Fin bryter! Men trenger hjelp til å koble til...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37950
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Fin bryter! Men trenger hjelp til å koble til...
Ikke så rent sjelden kommer jeg borti ting på nettet som jeg synes ser bra ut til gode priser som gjør at jeg bestiller uten å tenke over ting som f.eks. montering, tilkobling osv. osv.
Får som regel god nytte av tingene jeg kjøper. Men bommer så klart noen ganger også. Om jeg har gjort det denne gangen er jeg fortsatt usikker på.
Bryteren, som skal festes på styret, ser i hvert fall solid ut og jeg tenkte å bytte den ut med 'round rocker switch' bryteren til Symtec holkevarmerne på TDM'en.
Sånn ser den nye bryteren ut:
Og sånn ser koblingsskjemaet til Symtec varmerne ut:
Tre kontakter bak på den runde lille bryteren hvor merkelig nok (i hvert fall for meg som kan lite om denslags...)
trinn 2, dvs. "High" (varmest) skal kobles til "Low" kontakten og hvor trinn 1, dvs. "Low" (varm) skal kobles til "High" kontakten på bryteren.
Så er spørsmålet da... enkelt og greit:
hvordan skal jeg koble Symtec elementene til den nye styremonterte bryteren?
Gode råd og tips mottas med stor takk!
Om det kan være til hjelp så ligger monteringsanvisningen til Symtec varmerne her.
Som det ene bildet viser så går det 6 ledninger fra bryteren - en gul, en blå, en hvit, en grønn, en sort og rød.
Er vel kanskje ingen her på Forumet som har montert en slik bryter, men som muligens likevel har god peiling.
Det fulgte jo selvfølgelig ikke med noe monteringsansvisning siden bryteren skal kunne brukes til flere typer utstyr iflg. websiden hvor jeg kjøpte den...
Får som regel god nytte av tingene jeg kjøper. Men bommer så klart noen ganger også. Om jeg har gjort det denne gangen er jeg fortsatt usikker på.
Bryteren, som skal festes på styret, ser i hvert fall solid ut og jeg tenkte å bytte den ut med 'round rocker switch' bryteren til Symtec holkevarmerne på TDM'en.
Sånn ser den nye bryteren ut:
Og sånn ser koblingsskjemaet til Symtec varmerne ut:
Tre kontakter bak på den runde lille bryteren hvor merkelig nok (i hvert fall for meg som kan lite om denslags...)
trinn 2, dvs. "High" (varmest) skal kobles til "Low" kontakten og hvor trinn 1, dvs. "Low" (varm) skal kobles til "High" kontakten på bryteren.
Så er spørsmålet da... enkelt og greit:
hvordan skal jeg koble Symtec elementene til den nye styremonterte bryteren?
Gode råd og tips mottas med stor takk!
Om det kan være til hjelp så ligger monteringsanvisningen til Symtec varmerne her.
Som det ene bildet viser så går det 6 ledninger fra bryteren - en gul, en blå, en hvit, en grønn, en sort og rød.
Er vel kanskje ingen her på Forumet som har montert en slik bryter, men som muligens likevel har god peiling.
Det fulgte jo selvfølgelig ikke med noe monteringsansvisning siden bryteren skal kunne brukes til flere typer utstyr iflg. websiden hvor jeg kjøpte den...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- cheron
- Innlegg: 3157
- Registrert: 02 nov 2008, 19:14
- Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
- Sted: Høyjord
Re: Fin bryter! Men trenger hjelp til å koble til...
Sånne strømsaker har jeg lite peiling på desverre.. men innbiller meg at det snart raser inn med forklaringer fra en 2-3 stykker
You'll never walk alone
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Fin bryter! Men trenger hjelp til å koble til...
Har du koblingsskjema for den nye bryteren også? Så kan eg nok hjelpe deg..
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
- hansraymond
- Innlegg: 628
- Registrert: 04 nov 2008, 09:29
- Motorsykkelen din: 88-HD 66-BSA 85-VF1000 84-vf750s
- Sted: Skedsmokorset
- Kontakt:
Re: Fin bryter! Men trenger hjelp til å koble til...
hmm ser ut til at den sorte er minus og den røde pluss?., koble på ett batteri der og mål deg frem til andre, så du vet hvilke farger som er henholdsvis "H" og "L" da er det meste gjort, :) :-) den bryter'n med "kill" på kan du bare beholde, som innbilt bryter til å kverke idioter på veiene!!
Hans Raymond
Live to Ride Ride to Live!
Live to Ride Ride to Live!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37950
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fin bryter! Men trenger hjelp til å koble til...
Fulgte ikke med noe sånt no', serru...Onsløv skrev:Har du koblingsskjema for den nye bryteren også? Så kan eg nok hjelpe deg..
Dette er en universalbryter, virker det som. Kan sikkert erstatte lysbrytere også på en MC.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Fin bryter! Men trenger hjelp til å koble til...
OK.
Da må jeg assosiere...
Rød = Pluss strøm
Svart = Jord
Vet ikke hvorfor du vil ha lav til H og L til High. Men det er nå så...
Da må:
Hvit = Blå
Blå = Hvit
Så får vi regne med at den gule og grønne er til KILL-switchen, og trenger derfor ikke brukes til håndvarmerene.
Gul pleier i bilstereo-sammenheng å være til batteri-strøm. Så kanskje den grønne skal være strømmen som "går videre" fra den gule.
Men hvis du er kjent med et multimeter, så kan du kanskje måle deg frem til hvilke ledninger som skal være hvor.
Da må jeg assosiere...
Rød = Pluss strøm
Svart = Jord
Vet ikke hvorfor du vil ha lav til H og L til High. Men det er nå så...
Da må:
Hvit = Blå
Blå = Hvit
Så får vi regne med at den gule og grønne er til KILL-switchen, og trenger derfor ikke brukes til håndvarmerene.
Gul pleier i bilstereo-sammenheng å være til batteri-strøm. Så kanskje den grønne skal være strømmen som "går videre" fra den gule.
Men hvis du er kjent med et multimeter, så kan du kanskje måle deg frem til hvilke ledninger som skal være hvor.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Re: Fin bryter! Men trenger hjelp til å koble til...
Dette er ikke vanskeligt. Det ligger tydligvis to varmeelemnter i varmerene som kommer i serie når bryteren står i low og paralell i high. Det er bare å måle seg ut på den nye bryteren og se hvordan denne fungerer. Original bryteren er tydligvis bare en vippebryter som ikke gjør annet enn å velge vilken pol du vil ha strømmen ut til, høy eller lav effekt.
Den nye bryteren har kansje samme funksjon, mål denne og finn felles/senter pol som strømen skal gå inn på, og du velger selv vilken av de andre utgående som blir høy/lav effekt...
Skjemat på holkene sier i klartekst hva som er hva.
Da er det bare å måle på din nye bryter for å finne ut hvor du vil koble til.
Den nye bryteren har kansje samme funksjon, mål denne og finn felles/senter pol som strømen skal gå inn på, og du velger selv vilken av de andre utgående som blir høy/lav effekt...
Skjemat på holkene sier i klartekst hva som er hva.
Da er det bare å måle på din nye bryter for å finne ut hvor du vil koble til.
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
Re: Fin bryter! Men trenger hjelp til å koble til...
Ah, skjønte nå hva du mente med HIGH/LOW kontakten... (eller gjorde jeg?)
Bryteren er konstruert slik at når du vipper bryteren opp på high, så kobles den i midten og den nederste seg sammen (kortsluttes). Og visaversa når du trykker på low; Da kobles den midterste og den øverste sammen.
Kan vel nesten tenke deg en vippestang. Når du trykker ned ene siden, så kortsluttes de to polene på den andre siden.
Bryteren er konstruert slik at når du vipper bryteren opp på high, så kobles den i midten og den nederste seg sammen (kortsluttes). Og visaversa når du trykker på low; Da kobles den midterste og den øverste sammen.
Kan vel nesten tenke deg en vippestang. Når du trykker ned ene siden, så kortsluttes de to polene på den andre siden.
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37950
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fin bryter! Men trenger hjelp til å koble til...
Takker for gode svar, folkens!
Kommer helt sikkert tilbake til saken når jobben eventuelt skal gjøres. Blir ikke i kald garasje i vinter i hvert fall...
Kommer helt sikkert tilbake til saken når jobben eventuelt skal gjøres. Blir ikke i kald garasje i vinter i hvert fall...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Fin bryter! Men trenger hjelp til å koble til...
Du leser skjemaet rett frem :) :-) :) :-)Onsløv skrev: Vet ikke hvorfor du vil ha lav til H og L til High. Men det er nå så...
Da må:
Hvit = Blå
Blå = Hvit
Men dette er en vippebryter og denne er desverre ikke logisk.
Mekanisk innmat i denne virker motsatt av påtrykte verdier så man må ikke la seg forvirre av dette.
Dersom man kobler feil på ytter polene her er det eneste som skjer at lav blir til høy effekt og visa versa...
Ah, skjønte nå hva du mente med HIGH/LOW kontakten... (eller gjorde jeg?)
Bryteren er konstruert slik at når du vipper bryteren opp på high, så kobles den i midten og den nederste seg sammen (kortsluttes). Og visaversa når du trykker på low; Da kobles den midterste og den øverste sammen.
Kan vel nesten tenke deg en vippestang. Når du trykker ned ene siden, så kortsluttes de to polene på den andre siden.
:) :-) :) :-)
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....
Re: Fin bryter! Men trenger hjelp til å koble til...
Bare å skrike ut her eller på PM, så skal vi hjelpe deg så godt vi kanAJ skrev:Takker for gode svar, folkens!
Kommer helt sikkert tilbake til saken når jobben eventuelt skal gjøres. Blir ikke i kald garasje i vinter i hvert fall...
Ikke kasser round rocker switchen din så altfor fort. Kanskje jeg er interessert...
Bestilte meg slike varmehåndtak jeg også med den switchen. Og jeg er ikke fan av mange forskjellige brytere, så jeg må se meg om etter noen som selger brytere. Clas Ohlson hadde en del brytere før, men visstnok ikke nå lenger...
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37950
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fin bryter! Men trenger hjelp til å koble til...
Ingen brytere kastes, nei!
Men vente til våren med å bytte bryter...
Været innbyr ikke til denslags sysler nå om dagen...
Men vente til våren med å bytte bryter...
Været innbyr ikke til denslags sysler nå om dagen...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Fin bryter! Men trenger hjelp til å koble til...
Den "orginale" bryteren din kobler inn BEGGE elementene ved "High" og bare et i hver holke ved "low"
Den du nettopp kjøpte er beregnet for hovedlys og kobler enn enten "nærlys" eller "fjernlys". Glødetråden for nær og fjern lyser sjelden samtidig på mc. (unntak finnes)
Her må du til med en diode eller et lite søtt rele' for å få dette til, men det er intet problem som ikke kan løses.
Dioden kobler du mellom "Low" og "High" med katoden mot "High"
Den sørger for å lede strøm fra "H" til "L" men ikke omvendt. Ulempen med diode er at du "mister" omtrent 0,8 volt i den.
Synes du ikke dette går an, får du bruke rele i stedet. Denne dioden skal tåle litt strøm også, og trenger muligens kjøling (Avhenger av varme holkenes effekt).
Med ohm-meter eller prøvelampe, så er det ikke vanskelig å finne hvilke ledere som går hvor.
Blir det for vanskelig, så fikses dette over en kaffekopp på Tyrigrava etter at snøen er gått.
Good luck!
Den du nettopp kjøpte er beregnet for hovedlys og kobler enn enten "nærlys" eller "fjernlys". Glødetråden for nær og fjern lyser sjelden samtidig på mc. (unntak finnes)
Her må du til med en diode eller et lite søtt rele' for å få dette til, men det er intet problem som ikke kan løses.
Dioden kobler du mellom "Low" og "High" med katoden mot "High"
Den sørger for å lede strøm fra "H" til "L" men ikke omvendt. Ulempen med diode er at du "mister" omtrent 0,8 volt i den.
Synes du ikke dette går an, får du bruke rele i stedet. Denne dioden skal tåle litt strøm også, og trenger muligens kjøling (Avhenger av varme holkenes effekt).
Med ohm-meter eller prøvelampe, så er det ikke vanskelig å finne hvilke ledere som går hvor.
Blir det for vanskelig, så fikses dette over en kaffekopp på Tyrigrava etter at snøen er gått.
Good luck!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37950
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fin bryter! Men trenger hjelp til å koble til...
Er ingen racer på de tingene her så det med en ordnings på Tyrigrava over en kaffekopp høres fornuftig ut :) :-)FJZZR skrev: Blir det for vanskelig, så fikses dette over en kaffekopp på Tyrigrava etter at snøen er gått.
Good luck!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Fin bryter! Men trenger hjelp til å koble til...
Når snøen har gått ??????????????
Da trenger ingen varmholker !!!!!!!!!!!
Da trenger ingen varmholker !!!!!!!!!!!
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....
Ville helt kjørt MC nå....