Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av 127Tom »

haakeik skrev: 24 mai 2021, 22:48 Det "kan" være en feil på Crank Position Sensor(CPS). Det opplevde jeg selv på Triumph'en min(forgasser).
Kom kjørende innover E18 på Slependen på en varm sommerdag da motoren bare døde brått, på sekundet.
Trillet inn til siden og prøvde å starte den igjen, men ingen reaksjon. Prøvde flere ganger, men ingen reaksjon. Etter å ha søkt på internet etter årsaker og løsning en stund, hadde motoren kjølt seg litt ned. Så da jeg gjorde et siste forsøk på å starte, før jeg måtte ringe etter veihjelp, startet plutselig motoren som om ingenting hadde skjedd. Da var det bare å komme seg hjem i et rolig tempo, mens jeg nervøst bare ventet på at motoren skulle kutte igjen.
Det viste seg å være et kjent problem med CPS'en. Når den var i ferd med å ta kvelden, hadde den en tendens til å kutte signalene når CPS'en ble veldig varm. Løsningen var da å vente til motor/CPS ble kjøligere og så starte opp igjen. Og bestille ny sensor og bytte.
Det gjorde jeg og hadde siden aldri dette problemet igjen. Billig del og enkelt å skifte selv.

Jeg sier ikke at dette er årsaken for deg, men verd å undersøke.
https://www.ebay.com/itm/401750731072

En annen ting, Harley'er rister. Gå over batteriterminaler, startrele og andre kontaktpunker og sjekk for irr og løse kontakter.
Når motor bare dør plutselig, er det 99.9% elektrisk feil en eller annen plass. Hadde det vært drivstoffrelatert, burde motoren gradvis miste kraft for så å stoppe.
Takk for tips! Skal uansett gi den til et HD verksted og få en mekaniker til å se over. Jeg har hverken utstyr eller peil nok til å fikse noe elektrisk.
Vil bare at ting skal funke og betaler verksted til å gjøre den sommer klar. Er det for mye styr med en sykkel kvitter jeg meg med den.
Vil bruke mer tid på kjøring enn frustrasjon og mekking :p

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av erik m »

127Tom skrev: 24 mai 2021, 17:20 Hva legger du i skjæring? Om motoren har skjært seg? Motoren går smooth og normalt. Ikke værre enn før. Leste du alt jeg skrev?
Usikker om det er varsel for temp på den. Eneste lampa som lyser er den rød oljekanna når jeg skrur av motoren med off switchen.
Men det er jo normalt.
Leste det du skreiv ja. Hvis den skar seg, altså at stemplet blei sittende fast i sylinderen, vil den stoppe. Men gå like fint igjen neste gang du starter, det eneste er at du vil ha fått en ripe i sylinderen. du skriver ikke om det var en ny sykkel; i gamle dager måtte du kjøre noen tusen med lavt turtall før du kunne dra på skikkelig. I dag skal de fleste nye sykler være ferdig innkjørt når du får dem, om det ikke står anna i instruksjonsboka. Det samme gjelder om du har fått borra sylindre og nye stempler på en gammel sykkel.
De fleste sykler i dag har en indikator, nål eller display som viser temperaturen og et rødt felt når den nærmer seg faresonen, men enkelte HD'r mangler det. I det minste skal den røde lampa med oljekanna på lyse når den er for varm - altså mens du kjører. Skjer det må du stoppe med en gang.

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av 127Tom »

erik m skrev: 25 mai 2021, 00:48 Leste det du skreiv ja. Hvis den skar seg, altså at stemplet blei sittende fast i sylinderen, vil den stoppe. Men gå like fint igjen neste gang du starter, det eneste er at du vil ha fått en ripe i sylinderen. du skriver ikke om det var en ny sykkel; i gamle dager måtte du kjøre noen tusen med lavt turtall før du kunne dra på skikkelig. I dag skal de fleste nye sykler være ferdig innkjørt når du får dem, om det ikke står anna i instruksjonsboka. Det samme gjelder om du har fått borra sylindre og nye stempler på en gammel sykkel.
De fleste sykler i dag har en indikator, nål eller display som viser temperaturen og et rødt felt når den nærmer seg faresonen, men enkelte HD'r mangler det. I det minste skal den røde lampa med oljekanna på lyse når den er for varm - altså mens du kjører. Skjer det må du stoppe med en gang.
Jo, jeg skrev årsmodellen: "dette er som sagt Dyna Wide Glide modellen. Jeg har 2002 årsutgaven."
Vant til at folk ikke leser alt når det er relativt lange innlegg ;) enten skumleser folk / eller hopper over setninger / paragrafer.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av erik m »

Javisst skreiv du det - jeg leste gjennom to ganger og greide alikevel å ikke se det! Men altså, la du merke til om oljelampa lyste før motoren stoppa? Låste bakhjulet seg?
Kort sagt; oljelampa lyser og motor stopper: mest sannsynlig skjæring. Ladelampa lyser og motor stopper: mest sannsynlig elfeil.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 709
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av KåreDump »

haakeik skrev: 24 mai 2021, 22:48 En annen ting, Harley'er rister. Gå over batteriterminaler, startrele og andre kontaktpunker og sjekk for irr og løse kontakter.
Når motor bare dør plutselig, er det 99.9% elektrisk feil en eller annen plass. Hadde det vært drivstoffrelatert, burde motoren gradvis miste kraft for så å stoppe.
+1 !
Det er utrolig mye jævelskap som kan skyldes dårlig jording, og ja greiene rister!! :-)

20 min på en P-plass er ikke mye på en HD selv om den er luftkjølt, og det vil neppe forårsake varmeskjæring.
Har hatt sånn der EITMS-greier på de to siste HD'ene mine (kutter bakre sylinder på tomgang når den blir veldig varm, og gir en utrolig merkelig gange!), og den har kun slått inn kun EN gang hos meg siden 2014!
Og det var etter over en time i en endeløs stillestående kø på Autobahn i over førti varmegrader!
Da var jeg så kokende varmt at jeg selv knapt gikk på en sylinder på tomgang... :lol

EDIT: Amerikanske forum tar jeg med en klype salt. Web-fenomenet med at de som har minst å fare med roper høyest er mye mer fremtredende der en på europeiske forum, og det er mange "urban legends" som florerer der!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av AJ »

Varmskjæring forekommer vel sjelden.
Var nok litt bekymret for dette da vi kjørte i kø med mye stillestående tomgangskjøring i Milano på tur med Moto Guzzi Stelvio med passasjer og full oppakning.
Utetemp.måleren i instrumentpanelet viste 48 grader på det varmeste.
Ikke et feilslag eller feilmelding på Guzzien.
Derimot gikk den bedre enn noen gang på denne turen.
Og det tok jeg som et tegn på at italienerne vet hva de holder på med. Dvs. at de helt sikkert har testet disse luft- og oljekjølte grundig i de klimatiske forholdene som er i sør-Europa.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 494
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - Aprilia Pegaso 650 1997
Sted: Norge

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av MGR1 »

Hvis stemplene skjærer seg vil man høre en skrikende lyd man aldri glemmer, og bakhjulet kan låse seg hvis man gønner på og ikke clutcher ut tidsnok. Ved delvis skjæring vil motoren gå dårligere, føles litt som at den går tom for bensin, men det kommer ikke nødvendigvis skjærelyd. Slipper man opp gassen vil den ofte ta seg opp igjen. Jeg har dessverre opplevd flere varianter av dette i min tidligere MC-karriere :sorry .

Ved stempelskjæring kutter ikke motoren brått ut slik den opprinnelige beskrivelsen var. Og etter en skikkelig stempelskjæring vil stemplene banke infernalsk når man starter motoren og kjører videre. Det høres absolutt ikke som skjæring det som er beskrevet.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av erik m »

Kanskje ikke så vanlig, men jeg har opplevd begge deler.
Sist redigert av erik m den 25 mai 2021, 16:14, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Sted: Oslo

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av erik m »

Jeg har også opplevd full skjæring. Men for ett par år sia med veteranen - 350ccm tvilling, bare luftkjølt og nyborra/nye stempler hadde jeg en delvis skjæring på ett stempel. Da bråstoppa motoren og bakhjulet låste. Trakk inn clutchen på refleks, venta litt og starta igjen, da gikk den helt som før. Da jeg kom hjem og tok av sylindera var stempla/stempelfjæra like hele, men en solid ripe inne i den ene sylinderen. Kompen var ikke merkbart endra etterpå. Men dette kan kanskje ikke forekomme på nye og store sykler?

Brukeravatar
127Tom
Innlegg: 198
Registrert: 01 apr 2021, 15:11
Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
Sted: Oslo

Re: Harley Dyna Wide Glide = merkelig hendelse

Legg inn av 127Tom »

Ikke noe bakhjul låste seg, nei. Heller ingen oljelampe som lyste. Som jeg sa: det var som om jeg skulle ha trykka på off switchen.

Men går nok for salg. Funnet ut at jeg liker Intrudern min mye mer etter jeg tok en tur med den etter flere ukers kontinuerlig Harley kjøring. Bråker mindre, rister mindre, aldri noe kødd med den alle de åra jeg har hatt den heller. Den er også 60 kg lettere, så den er mer spenstig og morsommere å kjøre. Faktisk mye bedre aksellerasjon på den og (med orginal potta), og ser like tøff ut. Mer behagelig sittestilling og.
Harleyen føles som noe fra andre verdenskrig hehe. Den er også veldig brei å sitte på. Når du kommer opp i 120 km\t så merker man at vinden vil dytta beina mine vekk :p må liksom klamre meg fast føler jeg.
Merker også jeg får mye mer vondt i hue av flere timers kjøring på den. Selv med ørepropper. Det er en viss RPM man kommer opp i så merker man sånn skikkelig mye mid-range bass så man får dotter i øra.

Svar