Stigning opp/ned fra/til "garasje"

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Stigning opp/ned fra/til "garasje"

Legg inn av BjørnSover »

Stigning opp/ned fra/til "garasje" - hvor bratt helling bør det ikke overstige?

Jeg vil grave ut under en terrasse vi har i dag for å kunne oppbevare saker og bygge en bod/garasje til mc. Tomten er i en skråning, så det hele vil ikke være under bakken, men det må graves/sprenges ned ca. 1,4 m. Hvor lang bakke - evt hvor mange grader stiging - bør det være for å kunne komme opp/ned greit med mc? Jeg tenker å kunne kjøre opp, og ikke skubbe. Og hvor bred bør veien være?

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Stigning opp/ned fra/til "garasje"

Legg inn av BjørnSover »

Etter litt søk på nett ser det ut som 1:6 er maks for uten snø/is.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4703
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Stigning opp/ned fra/til "garasje"

Legg inn av FredrikE24 »

Hvor langt er et tau?

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Stigning opp/ned fra/til "garasje"

Legg inn av BjørnSover »

FredrikE24 skrev: 11 apr 2021, 00:03 Hvor langt er et tau?
:thumleft

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 460
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Sted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: Stigning opp/ned fra/til "garasje"

Legg inn av Canutus »

Kjenner ikke regelverket på dette, men det heter seg vel at en skal ha minst én biloppstillingsplass foran garagen. Så er spørsmålet om du har plass til det på "toppen" av bakken. Nå spør du i ett mc-forum, men heter det garage så går man vel utifra bil-forutsetninger, så kansje det er lettere å kalle det bod (med litt bred dør), så er det kansje enklere å gjøre som man vil. Ellers er det en FB-gruppe for det meste, f.eks "Bygge garasje/verksted", kansje der er tips å hente.

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Stigning opp/ned fra/til "garasje"

Legg inn av BjørnSover »

Siden det er mc forum trodde jeg det var gitt at dette var for mc??? Jeg spør også hvor bredt det bør være for å komme opp/ned med mc. I det trodde jeg det også lå at det var for mc - men det må kanskje staves ut for å unngå misforståelser.

Men for oppklaringens skyld - hva heter et frittliggende bygg hvis misjon er å parkere mc for å:
- beskyttes for vær og vind
- kunne vedlikeholdlades
- skjules for uærlige sjeler

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Stigning opp/ned fra/til "garasje"

Legg inn av Bjerknez »

BjørnSover skrev: 11 apr 2021, 10:37 Siden det er mc forum trodde jeg det var gitt at dette var for mc??? Jeg spør også hvor bredt det bør være for å komme opp/ned med mc. I det trodde jeg det også lå at det var for mc - men det må kanskje staves ut for å unngå misforståelser.

Men for oppklaringens skyld - hva heter et frittliggende bygg hvis misjon er å parkere mc for å:
- beskyttes for vær og vind
- kunne vedlikeholdlades
- skjules for uærlige sjeler
Bod?

Hvor bredt det bør være avhenger vel av hvor god balanse man har. En planke på 10 cm. bør i teorien holde. Altså 10cm. Men bredden på døren må selvsagt være like bred eller bredere enn sykkelen. Der må du ta frem tommestokken. For å vedlikeholdslade må du ha strøm i boden. Enten via skjøteledning fra hus etc. eller ved at du legger opp fast strøm i boden.

For å skjules så trenger du vegger som ikke er gjennomsiktige.... ?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Stigning opp/ned fra/til "garasje"

Legg inn av Bjerknez »

Hvor bratt det bør være er en ting. Motorsykkelen har krefter nok uansett hvor bratt det er så lenge man har friksjon til underlaget. Du tenker kanskje på selve "knekken" vedrørende hvor sykkelen kan gå nedi under?

Dette kommer igjen ann på bakkeklaringen og hvor "slakk" knekken er. Er ikke noe fasitsvar på dette.

Husk å måle bakkeklaring mens du sitter på sykkelen.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Stigning opp/ned fra/til "garasje"

Legg inn av pingvin »

For referanse, rampa bruker opp i varebilen er ca 1:3 og det går greit så lenge har motor. Uten motor må jeg ha dyttehjelp av en til. Tipper 1:6 klarer man greit å dytte uten motor.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar