Biltema MC olje

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22851
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Biltema MC olje

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 02 mar 2021, 15:51
Bjerknez skrev: 02 mar 2021, 15:37 Jeg tror Biltema har sin egen oljepumpe ute i nordsjøen som kalles "olje pumpan". Dem har ansatt en polakk som sitter og pumper opp denne oljen med en pumpe (fra Biltema). Derfor holder ikke denne oljen den samme kvaliteten.

Når den skal raffineres så siler dem den gjennom et kaffefilter.

Å kjøpe Olje på Biltema er derfor det rene galskap og sykkelen din vil på kort tid skjære seg og det kan skje veldig fort. Sjansen er også stor for at man kan omkomme i en ulykke når dette skjer.

Det har blitt hevdet at ansatte på Biltema pisser på oljekannene de dagene dem har lite og gjøre av ren sabotasje.
Endelig et bt-olje-menneske med peiling! 😉
Ja, jeg har noen skjulte kvaliteter :knegg

ZZR-Erling

Re: Biltema MC olje

Legg inn av ZZR-Erling »

Synes kvalitetsforskjeller lettere vises på 2T. Feks hvor mye sot de danner.

Har kjørt litt på BT i bil, fikk fint det.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Biltema MC olje

Legg inn av FredrikE24 »

Har ingen betenkeligheter egentlig. Kjøper olje der den er billigst, Biltema er ikke billigst for meg annet enn for totaktsolje. Den duger. Røyker godt gjør den og, negativt synes noen kanskje. Mobil1 og Shell Advanced røyker mye mindre. De er dog ekstremt mye dyrere. Totaktere skal røyke litt!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Biltema MC olje

Legg inn av kjellv »

Ingenting setter slik fart på et forum enn en oljetråd, og spesielt når BT-olje nevnes.

Hva er egentlig forskjellen på de forskjellige oljene som finnes på markedet, det er vel dette de fleste mener noe om.
Det som er helt klart er at det alle oljeprodusenter som produserer motoroljer, giroljer, hydraulikkoljer, transmisjonsoljer osv gjør, er stort sett det samme. De kjøper inn en baseolje, som gjør at utgangspunktet for det ferdige produkt er relativt likt for alle produsentene.
Derifra har de alle sine egne "oppskrifter" for å få fram et sluttprodukt som de selv vil stå inne for. Noen ønsker å få fram et ferdig produkt som kan selges billig, andre bruker mye penger på utvikling, testing og produksjon for å få fram et sluttprodukt av høy kvalitet som nødvendigvis blir dyrt. De aller fleste legger seg på et nivå et sted midt i mellom. Det som er helt klart er at baseoljen de alle har som utgangspunkt på ingen måte kan brukes som den er, den må bearbeides og tilsettes diverse additiver (tilsetninger) for å få den ønskede evne til å smøre, rense, lede ut varme osv. Viskositet er det ene oljen må tilfredsstille, dette er evne til å beholde en oljefilm av en viss tykkelse mellom for eksempel drevtenner i en girkasse ved de forskjellige temperaturer oljen utsettes for. Det klarer ikke en baseolje uten hjelp av tilsetninger. Noen tilsetningsstoffer er dyre å produsere, andre er billige.
En MC-olje skal tilfredsstille Jaso MA2 kravene, altså en olje som skal både være motorolje og girolje (som setter veldig forskjellige krav), samtidig som den skal ha de nødvendige egenskapene for å fungere i en våtclutch for å hindre at clutchlamellene hugger eller slurer. I tillegg skal oljen produseres i litt forskjellige viskositeter. Minstekravet er beskrevet i Jaso MA2, dette er altså et minstekrav. Biltema produserer ikke olje selv. De legger dette ut på anbud med jevne mellomrom blant oljeprodusentene, og velger den som kan levere billigst innenfor minimumskravene i Jaso MA2, tappet på BTs egen emballasje. Det er derfor helt uinteressant å vite hvem som har produsert BTs olje, den er produsert på bestilling fra BT med minimumsspec i Jaso MA2. Produsenten av BT-oljen har ikke sin logo på disse kannene, og oljen BT har bestilt er derfor ikke nødvendigvis den samme som produsenten tapper på sin egen emballasje.
Om man bruker den ene eller andre oljen er nok ikke faren for akutt motorhavari særlig stor dersom man ellers bytter olje når den skal byttes. Det er nok først i andre enden av livsløpet til motoren forskjellene vil komme til syne. Særlig innen racing vil forskjellen på oljekvalitet tydelig komme til syne. Det er motorer som kjøres ekstremt, og det skrues mye. Jeg kan vanskelig tenke meg noen utstrakt bruk av BT-olje i slike miljøer.

Jeg tenker slik: Jeg kan godt leve lenge på brød og brunost. Det er billig og inneholder det meste. Men jeg foretrekker et kosthold som er langt mer sammensatt og krydret enn dette. Det skal også motorsykkelen min få, det er andre ting jeg heller sparer på enn noe så viktig som olje :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22851
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Biltema MC olje

Legg inn av Bjerknez »

Så skal det vel også nevnes at oljen du køper som trolig kommer gjennom jobben neppe koster deg noe særlig mer enn Biltema oljen :)

Personlig tror jeg grunnen til at Biltema er mye billigere på olje er fordi dem kjøper inn i gigantiske kvanta sammenlignet med Pers MC Service. Jeg har liten tro på at oljen fra biltema er noe dårligere enn annen olje med lik spec.

Jeg er ganske sikker på at hvis jeg hadde ringt deg på jobb og spurt deg om en stykkpris pr. MT09 hvis jeg kjøpte 40stk. Ville gitt meg en hyggeligere pris. Er syklene dårligere av den grunn? Neppe.

Dessuten vil jeg heller rette en klage over havarert motor hvor oljen var grunnen til havariet til Biltema kontra Statoil eller Pers MC Service. Biltema har faktisk en ganske bra kundeservice i forhold til små forhandlere. Jeg sier ikke at dem hadde kastet en sykkel etter deg, men jeg sier at jeg heller vil Holde Biltema ansvarlig enn Pers MC Service.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6953
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Biltema MC olje

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 02 mar 2021, 20:10 Så skal det vel også nevnes at oljen du køper som trolig kommer gjennom jobben neppe koster deg noe særlig mer enn Biltema oljen :)

Personlig tror jeg grunnen til at Biltema er mye billigere på olje er fordi dem kjøper inn i gigantiske kvanta sammenlignet med Pers MC Service. Jeg har liten tro på at oljen fra biltema er noe dårligere enn annen olje med lik spec.

Jeg er ganske sikker på at hvis jeg hadde ringt deg på jobb og spurt deg om en stykkpris pr. MT09 hvis jeg kjøpte 40stk. Ville gitt meg en hyggeligere pris. Er syklene dårligere av den grunn? Neppe.

Dessuten vil jeg heller rette en klage over havarert motor hvor oljen var grunnen til havariet til Biltema kontra Statoil eller Pers MC Service. Biltema har faktisk en ganske bra kundeservice i forhold til små forhandlere. Jeg sier ikke at dem hadde kastet en sykkel etter deg, men jeg sier at jeg heller vil Holde Biltema ansvarlig enn Pers MC Service.
Dessverre, fortjenesten til en liten mc-forhandler på oljeprodukter eller nye MC er nok mye mindre enn de fleste tror. Enten jeg velger Castrol Power 1 Racing eller Yamalube FS4 betaler jeg likevel mer enn det dobbelte av prisen på BT-olje. Jeg synes likevel valget er enkelt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Biltema MC olje

Legg inn av AJ »

Man leser fra tid til annen tester av eksempelvis ølsorter og olivenoljer, for å nevne et par produkter som det ikke blir helt feil å sammenligne på samme vis som motorolje.

Øl er øl og olivenolje er olivenolje, ikke sant?
Uh... nei? vil noen kanskje mene.
Noe mange tester også viser.

Det er faktisk kvalitetsforskjeller. Men om de er store nok til å gjøre den store forskjellen, se det er en litt annen sak.

Når det gjelder motoroljer kan forskjellen være på egenskaper i form av tilsatte additiver som å fange opp urenheter, graden av avleiringer i motoren og antakelig også smøre- og beskyttelseseffekt og evne ved høye temperaturer og krevende kjøreforhold.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ZZR-Erling

Re: Biltema MC olje

Legg inn av ZZR-Erling »

Forskjeller...men av betydning? Hvem vet?

ZZR-Erling

Re: Biltema MC olje

Legg inn av ZZR-Erling »

Men jeg støtter opp om norske mc handlere og kjøper olje der også.

mekkern
Innlegg: 7572
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Biltema MC olje

Legg inn av mekkern »

Å tro at noen frivillig lager olje som koster mer å produsere enn nødvendig tror på julenissen.
Når en ser på analyser av oljeprøver som er innsendt til laberatorier er det stort sett like oljer med samme mengder tilsatser i henhold til spesifikasjoner.
Men reklamens makt er jo stor.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4715
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Biltema MC olje

Legg inn av FredrikE24 »

Nettopp, det er marginale forskjeller.
Projectfarm på YouTube har noen interresante oljetester. Kan være verdt en titt. Tar oljeprøver av både ny og brukt olje, tester «filmstyrke» og kulde-egenskaper etc. det er forskjeller, men marginale.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22851
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Biltema MC olje

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 02 mar 2021, 22:59 Nettopp, det er marginale forskjeller.
Projectfarm på YouTube har noen interresante oljetester. Kan være verdt en titt. Tar oljeprøver av både ny og brukt olje, tester «filmstyrke» og kulde-egenskaper etc. det er forskjeller, men marginale.
Har ikke sett disse videoene, men spørmålet er vel om disse marginale forskjellene er merkebasert, eller om det også finnes marginale forskjeller innenfor samme merke med lik spec?

Ellers så er jeg ganske sikker på at dette har med markedsføring å gjøre at de svindyre oljene med stilige flasker og eller tøffe etiketter og kjent navn koster mer enn Biltema oljene.

Biltema lager ikke oljen selv. Den absolutt billigste måten for biltema og få tak i olje på er å si at dem vil ha AKKURAT det samme som andre får, men da med egen etikett.

Kunsten med markedsføringen av feks. oljer er å skape et avansert og kvalitetsfullt bilde av noe som egentlig ikke er så veldig komplisert og selge til høyest mulig pris.

Jeg har mer enn en gang fått bevist at dyrt ikke alltid er best. Men det som er dyrest har som oftest den flotteste innpakningen.

Brukeravatar
Snekker.edvin
Innlegg: 494
Registrert: 30 des 2017, 23:30
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850

Re: Biltema MC olje

Legg inn av Snekker.edvin »

Jeg har mer enn en gang fått bevist at dyrt ikke alltid er best. Men det som er dyrest har som oftest den flotteste innpakningen.

:thumleft :twothumbs: :thumleft
Støtter deg. Min erfaring viser seg akkurat som du har skrevet Bjerknez

Brukeravatar
Sir Limpalot
Innlegg: 101
Registrert: 23 mar 2017, 22:41
Motorsykkelen din: 1986 FJ1200, 1987 FJ 1200
Sted: Årnes

Re: Biltema MC olje

Legg inn av Sir Limpalot »

Jeg er ingen oljeekspert, på noen som helst måte, men jeg har kjørt absolutt alt jeg har hatt av motorer på Biltema-olje i alle år.
Gressklippere, snøfresere, motorsager, aggregater, ryddesager, motorsykler, personbiler (inkludert trimma turbo), løpsbiler whathaveyou.
FJ'en runda 200 000 km i fjor sommer, de siste 50 på BT-olje, Mazda FE3 jeg hadde ble parkert pga rust når den hadde gått 650K, de siste 200 på BT-olje og diverse bilcrossbiler har aldri fått annet.
Saab 9-5 1.9TiD gått 350 000, siste 150 på BT-olje, går like fint.
Jeg er som sagt ingen ekspert, men hvis den olja hadde vært så dårlig som mange skal ha det til hadde jeg på et eller annet tidspunkt hatt et motorras.
Har motoren til FJ'en i biter for overhaling, nå, og det var overraskende rent og pent etter 200 000 kilometer, oljesila var nesten rein, så jeg kjøper ikke antydningen om at den kanskje kokser mer, heller.
Og det er jo det alle argumentene mot BT-olje er, er det ikke?
En antydning om at den kanskje mangler noen additiver, at den kanskje kokser mer, at den kanskje er mindre holdbar.
Kanskje det er verdens beste olje?
Eller kanskje det står på flaska hvilke standarder den holder, akkurat som med alle andre merker. :P
Ikke vet jeg, men jeg har så langt ikke funnet noen grunn til å kjøpe dyrere olje.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Biltema MC olje

Legg inn av cannon »

Sir Limpalot: yess!

Svar