksmateriell i garasje, mekkebod, verksted ..,

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 11 okt 2021, 00:02 RK er ikke stive, langt i fra. Er dette som benyttes som «løsledning» i alt fra krevende industrimiljø til bilindustri. Hvor stive de er kommer helt ann på prisen. Den beste RK-en jeg har brukt hittil kom fra en Sveitsisk produsent. Men det kostet det hvite ut av øyet. Glatt og myk ytterkappe og kobberet var flettet inni.
Alle ledninger på bilen og motorsykkelen er som regel RK. Noen produsenter kjøper billigere ledning enn andre. Dette går utover både kobberkvalitet og isolering. Amerikanske biler har som regel vilt dårlig ledning, kobberet er nesten som ståltråd og regne og isolasjonen tåler lite. Litt fukt og du har både grønt og svart kobber om hverandre.
Mercedes fant ut på 90-tallet at stål gjenvunnet stål skulle brukes, dette fikk store konsekvenser vedrørende rust. I tillegg skulle de spare miljøet og bygde biler med bio-basert ytterkappe på ledningene som etter noen år smuldret opp. Særlig i motorrom med høy varme. Også dette fikk store konsekvenser.

Utover det, så funker RK fint.
I see. Da kan jeg vertfall si at RK kablene fra Biltema bare er søppel. Med tanke på elastisitet. Har noen meter med slike i kjelleren og dem føles veldig stive og tråden virker grove.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Forbruksmateriell i garasje, mekkebod, verksted ..,

Legg inn av cannon »

Jeg har alltid brukt koblingsledning fra BT ved ombygging og annet på mc. Ingen problemer med det.
Derimot er det mye dårlig kabel som er brukt på mc, fra fabrikk. Inkludert for små kabeltverrsnitt til hovedlys og til starterkrets etc.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forbruksmateriell i garasje, mekkebod, verksted ..,

Legg inn av Bjerknez »

Joda, dem funker jo. Men er veldig lite tøyelige i forhold til andre ledninger føler jeg. Men sikkert ikke noe problem sånn sett….

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Forbruksmateriell i garasje, mekkebod, verksted ..,

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 11 okt 2021, 07:09
Da kan jeg vertfall si at RK kablene fra Biltema bare er søppel. Med tanke på elastisitet. Har noen meter med slike i kjelleren og dem føles veldig stive og tråden virker grove.
Sikker på at du ikke blander PN med RK nå?
PN har vel 7 ledere og RK rundt 27 ledere, sistnevnte for å være myk og fleksibel og endehylser (niter) bør brukes ved skrutilkoblinger.

Begge har PVC isolasjon, så hvis RK er stiv bør det være noe galt med enten isolasjonen eller kobberkvaliteten (mykglødet kobber),
men hvis produsenten har lurt oppi masse drit, så er det sikkert mulig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forbruksmateriell i garasje, mekkebod, verksted ..,

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 11 okt 2021, 17:47
Bjerknez skrev: 11 okt 2021, 07:09
Da kan jeg vertfall si at RK kablene fra Biltema bare er søppel. Med tanke på elastisitet. Har noen meter med slike i kjelleren og dem føles veldig stive og tråden virker grove.
Sikker på at du ikke blander PN med RK nå?
PN har vel 7 ledere og RK rundt 27 ledere, sistnevnte for å være myk og fleksibel og endehylser (niter) bør brukes ved skrutilkoblinger.

Begge har PVC isolasjon, så hvis RK er stiv bør det være noe galt med enten isolasjonen eller kobberkvaliteten (mykglødet kobber),
men hvis produsenten har lurt oppi masse drit, så er det sikkert mulig.
Nå ble jeg faktisk usikker. Er ikke de ledningene som Biltema selger med alle fargene RK?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forbruksmateriell i garasje, mekkebod, verksted ..,

Legg inn av Bjerknez »


Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Forbruksmateriell i garasje, mekkebod, verksted ..,

Legg inn av Gammelsmurfen »

Hmm ser jo riktig ut, står ikke antall tråder, men det står "ekstra mangetrådet for ekstra bøyelighet).
Så dersom de har klart å lage disse stive har de gjort noe feil eller juksa litt ;-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Forbruksmateriell i garasje, mekkebod, verksted ..,

Legg inn av Bjerknez »

Gammelsmurfen skrev: 11 okt 2021, 17:59 Hmm ser jo riktig ut, står ikke antall tråder, men det står "ekstra mangetrådet for ekstra bøyelighet).
Så dersom de har klart å lage disse stive har de gjort noe feil eller juksa litt ;-)
Da har dem juksa, for stivere ledninger enn dette har jeg aldri hatt. Men audio kablene dems er litt mykere. Sikkert fordi dem faktisk er mangetrpdet og litt dyrere. Men fåes ikke i mange farger.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Forbruksmateriell i garasje, mekkebod, verksted ..,

Legg inn av FredrikE24 »

Etter bilde å dømme minner det meg mer om PN.

Her har du RK
https://www.biltema.no/bil---mc/elektri ... 2000018077

Ikke rare spenningen disse er godkjent for. Bruker å være 300V de jeg har erfaring med.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Forbruksmateriell i garasje, mekkebod, verksted ..,

Legg inn av dypen »

AJ skrev: 10 okt 2021, 17:01 Gikk tom for tørkerull fra Biltema for en god stund siden. Så på tide å få tak i en ny rull til tørkerullstativet.
Og håndrens har vært mangelvare litt for lenge...

Også skulle jeg gjerne hatt god gammaldags parafin, men det får jeg ikke tak i lenger her i distriktet, dessverre...
Kjøp lampeolje hvis du ikke trenger masse … Til litt renhold kjøper jeg på liters sprayflaske, kan brukes som håndvask, tørke flekker på lakk evt andre flater eller vaske kjede før smøring :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar