Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?

Legg inn av SilverSmurfer »

pekle skrev: 28 aug 2021, 14:36 "use original octane number of at least 95"

Det er ikke sånn at den yter bedre, men den går penere på et vis. Følelsen i sykkelen er bedre, f.eks når den henter seg opp fra lavt turtall. 100% synsing så klart, så passer bra i denne tråden 👌Om det har med forskjell i etanol innhold, eller oktantallet i seg selv aner jeg ikke.
Bensin med høyere oktannivå gir (litt) mindre energi, (litt færre hestekrefter) men er en mer stabil bensin som gir mer forutsigbar kraftutvikling. Det er derfor 98 skal brukes på en del sportsbiler, siden det gir lavere sannsynlighet for at motoren skader seg selv.

Så at den går penere men ikke yter bedre, det høres veldig riktig ut.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?

Legg inn av mekkern »

SilverSmurfer skrev: 29 aug 2021, 15:11
pekle skrev: 28 aug 2021, 14:36 "use original octane number of at least 95"

Det er ikke sånn at den yter bedre, men den går penere på et vis. Følelsen i sykkelen er bedre, f.eks når den henter seg opp fra lavt turtall. 100% synsing så klart, så passer bra i denne tråden 👌Om det har med forskjell i etanol innhold, eller oktantallet i seg selv aner jeg ikke.
Bensin med høyere oktannivå gir (litt) mindre energi, (litt færre hestekrefter) men er en mer stabil bensin som gir mer forutsigbar kraftutvikling. Det er derfor 98 skal brukes på en del sportsbiler, siden det gir lavere sannsynlighet for at motoren skader seg selv.

Så at den går penere men ikke yter bedre, det høres veldig riktig ut.
Dette er bare tull.
Ja 98 oktan inneholder ørlite mindre BTU enn REN 95oktan uten etanol(etanolholdig inneholder mindre energi)men muliggjør større kompresjon og fortenning som øker den termiske utnyttelsen.
dermed kan man øke eksempelvis kompresjonsforholdet eller turbotrykk og fortenning og øke effekten ganske markant.

men dette er noe som er gitt fra fabrikk eller ved en trimming.. men min bil eksempelvis omregulerer tenning og ladetrykk i henhold til bankesensor._den bruker da også en dl mindre på mila med 98oktan enn E10 som vi fyller på 95 pumpa...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?

Legg inn av xavi0n »

De fleste moderne bilmotorer og spesielt de som KAN brukes på e85 har en sensor som forteller motoren hvilket drivstoff og evt kombinasjon som er på bilen.
Derfor det er uproblematisk og fylle 95 på mange biler som kan gå på e85, bilen vet hva som går inn til motor og regulerer tenningstidspunkt og ladetrykk etter dette.
If you gonna be dumb you gotta be tough

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?

Legg inn av mekkern »

xavi0n skrev: 29 aug 2021, 17:34 De fleste moderne bilmotorer og spesielt de som KAN brukes på e85 har en sensor som forteller motoren hvilket drivstoff og evt kombinasjon som er på bilen.
Derfor det er uproblematisk og fylle 95 på mange biler som kan gå på e85, bilen vet hva som går inn til motor og regulerer tenningstidspunkt og ladetrykk etter dette.
nå er det ikke MANGE flexfuel modeller... dårlig med E85 ble det også her til lands da det ble dyrt med høy pris på drivstoffet og høyere forbruk for samme ytelse-dog kan man "guffe opp motorene" en del og hente mer effekt(og ennå høyere forbruk) men for drifting-gjengen er det greit,men ikke til jobbkjøring.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?

Legg inn av Bjerknez »

Så med tanke på det som blir beskrevet i første post, så kan vi foreløpig konkludere med at vi her snakker om Placebo effekten?

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?

Legg inn av rolf-arne »

Bjerknez skrev:Så med tanke på det som blir beskrevet i første post, så kan vi foreløpig konkludere med at vi her snakker om Placebo effekten?
Har mest erfaring med kompressorer og der er det ihvertfall slik at etter ca 100 timer så begynner effekten å minke, litt for vær omdreining. Men på noen kompressorer merkes det om 40 år og andre om 2 år...

Så jo det har nok mye med følelsene å gjøre.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?

Legg inn av SilverSmurfer »

Bjerknez skrev: 30 aug 2021, 08:43 Så med tanke på det som blir beskrevet i første post, så kan vi foreløpig konkludere med at vi her snakker om Placebo effekten?
Eller at effekten faktisk minker, det er mer sannsynlig!

Det kan jo gjøre sykkelen mer behagelig, mange som kjøper mer motor enn de klarer å håndtere.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?

Legg inn av Gammelsmurfen »

FredrikE24 skrev: 28 aug 2021, 14:49 På egen sykkel merker jeg ikke en dritt forskjell :) Annet enn lommeboka såklart. Lagrer også sykkelen med 95, med det nivået som måtte være i tanken når jeg setter den vekk. Dette etanolgreiene er ganske opphausa spør du meg 5-10% innblanding bør neppe være noe stress.
Enig!
Testet ut dette nå i sommer, om det er noe forskjell er det i så fall marginalt på effektsiden.
Noe fler km ut av det fikk jeg i alle fall ikke, snarere tvert i mot.
Har lest at den går litt magrere med 95 pga. etanolen og at sprit øker driftstemperaturen og litt på kompresjonen.
Om det stemmer eller ikke vet jeg ikke selv og skal ikke påstå noe som helst.
Selv om jeg tror med den lille mengden i 95 oktan er ubetydelig.
Noen mener de kommer lenger på 98, men jeg opplevde ikke det.
Men at det kan være lurt å fylle opp med 98 før vinterlagring kan det hende har noe for seg, selv om jeg flere ganger har fylt 95 før vinterlagring og ikke opplevd noe problemer med det heller. Men at etanol tiltrekker fukt/vann er en sannhet.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Skjer det noe med MC motoren etter rundt 50.000km?

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har plasttank på sykkelen, og sålenge sykkelen kun står parkert i rundt 5 måneder, så går det helt fint mtp. Vann. Kan ikke si jeg merker noe som helst når våren kommer og man trykker på startknappen. Er som om siste tur året før, var dagen i forveien.. Nå har jeg nevnt denne mopeden man har på hytta som fikk bensin på tanken for en del år siden og som fortsatt starter på første tråkket og bensintanken er gullende ren inni. Nå har jeg ikke skrudd på gasseren på 2-3 år. Dysa den om den gang. Var strøken inni fortsatt. En kollega av meg også med gassersykkel(4stk) parkerer den når snøen legger seg, og trykker på startknappen når våren kommer.

Når det gjelder 95 VS 98/99 og kjørelengde er det så godt som likt. Har på følelsen at 95 gikk noen kilometer lenger, men det er veldig små forskjeller som utgjør dette mtp. Trafikk, kjøreforhold og utetemperatur. Jeg kjører til sykkelen dauer om man er for brå på gassen. Fyller hver 5-6 dag. Rundt 36-36,5 mil ren Oslo-kjøring. Samme mønster hver uke. Får klemt på rundt 20 liter.

K100RS16Ven jeg hadde, hadde mye vann i bensinen. Her var det defekt tanklokkpakning. At det trekker vann er en sannhet, men at dette gjør ugagn den korte tiden sykkelen står gjennom året tror jeg egentlig ingenting på.

Svar