Batteriet lades ikke

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Batteriet lades ikke

Legg inn av ireit »

Min Versys greier ikke lengre å lade batteriet. Siste ukes vestlandstur ble derfor noe mer utfordrende enn først planlagt.
Problemet har nok eksistert i noe tid, men siden jeg ladet batteriet før turen ble ikke dette et problem før dag 4. Ser ut til at jeg kan kjøre 100-150 mil på et fulladet batteri før det blir et problem. Tilstanden på batteriet nå etter at det først var fulladet( med ladespenning på ca 14.2) er etter 80 mil 12.2v. Voltmeteret viser ingen økning ved økt turtall.
Er det mulig for en legmann å finne ut hva som er feil - dynamo - likeretter...??? eller det dette bare å levere inn til verksted.
Mulig jeg tar feil, men er det ikke slik at moderne sykler må ha et batteri tilkoblet selv etter at den har fått starthjelp og at dette også må kunne levere en viss spenning >10V ??? :scratch
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Batteriet lades ikke

Legg inn av xavi0n »

Om du er noenlunde kjent med elektronikk og et multimeter er det ikke et problem å måle litt.
Fra statoren kommer det vekselstrøm, om du vet hvor denne skal komme inn på regulatoren så kan du måle om du har den. Har du vekselstrøm inn men ingenting ut så er etter all sansynlighet regulatoren/likeretteren tatt kvelden
If you gonna be dumb you gotta be tough

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Batteriet lades ikke

Legg inn av cannon »

Regner med at "ladespenning på 14,2" ikke kom fra sykkelens ladesystem? Får du startproblemer, eller stopper sykkelen under kjøring?
Det er enten et gåent batteri og/eller feil med ladingen.
Du må ha et batteri tilkoblet, og sykkelen vil fungere under kjøring hvis ladingen er i orden. Hvis ladingen svikter så vil sykkelen fungere så lenge du har batteristrøm å bruke.
Sjekk i denne rekkefølgen:
1) Mål spenning på batteriet med motor i gang. Den skal være ca 14,3v. Hvis ladingen funker, kjøp nytt batteri.
2) Hvis du ikke har lading, mål stator/dynamo: koble stator fra likeretter (vanligvis plugg med 3 ledninger fra stator). Mål innbyrdes motstand mellom de 3, skal være ca 1 ohm. Mål motstand mellom hver av de 3 og jord, skal være brudd/uendelig motstand. Hvis du måler feil på stator så må den byttes. Hvis stator er ok så her du feil på likeretter, og den må skiftes.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Batteriet lades ikke

Legg inn av FredrikE24 »

cannon oppsummerer det jeg gjorde sist jeg feilsøkte på en Honda med defekt regulator(viste det seg). En skal merke seg at man også bør gå over alle koblinger mellom batteri, starter og laderegulator og pusse rene alle kontaktpunkter samtidig som du skifter regulator(eventuelt). Jeg fikk litt bakoversveis av kvaliteten på løsningene. Enkle, men utsatt for korrosjon.

Det er ganske enkelt, enten er stator defekt, eller så er regulator defekt. Har du brudd mellom jord og viklingene så er det OK og har du rundt 1ohm over viklingene så er det ca. OK. For morroskyld satte jeg mitt multimeter på vekselspenning og målte spenningen rett ut av statoren.

Gikk så videre til regulatoren, og den hadde lukket ut litt væske(smelta).. Så det var jo greit å identifisere den..
Så hvorfor smelter den? Ikke godt å si, men en fellesnevner fra stator og helt til batteripol og startrelé var irr og korrosjon..

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Batteriet lades ikke

Legg inn av mekkern »

Ladesystemet på de fleste MC er laget enkelt og brutalt...
man har spoler som det roterer magneter rundt og lager 3 fas vekselstrøm.
dette går til en (likeretter/rgulator) likeretterbro som omdanner dette til likestrøm og deretter en shuntregulator for å begrense spenningen.
deretter går strømmen ut til batteri og forbruk.
det var det enkle... så kommer det brutale:

generatoren går for full last hele tiden-på tomgang/lavt turtall greier stort sett lys og drift av tenning/ecu injektion og forbruke det meste av effekten mens noe går til og fra batteriet og lite eller ingenting blir til overs og må brennes av mot jord/gods/minus noen ganger må\ batteri også erstatte det som generatoren ikke leverer rundt tomgangsturtall.
Men når turtallet økes produseres også mer effekt-lys og drift bruker samme mengde effekt og batteriet tar til seg det det kan og resten blir "kortsluttet" mot jord/gods.
denne varmen dette genererer gir varme i regulatoren og da er det viktig at denne har god kjøling.
et dårlig batteri vil forsterke dette da det ikke greier å ta til seg nok strøm og fordele effekten og regulatoren blir ennå varmere.

Statoren er forholdsvis upåvirket av dette bortsett fra når batteri er kaputt og regulatoren kjører nesten all effekt mot gods/jord.
viktig at oljenivået er nær max for best mulig kjøling av stator da denne kjøles av oljen i motor.

det finnes bedre regulatorer på markedet -mosfet og serieregulatorer som ikke gir like mye varmgang i stator.

regulatoren er også den viktigste komponenten i systemet ved bruk av Lithiumbatterier, de enkle shuntregulatorene er ikke å anbefale-hvis spenningen blir for høy går batteriet varmt og tar ofte fyr.
15volt++ gir arbeid for brannvesnet..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ireit
Innlegg: 137
Registrert: 18 apr 2012, 12:48
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Batteriet lades ikke

Legg inn av ireit »

Takker takker.
helt riktig - ladespenningen kom fra en lader jeg måtte kjøpe.
1. første fikk jeg start hjelp av NAF som så at batteriet kun hadde 9V
2. satte meg på samboers MC og kjørte til Biltema og kjøpte nytt batteri som ikke var langt unna.
3. satte det i med en viss spenning - starte med en gang :twothumbs: men lykken var kortvarig - da vi etter en rast, ikke fikk start.
4. fikk trill starta ned en bakke.
5. Passerte en ny Biltema og her ble det lader og 14.2 V påfølgende natt. Etter det gikk alt som slurt :prf

Ser at min likeretter sitte åpent til, rett foran bakhjul. Så da får jeg se om jeg kommet til å få målt hva som kommer inn på den.

Takker takker gutter.
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Batteriet lades ikke

Legg inn av FredrikE24 »

mekkern skrev: 06 jul 2021, 10:19 Ladesystemet på de fleste MC er laget enkelt og brutalt...
man har spoler som det roterer magneter rundt og lager 3 fas vekselstrøm.
dette går til en (likeretter/rgulator) likeretterbro som omdanner dette til likestrøm og deretter en shuntregulator for å begrense spenningen.
deretter går strømmen ut til batteri og forbruk.
det var det enkle... så kommer det brutale:

generatoren går for full last hele tiden-på tomgang/lavt turtall greier stort sett lys og drift av tenning/ecu injektion og forbruke det meste av effekten mens noe går til og fra batteriet og lite eller ingenting blir til overs og må brennes av mot jord/gods/minus noen ganger må\ batteri også erstatte det som generatoren ikke leverer rundt tomgangsturtall.
Men når turtallet økes produseres også mer effekt-lys og drift bruker samme mengde effekt og batteriet tar til seg det det kan og resten blir "kortsluttet" mot jord/gods.
denne varmen dette genererer gir varme i regulatoren og da er det viktig at denne har god kjøling.
et dårlig batteri vil forsterke dette da det ikke greier å ta til seg nok strøm og fordele effekten og regulatoren blir ennå varmere.

Statoren er forholdsvis upåvirket av dette bortsett fra når batteri er kaputt og regulatoren kjører nesten all effekt mot gods/jord.
viktig at oljenivået er nær max for best mulig kjøling av stator da denne kjøles av oljen i motor.

det finnes bedre regulatorer på markedet -mosfet og serieregulatorer som ikke gir like mye varmgang i stator.

regulatoren er også den viktigste komponenten i systemet ved bruk av Lithiumbatterier, de enkle shuntregulatorene er ikke å anbefale-hvis spenningen blir for høy går batteriet varmt og tar ofte fyr.
15volt++ gir arbeid for brannvesnet..
I slike tilfeller er jeg svært glad for å ha en 40A vekselstrømsdynamo som på bil fra Bosch i min motorsykkel. Helt til børster og sleperinger er nedslitt :-k
Sist redigert av FredrikE24 den 06 jul 2021, 14:10, redigert 1 gang totalt.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Batteriet lades ikke

Legg inn av cannon »

mekkern skrev: 06 jul 2021, 10:19 Regulatoren er også den viktigste komponenten i systemet ved bruk av Lithiumbatterier, de enkle shuntregulatorene er ikke å anbefale-hvis spenningen blir for høy går batteriet varmt og tar ofte fyr.
15volt++ gir arbeid for brannvesnet..
Jeg tror li-batterier til MC har integrert elektronisk beskyttelse (bms) mot overspenning ved lading. Stemmer ikke det? Hjemmelagde li-pakker uten slik beskyttelse er billige, og farlige.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Batteriet lades ikke

Legg inn av mekkern »

cannon skrev: 06 jul 2021, 14:42
mekkern skrev: 06 jul 2021, 10:19 Regulatoren er også den viktigste komponenten i systemet ved bruk av Lithiumbatterier, de enkle shuntregulatorene er ikke å anbefale-hvis spenningen blir for høy går batteriet varmt og tar ofte fyr.
15volt++ gir arbeid for brannvesnet..
Jeg tror li-batterier til MC har integrert elektronisk beskyttelse (bms) mot overspenning ved lading. Stemmer ikke det? Hjemmelagde li-pakker uten slik beskyttelse er billige, og farlige.
Eksempel fra exide (merk spenning): https://sonnak.com/wp-content/uploads/s ... 5.2019.pdf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Batteriet lades ikke

Legg inn av cannon »

Ja, og ved 15v stopper ladestrømmen. Ladingen opphører, og batteriet er beskyttet mot overlading og varmgang. Men altså ingen lading. Sånn burde det ha vært på konvensjonelle batterier også. De koker og eser ut hvis regulator ryker og gir overspenning. Har målt 16v ladespenning på en magna en gang i tiden. Batteriet så ut som en ball.

mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Batteriet lades ikke

Legg inn av mekkern »

quote:
› Ladespenning skal være 14,0 - 15,0V for både kjøretøyet og
batteriladeren. Lavere spenning vil resultere i utilstrekkelig lading.
Høyere spenning vil føre til skade på batteriet.

quote:
› Lad ikke batteriet med en spenning over 15,0 V

står ingen ting om beskyttelse.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar