Få ut bolt

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Få ut bolt

Legg inn av haakeik »

Ka fan i hælv...... :O
Æ blei sensurert.
Fikk ikke lov til å skrive grise....pikk

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Få ut bolt

Legg inn av Nomade »

kjellv skrev: 23 jun 2021, 07:42 Kan du ta et bedre bilde som viser hva dette er og hvor på sykkelen.
Jeg tror denne bolten har mye gods under hodet At den har en krage som du ser, under der har den et sylindrisk parti og tilslutt et gjengeparti muligens M6. Men hadde jeg skjønt hva du har tatt bilde av kunne jeg funnet ut hvordan skruen ser ut.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Dette er jo feste til et hand guard, løsne det innerste feste og bank ut driten er mitt forslag....

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Få ut bolt

Legg inn av Kjellrf »

Bolten kan være satt inn med gjengelåsing, for ikke å vibrere løs.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Få ut bolt

Legg inn av Dansekris »

kjellv skrev: 23 jun 2021, 07:42 Kan du ta et bedre bilde som viser hva dette er og hvor på sykkelen.
Jeg tror denne bolten har mye gods under hodet At den har en krage som du ser, under der har den et sylindrisk parti og tilslutt et gjengeparti muligens M6. Men hadde jeg skjønt hva du har tatt bilde av kunne jeg funnet ut hvordan skruen ser ut.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Det er som flere har nevnt i enden på høyre side av styret.

Bilde

Jeg var i gang med å installere ekstra bar end weights til mitt Barkbuster-sett etter at jeg merka litt mer vibrasjon i styret etter å ha montert settet. Bolten som sitter fast er av den minste typen på bildet.

Bilde
haakeik skrev: 23 jun 2021, 08:07 Hva med å bruke en skrueutrekker(unnskyld språket)?

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000022143
Jeg er jo kjent med konseptet med å borre ut bolter, men litt usikker på fremgangsmåten. Borrer man med et bor som er litt mindre enn selve bolten for så å bruke skrueutrekker for å skru ut? Et poeng er vel å unngå og skade gjengene.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 764
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Få ut bolt

Legg inn av Audi Mannen »

Har du en kompis med et lite TIG apparat så setter du en umbraco nøkkel inn i hodet og gir den noen punkt rundt. Bolten har helt sikkert rustet fast i gjengene på mutteren som sitter inne i styret hvis jeg ikke tar feil? La sveisen bli kald og dra forsiktig til den løsner. ryker sveisen.... sveis igjen, men litt mere.
Noe rustløser er vel vanskelig å få på der inne uten at du fyller hele styret.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Få ut bolt

Legg inn av Geiroe »

Det er der Torx'n kommer inn. Du ha allerede et hull, ved å banke Torx'n oppnår du to ting. Du får løsnet litt på det som holder den fast, og du får et jevnt drag rundt hele bolten. En liten bit er ikke veldig lett å få på plass.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Få ut bolt

Legg inn av Dansekris »

Audi Mannen skrev: 23 jun 2021, 10:01 Har du en kompis med et lite TIG apparat så setter du en umbraco nøkkel inn i hodet og gir den noen punkt rundt. Bolten har helt sikkert rustet fast i gjengene på mutteren som sitter inne i styret hvis jeg ikke tar feil? La sveisen bli kald og dra forsiktig til den løsner. ryker sveisen.... sveis igjen, men litt mere.
Noe rustløser er vel vanskelig å få på der inne uten at du fyller hele styret.
Geiroe skrev: 23 jun 2021, 10:05 Det er der Torx'n kommer inn. Du ha allerede et hull, ved å banke Torx'n oppnår du to ting. Du får løsnet litt på det som holder den fast, og du får et jevnt drag rundt hele bolten. En liten bit er ikke veldig lett å få på plass.
Dette ble montert for få uker siden, så syns det er merkelig om det er rust. Jeg husker at jeg dro til skikkelig på høyresida. Venstre side fikk jeg skrudd ut uten problemer.

Torx har jeg som sagt prøvd. Husker ikke i farten hvilken størrelse det var på bitsen jeg fikk inn, men den tar ikke. Størrelsen over blir for stor. Da må jeg i såfall utvide hullet på en annen måte.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Få ut bolt

Legg inn av cannon »

Dansekris skrev: 23 jun 2021, 09:53
kjellv skrev: 23 jun 2021, 07:42 Kan du ta et bedre bilde som viser hva dette er og hvor på sykkelen.
Jeg tror denne bolten har mye gods under hodet At den har en krage som du ser, under der har den et sylindrisk parti og tilslutt et gjengeparti muligens M6. Men hadde jeg skjønt hva du har tatt bilde av kunne jeg funnet ut hvordan skruen ser ut.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Det er som flere har nevnt i enden på høyre side av styret.

Bilde

Jeg var i gang med å installere ekstra bar end weights til mitt Barkbuster-sett etter at jeg merka litt mer vibrasjon i styret etter å ha montert settet. Bolten som sitter fast er av den minste typen på bildet.

Bilde
haakeik skrev: 23 jun 2021, 08:07 Hva med å bruke en skrueutrekker(unnskyld språket)?

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000022143
Jeg er jo kjent med konseptet med å borre ut bolter, men litt usikker på fremgangsmåten. Borrer man med et bor som er litt mindre enn selve bolten for så å bruke skrueutrekker for å skru ut? Et poeng er vel å unngå og skade gjengene.
Er bolten skrudd inn i styret, i gjengene som egentlig var til styrevekter? Eller sitter det en "ekspansjonsplugg" inni styret som utgjør feste for handguarden?

Å bore ut bolten er det siste du bør prøve.

Første forsøk bør være å skru den ut ved å lage spor, sveise eller slå inn torx. Hvis du kan skru handguarden løs/fra hverandre slik at du kan rotere den blanke delen samtidig som du skrur ut bolten, så tipper jeg den løsner. Kanskje bolten løsner bare ved å rotere handguarden bakover?

Neste forsøk er å bore av hodet, da bruker du et bor som er like stort eller litt større enn gjengediameter. Hvis du tror at det da vil stå igjen en "stubb" av bolten som du kan får tak i med tang eller lignenede så er det bra. Sjekk på andre siden så finner du ut det.

Siste forsøk er å bore ut bolten, og da med et bor som er tynnere enn/lik kjernediameter på boltens gjengeparti. Utfordringen med dette er gjerne at du ikke klarer å bore i sentrum, og at gjengene i styret blir skadet. Du kan bore deg litt inn i bolten og prøve med "grispikk", men sånne knekker gjerne, og da er det vanskelig å komme videre med bor.

Jeg tipper at stubben som sitter igjen etter at du har fjernet hodet og demontert handguarden ikke sitter så hard, og at det er lett å få ut resten av bolten, feks med tang.

Hvis festet i styret er som på dette settet så er det bare å bore av hodet og demontere. Du trenger bare en ny bolt.
https://www.revzilla.com/motorcycle/bar ... handlebars

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: Få ut bolt

Legg inn av Dansekris »

cannon skrev: 23 jun 2021, 11:24
Dansekris skrev: 23 jun 2021, 09:53
kjellv skrev: 23 jun 2021, 07:42 Kan du ta et bedre bilde som viser hva dette er og hvor på sykkelen.
Jeg tror denne bolten har mye gods under hodet At den har en krage som du ser, under der har den et sylindrisk parti og tilslutt et gjengeparti muligens M6. Men hadde jeg skjønt hva du har tatt bilde av kunne jeg funnet ut hvordan skruen ser ut.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Det er som flere har nevnt i enden på høyre side av styret.

Bilde

Jeg var i gang med å installere ekstra bar end weights til mitt Barkbuster-sett etter at jeg merka litt mer vibrasjon i styret etter å ha montert settet. Bolten som sitter fast er av den minste typen på bildet.

Bilde
haakeik skrev: 23 jun 2021, 08:07 Hva med å bruke en skrueutrekker(unnskyld språket)?

https://www.biltema.no/bil---mc/bilverk ... 2000022143
Jeg er jo kjent med konseptet med å borre ut bolter, men litt usikker på fremgangsmåten. Borrer man med et bor som er litt mindre enn selve bolten for så å bruke skrueutrekker for å skru ut? Et poeng er vel å unngå og skade gjengene.
Er bolten skrudd inn i styret, i gjengene som egentlig var til styrevekter? Eller sitter det en "ekspansjonsplugg" inni styret som utgjør feste for handguarden?

Å bore ut bolten er det siste du bør prøve.

Første forsøk bør være å skru den ut ved å lage spor, sveise eller slå inn torx. Hvis du kan skru handguarden løs/fra hverandre slik at du kan rotere den blanke delen samtidig som du skrur ut bolten, så tipper jeg den løsner. Kanskje bolten løsner bare ved å rotere handguarden bakover?

Neste forsøk er å bore av hodet, da bruker du et bor som er like stort eller litt større enn gjengediameter. Hvis du tror at det da vil stå igjen en "stubb" av bolten som du kan får tak i med tang eller lignenede så er det bra. Sjekk på andre siden så finner du ut det.

Siste forsøk er å bore ut bolten, og da med et bor som er tynnere enn/lik kjernediameter på boltens gjengeparti. Utfordringen med dette er gjerne at du ikke klarer å bore i sentrum, og at gjengene i styret blir skadet. Du kan bore deg litt inn i bolten og prøve med "grispikk", men sånne knekker gjerne, og da er det vanskelig å komme videre med bor.

Jeg tipper at stubben som sitter igjen etter at du har fjernet hodet og demontert handguarden ikke sitter så hard, og at det er lett å få ut resten av bolten, feks med tang.

Hvis festet i styret er som på dette settet så er det bare å bore av hodet og demontere. Du trenger bare en ny bolt.
https://www.revzilla.com/motorcycle/bar ... handlebars
Fjernet styrevekt og skrudd inn som vist på bildet. For å montere det ekstra loddet må jeg bytte ut bolten med en lengre. Nye bolter fulgte med kitet, så det er ikke noe problem.

Jeg er bare litt redd for at at bolten sitter så godt at jeg ikke vil klare å løsne den hvis jeg lager et spor i hodet og prøver å slå den rundt.

Bilde

Brukeravatar
THagen80
Innlegg: 72
Registrert: 15 mai 2019, 21:56
Motorsykkelen din: CRF1000L AS DCT 2019

Re: Få ut bolt

Legg inn av THagen80 »

Har du en torx eller umbraco som er litt mindre en hullet? Kyl den inn i hullet med en syltestrikk eller noe annet fleksibelt materiale som kan fylle mellomrommet, og få løsna driten :D
Every bike is OK, as long as it has an engine and says Vroom Vroom :)

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 655
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Få ut bolt

Legg inn av Nomade »

Må ikke gjøre dette for komplisert....

Ta vekk plastikken, løsne det innerste festet på styret, så ta tak i bøylen og vri den slik att kanskje skruen løsner litt. Om den ikke løsner, bank på bøylen for å se om ekspansjonsbolten gir etter utover.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Få ut bolt

Legg inn av rolf-arne »

Dansekris skrev: 23 jun 2021, 11:55 Bilde
Da blei det enklere om det er slik at post 10 stikker ut av orginalstyret , så er det bare å bore vekk hodet på skruen -demontere alt som ikke er bolt eller styre - så finne frem ei god tang og skru ut. Om det er tungt da så bruker du olje på gjengene.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Få ut bolt

Legg inn av erik m »

Altså, det er jo et verktøy som er laga for akkurat dette problemet! Hvis det er sånn at det ikke er lov å bruke det folkelige navnet på det, sliter jeg litt - veit at det også heter noe anna som jeg ikke kommer på. Det ser ut som en skruebits, men er venstregjenga. du bruker et metallbor 1 eller 1,5mm som du borrer noen mm inn, og bytter så til denne bitsen. Når du da skrur inn den for hånd, kommer bolten ut lett som om du skrudde ut en vanlig skrue. Pass på at det er små dimensjoner i settet! clas'ern tar 150 for et sett.
https://no.wikipedia.org/wiki/Skrueuttrekker

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Få ut bolt

Legg inn av kjellv »

Denne bør ikke by på noe problem.
Bor inn i skruhodet med en bor av samme tykkelse som skruen (gjengepartiet) til skruhodet faller av. Ta så av alle løse deler og du kan antakelig skrue ut resten av skruen med fingrene..

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Få ut bolt

Legg inn av cannon »

Fått'n ut?

Svar