Biltema MC olje

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Biltema MC olje

Legg inn av Kjellrf »

Min erfaring med Biltema's delsyntetiske var ikke så bra, Kawa'n blei tyngre og tyngre å gire, så jeg trodde kassa var moden for overhaling.
Så byttet jeg til Silicolene Super 4 10w40, og girkassa blei bra igjen...
Så i fjor kjøpte jeg en brukt ZZR600 som forrige eier nettopp hadde fyllt syntetisk Biltema-olje på. Den klunker mye mer i girkassa enn jeg kan huske min forrige ZZR600 gjorde. Skal kjøre litt til våren, før jeg bytter til Motul 5100 (som har fungert upåklagelig tidligere).
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Biltema MC olje

Legg inn av mekkern »

Kjellrf skrev: 03 mar 2021, 15:05 Min erfaring med Biltema's delsyntetiske var ikke så bra, Kawa'n blei tyngre og tyngre å gire, så jeg trodde kassa var moden for overhaling.
Så byttet jeg til Silicolene Super 4 10w40, og girkassa blei bra igjen...
Så i fjor kjøpte jeg en brukt ZZR600 som forrige eier nettopp hadde fyllt syntetisk Biltema-olje på. Den klunker mye mer i girkassa enn jeg kan huske min forrige ZZR600 gjorde. Skal kjøre litt til våren, før jeg bytter til Motul 5100 (som har fungert upåklagelig tidligere).
Hvis en skal sammenligne oljer så må det være samme type/viskositet olje også-mineral mot mineral-delsynt mot delsynt -ester/ester osv.

Dessuten er vi mennesker mer fintfølende enn mekaniske gjenstander også, så små men ubetydelige forskjeller legger vi godt merke til.

Jeg har et par favoritter også når det gjelder lyd/gearing på et par sykler-de andre er det ett fett hva jeg fyller merker nada forskjell..

men fyllte noe Castrol power1 olje på en eldre Honda for noen år siden-det likte ikke clutchen-men helsynt fra biltema var godt knall. :lol

Noen sykler har deler som har en forkjærlighet for enkelte oljetyper/spesifikasjoner-men om det har noen betydning hvis det ikke slurer i clutchen tror jeg neppe -hvis klassifisering og viskositet er ok.

Unntaket er vel de gamle syklene som er avhengig av eksempelvis mye sink pga ventilløfterene slik som Moto-guzzi med såkalte "flat tappets".
Disse bør jo ha en "classic" olje med eldre API kode, da de nyere pga miljø og avgassrensing ikke har disse tilsatsene i like stor grad.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Biltema MC olje

Legg inn av Kjellrf »

Nå har mine Kawasaki'er (og alle motorer med shims) også såkalt flat tappet design, og går fint uten såkalt high zinc olje.
Tidligere, eksempelvis på 60 og 70 tallet, blei oljene tilsatt litt sink for å bli litt sterkere.
På 80-tallet måtte sinkinnholdet reduseres med ca 1/3, ned til 800-900ppm, for ikke å være så skadelig for katalysatorer. Isteden fant motorolje-produsentene nye måter å lage sterkere olje på, og i dag er gode kvalitetsoljer opptil dobbelt så sterke som mer gammeldagse high zinc-oljer.
Men, like stor som motstanden har vært mot syntetiske oljer, ser det ut som enkelte har aversjon mot å bruke dagens sterkere oljer.
Så at man trenger olje med mye sink, en delvis en myte. Det viktigste er hvor sterk oljefilmen er, uansett hvilket sink nivå olja har.

Det skal sies at det nok var endel oljer på 80-tallet som ikke hadde den beste oljefilm styrken lengre, etter at de fikk lavere sinkinnhold, det er nok medvirkende til at endel motorer fra 80-tallet er kjent for kamskader.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Biltema MC olje

Legg inn av mekkern »

Men man må også skille på "saktegående"tunge ventilsystemer og moderne overliggende kammer i hurtiggående lette ventilsystemer der oljene ikke har like lang "press-syklus" som kan presse vekk oljefilmen.

Men at oljene (og filtrene) er hovedårsaken til at eksempelvis bilmotorer overlever mer enn tidligere (normalt 100000km på 70 tallet) det er det ingen tvil om.

Hovedårsaken til Honda sine VF problemer var jo for lite olje til toppen på tomgang og lave turtall.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Biltema MC olje

Legg inn av Kjellrf »

Vil si, siden jeg jobbet med Honda fra 80-tallet til 2001, at Honda VF har ett sammensatt problem, det ene var dårlig oljeflow på lavt turtall/tomgang med lang vei opp til kammene.
Men største feilen var nok konstruksjonen med 2 ventiler med stive, dobble ventil fjærer på en Y-formet vippearm inn på en knast på en skarp kamprofil. Da blei det svært høyt fjærpress mellom kam og vippe, noe som førte til metall mot metall, og pittings.
Så viktigste er nok olje med sterk oljefilm, og aldri gå på tomgang på kald motor.
Vi fant jo ut at ester basert olje som Motul 300V var bra, da esterolje har sterk oljefilm, og i tillegg klistrer seg magnetisk til metall, slik at man har, en sterk, tynn oljefilm selv om motoren har stått en stund.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Biltema MC olje

Legg inn av mekkern »

Kjellrf skrev: 03 mar 2021, 16:01 Da blei det svært høyt fjærpress mellom kam og vippe, noe som førte til metall mot metall, og pittings.
Litt lite olje og Lavt turtall så var "presstiden/kontakttid" så lang at oljen ble presset ut og det ble slitasje-derfor hadde jo ikke de som kjørte med høyere turtall samme problem.

Men bedre olje enn oem-spec. slik som motul sin 300V så funket det mye bedre hvis jeg ikke husker feil fra den tiden. :-k
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Biltema MC olje

Legg inn av cannon »

mekkern skrev: 03 mar 2021, 15:26
Kjellrf skrev: 03 mar 2021, 15:05 Min erfaring med Biltema's delsyntetiske var ikke så bra, Kawa'n blei tyngre og tyngre å gire, så jeg trodde kassa var moden for overhaling.
Så byttet jeg til Silicolene Super 4 10w40, og girkassa blei bra igjen...
Så i fjor kjøpte jeg en brukt ZZR600 som forrige eier nettopp hadde fyllt syntetisk Biltema-olje på. Den klunker mye mer i girkassa enn jeg kan huske min forrige ZZR600 gjorde. Skal kjøre litt til våren, før jeg bytter til Motul 5100 (som har fungert upåklagelig tidligere).

men fyllte noe Castrol power1 olje på en eldre Honda for noen år siden-det likte ikke clutchen-men helsynt fra biltema var godt knall. :lol
Power1 er delsyntetisk. Power1 Racing er helsynretisk. Tipper du hadde opplevd det samme med Racing som med bt helsyntet.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Biltema MC olje

Legg inn av mekkern »

cannon skrev: 03 mar 2021, 16:20

Power1 er delsyntetisk. Power1 Racing er helsynretisk. Tipper du hadde opplevd det samme med Racing som med bt helsyntet.
ja det er ikke umulig-men "vanlig myte" er jo at syntetisk er for glatt for eldre clutcher.

Kjører helsynt på alle eldre sykler(fra slutten av 70tallet og oppover) jeg og ikke noe problemer.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Biltema MC olje

Legg inn av cannon »

mekkern skrev: 03 mar 2021, 16:23
cannon skrev: 03 mar 2021, 16:20

Power1 er delsyntetisk. Power1 Racing er helsynretisk. Tipper du hadde opplevd det samme med Racing som med bt helsyntet.
ja det er ikke umulig-men "vanlig myte" er jo at syntetisk er for glatt for eldre clutcher.

Kjører helsynt på alle eldre sykler(fra slutten av 70tallet og oppover) jeg og ikke noe problemer.
Takk for info. Skal teste bt helsynt på en cx500.

Brukeravatar
BIG1
Innlegg: 48
Registrert: 18 jan 2011, 00:47
Motorsykkelen din: Ducati 848 Evo 2011

Re: Biltema MC olje

Legg inn av BIG1 »

Hva tenker dere om å bruke biltema sin MC-olje, Racing 10W–40 i stedenfor SHELL ADVANCE 4T ULTRA 15W-50 som sykkelen min (ducati 848 evo) har fra før?
Ducati 848 Evo 2011
Suzuki FZ50 (solgt)
Suzuki TS50X (solgt)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Biltema MC olje

Legg inn av cannon »

Tenker at du skal bruke den viskositeten som er spesifisert, og tipper det er 15-50 for din sykkel. Merke spiller ingen rolle.
Her har du god olje til god pris. Eurodel leverer og du får det fraktfritt hvis du kjørper noen få kanner.

https://www.eurodel.no/motorolje-castro ... eiEALw_wcB

Jonta
Innlegg: 2
Registrert: 09 okt 2021, 16:42
Motorsykkelen din: Cagiva Elefant 750 Ducati ST2

Re: Biltema MC olje

Legg inn av Jonta »

BIG1 skrev: 25 sep 2021, 14:36 Hva tenker dere om å bruke biltema sin MC-olje, Racing 10W–40 i stedenfor SHELL ADVANCE 4T ULTRA 15W-50 som sykkelen min (ducati 848 evo) har fra før?
Da skal du bruke 15W-50, ev. 20W-50 eller, gå "opp" 20W-60 alltså ikke under 50. Så hvis biltema hadde en slik olje kunne du sikker ha brukt den.
Jeg er litt usikker på om sykkelen din er luft eller vannkjølt. Luftkjølte sykler, som min Cagiva 750 (Ducati motor), blir veldig varme og ...W-50 er et must.
Det første tallet 15 viser viskositet/smøreevne i kald motor, så en 15W-50 er ingen god vinterolje. Det siste tallet 50 viser viskositet/smøreevne ved høy temperatur. Så en god racingolje for ekstreme påkjenninger v høy temp er en ...W-60 olje, og er motoren i tilegg luftkjølt...

Her har du tilbud på en god olje: https://www.xlmoto.no/mc-tilbehor/olje- ... PM-0066029

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Biltema MC olje

Legg inn av Gammelsmurfen »

Anbefalt viskositet/type og sertifiseringer er viktigere enn merke på kanna.
På Transalp´n har jeg (for å ha gjort det) testet både hel og delsyntetisk mc-olje.
Merket ikke forskjell på verken clutch, girkasse eller motorlyd. Men det kan sikkert forekomme motorer som er mer sær på det.
Kjører på Castrol Power 1 nå, men på neste skift blir det tilbake til "Racing oljen" fra Biltema :D

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Biltema MC olje

Legg inn av Kjellrf »

Min erfaring med både Biltema fullsyntetisk og delsyntetisk, er at de ikke er så bra på mine Kawa'er. Fullsyntetisk har jeg på min ZZR600 nå, virker som clutsjen henger litt, og gir litt harde girskift/klonking, samme med delsyntetisk på Z1000. På Z1000 blei girkassa tyngre og tyngre å gire, så jeg trodde den var kass. Byttet til Silicolene Super 4 10w40, og fikk "ny" girkasse.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Biltema MC olje

Legg inn av FredrikE24 »

Drar opp denne igjen. Det virker som avtalen mellom Biltema og Carlube er utgått og ny leverandør leverer nå olje til Biltema. Noen som basert på fasongen på oljekannene kan avsløre hvem som produserer deres olje nå?

Svar