Bytte felgbånd.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
TallMan
Innlegg: 34
Registrert: 02 jun 2020, 18:32
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure 2015

Bytte felgbånd.

Legg inn av TallMan »

Hei.

Her kommer jeg igjen med mine nybegnnerspørsmål.
Felgbånd, er de såpass elastiske at de tas lett av felgen? Lekker ut en eik på felgen, så da er det vel felgbåndet som har fått en skade vil jeg tro.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bytte felgbånd.

Legg inn av Gammelsmurfen »

TallMan skrev: 14 jul 2021, 20:50 Hei.

Her kommer jeg igjen med mine nybegnnerspørsmål.
Felgbånd, er de såpass elastiske at de tas lett av felgen? Lekker ut en eik på felgen, så da er det vel felgbåndet som har fått en skade vil jeg tro.
Felgbånd er veldig elastisk, så det blir like lett som å tre på en strikk.
Men jeg stusser litt på det du sier med lekker, er det luftlekkasje rundt en eike?
Normalt er det da slange i dekket, men jeg vet det er noen som tetter de og kjører slangeløst.

Er det tilfelle? eller gnager en eike på slangen?

Brukeravatar
TallMan
Innlegg: 34
Registrert: 02 jun 2020, 18:32
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure 2015

Re: Bytte felgbånd.

Legg inn av TallMan »

Gammelsmurfen skrev: 14 jul 2021, 20:58
TallMan skrev: 14 jul 2021, 20:50 Hei.

Her kommer jeg igjen med mine nybegnnerspørsmål.
Felgbånd, er de såpass elastiske at de tas lett av felgen? Lekker ut en eik på felgen, så da er det vel felgbåndet som har fått en skade vil jeg tro.
Felgbånd er veldig elastisk, så det blir like lett som å tre på en strikk.
Men jeg stusser litt på det du sier med lekker, er det luftlekkasje rundt en eike?
Normalt er det da slange i dekket, men jeg vet det er noen som tetter de og kjører slangeløst.

Er det tilfelle? eller gnager en eike på slangen?
Det er slangeløst ja. Står på en KTM 1190 Adventure.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Bytte felgbånd.

Legg inn av Gammelsmurfen »

Ok, skjønner. Det jeg syns er litt rart er at KTM der har valgt å ha kombinert eiker som er gjennomgående i felgens senter og slangeløst.
Det er vel TPMS på den så man kan ikke sette inn en slange heller uten å ofre TPMS, og ventilhullet er vel større også.
Nå vet ikke jeg hva KTM har tettet felgen med, men regner med at det er noe mer enn et standard felgbånd i gummi, for kun det er ikke godt nok.
Antar det er noe mer enn det (felgtape eller likn.). Men siden du etter som jeg skjønner vet hvilke eike det lekker ved, så ville jeg ha tettet skruen med TipTop (eller likn.) lapp for slanger, og latt det tørke. Brukt felgtape før du monterer felgbåndet kanskje?
https://bikeshop.no/gorilla/gorilla01/g ... 5-mm-x-9-m Linken er et eksempel, finn en bredde som passer din felg.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bytte felgbånd.

Legg inn av AJ »

Jeg opplevde det samme på min forrige KTM 1290 SA. Og det skjedde i forbindelse med bytte av dekk pga. at mekanikeren som gjorde jobben av litt for lite påpasselig med TPMS enheten i felgen da det nye dekket ble satt på.
Slik jeg forsto det så skulle det bare en liten vridning til på denne for å "punktere" felgbåndet. Noe som nettopp skjedde i mitt tilfelle, og dermed luftlekkasje gjennom eikene i felgen.

Om det er TPMS i 1190 felgene vet jeg ikke siden jeg ikke kjenner så godt til denne modellen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
TallMan
Innlegg: 34
Registrert: 02 jun 2020, 18:32
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure 2015

Re: Bytte felgbånd.

Legg inn av TallMan »

Gammelsmurfen skrev: 14 jul 2021, 23:24 Ok, skjønner. Det jeg syns er litt rart er at KTM der har valgt å ha kombinert eiker som er gjennomgående i felgens senter og slangeløst.
Det er vel TPMS på den så man kan ikke sette inn en slange heller uten å ofre TPMS, og ventilhullet er vel større også.
Nå vet ikke jeg hva KTM har tettet felgen med, men regner med at det er noe mer enn et standard felgbånd i gummi, for kun det er ikke godt nok.
Antar det er noe mer enn det (felgtape eller likn.). Men siden du etter som jeg skjønner vet hvilke eike det lekker ved, så ville jeg ha tettet skruen med TipTop (eller likn.) lapp for slanger, og latt det tørke. Brukt felgtape før du monterer felgbåndet kanskje?
https://bikeshop.no/gorilla/gorilla01/g ... 5-mm-x-9-m Linken er et eksempel, finn en bredde som passer din felg.
Har heldigvis en nabo med velutstyrt garasje så han tar av dekket til meg idag så skal vi se hva vi finner! Er det et sår i felgbåndet så mistenker jeg det blir klæsja på noe tech7, lekker ikke mye. Punktert 2 ganger i år, la om nytt igjen dekk nå sist lørdag. Sjekka på mandag, å da oppdaga jeg lekkasjen! Morro med motorsykkel si. Vært mer luft utom dekket enn inni i år!

Brukeravatar
TallMan
Innlegg: 34
Registrert: 02 jun 2020, 18:32
Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure 2015

Re: Bytte felgbånd.

Legg inn av TallMan »

AJ skrev: 14 jul 2021, 23:32 Jeg opplevde det samme på min forrige KTM 1290 SA. Og det skjedde i forbindelse med bytte av dekk pga. at mekanikeren som gjorde jobben av litt for lite påpasselig med TPMS enheten i felgen da det nye dekket ble satt på.
Slik jeg forsto det så skulle det bare en liten vridning til på denne for å "punktere" felgbåndet. Noe som nettopp skjedde i mitt tilfelle, og dermed luftlekkasje gjennom eikene i felgen.

Om det er TPMS i 1190 felgene vet jeg ikke siden jeg ikke kjenner så godt til denne modellen.
Det er TPMS ja, men det lekker ikke i nærheten av den.

Svar