Suzuki DL 650 V-Strom XT - Ventilsjutering

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Kjellsy
Innlegg: 3
Registrert: 15 apr 2021, 07:27
Motorsykkelen din: - I forhandling på sykkel -

Suzuki DL 650 V-Strom XT - Ventilsjutering

Legg inn av Kjellsy »

Har ikke hatt egen MC på 25 år, og har nå omsider kommet meg tilbake på sete.

Har kjøpt en V-strom 650, som siste eier ikke tok service på i 2020, og de 2 foregående servicene har blitt utført av eier, kvittering på alle deler fulgte sykkelen, i tillegg til notat om hva som eksakt er utført. Sykkelen er nå gått 28800,og normalt skulle det vært gjort en service på 24 000, deler er da skiftet på dette intervallet.

En god venn som normalt demonterer og monterer sin sønn's crosser (250 cc) mellom annet hvert ritt(kjører aktiv),og har vært litt innom landslaget etc. og er vel den mest kompetente person jeg kjenner og har 100% tillitt til. Han mener sykkelen er dønn strøken. Men....

Tenkte allikevel jeg skulle tatt en service for ny olje etc for sesongen, og har kontaktet verksted for å utføre dette. Verkstedet er hyggelige og informative... men maser noe voldsomt på at jeg da bør ta ventil justering når jeg først har den inne, og har da gitt meg pris på 12 600,- for å gjennomføre ny total 24 000 service inkl ventil kontroll/justering.

Føler jeg blir litt skviset i et hjørne.... verksted kommer med mye utspill om hva som kan skje... hvis ikke jeg gjør dette. Er det dumt å avstå fra dette? synes prisen er vel stiv. :-k Men vil jo helst ikke gå på en blemme heller.

Noen som har tips til hva jeg bør gjøre? Trodde det ville vært mer enn tilstrekkelig med en service på 3-3 500,- :scratch

Hobba
Innlegg: 10
Registrert: 27 mar 2018, 12:15
Motorsykkelen din: BMW F900XR 2021
Sted: Sandnes

Re: Suzuki DL 650 V-Strom XT - Ventilsjutering

Legg inn av Hobba »

24000km servicen er vel den største (og dyreste) på disse syklene. Mellomservicene er enklere å ta selv, da det stort sett er olje/filter samt bremse/kjølevæske annethvert år. V-strom 650 er forholdsvis enkle sykler med lite elektronikk, teknisk sett er det lite så kan gå galt.
Ventilkontroll er litt hassel på disse, da det er trangt og kronglete å komme til den bakerste toppen. Er du heldig så slipper du justering. På stromtrooper.com så er det litt forskjellige erfaringer. Noen må justere på denne første sjekken, andre ikke.

For min egen del så hadde jeg nok tatt alt annet selv, og levert inn for selve ventilkontrollen. Kanskje kan vennen din hjelpe deg med det? Tar ikke lang tid å bytte olje/væsker, maks ett par timer inkludert kaffe og smultringer:-) Da bør du komme unna vesentlig rimeligere. Sjekk også flere verksteder. Egen erfaring er at mindre og uavhengige verksteder gjør minst like god jobb som merkeverksted.

Lykke til!

Kjellsy
Innlegg: 3
Registrert: 15 apr 2021, 07:27
Motorsykkelen din: - I forhandling på sykkel -

Re: Suzuki DL 650 V-Strom XT - Ventilsjutering

Legg inn av Kjellsy »

Takker for svar.

Er ikke helt blank på teknisk skruing, og kan nok skifte det meste selv. Men ventiler og dyser etc holder jeg meg unna.

Tenker jeg får ringe å sjekke litt mer rundt, med ulike verksteder. Men er det mye å spare på å ordne øvrige ting selv ?de må vel åpne det meste uansett?

Tips til godt verksted tas imot med takk, helst Follo alternativt Oslo

Noen jeg bør styre godt unna?

Hobba
Innlegg: 10
Registrert: 27 mar 2018, 12:15
Motorsykkelen din: BMW F900XR 2021
Sted: Sandnes

Re: Suzuki DL 650 V-Strom XT - Ventilsjutering

Legg inn av Hobba »

Kjellsy skrev: 26 apr 2021, 00:18 Tenker jeg får ringe å sjekke litt mer rundt, med ulike verksteder. Men er det mye å spare på å ordne øvrige ting selv ?
På min min jeg pristilbud på 5500,- for 2-årsservice, inkludert bytte av olje/filter, bremsevæske og kjølevæske.
Jeg valgte å gjøre det selv og sparte derfor rundt 4500,- med 3 timer rolig arbeid. Ulempen er om det skulle skje noe med sykkelen som er dekket av garanti. De kan da bli vrange i og med at jeg har utført service selv. Jeg tar sjangsen :roll

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 613
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Sted: Pasvik

Re: Suzuki DL 650 V-Strom XT - Ventilsjutering

Legg inn av Ketil »

Dette med service hos et godkjent verksted handler vel også om å beholde rettighetene til garanti, men hvis dette ikke er aktuelt for deg så vil jeg tatt det meste av service selv og satt bort det som du ikke er komfortabel med å ta. Nå var det en 2004 modell vstrom jeg hadde, men slik jeg har forstått så er det ikke gjort mye endringer på motor. Det var en veldig enkel mc å jobbe med. Jeg gjorde servicer og vedlikehold selv da dette med garanti ikke var relevant, og jeg hadde ingen erfaring med å mekke mc fra før. Den første ventilsjekk lot jeg et lokalt verksted ta og mener jeg betalte ca. Kr. 3000,. Neste ventilsjekk gjorde jeg selv, da hadde jeg rukket å bli god kjent med Vstromen og etter litt studier av diverse YouTube filmer følte jeg meg trygg på at dette var gjennomførbart. Da hadde Vstromen rullet vel 60 000 km uten at det var behov for noen justering av ventiler. Så jeg antar det også i ditt tilfelle kun er snakk om en sjekk av ventiler, men det er nok lurt å få avklart dette. Lykke til!

Kjellsy
Innlegg: 3
Registrert: 15 apr 2021, 07:27
Motorsykkelen din: - I forhandling på sykkel -

Re: Suzuki DL 650 V-Strom XT - Ventilsjutering

Legg inn av Kjellsy »

Ketil skrev: 26 apr 2021, 08:05 Dette med service hos et godkjent verksted handler vel også om å beholde rettighetene til garanti, men hvis dette ikke er aktuelt for deg så vil jeg tatt det meste av service selv og satt bort det som du ikke er komfortabel med å ta. Nå var det en 2004 modell vstrom jeg hadde, men slik jeg har forstått så er det ikke gjort mye endringer på motor. Det var en veldig enkel mc å jobbe med. Jeg gjorde servicer og vedlikehold selv da dette med garanti ikke var relevant, og jeg hadde ingen erfaring med å mekke mc fra før. Den første ventilsjekk lot jeg et lokalt verksted ta og mener jeg betalte ca. Kr. 3000,. Neste ventilsjekk gjorde jeg selv, da hadde jeg rukket å bli god kjent med Vstromen og etter litt studier av diverse YouTube filmer følte jeg meg trygg på at dette var gjennomførbart. Da hadde Vstromen rullet vel 60 000 km uten at det var behov for noen justering av ventiler. Så jeg antar det også i ditt tilfelle kun er snakk om en sjekk av ventiler, men det er nok lurt å få avklart dette. Lykke til!
Ja det er ventil justrringen som er viktig for meg, resten kan jeg ordne selv. Dette er en 2015 modell, så garantier er passert uansett.

Svar